tomatamot Posted 29 juli 2015 Report Share Posted 29 juli 2015 Is dat niet wat in het Wikipedia-stukje wordt aangeduid met "line source"? Er zijn vermoedelijk nog wel liefhebbers met kolomluidsprekers (of zuilluidsprekers) waarin een aantal identieke breedbandluidsprekers in een verticale lijn zijn gemonteerd om een lijnbron te maken. Vroeger deed men dat wel met vier of acht stuks Philips 9710M, bijvoorbeeld. (In serie en parallel geschakeld om op nom. 4 of 8 Ω te komen.) Een probleem was echter, dat de looptijden van hogere frequenties (membraan-oor) tussen het midden van de kolomluidspreker ('t dichtst bij het oor) en het bovenste en onderste deel (verder van het oor af) nogal verschilden. Hierdoor traden interferenties op (m.n. uitdoving, afhankelijk van de fase-ongelijkheid). Ditzelfde effect ("phase loss") treedt ook op bij grote membranen die hogere frequenties moeten weergeven. Voor de hoogste frequenties kan een tweeter eigenlijk niet klein genoeg zijn. Dit is een luidspreker systeem ontwikkelt voor spraak en niet als muziek weergever. ( effe door wikipediën ) En ja om hier mee ook muziek te beluisteren heb je aan conus tweeters bijvoegen niets. Sonore heeft enkele jaren geleden in Veldhoven met een Line-Array gespeeld dat wel ( héél ) goed klonk. Maar ja, daar ben jij natuurlijk weer niet geweest. p.s. Sipdo & vazallen, stop nou toch eens met het af zeiken van Vintagemod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2015 Report Share Posted 29 juli 2015 Wat mij bij het beluisteren van LS vaak opvalt is, dat het geluidsbeeld fysiek erg laag ligt. Dan hoeft het voor mij gelijk niet meer. Ik kan me verder iets voorstellen bij de door Spido aangehaalde fase problemen. Als Sonore daar een oplossing voor heeft moeten ze dat op de markt brengen. Zelf ben ik voor een LS met zoveel units waarschijnlijk te neurotisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 juli 2015 Report Share Posted 29 juli 2015 Maar ik vind dergelijk grote en hoge luidsprekers wel prettig, geeft me meer het gevoel er live bij te zijn. Kan helaas niet in onze woonkamer, te veel zonlicht en harde glas oppervlakten, anders hadden ze er al gestaan. Volgens mij heb je helemaal geen grote speakers nodig om een levensecht beeld neer te zetten. Grote speakers heb je nodig om diep laag weer te kunnen geven. Mijn speakers zijn maar één meter hoog, maar zetten een volwaardig beeld neer. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 juli 2015 Report Share Posted 29 juli 2015 (edited) Met een beetje fantasie, klinkt het al heel gauw "levensecht" Leo. Ik kan zelfs dat gevoel oproepen tijdens het hardlopen. En dan heb ik echt geen Ipod nodig. Ik praat liever met die leuke juffrouw van 30 naast me. Er zijn zoveel goede combinaties te maken. Die heel anders zijn dan die van mij, maar toch een "klinkend" resultaat geven. Ieder zo zijn meug zou ik zeggen. Wat ik alleen wel eens jammer vind dat daar niet iedereen voor openstaat. Net deze laptop geupgrade naar Windows 10. Hoewel ik geen fan ben van Microsoft, vind ik het dat er mooi uitziet. In Redmond hebben ze vast het boek "code Hallo's" gelezen. Werd tijd Apple snapt dat al jaren. Groeten, Jack Edited 29 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 juli 2015 Report Share Posted 29 juli 2015 (edited) Kregen ze die fase problemen juist niet doordat de zaak ook serie was geschakeld. ... Voor Jack. Ze staan bij mij 60cm boven de vloer. Dat scheelt enorm in de wolk! En het staat fantastisch. Totaal 16 van deze linea blokken. 8 per kant. 15x15x30cm Edited 29 juli 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Dat "vraagt" om een foto GoodTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 (edited) Beste Tomatot, Er werden - en worden nog steeds - kolom- of zuilluidsprekers met breedbanders voor muziek gebruikt, hoor. Sommige fasepuristen zweren er zelfs bij. Beste Goodtube, De luidsprekers werden parallel en in serie aangesloten op zodanige wijze dat de polariteit gelijk was*. Dat veroorzaakte de faseverschillen bij hogere frequenties dus niet. * Batterijtje aansluiten op luidsprekersysteem. + van batterijtje op + van luidsprekersysteem: alle conussen floepen naar voren toe uit. Beste Goodtube, In het algemeen wordt aangeraden bij luidsprekers zoals de jouwe (d'Appolito) de tweeter op oorhoogte te stellen. Wat is jouw ervaring wat optimale hoogte betreft? Edited 30 juli 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 Beste Goodtube, In het algemeen wordt aangeraden bij luidsprekers zoals de jouwe (d'Appolito) de tweeter op oorhoogte te stellen. Wat is jouw ervaring wat optimale hoogte betreft? Om die reden heb ik ze hoger gezet. Het standaard statief is net wat te laag. Het midden van