Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn EEE PCtje heeft ook zo'n 3,5 mm Toslink aansluiting. Ik kon daar een verloopkabel voor kopen. Deze was echter veel te lang. Die heb ik zelf ingekort. Daarna werkte het nog prima. Maar ik vind de klank via USB toch een stuk beter. Via SPdif elektrisch klinkt het m.i. nóg beter. Helaas zit dat niet op m'n PC-tje

Ik weet het nog niet Hans.  Al die interfaces hebben voor-en-nadelen.

@Stef  Bij mij klinkt het album prachtig. :wub:

En wel meer materiaal waar de meningen over verdeeld zijn zoals het een na laatste album van  Coldplay Ghost Stories.  

Klinkt magisch mooi hier zowel op LP als CD.

Misschien ligt het aan de installatie   a020.gif

De rest van het digitale gebeuren zet ik weer in het juiste topic.  

Edited by Tubejack

Waar het mij om gaat Jack is dat men voor HD kiest, hetgeen BLIJKBAAR veruit de minst goede bron maar langs de andere kant er alles aan doet om het meest optimale signaal uit streamer en dac te krijgen ... Doet het er dan allemaal toe?

Bijkomstige vraag die wij onder vrienden ook weleens stellen is : "Waarom leveren die High Resolution bedrijfjes zo'n belabberde kwaliteit af terwijl ze heden ten dage over de meest geavanceerde apparatuur beschikken" Ik weet niet wat de Rumours kost, maar je download een album voor een hoge prijs waarvan de kwaliteit de wensen overlaat ... Je hebt zelfs niets fysiek in handen

Soit, tzal aan mij liggen ...

Het doet er altijd toe Stef,  vind ik....  

Heb het wel meer gezegd: "die andere kant"  daar heb ik geen grip op.  

Ga me daar niet zo druk over maken. Vind ik niet zoveel zin hebben.

Op rest heb ik wel grip   :)  HD-Tracks lijkt me toch een heel gerenommeerd  bedrijf en ik ken wel meer kleine

studio' s waar muziek voorop staat i.p.v. geld. 

Echt het album kan prachtig klinken, misschien is je apparatuur wel te weinig vergevensgezind. ?

Dat spul heb/had ik ook.  Dan hoor ik elk klein foutje, en dat wil ik niet.   Ik noem het: "doorgeschoten high-end"

Met mijn Leak Stereo 30+ klinkt het top! :wub:

Anyway wie heeft de nieuwe CD van Adele al?  Lijkt me een mooi album. :)

Edited by Tubejack

Dan zou ik maar eens ernstig aan de betrouwbaarheid van de bron gaan twijfelen.

Ik heb hier 21 op plaat en het iS een grote bak vervorming. .

Even nauwkeurig geript.  Het gaat inderdaad  erg hard op dit album vooral het opening nummer Roling in the Deep  :blink:

Telkens denk je het kan niet harder :wacko: Maar dan komt er een koortje bij en gaat het nog harder.... en zit het echt tegen vervorming aan.

Toch als je goed luistert is er veel te beleven in dit nummer. Jammer dat het zo beroerd is opgenomen.  

Vast een Radio edit ... en dat moet zo hard mogelijk klinken.  Vroeger maakte ze daar aparte samples voor....  kosten besparing?  

Verder op het album staan beslist nummers die de moeite waard zijn waar de opname wat meer aandacht gehad heeft 

Waar ik zeker kippenvel van krijg. ;)

P.s. nummer 10 Lovesong klinkt gewoon mooi.   Zal vast de liefde zijn.  ;)

Edited by Tubejack

Mijn EEE PCtje heeft ook zo'n 3,5 mm Toslink aansluiting. Ik kon daar een verloopkabel voor kopen. Deze was echter veel te lang. Die heb ik zelf ingekort. Daarna werkte het nog prima. Maar ik vind de klank via USB toch een stuk beter. Via SPdif elektrisch klinkt het m.i. nóg beter. Helaas zit dat niet op m'n PC-tje

Ik denk dat je gelijkt hebt Hans.  Wat ik het nadeel van USB vind dat je bij veel apparatuur bij hoger dan 24/96 een driver nodig hebt.   

Voordeel van USB2 is dat je dac gaat bepalen wanneer je pc nieuwe data aan mag leveren.

Hierbij wordt de crapy audio kaart in je pc niet gebruikt.

Gebruik je de spdif uit je pc, elektrisch of optisch dan gaat dat via de geluidskaart.

