Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

begin eens man, met luisteren in plaats van duiken voor zelf proberen.

en  .... een versterker met ruim honderd transistoren in de eindtrap ... moet je ook maar in geloven he ... meer meer is meer beter zeker. ook púúr geloof. en geheel tegen mijn gehoorsmatige ervaring in. die oude (1987) AW250 hier is meer mijn ding.

groet

Tegen wie heb je het, en waar heb je het over?

Toch snap ik dat niet helemaal. Want als er geen filosofie achter zit, hoe hebben ze het dan kunnen ontwikkelen? Gingen ze gewoon een keer kleien en hupsakee proberen en bingo? Dat zouden ze toch moeten kunnen motiveren?

Bent u nieuw hier? Er zit jaren aan filosofie achter. Daar kun je op afstuderen.

Bent u nieuw hier? Er zit jaren aan filosofie achter. Daar kun je op afstuderen.

Okee. Maar delen ze die filosofie ook?

Ja, nieuw hier, maar van de tegel was ik reeds op de hoogte. :) Wou alleen nog wat verder informeren ;)

Edited by Hifi Addict

De laatste strohalm van een kortzichtig keuterboertje zou er zo uitzien, Jack.

Het is makkelijk om iets af te branden en daarmee mensen of bedrijven te schaden Toine.

Dat wil ik niet aan mee doen.  Ik hou me dus in.  Ik ga weer lekker mijn "Thing" doen. ;)

Edited by Tubejack

Wat me altijd opvalt. waneer de gemoederen enigsids verhit zijn.  Dat je ongevraagd allerlei kwalificaties krijgt toebemeten :wacko:

Maar goed, als als ik me alles had aangetrokken wat me in mijn leven is  toebedeelt, dan was ik nu nog ergens riool buizen aan het aansluiten. Overgens niets slechts over vaklui die wat met hun handen kunnen.  Een goede loodgieter heeft altijd werk. :)  

Waar ik me ook wel eens aan stoor is van die "hangaudiofielen" met van die dogma's zoals deze : "wij kunnen nog lang niet alles meten wat we horen! "Terwijl ik ze nog nooit met enig meetinstrument heb betrapt! :wacko::unsure:

We kunnen juist hééĺ véél meten.  Ik zou zeggen begin daar eens mee i.p.v. die slappe nietzeggende onzin. :mad2:

Zo dàt wou ik even kwijt   :)  En het heugelijke feit dat ik net mijn "niewe" voor niks gekregen meetpc heb gecalibeert.

Bij 0dB  0.0026% en 1Khz eigen vervorming de ruis zit dan op -122db.

Wie wat wil meten of afgeregeld wil hebben is van harte welkom.  :)

Edited by Tubejack

Jack,

Onder het motto "wie kaatst moet de bal verwachten", bij deze dan de eerste uitdaging.

Probeer eens met een meting te verklaren wat je hoort als je wel of niet een tegel gebruikt.

Misschien worden we dan van de eindeloze discussie verlost.

Tip: Begin maar met het opgenomen vermogen met en zonder tegel. Er zijn immers mensen die temperatuurverschillen ervaren.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Grappig zoiets verwachtte ik wel :) Ik beweer ook niet dat ik àlles kan meten, maar dat je veel kunt meten. Begin daar eens mee.

Wat ik met Arta van een apparaat kan meten is:  fase, vervorming en frequentiebereik.   En daarmee kom je een  heel eind wat apparatuur en kabels betreft.  Voor ruimtes,  akoestiek etc heb ik geen meetapparatuur.  Dat heb je m.i. wel nodig.

Maar dan loop je tegen een aantal zaken, b.v. hoe meet je de structuur van het geluid? m.a.w. de laagjes muziek die samen het geluid vormen.

Dan jou tip.  Buizen in een versterker worden ongeveer 200C heet.  Een termometer met zo'n bereik heb ik niet.    

Misschien dat ik wat kan lenen.   Zal even rondvragen. :)

Grappig zoiets verwachtte ik wel :) Ik beweer ook niet dat ik àlles kan meten, maar dat je veel kunt meten. Begin daar eens mee.

Wat ik met Arta van een apparaat kan meten is:  fase, vervorming en frequentiebereik.   En daarmee kom je een  heel eind wat apparatuur en kabels betreft.  Voor ruimtes,  akoestiek etc heb ik geen meetapparatuur.  Dat heb je m.i. wel nodig.

Maar dan loop je tegen een aantal zaken, b.v. hoe meet je de structuur van het geluid? m.a.w. de laagjes muziek die samen het geluid vormen.

Dan jou tip.  Buizen in een versterker worden ongeveer 200C heet.  Een termometer met zo'n bereik heb ik niet.    

Misschien dat ik wat kan lenen.   Zal even rondvragen. :)

Mijn 'theorie' is dat muziek of iets equivalents als ruis een andere 'invloed' heeft op de elektronica als zuivere sinussen, blokgolven, zaagtanden. Kun je met jouw apparatuur ook de intermodulatievervorming met ruis als bron vaststellen?

Intermodulatie vervorming (IMD) met 2 tonen wat bij altijd bij versterkers wordt gebruikt  in iedergeval wel. Een toename of afname van ruis kan ik zien.

Of ik daarmee kan meten? Weet ik zo niet. Arta kan veel.  Dan zou je ook een meetmicrofoon moeten hebben en daar een opstelling maken.  Maar ik probeer eerst een termometer en stroomtang te lenen.

Edited by Tubejack

Het is makkelijk om iets af te branden en daarmee mensen of bedrijven te schaden Toine.

Dat wil ik niet aan mee doen. Ik hou me dus in. Ik ga weer lekker mijn "Thing" doen. ;)

Iets af te branden?

Kweenie... enkelen die tot voor kort nog serieus werden genomen, kunnen dat plots niet meer, omdat ze experimenteerden met een tegel, en de positieve uitwerking benoemden. Dat was m'n punt Jack.

Dan denk ik: zijn dat dan ineens 5 luistergestoorden geworden, of is er mogelijk slechts één keuterboertje? (hier figuratief bedoeld om een mentaliteit te duiden, niet een persoon).

Edited by thingman

ja het is een boeiend proces hier.

voor mij is het veel simpeler: als ik morgen die tegels moest missen wetende dat ik ze niet meer zou terugkrijgen zou ik de boel uitzetten en verkopen.

groet

Ok Leo,

Testopstelling is actief!   :)

Thermometer, en ik kan het opgenomen vermogen uit het net meten.

Wat vind jij een valide meting?  We moeten eerst subjectief iets verzinnen dan kunnen we het objectief meten :rolleyes:

Edited by Tubejack

ja het is een boeiend proces hier.

voor mij is het veel simpeler: als ik morgen die tegels moest missen wetende dat ik ze niet meer zou terugkrijgen zou ik de boel uitzetten en verkopen.

groet

Tsja, dat zou weer erg correcte "hifi", geheel volgens de norm worden dan, Rob... ;)

Gelukkig gaat dat niet hoeven, of zouden er onverwacht dure batterijen in de tegels zitten?

Waar ik me ook wel eens aan stoor is van die "hangaudiofielen" met van die dogma's zoals deze : "wij kunnen nog lang niet alles meten wat we horen! "Terwijl ik ze nog nooit met enig meetinstrument heb betrapt! :wacko::unsure:

We kunnen juist hééĺ véél meten.  Ik zou zeggen begin daar eens mee i.p.v. die slappe nietzeggende onzin. :mad2:

De laatste die dit "dogma" schreef was ik. Dan zal ik wel die hangaudiofiel zijn die nog nooit gemeten heeft (waarin je je behoorlijk vergist).

Weet jij eigenlijk wat je meet?

Je hoort wel verschil tussen wel of geen tegel. Neem van mij aan... dat verschil is absoluut onmeetbaar.

Dat is pas slappe nietszeggende onzin.

Beetje tegenstrijdig allemaal, maar laat je niet gek maken.... dat doe ik ook niet.

Edited by Hans van Liempd

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...