de tweeter zit nu op 95 cm boven de vloer. Dat is ongeveer oorhoogte als ik bankhang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 juli 2015 Report Share Posted 30 juli 2015 (edited) Nieuwe 5881 buisjes binnen. Ingesteld op 50ma. Kan net 1e indrukken positief. Edited 30 juli 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli 2015 Author Report Share Posted 30 juli 2015 Line Array's zoals "zuilluidsprekers" tegenwoordig vaak genoemd worden kunnen fantastisch klinken. Zeker wanneer de fase gecorrigeerd is. De Sonore luidsprekers b.v. lieten dat horen. Voordeel van de line array is het afstraal gedrag, breed en plat. Van vloer- en plafondreflecties heb je dus geen last. D'appolito's kun je ook wat kantelen om de fase van de buitenste luidsprekers te corrigeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 juli 2015 Author Report Share Posted 31 juli 2015 Hans het kleurt goed het geluid omdat de parameters van de unit niet identiek zijn, de een loop op 600m/s en de andere op 750 en weer een andere op 800m/s . Mvg wol Daarom zeg ik dus dat de fase gecorrigeerd moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 juli 2015 Report Share Posted 31 juli 2015 Daarom zeg ik dus dat de fase gecorrigeerd moet worden. Ja, En hoeveel er per unit gecorrigeerd moet worden hangt dan weer van de luisterpositie af. Dus op één plekje kan het echt goed. Verder dus niet. Dit geldt trouwens voor alle meerwegspeakers, maar daar zijn de afstanden tussen de units kleiner. Het verschil in aansturingscentrum van de units is daar weer een probleem, maar daar is eenvoudiger voor te corrigeren met een beetje offset. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 juli 2015 Report Share Posted 31 juli 2015 (edited) Hans het kleurt goed het geluid omdat de parameters van de unit niet identiek zijn, de een loop op 600m/s en de andere op 750 en weer een andere op 800m/s . (...) Beste Vintagemod, Doel je hierbij op stijgtijdverschillen? Bedoel je dat bij een gelijkstroompuls de ene unit 600 m/s nodig heeft om te botommen en/of uit zijn ophanging te scheuren (volledige uitslag/inslag), een andere unit 750 m/s en weer een andere 800 m/s? Hoe heb je dat gemeten? Zijn er veel spreekspoelkokers kapot gegaan om het vast te kunnen stellen? Zijn er veel conusranden aan flarden gegaan? Voor zover ik weet wordt stijgtijd (symbool Γ ) van luidsprekerunits vastgesteld met behulp van de acceleratiefactor . Berekening Γ = BL : MMD. De mathematische eenheid is ms-2 A-1. Bij die berekening gaan luidsprekers dus niet aan flarden. Dat hoeft ook niet. Voor 20 cm breedbandunits is een acceleratiefactor van ca. 400 normaal. Er kunnen natuurlijk kleine verschillen* in acceleratiefactor tussen de units optreden, maar het is zeer de vraag of die bij hogere frequenties tot faseverschillen kunnen leiden. Het lijkt veel plausibeler dat faseverschillen in dergelijke luidsprekersystemen optreden als gevolg van verschillende looptijdverschillen tussen het oor en de diverse units. * Vooral bij moderne, geautomatiseerde massaproductie zijn de verschillen gering en eigenlijk te verwaarlozen. Edited 31 juli 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 juli 2015 Report Share Posted 31 juli 2015 (edited) Spido, elke speaker heeft zijn sores, ook de monacor met fase plug, hij kleur vanwege reflectie tegen de fase plug ontstaat meer plaatsing wat niet bestaat en daardoor minder zuiverheid van de instrumenten het voordeel is minder compressie. Onzinnige wol Inderdaad weer onzin, Wol. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_plug De faseplug voorkomt bovendien fasetegenstellingen tussen conus en apex (want de apex is vervangen door de faseplug en die is passief). Bij de hogere frequenties (de SPH-135KEP reikt wel tot 10 kHz!) werkt de faseplug inderdaad ook om een heel stabiele compressiekamer te vormen. (Elke conusspreaker is bij die frequenties een hoornluidspreker, maar de ene conusspeaker is dan een betere hoornluidspreker dan de andere!) (...) Phase plugs are commonly found in high-powered horn loudspeakers used in professional audio, in the mid- and high-frequency bandpasses, positioned between the compression driver diaphragm and the acoustic horn. They may also be present in front of woofer cones in some loudspeaker designs. In each case they serve to equalize sound wave path lengths from the driver to the listener, to prevent cancellations and frequency response problems. The phase plug can be considered a further narrowing of the horn throat, becoming an extension of the horn to the surface of the diaphragm.