Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

De luidsprekers kabels 2,5 mm koper tijdelijk vervangen door Array kabels.

Tikjes in de lp klinken wat nadrukkelijker.

Nog maar even luisteren :)

Op een of andere manier heb je dan toch de treble knop opengezet Peter.

Mijn audiofiele dag bestond uit een vergadering van de redactie van Puresound. Intense sessie, maar we hadden gelukkig nog wat tijd over voor wat social talk over audio.

Dit hoor ik vaker. Ook dat het scherper gaat klinken, maar dat dan toch echt aan de rest van de keten of opname. Wanneer het goed is, klinkt het open, detailrijk en krachtig. Natuurlijk dus. Maar verdoezelen doen ze niks.

Ik heb dezelfde lp gedraaid op de Lenco l75 met at12s element,klinkt ook goed maar de tikjes zijn dan minder aanwezig.

Gisteren draaide ik de lp op de Garrard met Ortofon spu.

Het ene element geeft meer door dan het andere maar dat is bekent.

Gisteren naar een luistersessie geweest in Belgie, mede om de Marten Coltrane Supreme 2 luidsprekers te beluisteren. De pastorijshow van Gydotron in Malle.

We zijn nu voor de derde keer geweest en het is top daar, met een hele aardige gastheer en gastvrouw. Niet zoveel mensen en alle tijd om de aanwezige 7 sets te beluisteren.

Maar we kwamen natuurlijk om de absolute top van Marten te horen (prijs jazeker 390.000 euro het paar)

Ik heb genoten van deze Marten Coltrane Supreme 2 en de aansturing daarvan door een top set van o.a. Jeff Rowland. Ik heb al veel sets gehoord in mijn leven, maar dit is het beste en mooiste wat ik ooit gehoord heb. Je was echt alleen nog naar de muziek aan het luisteren en hoe mooi en duur het allemaal is dat doet er dan in dit geval niet meer toe. Ik heb ook ooit sets gehoord die even duur waren maar die om aan te horen waren.

Topdag gehad dus.

Foto-J4PCM3TL-D.jpg

We’re playing on: Coltrane Supreme 2Jeff Rowland 925 monoampsJeff Rowland Corus preampJeff Rowland Aeris DACCEC TL0X transportLumin A1 network player, Jorma Statement/Prime cables, all on a Stillpoint rack.

Mijn audiofiele dag bestond uit het ontvangen van jongensdroom. Toch erg gezellig. Dit bezoek heeft me doen besluiten, om de boel weer andersom te zetten. Terug naar af dus. Dat was dus de tweede helft van mijn audiofiele dag.

Jongensdroom wist n.l. precies uit te leggen wat er aan het laag niet goed was. Ruimtelijk vond hij het wel veel beter. En nu dus weer prima laag, iets minder ruimtelijk, maar wel een veel betere focussering.

Overigens is het wandkleed nu weg. Er staan nu provisorisch wat absorptie panelen en difussers.

Edited by Hans van Liempd

Mijn audiofiele dag bestond uit het ontvangen van jongensdroom. Toch erg gezellig. Dit bezoek heeft me doen besluiten, om de boel weer andersom te zetten. Terug naar af dus. Dat was dus de tweede helft van mijn audiofiele dag.

Jongensdroom wist n.l. precies uit te leggen wat er aan het laag niet goed was. Ruimtelijk vond hij het wel veel beter. En nu dus weer prima laag, iets minder ruimtelijk, maar wel een veel betere focussering.

Overigens is het wandkleed nu weg. Er staan nu provisorisch wat absorptie panelen en difussers.

Het blijft altijd een compromis ;) . Wat leuk, dat zo'n bezoek je weer meteen aan het denken zet. Dat vind ik wel leuk hoor, even wat ideeën van anderen, waardoor je toch weer winst behaald. Of de boel weer gaat omgooien  :blink:  :)

Overal waar JD komt, brengt ie wat teweeg :D

Nieuwe foto's Hans ?

Gisteren naar een luistersessie geweest in Belgie, mede om de Marten Coltrane Supreme 2 luidsprekers te beluisteren. De pastorijshow van Gydotron in Malle.

Maar we kwamen natuurlijk om de absolute top van Marten te horen (prijs jazeker 390.000 euro het paar)

mooiste wat ik ooit gehoord heb. 

Mooi Metheny.... leuk verhaal  (nog een West Malleke gedronken :) )

Tegenwoordig krijg je toch geen rente meer op je spaarrekening, dus wat let je.... om deze speakers te kopen

Mooi Metheny.... leuk verhaal  (nog een West Malleke gedronken :) )

Tegenwoordig krijg je toch geen rente meer op je spaarrekening, dus wat let je.... om deze speakers te kopen

Nee geen west malle gedronken deze keer, ben ook (veel) meer een whiskey man. Maar als ik het geld had zou ze toch niet kopen, want ik vind ze namelijk niet mooi om te zien.........

Het blijft altijd een compromis ;) . Wat leuk, dat zo'n bezoek je weer meteen aan het denken zet. Dat vind ik wel leuk hoor, even wat ideeën van anderen, waardoor je toch weer winst behaald. Of de boel weer gaat omgooien  :blink:  :)

Ik heb vanaf het begin getwijfeld of dit wel een betere oplossing was. De ruimtelijkheid was dan wel beter, maar het laag ook anders. Het blijft altijd een compromis. Zeker op een zolder met schuine wanden. Na bijna 4 weken aan het laag gewent te zijn geraakt, bleef het toch steken dat dit in de dwarse opstelling beter was. Vandaar dus terug... Dan maar minder ruimtelijkheid.

JD zou enkele weken geleden al zijn gekomen, maar was toen ziek. Ik heb dus gewacht met terug bouwen tot hij het in deze opstelling gehoord had. Het is lastig te begrijpen dat er zo veel klankverschil in een andere opstelling zit.

Overal waar JD komt, brengt ie wat teweeg :D

Nieuwe foto's Hans ?

Dat komt wel, maar eerst die zwarte panelen met stof bekleden en ophangen. Nu is het redelijk provisorisch opgesteld. 

Ik heb vanaf het begin getwijfeld of dit wel een betere oplossing was. De ruimtelijkheid was dan wel beter, maar het laag ook anders. Het blijft altijd een compromis. Zeker op een zolder met schuine wanden. Na bijna 4 weken aan het laag gewent te zijn geraakt, bleef het toch steken dat dit in de dwarse opstelling beter was. Vandaar dus terug... Dan maar minder ruimtelijkheid.

JD zou enkele weken geleden al zijn gekomen, maar was toen ziek. Ik heb dus gewacht met terug bouwen tot hij het in deze opstelling gehoord had. Het is lastig te begrijpen dat er zo veel klankverschil in een andere opstelling zit.

Ik speelde vroeger thuis ook op een zolderkamer met schuine wanden. Met de ene speaker kon ik prima overdwars spelen met een andere absoluut niet.

De ene was een boekenplankspeaker (AR28S) de andere zelfbouw Baily's Transmissielijnen (met B-200 van kef). Er zat natuurlijk wel een groot verschil in inhoud en laagweergave van de kasten maar dat het effect zo groot zou zijn had ik niet verwacht. Overdwars klonken de TL-en absoluut niet, een vreselijk laag wat het gevolg.

Ik speelde vroeger thuis ook op een zolderkamer met schuine wanden. Met de ene speaker kon ik prima overdwars spelen met een andere absoluut niet.

De ene was een boekenplankspeaker (AR28S) de andere zelfbouw Baily's Transmissielijnen (met B-200 van kef). Er zat natuurlijk wel een groot verschil in inhoud en laagweergave van de kasten maar dat het effect zo groot zou zijn had ik niet verwacht. Overdwars klonken de TL-en absoluut niet, een vreselijk laag wat het gevolg.

Met de Infinity's ging het in de lengte prima. Met de W/P helaas niet. Dan maar dwars. Dat de Infinity's er uit gingen, had meer met het hoog te maken dan met het laag.

Grappig dit, ik ben het omgekeerde van plan, nl. van de breedte naar de lengte van de kamer.

Dit ivm. de nogal storende laagbulten op de luisterplaats, net zoals TL200 al aangeeft.

En dat ook ondanks dat er geen laag uit vellen kan komen ..... go figure.

Klopt wel, de ellende zit rond de 40-45 Hz.

Kamer is een Z-vorm en ze staan nu in de onderste poot van de Z.

Alleen nog effe geen zin om te gaan slepen met het hele spul.

Edited by Guest

Klopt wel, de ellende zit rond de 40-45 Hz.

Kamer is een Z-vorm en ze staan nu in de onderste poot van de Z.

Alleen nog effe geen zin om te gaan slepen met het hele spul.

En in de lengte heb je weer het probleem dat er te weinig is rond de 40-45 Hz, en waarschijnlijk te veel rond de 80 Hz.

Ik zou eerst alleen de luidspreker verplaatsen zodat je alleen de optimale plaats kunt bepalen. Jouw Maggies zijn zeker niet simpeler op te stellen dan mijn W/P's.

De beste laagoplossing die ik hoorde was met meerdere subs (Acoustic Synergy). Maar zonder DSP werkt dat ook niet.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...