Tubejack Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Het hoeft ook niet meteen Ok ik kom op -78dB 50hertz brom bij 100hertz is hij -84dB etc 2e harmonische dus 2khz -76dB 3e dus 3khz -78, 4e -98 en 5e -106 Brom is niet hoorbaar wordt v.n.l. op gepikt door de lange draden van de koppel condensatoren Ruis is geen issue. Aardig om te vertellen dat deze versterker geen last heeft van aard lussen dor slimme constructie waarbij de audiomassa met 10ohm opgetild wordt t.o.v. randaarde Hij klinkt heel schoon. Je hoort heel veel details. Zit voor mijn gehoor tussen een buizenversterker en een goede sollidstate Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 Maar boinkie boinkie (dance e.d.) muziek gaat het in high niet worden. Evenals piewiewiew (hard rock e.d.)muziek. Alleen omdat jij normale muziek niet trekt, wil dat toch nog niet zeggen dat het 'dat niet gaat worden'? Wat een raar idee heb je trouwens van hard rock... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2016 Author Report Share Posted 16 februari 2016 Alleen omdat jij normale muziek niet trekt, wil dat toch nog niet zeggen dat het 'dat niet gaat worden'? Op de audioclub niet he. Met 2 dB dynamic range is het met geen mogelijkheid fatsoenlijk opgenomen muziek te noemen. Laat staan in hoge kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) Op de audioclub niet he. Met 2 dB dynamic range is het met geen mogelijkheid fatsoenlijk opgenomen muziek te noemen. Laat staan in hoge kwaliteit. Dus een grote dynamic range is tegenwoordig zaligmakend? Maar dan niet, wie zegt dat er geen rock of dance is die wél met een fatsoenlijke dynamic range is opgenomen? In de dance ben ik niet zo thuis, maar voor wat betreft rock heb ik hier laatst bijvoorbeeld Tool al eens genoemd. Porcupine Tree is ook prima opgenomen. Katatonia (de latere albums) ook wel. Zelfs het laatste album van My Dying Bride is heel behoorlijk opgenomen. Het is bovendien allemaal heel wat interessantere muziek (dat is wat anders dan dat je het mooi moet vinden) dan het gemiddelde audiofiele getingeltangel, waarin niks spannends gebeurt... Edited 16 februari 2016 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 februari 2016 Report Share Posted 16 februari 2016 (edited) Pocupine Tree komt kwa dynamiek niet zo geweldig uit de de bus volgens (zo rond de 6 a 7 db op een paar nummers na). Die lijst is trouwens aardig lang geworden, zeg. Mij viel op dat AC/DC er erg goed op staat (zo rond de 14 db) Hoe betrouwbaar de lijst is weer ik niet. Edit herstel ik scrollde niet genoeg op laag. Ik weet niet hoeveel albums PT gemaakt hebben, maar er zijn er ook zat van boven de 10 db tot 14 db zelfs Het is overigens leuk als je op jaartal sorteert (bv aflopend 2015, 2014 , ..., 1941), dan zie je bij de nieuwe toch veel meer rood dan bij de oudjes. Nu ja, "leuk"... De problemen beginnen in 2000 ( http://dr.loudness-war.info/album/list/year/369 ) Edited 16 februari 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2016 Author Report Share Posted 17 februari 2016 Dus een grote dynamic range is tegenwoordig zaligmakend? Maar dan niet, wie zegt dat er geen rock of dance is die wél met een fatsoenlijke dynamic range is opgenomen? In de dance ben ik niet zo thuis, maar voor wat betreft rock heb ik hier laatst bijvoorbeeld Tool al eens genoemd. Porcupine Tree is ook prima opgenomen. Katatonia (de latere albums) ook wel. Zelfs het laatste album van My Dying Bride is heel behoorlijk opgenomen. Het is bovendien allemaal heel wat interessantere muziek (dat is wat anders dan dat je het mooi moet vinden) dan het gemiddelde audiofiele getingeltangel, waarin niks spannends gebeurt... Als antwoord op je eerste vraag: JA! Verder zijn er altijd uitzonderingen en is muziek smaak gebonden. Ik heb inderdaad helemaal niks met hard rock en dance. Alhoewel daar ook best wel verteerbare stukken tussen zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Welnee, een grote dynamic range is gewoon één van de kenmerken van een goede opname/weergave, maar zeker niet zaligmakend c.q. de enige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2016 Author Report Share Posted 17 februari 2016 Welnee, een grote dynamic range is gewoon één van de kenmerken van een goede opname/weergave, maar zeker niet zaligmakend c.q. de enige. Daar verschillen we dus gedeeltelijk van mening. Er zijn inderdaad ook