Gebruik je een converter voor usb2 naar spdif dan gaat het een stuk beter.

De optische s/pdiff van de mac werkt behoorlijk.  Maar inderdaad George, ik denk dat de hardware, os en driver nu optimaal met elkaar werkt.

Mac ==> USB==> HiFace Evo (externe lineaire voeding) ==> Black Lion Sparrow withe dac 

Sommig 16/44.1 materiaal klinkt al erg goed. De muziek komt soms naast je spelen, ook zonder Qsound.

Ik ben blij   :)  Nu nog mooie audio software met een bijbehorende app.

Het mooiste dat ik tot nu toe gezien heb is MPD maar of dat het beste voor een mac is, weet ik nog niet.

Mag best wat kosten.

Mijn audiofiele dag bestond uit het installeren van een nieuwe NAS met USB3.0 aansluiting. Nu loopt er een backup. De Ripnas wordt daarna omgebouwd naar muziekspeler.

Ik hoop dat met de nieuwe NAS het backuppen op USB3 schijven wat sneller en makkelijker gaat. Dat gaat nu via het netwerk en duurt eindeloos lang.

Ik denk dat je gelijkt hebt Hans. Wat ik het nadeel van USB vind dat je bij veel apparatuur bij hoger dan 24/96 een driver nodig hebt.

Dat klopt, alhoewel ik dacht, dat dit met Apple niet zo is. Mits je DAC dat nieuwe protocol ondersteunt. Voordeel van een Asio driver is dat er veel minder van de PC gevraagd wordt. Dit schijnt dan weer beter te klinken. Edited by Hans van Liempd

Voordeel van USB2 is dat je dac gaat bepalen wanneer je pc nieuwe data aan mag leveren.

Hierbij wordt de crapy audio kaart in je pc niet gebruikt.

Gebruik je de spdif uit je pc, elektrisch of optisch dan gaat dat via de geluidskaart.

Ik denk dat jij asynchroon bedoelt ipv usb2

Ben jij dyslectisch dan  :D  :D  :D

Inderdaad  ;) 

Maar zij is netter in dat soort dingen. Ze heeft het al over een dichte kast tegen stof.  We zijn nog maar één stapje verwijderd dat ze zelf platen gaat draaien.

En als ze daar eenmaal mee vertrouwd is dan  ......    

YES!

Ik heb weer muziek.

Na twee maal hulp op afstand is het gelukt de boel weer aan de praat te krijgen. Er stond ergens één knopje verkeerd. Dat heeft de oorspronkelijke leverancier voor mij gevonden en via telefooninstructie helpen terugzetten. Je moet het maar weten en ook nog het knopje kunnen vinden. De afstandsbediening werkte ook niet meer, maar dankzij "Facetime" kon mijn schoonzoon meekijken en de juiste instructies geven. Dat werkt nu dus ook weer.

Hier zit dus weer een blij mens. En updates accepteren? Ik denk het niet!

Groet,

Leobus

Hier zit dus weer een blij mens. En updates accepteren? Ik denk het niet!

Beste Leo,

Zolang je Mac niet aan het internet is aangesloten, kan er weinig gebeuren.  Zowel, lijkt het me verstandig om hem wèl regelmatig te updaten.

Ook een Mac kan gehacked worden.  Al is dat wel een stukje moeilijker dan bij andere PC' s.

Verder:

• Zolang je Mac versie gelijkt blijft dus b.v. Yosemite  of El Capitan dan is de kans dat ineens een driver het niet doet klein.
  • Tuig een 2e Mac op en zet daar een nieuwe versie op en test of je hardware het nog doet.
  • Is het slim om af en toe met een heel schone installatie te beginnen ook een Mac raakt vervuild in de loop der tijd.
  • Een oude back-up terug zetten is geen schone installatie. Nee alles er af en stuk voor stuk de programma's  er op en dan een back-up maken.

Maar fijn dat hij het weer doet  :)  Heb je het "knopje" genoteerd ?  ;)

Edited by Tubejack

Een tweede mac? Alsof ze niks kosten.:)

Er is inderdaad een schone installatie gedaan. Alles eraf, Yosemite erop en vervolgens alle programma's en data er weer op.

Dat knopje weet ik nu ook te vinden. Ik had het al eens gezien, maar had niet door dat er een verkeerde waarde ingevuld stond. Als je een 384 kHz dac hebt, denk je toch dat als er ergens 384 staat, dat dan wel goed is. Er had echter 44,1 moeten staan.

Groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...