[2] (...) Edited 31 juli 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 juli 2015 Report Share Posted 31 juli 2015 ik geniet van mijn youtube playlist op de pc. ok niet a-fiel, wel heeel lekker Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 augustus 2015 Report Share Posted 1 augustus 2015 Beste Wol, Er is, minstens tien jaar geleden, een SPH-135KE geweest. Zonder faseplug, dus, maar met een apex (stofkapje). Daarvan kan ik nu geen curves meer vinden. Maar ik herinner mij wel dat de omschakeling naar SPH-135KEP een verbetering bracht, vooral doordat het hoge register veel beter werd gespreid. Geef je nog antwoord op het vraagstuk aangaande de milliseconden? Door tijdsverschil (faseverschil) kan uitdoving optreden: dat heb ik al uitgelegd. Ja, dat kan je kleuring noemen. Maar nogmaals: niet door acceleratieverschillen, maar door looptijdverschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 augustus 2015 Report Share Posted 1 augustus 2015 Geef je nog antwoord op het vraagstuk aangaande de milliseconden? Milliseconden? Ik zie toch echt 'meter per seconde' staan. Dat slaat natuurlijk nergens op in het hele verhaal, dat weet ik ook wel. Wol in de bocht, zullen we maar zeggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 augustus 2015 Report Share Posted 1 augustus 2015 Als hij dat bedoelt, is het voor mij niet meer te volgen. De snelheden die hij noemt liggen ver boven de geluidssnelheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 augustus 2015 Report Share Posted 1 augustus 2015 Als hij dat bedoelt, is het voor mij niet meer te volgen. De snelheden die hij noemt liggen ver boven de geluidssnelheid... Ja, dat klopt... Maar wollie kennende zal hij wel weer eens op de verkeerde toetsen en/of in de verkeerde volgorde hebben geramd. Wollie maalt er niet om dat z'n berichten nauwelijks leesbare zoekplaatjes zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 augustus 2015 Report Share Posted 1 augustus 2015 Ik heb het over looptijdverschil tussen de ene en de andere unit ,de software gaf aan m/s. Mvg wol Dat had dan ms moeten zijn dus. Het gaat immers over een tijd(sverschil)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2015 Report Share Posted 3 augustus 2015 (edited) Ik heb het over looptijdverschil tussen de ene en de andere unit ,de software gaf aan m/s. Verschillen zijn de uitkomsten van aftrekkingen. Als dergelijke looptijdsverschillen zouden optreden, zouden de twee oorspronkelijke getallen in m/s nog veel groter moeten zijn. Luidsprekers met zulke stijgtijden zouden alleen maar supersonische knallen kunnen produceren. Gelukkig bewegen luidsprekers in werkelijkheid nooit sneller dan de geluidssnelheid: zelfs niet wanneer ze een supersonische knal weergeven... Edited 3 augustus 2015 by spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 augustus 2015 Author Report Share Posted 3 augustus 2015 Verschillen zijn de uitkomsten van aftrekkingen. Als dergelijke looptijdsverschillen zouden optreden, zouden de twee oorspronkelijke getallen in m/s nog veel groter moeten zijn. Luidsprekers met zulke stijgtijden zouden alleen maar supersonische knallen kunnen produceren. Gelukkig bewegen luidsprekers in werkelijkheid nooit sneller dan de geluidssnelheid: zelfs niet wanneer ze een supersonische knal weergeven... Misschien bedoeld Wiel, milliseconden?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 3 augustus 2015 Report Share Posted 3 augustus 2015 (edited) Misschien bedoeld Wiel, milliseconden?? Misschien wel, maar looptijdverschillen in de orde van grootte van 750ms, duiden op afstandverschillen van honderden meters.Lijkt me binnen één speakersysteem wat veel. Groet, Leobus Edit: Misschien bedoelt Wiel wel microseconden. Edited 3 augustus 2015 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2015 Report Share Posted 3 augustus 2015 (...) Gelukkig bewegen luidsprekers in werkelijkheid nooit sneller dan de geluidssnelheid: zelfs niet wanneer ze een supersonische knal weergeven... Hier moet ik even op terugkomen. Er is een type luidspreker dat - naast volgens sommigen zeer goede eigenschappen - enkele eigenaardigheden heeft die zelfs door de echte liefhebbers als problematisch worden ervaren. Dat type luidspreker is de electrostaat. Die kan incidenteel "knallen": een zelfontlading met supersone snelheid dat een ongewenst bijgeluid veroorzaakt. Treedt vooral op wanneer het membraan verouderd en/of vervuild is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 augustus 2015 Report Share Posted 3 augustus 2015 Misschien wel, maar looptijdverschillen in de orde van grootte van 750ms, duiden op afstandverschillen van honderden meters. Lijkt me binnen één speakersysteem wat veel. Groet, Leobus Edit: Misschien bedoelt Wiel wel microseconden. Ja de Amerikanen gebruiken de m voor micro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts