Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Yep,  ik heb hier van Arden,  de Tempesta 17 een paar weekjes op proef gehad en moet zegggen...

een zeer plezierige speaker :)

Dit was wel een speaker met een normaal rendement van ca. 88db/m en waarbij een buizenbak weliswaar mogelijk

is maar van een geheel andere orde dan bovenstaande hoornluidspreker (94 db/m)

By the way..    gevoelsmatig denk ik steeds, dat speakers met een zeer hoog rendement, beter in staat zijn

een "live-gevoel"  te kweken en beter in staat zijn om dynamieksprongen te volgen ?   

Of heb ik het mis....  :unsure:  

Mijn Watt/Puppy 5 hebben ook 94dB/W. Met buizenversterkers ??? Dan moeten ze toch wel veel controle hebben. 

Maw. Alleen rendement zegt niks m.b.t. aansturen door buizenversterkers. Ik ben wel met je eens dat hoogrendementspeakers meestal dynamischer zijn.

Mijn Watt/Puppy 5 hebben ook 94dB/W. Met buizenversterkers ??? Dan moeten ze toch wel veel controle hebben. 

Maw. Alleen rendement zegt niks m.b.t. aansturen door buizenversterkers. Ik ben wel met je eens dat hoogrendementspeakers meestal dynamischer zijn.

Yep...  redelijke linear impedantieverloop vd LS,  is ook zeer wenselijk bij buizenbakken

Impedantie wellicht niet, maar een verkeerde impedantie wel.

Wat bedoel je daarmee?

N.B. In de Gouden Tijd van de high fidelity, toen iedereen nog vintage buizenversterkers had, waren de luidsprekers vrijwel altijd van het geheel gesloten type.

Want die luidsprekers leverden de minste vervorming. (De wetenschap t.a.v. correcte reflex-afstemming was nog niet ontwikkeld.)

Zulke gesloten luidsprekers hadden op hun systeemresonantie een enorme impedantiepiek: vaak wel zo'n zestig of zeventig ohm.

Toch vond men (en sommige wolgevulde audiofielen vinden nog stééds) dat juist zulke luidsprekers de beste, meest gecontroleerde en meest gelijkmatige basweergave boden (bieden).

Edited by spido

Tsja, die mensen luisterden Spido, ipv dat ze hele forums voltheoretiseerden met iets dat van de essentie los is geraakt.

En ze wisten welke parameters doorslaggevend waren in een ontwerp en legden zo geen nadruk op non-problemen die ze tot enorme problemen bombardeerden. Zoiets moet het wel zijn als ik zo rondlees. :)

Van de week las ik ergens op internet dat het mogelijk zou moeten zijn om Spotify op de Transporter te beluisteren via een niet-officiele plug-in.
Zojuist de plug-in geinstalleerd, de server opnieuw opgestart, inlogprocedure doorlopen, en ziedaar: Spotify op de Transporter.

360.jpg

540.jpg

Alle functies van Spotify zijn te bedienen vanuit de interface van Logitech (vanaf laptop of iPhone), zelfs het zoeken naar nieuwe cd's.

Edited by edwin16

Ik heb die bij Hanze hifi gezien en gehoord, toen ik op zoek was naar een striemer. Werd de Olive, vanwege de klassieken. Wordt net als de Olive niet meer gemaakt. Hartstikke leuk dat Spotify erop draait, klinkt vast beter dan op de pc.

Edited by mumsoft

Tsja, die mensen luisterden Spido, ipv dat ze hele forums voltheoretiseerden met iets dat van de essentie los is geraakt.

En ze wisten welke parameters doorslaggevend waren in een ontwerp en legden zo geen nadruk op non-problemen die ze tot enorme problemen bombardeerden. Zoiets moet het wel zijn als ik zo rondlees. :)

Ik heb toch wat klassieke Kefs en B&W 's gehoord (de top toen). Klonken vaak toch wel een beetje te warm en neuzig.

Ik heb toch wat klassieke Kefs en B&W 's gehoord (de top toen). Klonken vaak toch wel een beetje te warm en neuzig.

O, maar dat is gewoon "u vraagt, wij draaien", Carl.

Op diezelfde toer hebben we nu klinisch klinkende sets die correct maar ontzield klinken.

Elk tijdvak z'n gekte, en heel af en toe zit er ook iets muzikaals tussen.

O, maar dat is gewoon "u vraagt, wij draaien", Carl.

Op diezelfde toer hebben we nu klinisch klinkende sets die correct maar ontzield klinken.

Elk tijdvak z'n gekte, en heel af en toe zit er ook iets muzikaals tussen.

Een dergelijke set heb ik gelukkig niet Toine! Ik denk wel dat het behoorlijk beter kan als toen. Neem nu bijvoorbeeld die Blumenhofers. Dat is zonder meer een mooi product. Maar te gecontroleerd geloof ik ook niet in.

Edited by carl

Neem nu bijvoorbeeld die Blumenhofers. Dat is zonder meer een mooi product. Maar te gecontroleerd geloof ik ook niet in.

Heeft dit ook niet alles met de akoestiek en versterking te maken? Te gecontroleerd komt volgens mij niet voor, wel ongecontroleerd. En dat vinden sommige dan ook weer mooi.

Te gecontroleerd kom je vooral tegen bij bvb active speakers met allerlij dsp systemen.

Haalt alle leven uit de muziek. Klinkt overigens wel mooi maar mist toch iets.

Dan deugt die dsp niet. Ik heb prachtige weergave met dsp gehoord, maar inderdaad ook superplat klinkend geluid.

Aktieve speakers zijn vaak voorzien van matige versterkers. Op die manier krijg je er inderdaad geen leven in. Maar dat heeft mi niks met controle te maken.

Als ik de ls1 van grimm neem als voorbeeld dan is het zeker niet plat te noemen. Integendeel maar er ontbreekt wel iets.

Het is gewoon te clean en koud.

Ik heb die een paar keer gehoord en dat ook zo ervaren. Ik dacht in juni komt Guido Tent met Grimm. Misschien dat het dan wel lukt.

De Kii is een voorbeeld dat het ook anders kan.

Edited by Hans van Liempd

Dat geldt wellicht voor de wat goedkopere typen, maar bij de betere merken zijn er allemaal voordelen. Iemand met verstand van zaken (en zonder compensatiedrang) heeft versterker en luidspreker unit met elkaar gematched.

Dat geen normaal engineer het in zijn hoofd haalt om een ML of Krell oid in een luidspreker te hangen..

Hoewel

http://www.ebay.com/itm/PASS-LABS-PAIR-OF-RUSHMORE-4-WAY-CLASS-A-ACTIVE-SPEAKER-BRAND-NEW-SEALED-BOX-/221657407361

Nope ook bij de kii het zelfde ervaren, maken volgens mij gebruik van de zelfde dsp en versterkers.

Bij de demo op de audioclub waren de meningen ook verdeeld. Behalve de mensen die op de hot spot hadden gezten. Die waren unaniem razend enthousiast. Een van de leden denkt er serieus aan om z'n dure spullen te verkopen er een set te kopen. Dat laatste valt trouwens niet mee, ze krijgen ze n.l. niet snel genoeg gebouwd. Dit ondanks een nieuwe produdctiehal. Nu al levertijden tot in mei. Zo slecht zullen ze dus niet zijn. Studios staan er kennelijk voor in de rij. Maar die hebben er natuurlijk geen verstand van.

Van de week las ik ergens op internet dat het mogelijk zou moeten zijn om Spotify op de Transporter te beluisteren via een niet-officiele plug-in.

Zojuist de plug-in geinstalleerd, de server opnieuw opgestart, inlogprocedure doorlopen, en ziedaar: Spotify op de Transporter.

360.jpg

540.jpg

Alle functies van Spotify zijn te bedienen vanuit de interface van Logitech (vanaf laptop of iPhone), zelfs het zoeken naar nieuwe cd's.

Hee leuk een echte tranporter. Moeder van alle streamers

Bij de demo op de audioclub waren de meningen ook verdeeld. Behalve de mensen die op de hot spot hadden gezten. Die waren unaniem razend enthousiast. Een van de leden denkt er serieus aan om z'n dure spullen te verkopen er een set te kopen. Dat laatste valt trouwens niet mee, ze krijgen ze n.l. niet snel genoeg gebouwd. Dit ondanks een nieuwe produdctiehal. Nu al levertijden tot in mei. Zo slecht zullen ze dus niet zijn. Studios staan er kennelijk voor in de rij. Maar die hebben er natuurlijk geen verstand van.

Studio's staan er natuurlijk ook bekend om dat ze de opnames verkloten dus daar heb je wel een punt. Ze hebben er geen verstand van en luisteren enkel met metertjes.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...