Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Carl , jij hebt een top draaitafel, dan ga je toch niet met iets anders beginnen.

Mvg wol

Nu ik bijna twee luisterruimtes heb zou het wel leuk zijn om er een draaitafel bij te kopen Wiel.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag een a.b. van het groene forum over de vloer gehad daarna even naar Jerry geweest.

Morgen komt er iemand van Hififreaks op bezoek.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Een relaxte semi werkdag: een nieuwe versterker inspelen en tevens een experiment (gegoten in een wel heel bijzondere en exclusieve Colibri versie ) van good old AJ aan het uittesten. Met al die nieuwe platen die ik onlangs heb aangeschaft absoluut geen straf! 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem ook even opgezet Groovy  :)

Klonk wel lekker nadat ik er achter kwam dat op 33 toeren draaien niet goed ging :D:wub:

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

(...) Wie zei daar dat electrostaten (corr. Spido)  géén laag kunnen geven en druk opbouwen  :o

 

Iedereen die er verstand van heeft!

Er treedt nu eenmaal akoestische kortsluiting op.

Daar hebben we het al vaker over gehad, hè?

 

Ter compensatie kun je gaan boesten en/of soepwoeferen.

Maar dat heeft ondermeer fasevervorming en aantasting van de puntbron als gevolg.

 

Een kennelijke vliesridder - d.i. iemand die van electrostaten houdt - schreef daarover het volgende:

 

(...) Phase cancellation can be somewhat compensated for by electronic equalization (a so-called shelving circuit that boosts the region inside the audio band where the generated sound pressure drops because of phase cancellation). Nevertheless maximum bass levels cannot be augmented because they are ultimately limited by the membrane's maximum permissible excursion before it comes too close to the high-voltage stators, which may produce electrical arcing and burn holes through it. Recent, technically more advanced solutions for perceived lack of bass include the use of large, curved panels (Sound-Lab, MartinLogan CLS), electrostatic subwoofer panels (Audiostatic, Quad), and long-throw electrostatic element allowing large diaphragm excursions (Audiostatic). Another trick often practised is to step up the bass (20–80 Hz) with a higher transformation ratio than the mid and treble.

This relative lack of loud bass is often remedied with a hybrid design using a dynamic loudspeaker, e.g. a subwoofer, to handle lower frequencies, with the electrostatic diaphragm handling middle and high frequencies. Many feel that the best low frequency unit for hybrids are cone drivers mounted on open baffles as dipoles transmission line woofers or horns, since they possess roughly the same qualities (at least in the bass) as electrostatic speakers, i.e. good transientresponse, little box coloration, and (ideally) flat frequency response. However, there is often a problem with integrating such a woofer with the electrostatics. This is because most electrostatics are line sources, the sound pressure level of which decreases by 3 dB for each doubling of distance. A cone speaker's sound pressure level, on the other hand, decreases by 6 dB for each doubling of distance because it behaves as a point source. This can be overcome by the theoretically more elegant solution of using conventional cone woofer(s) in an open baffle, or a push-pull arrangement, which produces a bipolar radiation pattern similar to that of the electrostatic membrane. This is still subject to phase cancellation, but cone woofers can be driven to far higher levels due to their longer excursion, thus making equalization to a flat response easier, and they add distortion thereby increasing the area (and therefore the power) under the frequency response graph, making the total low frequency energy higher but the fidelity to the signal lower. (...)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Heel soms, zit  "verstand"  en allerlei  "internet wijsheden" bij mij  alleen maar in de weg Spido. Dan ga ik gewoon luisteren  :) 

Ik heb Audio Statics DCM3-T7 gehoord  (dat zijn zwaar gemodificeerde ES-300RS)

Hadden ook een hoog rendement ook 89dB 1watt 1meter

 

Bijna perfect :wub:   Ok liefhebbers van het orgel uit de  Grote of St.-Bavokerk te Haarlem zullen een subwoofer willen.

 

Nee werkelijk machtig mooi.  Het geluid krijgt er een dimensie bij: "hoogte" :)

Link to comment
Share on other sites

(...) Het geluid krijgt er een dimensie bij: "hoogte" :)

 

Is dat niet wat in het Wikipedia-stukje wordt aangeduid met "line source"?

Er zijn vermoedelijk nog wel liefhebbers met kolomluidsprekers (of zuilluidsprekers) waarin een aantal identieke breedbandluidsprekers in een verticale lijn zijn gemonteerd om een lijnbron te maken.

Vroeger deed men dat wel met vier of acht stuks Philips 9710M, bijvoorbeeld. (In serie en parallel geschakeld om op nom. 4 of 8 Ω te komen.)

 

Een probleem was echter, dat de looptijden van hogere frequenties (membraan-oor) tussen het midden van de kolomluidspreker ('t dichtst bij het oor) en het bovenste en onderste deel (verder van het oor af) nogal verschilden.

Hierdoor traden interferenties op (m.n. uitdoving, afhankelijk van de fase-ongelijkheid).

Ditzelfde effect ("phase loss") treedt ook op bij grote membranen die hogere frequenties moeten weergeven.

Voor de hoogste frequenties kan een tweeter eigenlijk niet klein genoeg zijn.

Kolomluidspreker.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heel soms, zit  "verstand"  en allerlei  "internet wijsheden" bij mij  alleen maar in de weg Spido. Dan ga ik gewoon luisteren  :) 

Ik heb Audio Statics DCM3-T7 gehoord  (dat zijn zwaar gemodificeerde ES-300RS)

Hadden ook een hoog rendement ook 89dB 1watt 1meter

 

Bijna perfect :wub:   Ok liefhebbers van het orgel uit de  Grote of St.-Bavokerk te Haarlem zullen een subwoofer willen.

 

Nee werkelijk machtig mooi.  Het geluid krijgt er een dimensie bij: "hoogte" :)

Ik weet niet precies wat je met "hoogte" bedoelt.

Bedoel je dat instrumenten en stemmen op een realistische hoogte in het ruimtelijke plaatje worden afgebeeld?

Of bedoel je dat hoge tonen hoger in het beeld staan dan lage tonen. Dit laatste heb ik ook al wel eens gehoord en vind ik zeer ergerlijk.

Het lijkt op een soort ruimtelijkheid, maar is het dus niet.

Instrumenten moeten afgebeeld worden op de plek waar ze tijdens de opname stonden. En dat is hier gelukkig zeer goed waarneembaar. En ook nog eens in alle drie de dimensies.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ga maar eens zitten en staan bij een concert.  ;)

 

Dat wordt bij de concerten die ik bezoek, niet op prijs gesteld.:)

Heb jij trouwens wel eens een opname gehoord waarbij de microfoon gaat "staan en zitten"?

Ik heb wel eens een cocert gehoord van "The Weavers" waarbij de microfoon verplaatst wordt. Hier dus feilloos te horen.

En als ik hier thuis luister, ga ik ook niet staan en zitten; hoogstens om iets in te schenken.:)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Dat wordt bij de concerten die ik bezoek, niet op prijs gesteld. :)

 

 

Die wij bezoeken Heineken Music Hall etc. en kleinere poppodia zoals Paradiso kun je meestal of zitten of staan.

In sommige gevallen kijk je zittend naar boven en als je gaat staan sta je face to face met de artiest.

Geeft een heel ander effect.  Op het balkon ook  weer....

 

Microfoon opstelling  kan inderdaad een beperking  zijn.  

 

Maar ik vind dergelijk grote en hoge luidsprekers wel prettig, geeft me meer het gevoel er live bij te zijn. :)

Kan helaas niet in onze woonkamer, te veel zonlicht en harde glas oppervlakten, anders hadden ze er al gestaan. ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...