Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

waarom zou Kenwood in een DP-2080 cd speler in de uitgang een polaire elco zetten .... ? er zit er eentje met een min-aanduiding ... en de print toont ook een + aanduiding. maar de manual toont duidelijk dat ze in het uitgaande signaal zitten.

en dus niet twee die samen non-polair zijn.

ik heb er een non-polaire ingezet (2 natuurlijk) en meteen klinkt het ding niet meer muf. ik niet  begrijpen.

groet

Edited by robx

het ding moest toch open want hij las geen cd's meer. opgelost. en dan kijk je er even in .... kon er niet vanaf blijven.

eerlijk gezegd .... een licht gemodificeerde Kenwood DP 2080 cd-speler klinkt beter dan een standaard SA11-s1 .....

veranderingen:

- diodes byv28

- beetje capaciteit voeding extra

- wat HF ontstoring in voeding

- uitgangscaps is nu BG 10 uF (die rooie) en parallel Roederstein MKP1837 10nF

- wat loodbituum en een zak zand

- loopwerk zwart gestift

- dingetje dat op de CD zit tijdens draaien wat verzwaard

nu is het genoeg. het ding gaat retour zoon.

groet

Edited by robx

Hee Robx ik bereik fantastische resultaten met vrij standaard componenten waaronder een uf4007 diode. ..

In de voeding heb ik veel winst kunnen behalen door wat elco's te overbruggen met een fkp of pio van ongeveer een 1000x kleinere waarde. Wat er daarna gebeurde was een grote verrassing voor mij.

ja helemaal eens inzake voeding. ik pak ook de voeding aan waar die aankomt, ook daar helpt 'lokale' ontkoppeling nogal. dus rond de opamp, en rond de dac-chipset. ik doe vanaf de c die er zit 1000 omlaag, en nog een keer 1000 omlaag (ow ja en even op de scope of je ergens een ongewenst effect aanricht zo). dus in HF omgevingen (CD en tuner) eindig ik in de pF en dan voor die paar cent extra NPO (COG) condensatortjes.

dit heb ik geleerd van een white paper van Texas instruments (kan ik je zenden als ik email adres krijg in pm) waarin ontkoppeling van een opamp wordt uitgelegd (niet domweg uF toevoegen).

groet

Edited by robx

• 1 month later...

dit topic raakt toch niet in ongebruik ....

ik ben nu twee weken terug van vakantie. en was 2 weken druk vervolgens. nu zaterdag en zondag de muziek aan.

en het is alles dat ik me herinner, zo vreselijk mooi.

dit topic raakt toch niet in ongebruik ....

Ik heb vorige week mijn jazzmuziek gerubriceerd. Ik weet nu iets meer over de verschillende styles. Het zal wel Spidoiaans klinken, maar ik vind de jazzmuziek er na 1960 niet mooier op geworden. Soms hoor ik zo'n stuk avant garde jazz, en dan denk ik... Zijn ze wel met hetzelfde stuk bezig.??

Nee hoor,  ben globaal een Optonica ST-9100 aan het afregelen.  Kostte in 1982 zo' n 2200DM  :blink:

Erg mooi gemaakt dit is echt een audiofiel apparaat. Het  heeft waarschijnlijk heel lang uitgestaan.

1e meetcijfers zijn top 0,076% vervorming mono en 0,16 stereo kanaalscheiding > 50dB S/N > 85db stereo

optonica-st-9100_22706.jpg

Hij begint mooi  te spelen.  Ik ga lekker luisteren.  

Verder de werkplaats lekker opgeruimd, ik kan weer overal bij.  Morgen heerlijk sleutelen.

Wat wil je nog meer  :)  Behalve een type foutje  :rolleyes:

Edited by Tubejack

Optonica was toch later Onkyo?

Voorzover ik weet niet Carl.  Optonica was end jaren 70 begin 80 de High-end  lijn van Sharp.  

Het zit zo goed in elkaar dat het nu in 2015 makkelijk mee kan met merken zoals Luxman en Yamaha die m.i. weer serieuze spullen maken met ook een serieus prijskaartje. :blink:  :D  

Echt de Optonica set die ik in de woonkamer heb staan is technisch zo mooi gemaakt  :wub:  http://www.tubejack.nl/onze-installatie/

• 2 weeks later...

inderdaad, paar magneetjes kosten bijna niks. ja ik laat het weten.

Ja Wol, reductie van noise. en dat werkt tot nog toe bij mij zo goed, dat ik dit gewoon erbij probeer.

jammer dat je vaak achteraf roept 'weet ik al' Wol, deel spontaan eens wat kennis en tips.

groet

als het effect daar op lijkt, dan zijn de magneten snel weer weg. ferrietringen slopen je geluid (ik heb ze enkel nog tussen trafo's en voedingen voor digitale dingetjes zitten).

ik vertel wel wat het effect was.

groet

ps: ik ga er geen ferrietmagneet voor gebruiken.

Edited by robx

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...