andere factoren die de geluidskwaliteit beïnvloeden, vervorming door oversturing, natuurlijkheid van klank enz. Helaas zijn deze bij moderne muziek ook om zeep geholpen. Het bleek dan voor de demo a.s. donderdag vrijwel onmogelijk, om goed opgenomen moderne muziek te vinden. Dat geeft dan ook gelijk aan hoe de jeugd er over denkt. Het moet gewoon hard gaan, dan is het goed. Het is precies zo als op de kermis. De gemeenten eisen een maximum voor de geluidsdruk. Gelijk worden alle compressors uit de kast getrokken om toch zo hard mogelijk te kunnen. En dat dan nog over de moderne muziek die al compleet plat gewalst is. Al die telefoon en mp3 spelers hebben vaak al een begrenzer. Om het toch hard (genoeg) te laten gaan is alleen gecomprimeerde muziek geschikt. Zie daar het probleem van de moderne opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 (edited) Vandaag de set een beetje verder aan het perfectioneren. Voordeel van die kleine buisjes zoals 5881 dat je de vervorming erg laag kunt krijgen, nadeel dat het laag ietsje rommeliger is. Ik schat de demping factor zo rond 1,5 bij 4Ω. Een stukje wasem kapfilter in een heel luchtig rolletje in de poort en het wordt een haartje gedempt. Wat verder leuk is experimenteren met upsampeling als ik CD materiaal laat opsampelem naar 192Khz klinkt het wat "zachter" "vriendelijker" als ik gewoon 44.1Khz hou, klinkt het wat beter gedefinieerd. Edited 17 februari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Gewoon buizen gebruiken. Die kun je vet oversturen zonder dat het vervelend gaat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Gewoon buizen gebruiken. Die kun je vet oversturen zonder dat het vervelend gaat klinken. "Vet oversturen" lijkt mij toch oneigenlijk gebruik voor een beter luistergenot. Gaat het nog meer dichtlopen dan het al doet. Leuk voor een gitaarversterker als over drive, maar toch niet voor in de huiskamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2016 Author Report Share Posted 17 februari 2016 (edited) Gewoon buizen gebruiken. Die kun je vet oversturen zonder dat het vervelend gaat klinken. Dat was het gitaareffect van Jan Akkerman in de tijd van de Hunters (Russian spy and I). Een heel klein gitaarversterkertje met ingebouwde luidspreker. Het volume werd dan 100% opengedraaid. Hier stond een microfoon van de zanginstallatie voor. Er kwamen op die manier alleen blokgolven uit. Maar het was toen vernieuwend, dus vonden we het mooi. https://www.youtube.com/watch?v=TEH1qTiGY5w foto gelinkt vanaf Nederbiet.nl Het versterkertje staat achter Jan Akkerman (meest rechts), de microfoon is niet te zien of voor de foto weggehaald. Edited 17 februari 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 februari 2016 Author Report Share Posted 17 februari 2016 "Vet oversturen" lijkt mij toch oneigenlijk gebruik voor een beter luistergenot. Gaat het nog meer dichtlopen dan het al doet. Leuk voor een gitaarversterker als over drive, maar toch niet voor in de huiskamer. Grappig, je bent me net voor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Bij Abbey Road Studios overstuurde men de tape vaak flink. Heeft een vergelijkbaar maar gemoedelijker "Vet" effect. Het werd een beetje hun handelsmerk wat bekend werd als de "Engelse sound". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 (edited) Ik draai voornamelijk pop, moderne muziek en wat Jazz. Dat kan heel goed in mijn oren klinken via buizen en sommige vintage. Dus voor mij is de keuze is simpel Een set waar ik dat niet op kan draaien = afgekeurd Edited 17 februari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Yup, schellak platen klinken ook veel beter op een slinger grammofoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 (edited) Yup, schellak platen klinken ook veel beter op een slinger grammofoon Precies jij snapt het ! Dus wil je jongeren trekken..... klein stukje hieruit [....] Despite the objective advantages of solid-state amplifiers, tube amps are still manufactured today - and it's not because they're cheaper. [1] Perhaps it's because the distortion (even far from overdrive) is more pleasing to the human's ear-brain system. Or perhaps it's just because, as Fig. 1 demonstrates...well, they glow![...} http://large.stanford.edu/courses/2012/ph250/klopfer1/ Verder denk ik dat ouderen, die jong van geest zijn, best jongeren kunnen trekken. Edited 18 februari 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2016 Report Share Posted 17 februari 2016 Precies jij snapt het ! Dus wil je jongeren trekken..... Yup: https://itunes.apple.com/us/app/gramophone-player/id565839341?mt=8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 februari 2016 Report Share Posted 18 februari 2016 (edited) Daar verschillen we dus gedeeltelijk van mening. Er zijn inderdaad ook andere factoren die de geluidskwaliteit beïnvloeden, vervorming door oversturing, natuurlijkheid van klank enz. Helaas zijn deze bij moderne muziek ook om zeep geholpen. Daar verschillen wij ook van mening. Het gaat mij bij muziek toch vooral om de muziek zelf. Om de creativiteit, de melodie, de emotie, de uitvoering. Als het mooi is opgenomen, is dat mooi meegenomen. Maar ik luister ook met veel plezier naar bijvoorbeeld 'An Ode To Woe' (een onwaarschijnlijk slecht klinkend live-album van My Dying Bride) als naar bijvoorbeeld 10.000 Days van Tool (een goed opgenomen studioalbum). Het audiofiele getingeltangel dat je vaak op beursen e.d. hoort, hoe goed opgenomen het ook is, doet me helemaal niks... Het bleek dan voor de demo a.s. donderdag vrijwel onmogelijk, om goed opgenomen moderne muziek te vinden. Dat geeft dan ook gelijk aan hoe de jeugd er over denkt. Het moet gewoon hard gaan, dan is het goed. Nee, dat geeft helemaal niet aan hoe 'de jeugd' over wat dan ook denkt. 'De jeugd' bepaalt niet hoe moderne muziek opgenomen wordt. 'De jeugd' is ook een veel te algemene term om dit soort conclusies te trekken. Bovendien is moderne muziek niet voorbehouden aan 'de jeugd'. Alleen omdat jij er toevallig niet van houdt, wil dat nog niet zeggen dat er geen 'oudere jongeren' zijn die wél van moderne muziek houden... Al die telefoon en mp3 spelers hebben vaak al een begrenzer. Om het toch hard (genoeg) te laten gaan is alleen gecomprimeerde muziek geschikt. Zie daar het probleem van de moderne opname. En dus zijn alle moderne opnames bedoeld voor weergave via mp3-spelers of telefoons? Dat is, wederom, veel te algemeen... Edited 18 februari 2016 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 februari 2016 Report Share Posted 19 februari 2016 Een stofarmpje gefabriekt van overtollige meuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 februari 2016 Report Share Posted 19 februari 2016 En waar bestaat de borstel uit? oude tandenborstel wellicht?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari 2016 Author Report Share Posted 19 februari 2016 Mooi gemaakt. Ik heb nog ergens zo'n plexiglas ding liggen. Volgens heeft zo'n ding het steuntje gedoneerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 februari 2016 Report Share Posted 19 februari 2016 En waar bestaat de borstel uit? oude tandenborstel wellicht?? Stukje van een penseeltje. @Hans. Dank je. Het steuntje komt van een plastic Lenco stofborsteltje dat niet meer werkte. De buis van een oude Dual dt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 februari 2016 Report Share Posted 19 februari 2016 Gisterenavond Hans van het zelfbouw-forum op bezoek gehad. Ik had hem ontmoet op een luisterdag in het oosten des lands, georganiseerd door leden van dat forum. Aldaar luisterend werd ik meteen gegrepen door de "live"heid van zijn zelfbouw buizenversterkers. Hij had een set opgebouwd met luidsprekers van een andere zelfbouwer, en wat een aangenaam geluid! En wat wilde het geval: Hans wilde wel eens open baffles horen, want dat concept sprak hem ook wel aan. Nou, die heb ik , dus en een afspraak werd aldus gemaakt voor gisterenavond. Omdat ik zo onder de indruk was van zijn versterkers, had ik gevraagd of hij zijn eindversterker mee wilde nemen, en die had hij dus bij zich. Nou, dat had hij beter niet kunnen doen: ik stelde nog voor of hij die wilde ruilen voor mijn UL40 s2p, maar helaas..... Wat een souplesse, (micro)detail en de eerder genoemde live-heid.... Geweldig. Ik wil ook zo'n ding Prachtig gebouwd, met een bijzondere trafo, mooie materialen, en, less is more, héél weinig in de signaalweg.... Normaal zit de bezoeker in de luisterstoel, maar ik heb daar toch ook een behoorlijk deel van de avond doorgebracht . Het was een enerverend avondje...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 februari 2016 Report Share Posted 19 februari 2016 Te gek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts