Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Blindvermogen wordt niet gemeten met de kw uur meter. Mischien wordt de power factor hoger met tegel (cos phi). Als dat zo is, dan zijn er vast een hele hoop bedrijven, waaronder mijn werkgever, die massaal die dingen zouden kopen... Overigens maakt het niet uit dat blindvermogen niet gemeten wordt door een kWh-meter. Blindvermogen levert geen warmte ontwikkeling op. Warmteontwikkeling is immers het gevolg van reëel vermogen. Het is overigens niet zo dat een kWh-meter geen blindvermogen kan meten. Het ligt er maar net aan wat voor meter je gebruikt. In de industrie en bij netwerkbedrijven wordt namelijk wel degelijk blindvermogen gemeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 (edited) waarom kan ik geen reacties verwijderen ? groet Edited 1 april 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Hans het is niet specifiek voor iemand bedoelt, maar ik word zo moe van dat soort "argumenten" Of ik weet wat ik meet? Dat is een goeie. Met Arta doe ik dat nu een jaar of 3 met andere meetapparatuur een jaar of 40. Laten we zeggen "enig inzicht" En ja je kunt aan een meting ongeveer zien wat iets doet met het geluid. M.a.w. of iets neutraal, helder of warmer klinkt. Ik heb het al een paar keer geopperd op een forum zoals dit moet je vrij kunnen praten over tweaks zonder dat je daarbij wordt aangevallen, voor gek word uit gemaakt of van "voodoo" wordt beticht. Wat er nog wel eens vergeten wordt dat de meeste hier de kleuter fase zijn gepasseerd en zelf ook na kunnen denken. Verder vind ik het heel vervelend dat zodra iets niet makkelijk kwantificeerbaar is het al gauw als oplichting wordt opgeblazen en daarmee mensen en/of bedrijven gewoon onrecht wordt aangedaan. Ik maak toch ook niemand belachelijk omdat hij van mening is dat een lineaire voeding beter is dan een geschakelde. Ik vraag toch ook geen "bewijs"? Ik twijfel toch ook niet aan iemands verstandelijk vermogen omdat hij vind dat kabel A beter is dan B? Maar ga juist op zoek hoe dat kan. Dit is potverdorie een audioforum met audiofielen. En helemaal dit topic , dat mag toch lekker vaag. Als die ruimte niet meer gegeven wordt, wat zoek ik hier dan nog? Soms denk ik wel eens he, zou een man als als Albert Einstein af en toe niet vreselijk eenzaam zijn geweest. Ik vermoed dat hij met zijn realiteit theorie ook heel wat voor zijn kiezen gehad moet hebben. P.s. on-topc In de energie zuinige stand trek mijn buizen eind versterker 122watt de temperatuur blijft rond de 54c constant nu gedurende 2 uur. Ik ga zo de tegel weghalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Dan heb ik nog wel een tip voor je Henrie. Als de eigenaar van het concept op dit moment zaken wil doen. groet Zaken doen, juist ja... Maar je bedoelt zeker dat ik dan zo'n tegel mag gaan 'proberen'? Weet je, daar kan op voorhand al niks uit komen: als ik het niet doe, wordt hier uiteraard massaal beweert dat ik er niet voor open sta. Als ik het wel probeer, maar geen verschillen hoor, wordt ook beweert dat ik er niet voor open sta. En in het hypothetische geval dat ik wel verschil hoor, zou ik nog steeds een verklaring zoeken. Die kan niemand hier geven en de bedenker kennelijk ook niet (heb ik hier althans gelezen). Dus zou mijn conclusie zijn dat ik mezelf voor de gek houd (niets menselijks is mij vreemd), en zijn we weer terug bij af... Btw. Ik ben hier niet degene die rare claims doet, dus ik heb niks te bewijzen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 waarom kan ik geen reacties verwijderen ? groet Omdat die functie enige tijd geleden is uitgezet. Gelukkig heb je initiële reactie kunnen quoten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 (edited) heel erg narrow minded. ik doelde op een producent van apparatuur die energieverbruik van allerlei zaken reduceert. nu in de testfase. maar das duidelijk niks voor jou. testfase = meetfase overigens. groet Edited 1 april 