Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Je zal het waarschijnlijk al meermaals gezegd en geschreven hebben Jack maar hoe kun je controleren dat je DAC 24bit 192kHz ondersteunt en afspeelt ... ? Kan de streamer veel verknoeien?

Ik heb Transformer van Lou Reed als 16bit en als 24bit op de NAS staan bvb

De meeste programma's en app' s laten dat gewoon zien Stef.

mpddoroid.jpg

Kan een streamer veel verknoeien?  Het hangt er volgens mij af in welke mate je het perfect wil hebben.   LMS via een NAS werkt prima, maar er is m.i. altijd beter.  Kijk maar op mijn site op de TAG

Lees deel 4 dan heb je de high-lights  en scheelt een lap tekst http://www.tubejack.nl/digitaal-maak-zelf-een-high-end-muziekserver-met-mpd-deel-4/

Edited by Tubejack

Ok Jack dat zie ik ook, daarom da'k weet welke track ik afspeel ... :)

tFeit dat het wordt afgespeeld, impliceert dit dat de DAC het ondersteunt?

Ik las hier zaken dat er werd herberekend naar 16bit en dergelijke ...

Thuis nog eens alles doornemen en herlezen, stap per stap

Dat "herberekenen"  of resamplen kan. Maar dat hangt af van de snelheid van je NAS en de snelheid waarmee je PC of muziekdoosje die stream kan verwerken.

Voorbeeld:  Ik speelde met een Logitech Duet en een goedkope Synology NAS met een 1Ghz procesoortje en maar 128mb intern geheugen.

Tot CD kwaliteit dus 16bit 44.1khz gaat prima! Daarboven alleen een hakkelend geluid.

Met een andere veel snellere NAS die een snelle 2,3Ghz dual core heeft en 4GB intern geheugen kan ik probleemloos 24bit 192khz afspelen.

Alleen mijn Logitech Duet  kon maar 24 bit en 48Khz aan.  De LMS software is zo slim dat hij dan automatisch resampled naar 24bit 48Khz zodat je het toch kunt afspelen.

Dus ook hier de hard en software moet goed bij elkaar passen.  Ik geef toe dat het soms een hele studie is, maar dat traject heb ik ook moeten doorlopen. ;)

Heldere uitleg Jack !!

Voor de NAS voorzie ik geen problemen, synology 214+

Stream zoals je weet based on LMS ... heb nog nooit geen afspeelproblemen gehad

Om te weten of er wordt geresampled, denk ik de specificaties van mijn streamertje te kennen, alléé de specs van de software dus

ik veronderstel dat dat resamplen dan ook gebeurt bij uitgangen (coax, spdif, ...) indien deze enkel 96 kHz ondersteunen

Je NAS is vast snel genoeg Stef.   Om te weten of er geresampled wordt moet je als root inloggen op je NAS.

Dan kun je met het commando: ps -ef  of top kijken welke processen er draaien en als daar iets van "sox"  bijzit dan resampled hij.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?95089-SlimNAS-LMS-transcoding-24-96-FLAC

Edited by Tubejack

Voorbeeld:  Ik speelde met een Logitech Duet en een goedkope Synology NAS met een 1Ghz procesoortje en maar 128mb intern geheugen.

Tot CD kwaliteit dus 16bit 44.1khz gaat prima! Daarboven alleen een hakkelend geluid.

Met een andere veel snellere NAS die een snelle 2,3Ghz dual core heeft en 4GB intern geheugen kan ik probleemloos 24bit 192khz afspelen.

Alleen mijn Logitech Duet  kon maar 24 bit en 48Khz aan.  De LMS software is zo slim dat hij dan automatisch resampled naar 24bit 48Khz zodat je het toch kunt afspelen.

Snelheid hoeft toch geen probleem te zijn, hier beneden speelt een klein PC-tje als mediaplayer. Die zit tot nu toe draadloos met de serververbonden. Nooit geen probleem met het geluid gehad. Mijn oude server heeft een Atom D425 op 1,8 GHz en slechts 2 Gb geheugen. Deed het ook prima. De nieuwe server heeft een dual core op 0,8 GHz en 512Mb intern geheugen, werkt ook prima.

Ik heb nu wél telkens voordat een high res nummer beëindigd een kort tikje. Misschien weet iemand hoe ik dat op kan lossen?

Snelheid hoeft toch geen probleem te zijn, hier beneden speelt een klein PC-tje als mediaplayer. 

Bij mij wel Hans.  De processor zal snel genoeg geweest zijn, maar 128MB intern geheugen voor een NAS is wel erg mager.

Ook hier: "gekregen paard...."    ;)

Wellicht is het slim om je vraag ook even op een ander forum stellen. 

Bij mij wel Hans.  De processor zal snel genoeg geweest zijn, maar 128MB intern geheugen voor een NAS is wel erg mager.

Ook hier: "gekregen paard...."    ;)

Wellicht is het slim om je vraag ook even op een ander forum stellen. 

Ik denk dat ik er al uit ben. Ik heb de prioriteit van JRiver binnen Windows op realtime gezet. Bovendien heb ik Fidelizer gedraaid. Geen hikjes meer.

Mooi Hans ik had zoiets met Audirvana dat pakket wilde exclusief de audio uitgang hebben.  

Nu met MPD hoef ik helemaal niets meer in te stellen, hij pakt gewoon de systeeminstellingen.

De processor belasting is nog geen half procent, met hi-res audio. Er zijn 2 echt actieve processen. Werkt mooi.   

Ik vermoed dat een hoop van die tools zoals "sysoptimizer" en meer van dat gedoe niet echt nodig is. 

Het ziet er wel leuk uit. 

Streamen: een grote ellende als ik die verhalen hier lees.

Nee juist hartstikke mooi Carl ,  alleen heeft elk systeem "voor- en na-delen" 

Gewoon even nadenken wat je wilt  :) 

Een software oplossing is denk ik over het algemeen het langst "houdbaar" 

Een hardware oplossing weer eenvoudiger.

Een Mac voor dummies :D  

Carl , streaming kun je met je smartphone het is heel simpel, die andere doen gewoon een beetje moeilijk dat is het probleem.

Mvg wol

Vanaf mijn NAS kan ik overal naartoe streamen met DS-audio maar dat is toch niet High-end Wol.

Dat is meer een muzikale dag :D Heerlijke plaat, heb hem heb nog ergens op CC staan.

Goed verhaal ! :)

Deze plaat is pas sedert 1 week op de markt. Heb hier voor ingetekend. En heb een van de eerste exemplaren gekregen.

p.s. waar staat dat CC voor?

Edited by tomatamot

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...