mumsoft Posted 28 maart 2016 Report Share Posted 28 maart 2016 Hier hebben we de virtuele brandstapel nog. Gewoon op het forum. En dan hebben we Isis voor de echte, typisch middeleeuws. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Ik heb het er niet voor over om een paar honderd km te rijden maar ik zou best eens een keer willen ervaren wat de audiolamp in mijn set zou doen. Ik denk niets de tegels deden ook niets wel zo makkelijk,minder om je druk over te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 http://www.google.com/patents/US8042961 ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 (edited) recent met een mede-forummer naar Thingman geweest. Ontvangen met lekkere koffie. Even kijken naar de set. Dikke eindversterker, geen voorversterker maar een voorverzwakker. In verhouding tot de dikke eindbak kleine luidsprekers van Transmission Audio. We krijgen muziek, en we kunnen even wennen aan de set. De kleine luidsprekers doen plaatsing en diepte goed, en er komt meer laag uit dan je zou denken. En geen boemboem. Dan krijgen we even een pauze, wat lekkers tussendoor (voor mij worstebroodjes jammie). Intussen wordt de audiolamp opgewarmd. De wáttuh? Nou gewoon een lamp met wat electronica, lees even in bij Audiofreaks. Thingman merkt op we moeten maar zelf luisteren. En dan weer muziek. Streep. En dan muziek. Dit (deze lamp) heeft het effect van de betere tweaks in mijn set (denk: Kemp Schumann Resonator, Bybee Signal Enhancers, Marigo Audio Labs cd-dingetje). Niet alleen het laag komt los (lager voller, ronder), alles krijgt meer klank, subtieler, muzikaler. Dat maakt toch nieuwsgierig: wat zou dat nou hier doen. Thingman verwondert zich nog dat iets zulk effect kan hebben ook al staat het los van de set. Dat verwondert mij niet, ook bijv. de audiotegel raakt de set niet aan. Weer wat extra inzicht gekregen. Nou ja ... geen idee wat het is. Maar wel wat het doet. groet De audiolamp, inderdaad... Een tweak op basis van de erfenis van meneer van der Heide die, net als de tegel, de ordening in de set versterkt of optimaliseert. Langs een iets andere weg dan de tegel, dat wel, maar niet nieuw (van der Heide experimenteerde zelf ook al met geordend licht). De werking van de lamp gaat (volgens mij) via het lichtnet. Om het beestje een etiket te geven: je zou 'm waarschijnlijk nog het meest als netfilter kunnen omschrijven, maar dat is echt gissen mijnerzijds. Het belang zit 'm in elk geval niet primair in de gloeilamp zelf (dat is op de foto een wolfraamfilament). Aan de electronica die ervoor geschakeld is (zit in de houten voet) dankt de audiolamp zijn werking. Inmiddels gebruik ik zelf een nos-kooldraadlamp en niet meer de filamentlamp op de foto. Edited 29 maart 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 (edited) ik dacht dat we aan dit soort reacties voorbij waren hier. wees nieuwsgierig, vraag je af waarom mensen zo reageren op onzin, en respecteer wat een ander er over zegt. . Zo rottig was het ook weer niet bedoeld Rob (Marc, Toine en Jack). Ik geloof best dat er wat onbekende fenomenen zijn. Van de Heiden heeft zich bijvoorbeeld inmiddels wel enigszins bewezen. Aan de andere kant is het niet zo moeilijk voor een kapitaal aan dure tweaks bij elkaar te kopen waarvan je je werkelijk afvraagt waarom ze zo duur zijn. En op een of andere manier zeggen ze altijd dat het daardoor beter klinkt, terwijl het logisch is dat een geluidsverandering als slechter wordt ervaren. Ik vind de Harmonizer ook niet direct goedkoop, maar die doet ook werkelijk echt iets positiefs (in Limburg althans en kennelijk ook bij Roger thuis). Roger zou hem nog een keer meenemen en dan hoor ik hem ook in mijn eigen set. PS hoeveel kost zo'n lamp Toine en waar kan je hem krijgen? Edited 29 maart 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 (edited) Ik voelde me niet negatief aangesproken, Carl... Je kunt voor een proeftegel of experimenten het beste direct contact opnemen met Bert van Dijk.https://forum.audiofreaks.nl/index.php?action=profile;u=4481 Prijzen en zo weet ik allemaal niks van. Het zal een schijntje zijn van wat echte liefhebbers uitgeven aan "high-end hardware"...Het zijn ook geen commercieel of vermarkte producten.Het zijn allemaal voortschrijdende experimenten, en ik maak er de laatste 10 jaar deel van uit met mijn eigen set als inzet. Het zijn dus geen investeringen maar experimenten. De audiolamp is heel nieuw; er staan er volgens mij nog geen 10 uit in NL. De lamp is nog in een heel experimenteel stadium. Edited 29 maart 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Het ziet er eigenlijk wel zeer decoratief uit. Ik begrijp dat het ook om de elektronica gaat want die lamp zullen ze niet zelf maken. Die boomstronk, hoort die er nog bij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 De boomstronk is zo mogelijk nog belangrijker dan de electronica. De boom moet dan wel bij volle maan gekapt zijn en het gat moet dwars door het hart van de stronk met de jaarlijnen keurig geordend rond het gat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 De boomstronk is zo mogelijk nog belangrijker dan de electronica. De boom moet dan wel bij volle maan gekapt zijn en het gat moet dwars door het hart van de stronk met de jaarlijnen keurig geordend rond het gat. Van mij mag je dit soort flauwekul achterwege laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Het ziet er eigenlijk wel zeer decoratief uit. Ik begrijp dat het ook om de elektronica gaat want die lamp zullen ze niet zelf maken. Die boomstronk, hoort die er nog bij? Ja, de schijf berkenstam is uitgehold en bevat de electrische componenten. Verder een snoerdimmer (de lamp moet nl. zeer zwak branden voor maximale uitwerking; ca.20V). Er wordt ook al geëxperimenteerd met gelijkrichting, opdat de lamp dan niet meer 50* per seconde aan- en uitgaat, maar die van mij werkt nog op wisselstroom. Het decoratieve kan ook zonder voet: in de bouwmarkt of op internet op "filamentlamp" zoeken. Kooldraadlamp worden ze ook genoemd, hoewel alle gloeidraden van wolfraam zijn. Calex en Eglo hebben heel fraaie exemplaren en bij snoerboer.nl koop je montagematerialen en mooie snoeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 (edited) De boomstronk is zo mogelijk nog belangrijker dan de electronica. De boom moet dan wel bij volle maan gekapt zijn en het gat moet dwars door het hart van de stronk met de jaarlijnen keurig geordend rond het gat. Een topic dat al even loopt op AF: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=38919.0 Je moet vaak door "grappige posts" heen lezen, maar zo af en toe komt er een serieuzer berichtje voorbij met ervaringen van enkele gebruikers. Tis nog een nieuw fenomeen (minder dan een jaar geleden uitgezet bij een paar gebruikers), maar hier inmiddels niet meer weg te denken, zo sterk is de autosuggestie! Edited 29 maart 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Van mij mag je dit soort flauwekul achterwege laten. Het is maar wat je als flauwekul beschouwt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 het is wel weer lekker levendig hier nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Leuk zeg! Ja, dat filter-idee leek mij eigenlijk ook het concept achter de lamp. Maar misschien doet het ook wel iets tegen electrosmog. Dat laatste zou meetbaar moeten zijn. Als ik een test zou bijwonen lijkt me gelijke lichtomstandigheden ook wel handig. Want als het licht wordt gedimd gaan je zintuigen ook anders werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Dank voor de leuke link. Ik had nog nooit van de audiolamp gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 maart 2016 Author Report Share Posted 29 maart 2016 (edited) Blind vergelijken gaat niet, heb ik begrepen. Maar dat het als parallelfilter werkt, zou best kunnen. Gloeilampen worden ook in luidsprekers gebruikt om ze tegen overbelasting te beveiligen. Zo'n gloeidraad is n.l. helemaal niet lineair. In het Philips museum in Eindhoven wordt trouwens heel goed uitgelegd hoe een kooldraadlamp gemaakt wordt. Wanneer die branden geven ze maar erg weinig licht. Er brandt er daar n.l. altijd een. Toch wel wat anders dan die filamentlampen. Edited 29 maart 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Waarom geen accu voeding? zonne celletje erbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2016 Members Report Share Posted 29 maart 2016 Ja, de schijf berkenstam is uitgehold en bevat de electrische componenten. Verder een snoerdimmer (de lamp moet nl. zeer zwak branden voor maximale uitwerking; ca.20V). Er wordt ook al geëxperimenteerd met gelijkrichting, opdat de lamp dan niet meer 50* per seconde aan- en uitgaat, maar die van mij werkt nog op wisselstroom. Het decoratieve kan ook zonder voet: in de bouwmarkt of op internet op "filamentlamp" zoeken. Kooldraadlamp worden ze ook genoemd, hoewel alle gloeidraden van wolfraam zijn. Calex en Eglo hebben heel fraaie exemplaren en bij snoerboer.nl koop je montagematerialen en mooie snoeren... Tijdens mijn laatse 2 bezoeken aan Zweden (waaronder 1 werkvakantie/Audioshow in Stockholm) was het mij opgevallen dat veel huizen, hotels en ook de kamers tijdens de beurs waren uitgevoerd met deze lampen. Iedere lampenwinkel op de hoek aldaar heeft zijn etalage volstaan met 101 varianten in bolvormen, zelfs 300B en 845 vormen. Overal waar je komt hangt een fantastische sfeer, zou dat er ook niet mee te maken hebben? Eindelijk eens een keer geen kamers vol met Led en andere stoorzenders? Een soort van ontstressen? Let wel, ik veroordeel dit fenomeen dus niet he, net als de tegels wil ik er voor open staan, maar ik probeer nu al ruim een jaar zonder succes zo'n tegel ter beoordeling te krijgen, desnoods gewoon te kopen om het zelf eens te ondervinden, de bouwer wil wel, maar de verkopende partij blijkbaar niet. Zo'n lamp bekomen zal denk ik een minder groot probleem gaan worden. En of het werkt of niet, ik vind ze retecool! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Je kunt twee tegels van mij lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2016 Members Report Share Posted 29 maart 2016 Je kunt twee tegels van mij lenen. Top! Gaat wel weer ff duren, aanstaande donderdag is D-Day, dan krijgen we de sleutel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Je kunt twee tegels van mij lenen. Welke versie, Ruud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Naamloos Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Dus zo'n grote blanke zonder logo, en niet zo'n testtegeltje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 wie in de buurt van Delft zit mag ook wel eens een (één) tegel lenen. heb er twee, dus .... en gedeelde vreugde is halve vreugde haha. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Dus zo'n grote blanke zonder logo, en niet zo'n testtegeltje?inderdaad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts