Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

De meeste processen kun je eenvoudig uitschakelen, kijk even op computeraudiophile.com of de support pages van Amarra. Uit m'n hoofd zijn de belangrijkste: spotlight index UIT en time machine UIT.

Bijna voor elkaar Ik vond een scrip waarmee je heel veel processen kunt uitzetten, het werkt niet helemaal want het is denk ik gemaakt voor een eerdere versie MacOSX

Het staat hier: http://www.computeraudiodesign.com/osx-audio-optimization/

De load is nu ongeveer 3% waarvan MPD 2,3% beslaat ik heb het gestart met sudo nice -20 mpd zodat het de hoogste prioriteit krijgt en ik heb maar liefst 7Gb Ram vrij voor afspelen van muziek.

Processes: 84 total, 2 running, 3 stuck, 79 sleeping, 352 threads                                                                                                                                                                                                      21:05:31

Load Avg: 0.12, 0.36, 0.26  CPU usage: 0.24% user, 2.73% sys, 97.1% idle   SharedLibs: 178M resident, 20M data, 15M linkedit. MemRegions: 5478 total, 248M resident, 29M private, 77M shared. PhysMem: 1143M used (696M wired), 7046M unused.

VM: 268G vsize, 528M framework vsize, 0(0) swapins, 0(0) swapouts. Networks: packets: 1678/181K in, 1524/551K out. Disks: 10189/1431M read, 1924/32M written.

PID  COMMAND          %CPU TIME     #TH   #WQ  #POR MEM    PURG   CMPR PGRP PPID STATE    BOOSTS       %CPU_ME %CPU_OTHRS UID  FAULTS COW   MSGSENT MSGRECV SYSBSD  SYSMACH CSW      PAGEI IDLEW    POWE USER            #MRE RPRV VPRV VSIZ KPRV KSHR

254  top              0.5  00:01.32 1/1   0    21   3540K  0B     0B   254  201  running  *0[1]        0.00000 0.00000    0    16533+ 88    378427+ 188956+ 63127+  295962+ 1943+    0     140+     0.5  root            N/A  N/A  N/A  N/A  N/A  N/A

253  mpd              2.3  00:04.74 8     2    105  9536K  0B     0B   253  1    sleeping *0[1]        0.00000 0.00000    501  3678   183   68487+  222     140746+ 68606+  179467+  5     1        2.3  jack            N/A  N/A  N/A  N/A  N/A  N/A

En nu de hamvraag:  "heeft het zin?" Een wedervraag:  "heeft achteroverleunen zin?"  Kom op zeg  :)   Kan het beter?  Ja.  Maar ik denk niet met een Mac. ;)

ik begin niet opnieuw tot het moet.

dit klinkt nou goed, en goed is goed genoeg

Ik begin elke dag opnieuw, niet omdat het moet.   Rob het klinkt prachtig, kom maar eens luisteren en neem je speler ter vergelijk mee.   Het is zelfs bedienbaar met een draadloze infrarood A/B  :)

Edited by Tubejack

0,7 us,  0,0 sy,  0,0 ni, 99,3 id,  0,0 wa,  0,0 hi,  0,0 si,  0,0 st   24bit 96Khz Flac

0,3 us,  0,2 sy,  0,0 ni, 99,5 id,  0,0 wa,  0,0 hi,  0,0 si,  0,0 st   16bit 44.1Khz Flac

Om op Marc's vraag van gisteren terug te komen van gisteren: " is het hoorbaar? "  Ja ik meen van wel.  Via een Mac en b.v. Audirvana klinkt en werkt het geweldig en is zonder technische kennis op te zetten. 

Dat gemak kost wel wat geld.  Nog niet eens zoveel t.o.v. hardware spelers.  Alleen een klein nadeel van dergelijke systemen vind ik dat je daar overbodige processen aan het uitzetten of aan het bewingen bent.  

En er nog 10tallen kleine blijven draaien die kijken of je een camera gaat aansluiten of iets met iTunes gaat doen, naast alle crash detectors en God mag weten wat dan nog   :wacko:

Let wel dit is m.i. zeker al high-end en bit perfect ......  Maar het is net als overall tegenkoppeling in een buizen versterker.  Een goeie heeft dat eigenlijk niet nodig ....  

Absoluut stressvrij draait het op een gekregen Linux doos zonder overbodig iets  :wub:  De mooiste dingen kosten niets,  enkel tijd  ;)

gmpcmacosx.jpg

Edited by Tubejack

Het zal wel geen toeval zijn dat al die dedicated 'streamers' (lees: harde-schijf-spelers) met een afgeslankte versie van Linux werken. Het enige dat ik uit mijn Olive heb gesloopt is het wifi-kaartje, omdat ik dat niet gebruik. En hij heeft een ongeldig gateway-adres zodat er voor hem niks te halen valt op internet. Dat scheelde een incidentele hik. (En zo heeft hij ook geen internetradio, maar dat is dus snel te verhelpen).

Intern is het meer lucht dan iets anders, en ik bedacht laatst dat hij wat dat betreft wel wat weg heeft van een Raspberry PI. De Olive 3 HD die Thingman uiteindelijk heeft weggedaan zit daarentegen veel voller met electronica. En de grap is, dat ik geen verschil hoor tussen de interne DAC en de Brooklyn, als ze beide even hard staan. Ik zie dat als een compliment voor de Brooklyn, die uiteraard wel veel meer formaten aankan. Ik ben dus benieuwd wat er nog gaat gebeuren...

Ik laat het voorlopig zo even draaien Marc.  Ik hou wel een connectie met het internet zodat het makkelijk is om nieuwe versies te installeren.  Het verschil tussen Debian en veel andere besturing systemen, (ook Linux varianten)  dat je zelf kunt bepalen waneer je iets update en wàt je update.  Verder zijn ze lang beschikbaar.   https://wiki.debian.org/LTS   Nu is het nadenken hoe  e.e.a. zo makkelijk te installeren en te onderhouden is.

Marc, het nieuwe streamen kost 195 euro plus een usb harddisk die je doorgaans toch wel hebt. Dit alles binnen de invloedssfeer van een tegel houden en je bent klaar.

Klinkt neutraler en mooier ruimtelijk dan de Olive, die eigenlijk helemaal niet zo neutraal is omdat er bijna zeker wat toegevoegde equalisatie in de uitgangselectronica zit (beetje low-/high boost).

Een Olive 3HD heeft een ingebouwde DAC op een risercard, en geen digitale uitgang. Het is jammer dat die er niet is.

Maar, aan de andere kant, ligt je muziekvoorkeur niet bij klassiek, dan zijn er zoveel mooie andere oplossingen, wat ook wel blijkt. Less is en blijft more.

Less is en blijft more.

Nou dan wil ik wel een knuppel in het hoenderhok gooien.   Ondanks al mijn moeite, geld, maanden  tijd en opgedane kennis vind ik mijn verbouwde SACD speler beter klinken dan alle electronica die ik hier heb staan. :(

Er zit ook dan geen electronica meer na de dac in de SACD speler.   Cock heeft gelijk: wat in het begin fout gaat kun je niet meer goed maken, al doe je nog zo je best.   ;)

Het klinkt echt heel goed hoor....  maar less is en blijft more.   Mijn verhaal is voorlopig klaar.  

In algemeen Marc.  Streamen is natuurlijk mooi speelgoed.  Maar heeft ook zo zijn beperkingen. Niemand verteld dat.  Ik vind het zeker niet de kip met de gouden eieren om bij jouw "tegeltjes wijsheid te blijven"

Bij mij staat er vandaag: "Toch blijf ik zitten met een dilemma: als iedereen iets gelooft wat feitelijk onzeker is, is het dan verstandig het ook te geloven of moet je juist gaan twijfelen?"

Nou ik durf te twijfelen, er zijn vele factoren die roet in het eten kunnen gooien.  Aan de andere kant zullen we als muziek liefhebber wel iets moeten, ik ga niet wachten totdat  bestaande media ophoud te bestaan.

Verder lijkt het me wel een leuk thema voor een volgende Hear meeting.  Ik kan dan waarschijnlijk ook een WiFi netwerk met eigen DNS neerzetten zodat je de verschillende applicaties kunt proberen op Ipad en smartphone.

In de tussen tijd blijf ik gewoon LP's en CD's kopen.

Edited by Tubejack

de ervaring die ik tot nu heb met digitale doch niet-cd systemen zijn boeiend. evenwel meen ik eigenwijs dat ik veel typische CD-knelpunten heb aangepakt (CD uitlezen met laser en dan fouten lekker afplakken met foutcorrectie is zonder nadere maatregelen het paard achter de wagen spannen).

Als ik in veel digitale systemen kijk dan denk ik .... waar zijn de discrete spanningsregelaars, de breedbandige ontkoppeling, lokale ontkoppeling van voeding, waarom bergen en bergen onderdelen (in de Sa11 staat nu na de DAC geen enkele condensator tot en met de uitgang, en slechts 2 weerstanden en twee opamps die fors verwend worden met erg schone voeding). Onder anderen deze dingen maakten bij mij veel verschil. Als ik weer begin dan iig een upgraded versie van een buizen-dac zoals Audionote 4.1 kit. 

ik ga overigens niet meer slepen met apparatuur. het is kwetsbaar, en als het koud is en vervoerd wil het niet top presteren. dat heb ik geconstateerd zowel als ik met mijn spullen naar elders reis, als wanneer anderen hier komen met hun spullen. Het vervoerde spul heeft het lastig.

en bovenal : ik ben erg happy met het geluid van de set als geheel. sinds een stapel Bybee-dingen vooral.

Edited by robx

In algemeen Marc. Streamen is natuurlijk mooi speelgoed. Maar heeft ook zo zijn beperkingen. Niemand verteld dat.

Wol wel. En ik stream niet zoals jij snedig opmerkte. Ik draai harde schijf en soms ssd.

Ik download nauwelijks, maar dat gaat veranderen, voel ik aan mijn water.

Maar ik zit hier off topic te o-h'en. Mijn audiofiele dag gaat nog komen.

Hier wat geexperimenteer wat betreft akoestiek, want ja ook hier een galmbak en een redelijk groot vloerkleed is nog niet voldoende.

Opzienbarende voorlopige conclusie tot op heden (ben nog lang niet uitgeexperimenteerd), is dat sinds het gebruik van de nieuwe (in mijn set althans) versterker,...... durf ik het te zeggen?......... ja ik durf het te zeggen..... met de beperkingen die er nog steeds wel zijn, het er verdomd veel op lijkt dat mijn digitale setup zo'n stap heeft gemaakt dat het over de analoge set heen stapt..... :blink:  :o  Ruimtelijker, meer detailering, meer diepte in het geluidsbeeld, net zo dynamisch. Dat is wel het laatste wat ik had verwacht. Ik heb nog niets gedaan aan de analoge setup (ik wil nog wat gaan spelen met de instellingen van de phonotrap, o.a. de gain moet omlaag) maar ik zou bijna zeggen dat het er op lijkt dat ik tegen de grenzen van mijn analoge setup aanloop, of zelfs iets heb ingeleverd maar dat durf ik dan eigenlijk weer niet te zeggen... al helemaal niet hier...haha. Maar de pathos brengt wel wat teweeg.. :)  Met de plannen die ik heb voor de digitale set kunnen het interessante tijden worden....

Akoestiek heb ik even een apart topic voor aangemaakt. Zal allemaal zoals altijd bij mij best lang duren maar er gebeurd hier weer wat tenminste en dat was wel aardig wat jaartjes niet het geval.

Edited by conqubite

Is dat inclusief dac Toine ?

Ja, maar desgewenst kun je ook een van de twee digitale uitgangen benutten, Jack (electrisch of optisch), als je een andere dac gebruikt. En ook heb je volwaardig internetradio.

Tis jammer dat je niet vlakbij woont, want je gelooft je oren echt niet! Hoe dan ook: welkom om het te beluisteren.

Edited by thingman

Leuk Toine, mijn dac kostte een smak :wacko: maar vergeleken met andere professionele weer niet, dus ach  :)

Mocht je systeem als server Debian en MPD gebruiken dan moet je eens als client naar de nieuwe Cantata V.2.0. kijken.

Heel erg mooi en inclusief internet radio ook sommige betaalde abonnementen zoals d.i.fm worden prima ondersteund met beelden, teksten, technische dingetjes en lyrics etc.

Het werkt nu heel aardig misschien ben ik ook wel te kritisch....

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...