2015 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 (edited) Ik heb het al een paar keer geopperd op een forum zoals dit moet je vrij kunnen praten over tweaks zonder dat je daarbij wordt aangevallen, voor gek word uit gemaakt of van "voodoo" wordt beticht. Tuurlijk mogen jij en anderen hier lekker vrijuit praten over allerlei tweaks. Maar waarom mogen anderen die tweaks niet voor gek verklaren? Werkt die vrijheid hier maar één kant op of zo? Ps. Het is de 'relativiteitstheorie' (zonder spatie), niet de 'realiteit theorie'... Edited 1 april 2015 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 heel erg narrow minded. ik doelde op een producent van apparatuur die energieverbruik van allerlei zaken reduceert. nu in de testfase. maar das duidelijk niks voor jou. testfase = meetfase overigens. groet Ik ben heel benieuwd. Niks narrow minded... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 je leest m wel in de krant over enige tijd. of in je vakliteratuur. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Tuurlijk mogen jij en anderen hier lekker vrijuit praten over allerlei tweaks. Maar waarom mogen anderen die tweaks niet voor gek verklaren? Werkt die vrijheid hier maar één kant op of zo? Ps. Het is de 'relativiteitstheorie' (zonder spatie), niet de 'realiteit theorie'... Als je het over "mogen" hebt, heb je volkomen gelijk. Alleen het melden van tweaks heeft bij ons als doel anderen te informeren en leuke zaken onder de aandacht te brengen. Jij hebt alleen maar negativiteit te melden. Misschien wel met de goede bedoeling om ons te waarschuwen voor oplichting, maar het blijft negatief. Kom a.u.b. eens met een aanbeveling waar we onze sets mee kunnen verbeteren. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Ok Leo, Testopstelling is actief! Thermometer, en ik kan het opgenomen vermogen uit het net meten. Wat vind jij een valide meting? We moeten eerst subjectief iets verzinnen dan kunnen we het objectief meten Jack, Er was iemand die het vermoeden had (subjectief) dat zijn versterker met tegel minder warm werd. Dat lijkt mij de meest simpele meting. (Objectief) Ik ben wel benieuwd. Ik heb zelf die ervaring niet, maar dat komt omdat ik zelden met mijn handen aan mijn eindversterkers kom omdat ze nogal strak in een kast staan. (Dat kan bij mij omdat ze nauwelijks warm worden omdat het klasse D versterkers zijn.) Het zou wel een opzienbarend resultaat zijn als de tegel (zonder contact te maken) de werktemperatuur zou verlagen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi Addict Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 (edited) Tuurlijk mogen jij en anderen hier lekker vrijuit praten over allerlei tweaks. Maar waarom mogen anderen die tweaks niet voor gek verklaren? Werkt die vrijheid hier maar één kant op of zo? Ps. Het is de 'relativiteitstheorie' (zonder spatie), niet de 'realiteit theorie'... Ja, achter metingen kun je je makkelijk verbergen (zeg niet dat jij dat doet ) omdat je die niet "voor gek kunt verklaren", en verstand kun je ook niet voor gek verklaren (of toch? ). Dus als je je daarin kunt vinden, ben je extreem normaal ! O ja, maar dat neemt niet weg dat deze idioot echt verschil hoort (bij kabels bijvoorbeeld)! Als jij een goede test kunt opzetten waarin je mij kunt laten 'ervaren' dat wat ik met mijn ogen open dacht te horen, geblinddoekt niet meer hoor, dan ben ik om! (en dan bedoel ik dus 'dat ik geen verschil hoor', en niet: 'dat ik het verschil verkeerd hoor', want dan deugt de test opzet niet! Als ik moet bewijzen dat ik het onmogelijke kan horen vraag je wel erg veel van me... ) Edited 1 april 2015 by Hifi Addict Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 april 2015 Author Report Share Posted 1 april 2015 Kom a.u.b. eens met een aanbeveling waar we onze sets mee kunnen verbeteren. Groet, Leobus Weet je.. wanneer we met argumenten als "probeer eens een andere versterker, luidsprekers of bron". dan wordt je ook voor gek uitgemaakt. Het gaat hier al lang niet meer over apparatuur, dergelijke prullaria lost tenslotte toch alles op. Een versterker die eerst niet deugde blijkt plotseling een wonder van techniek te zijn. Klankmatig dan. Op heel veel plaatsen waar ik naar muziek luister klinkt het vaak gewoon slecht. Door een slechte akoestiek, slechte luidspreker plaatsing of slechte op elkaar matchende apparatuur. Vaak zelfs een combinatie van dat alles. Soms staan de luidsprekers bewust in de hoeken, omdat ze van lekker vet laag houden. Of staat een speaker half achter een bank of kast. Dat los je alleen op door al die aspecten in orde te krijgen. Nu lijkt het er op dat met zo'n tegel, stickertje, schaaltje, resonatortje, voetje, enz. alle problemen op te lossen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Jack, Er was iemand die het vermoeden had (subjectief) dat zijn versterker met tegel minder warm werd. Dat lijkt mij de meest simpele meting. (Objectief) Ik ben wel benieuwd. Ik heb zelf die ervaring niet, maar dat komt omdat ik zelden met mijn handen aan mijn eindversterkers kom omdat ze nogal strak in een kast staan. (Dat kan bij mij omdat ze nauwelijks warm worden omdat het klasse D versterkers zijn.) Het zou wel een opzienbarend resultaat zijn als de tegel (zonder contact te maken) de werktemperatuur zou verlagen. Groet, Leobus Leo, Ik heb over een uur of 5 een vrijwel constante temperatuur gemeten van rond de 54C met kleine verschilletjes van + of - 0,2 C op de kap op ongeveer 2 cm afstand van een 6550 eindbuis. Dat valt m.i. binnen de marge. Ook het stroomverbruik valt met 121watt binnen de marge. Met mijn buizen versterker kan ik het verschil dus niet verklaren. Wel of geen tegel maakt binnen dit tijdsbestek van +/- 2x 2,5uur niets uit. Maar wie weet, dat iemand anders met een transistor versterker dit dunnetjes kan overdoen. Het was sowieso een leuk testje. Zo weet ik nu, dat mijn eindversterker als er de dubbele ruststroom door de buizen gaat (85ma) het stroomverbruik oploopt naar 190watt dus zo' n 70watt meer verbruikt. Ga zo de meter eens tussen de hele set aansluiten. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Baanbrekende zaken zullen altijd wel op weerstand van de gevestigde orde stuiten. Het is immers niet wat men met veel moeite me de paplepel tot zich genomen heeft. Maar aan de andere kant; 99,99% van die BB ontwikkelingen blijken later nep, een illusie, of gewoon toch niet waar te zijn (cold fusion anyone?) Maar toch zie ik een groot verschil met de door Hans genoemde en kennelijk ook onderzochte tweaks. Hier zijn niet alleen de blabla foldertjes van fabrikanten, maar de toch vrij concrete ervaringen van een groot aantal mensen die we echt kennen (alhans uit het forum leven), die dat toch belangeloos en oprecht doen. Waarom wel al die marketing gesponsorde tweaks onderzoeken, maar deze vrij ontschuldige, maar daarom des te intrigrendere niet? Dat vind ik eigenaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 (edited) Jack, Je meting lijkt mij correct uitgevoerd. De tegel heeft dus bij jou, maar vermoedelijk ook elders, geen effect op de werktemperatuur van de versterker. Ik vermoedde al zoiets, want versterkers klinken over het algemeen beter als ze warmer zijn. Dus als een tegel de temperatuur lager zou houden, zou ik niet daarom verwachten dat het beter klinkt. Voorlopig blijft het raadsel bestaan. :) Groet, Leobus Edited 1 april 2015 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Nou Leo, Vind het mee vallen. Totaal 240watt als ik ook de buizen voorversterker en draaitafel aanzet. De eindversterker staat dan zo, dat er 85ma door de eindbuizen loopt = de audiofiele luister stand. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 'Een versterker die eerst niet deugde blijkt plotseling een wonder van techniek te zijn. Klankmatig dan.' Wat is dit voor liederlijke nonsens. Is er iemand die roept dat zijn voorheen beroerde versterker nu goed klinkt? Ik heb juist eerst gezorgd dat de boel op een ruim aanvaardbaar niveau kwam (en zoals je weet heb ik meerdere versterkers hier geprobeerd ....) , om dan tegels te proberen. En dat is zo een verschil dat ik weer zeg: als ik verder moet zonder tegels, doe ik de boel uit en verkoop het. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 april 2015 Report Share Posted 1 april 2015 Als je het over "mogen" hebt, heb je volkomen gelijk. Alleen het melden van tweaks heeft bij ons als doel anderen te informeren en leuke zaken onder de aandacht te brengen. Jij hebt alleen maar negativiteit te melden. Misschien wel met de goede bedoeling om ons te waarschuwen voor oplichting, maar het blijft negatief. Kom a.u.b. eens met een aanbeveling waar we onze sets mee kunnen verbeteren. Groet, Leobus Dus iemand waarschuwen voor oplichting is iets negatiefs? Bijzondere redenering... Ik kan je overigens geen aanbeveling doen voor je set. Ik ben nooit bij je geweest, dus ik ken je set niet. Niet qua specs, niet qua klank, niet qua opstelling, niet qua akoestiek, enz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 Dus iemand waarschuwen voor oplichting is iets negatiefs? Bijzondere redenering... Ik kan je overigens geen aanbeveling doen voor je set. Ik ben nooit bij je geweest, dus ik ken je set niet. Niet qua specs, niet qua klank, niet qua opstelling, niet qua akoestiek, enz... Het zijn volwassen mensen hier. Je kan wettelijk gezien niet zomaar iemand beschuldigen van oplichting en daarmee iets of iemand in een kwaad daglicht zetten omdat het jou niet uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 (edited) Nu lijkt het er op dat met zo'n tegel, stickertje, schaaltje, resonatortje, voetje, enz. alle problemen op te lossen zijn. Deze reactie is buiten alle proporties en denigrerend Hans. Edited 2 april 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 Ik meende dat de draaischijf meter het niet kon, Henrie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 Van mij mag iedereen hier zeggen wat ie vindt. Ook als daarbij op de tenen getrapt wordt (haal je voet dan gewoon op tijd weg) Ik zit er niet zo mee en begrijp het best. Als het er op aan komt valt het in het eggie allemaal wel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 april 2015 Report Share Posted 2 april 2015 In dat licht gezien vind ik het sterk dat de moderator niet ingegrepen heeft. Wat ik jammer vind dat er altijd iets of iemand beschadigd raakt. Mensen In het echt vallen inderdaad wel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 april 2015 Author Report Share Posted 2 april 2015 Baanbrekende zaken zullen altijd wel op weerstand van de gevestigde orde stuiten. Het is immers niet wat men met veel moeite me de paplepel tot zich genomen heeft. Maar aan de andere kant; 99,99% van die BB ontwikkelingen blijken later nep, een illusie, of gewoon toch niet waar te zijn (cold fusion anyone?) Maar toch zie ik een groot verschil met de door Hans genoemde en kennelijk ook onderzochte tweaks. Hier zijn niet alleen de blabla foldertjes van fabrikanten, maar de toch vrij concrete ervaringen van een groot aantal mensen die we echt kennen (alhans uit het forum leven), die dat toch belangeloos en oprecht doen. Waarom wel al die marketing gesponsorde tweaks onderzoeken, maar deze vrij ontschuldige, maar daarom des te intrigrendere niet? Dat vind ik eigenaardig. Ik heb de meeste tweaks tijdens audioshows demo's en bij andere mensen thuis kunnen beluisteren en vergelijken. Overigens ga ik over 4 weken met pensioen. Tot nu toe kreeg ik soms commentaar dat ik te vooruitstrevend was en me iets minder met nieuwe ontwikkelingen bezig moest houden. Ik sta dus echt wel open voor vernieuwingen. Maar dan moet het wel hout snijden. Ik heb in de industrie overigens nog nooit meegemaakt, dat een nieuw product niet volledig werd blootgelegd bij een presentatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts