Tubejack Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 (edited) MQA draait nu ook via mijn Mac Mini. De configuratie is een "tikje eigenwijs " ik kreeg de line-out van de Meridian Explorder 2 niet aan de praat. Nu werkt het feilloos ik kan alle soorten bestanden door elkaar heen kiezen onder Audirvana ook MQA. Keurig wordt telkens de goede bit en sample rate of de MQA decoder aangezet. Het geluid van zo' n goedkope Exploder2 dac is heel behoorlijk. T.o.v. mijn Black Lion valt op: laag wat rommeliger, hoog wat scherper, minder diepte en fijne details, wat ruwer geluid Stemmen klinken plezierig en de hoofdtelefoon uitgang werkt erg goed via een Mac. Voor het geld vind ik het een prima ding Edited 5 juli 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 Voor het geld vind ik het een bovengemiddeld leuk ding Mooi gebouwd. Violen klinken mooi "zijig". Je hoort de strijkstok zzzzz doen. Piano / vleugel behoorlijk realistisch. Het wachten is op Tidal Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 Als je hem houdt, haal dan dat plastic hoesje eraf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 Misschien is dat wel het geheim van de tegel: ga op een andere manier luisteren (en je hebt geen tegel meer nodig, of nieuwe kabels of wat dan ook). Zet de knop in je hoofd om en gebruik je oren niet langer als een (hele slechte) spectrum analyser. Luister naar de melodie, de opbouw van het stuk, het samenspel tussen de muzikanten, het plezier van de muzikanten en het gevoel dat ze in de muziek proberen over te brengen. Enjoy the music! Precies! Over naar de transistorradio. Weg met al die audiofiele humbug! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 niks mis met transistors maar wel graag een tegel erbij. net als de rest van de hocus pocus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 (edited) Beste Conqubite, Hoe heb je de tegel toegepast? Als je de tegel als onderzetter voor je set gebruikt, verander je ook de karakteristiek van je apparaat dat er op staat. De effecten van onderzetters kunnen flink zijn. Zowel positief als negatief. Je moet de tegel dus onder, maar niet in direct kontakt met je apparatuur gebruiken. Als je dat niet gedaan hebt, zou ik de test nog maar eens over doen. Groet, Leobus Ok, nu onmiddellijk de tegel weer direct onder de set weggehaald. De versterker stond inderdaad rechtstreeks op de tegel. Heb hem weer terug gelegd een treedje lager in de houten kast, maar nog steeds onder de set. We gaan nog even door, kijken of ik nu nog weer iets anders opmerk. Ik kon geen logo of niets op de tegel ontdekken. Nu, terwijl ik dit tik, weer mqa uit de luidsprekers... Ik gooi er zo even een orgel cd in om te kijken wat het laag doet.. Edited 5 juli 2016 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 Ik heb eens een bekende artiest gehoord drie dagen in arnhem,maandag super,dinsdag een grote puinhoop en woensdag super, praat jij over plezier van de muzikant, of de tape draait mee staan ze live te spelen, vele zijn spelen en wegwezen ,er zijn ook bands die maken er een feest van maar dat is niet altijd zo. Pd ,bij klassiek strijkkwartet dat zie je pas als je op drie kwart van de zaal zit hoe ze spelen, op een vierde van de zaal zie je dat niet dat wil ik jou even vertellen, ik loop al 28 jaar mee op live piano en strijkkwartetten dan moet je toch ongeveer weten hoe het in elkaar zit, of je leert het nooit. Mvg wol Ps Wij zitten ook nog de zeiken in welke ruimte wel en in welke ruimte niet, maar dat dat gaat wel in overleg.en soms hebben we pech ,hun bepalen dat, klaar. Er zijn discussies geweest wat ze spelen ,langste discussie wat ik heb meegemaakt 6 uur .,praat jij over blij muzikanten. Mijn oprechte excuses aan alle depressieve en ongelukkige muzikanten; ook zij hebben mijn respect en bewondering en ik hoop dat ze snel het plezier hervinden. Maar ook het leed en het zwoegen kan mooie of aangrijpende muziek voortbrengen, en dat is te horen. @wol: ik had het vooral over het verschil tussen analytisch audiofiel luisteren en "muzikaal" luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 tegel helpt in muzikaal luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 juli 2016 Report Share Posted 5 juli 2016 Pd ,bij klassiek strijkkwartet dat zie je pas als je op drie kwart van de zaal zit hoe ze spelen, op een vierde van de zaal zie je dat niet dat wil ik jou even vertellen, ik loop al 28 jaar mee op live piano en strijkkwartetten dan moet je toch ongeveer weten hoe het in elkaar zit, of je leert het nooit. Dus maakt niet uit of je in een intiem zaaltje zit, of in het concertgebouw? Bij de een is een vierde 5 meter, bij de ander 30 (of zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 juli 2016 Report Share Posted 6 juli 2016 Sinds vandaag kan ik makkelijk schakelen dus 2 Dac' s. Mijn Black Lion en de Meridian Explorder 2. Die Meridian vind ik voor het geld echt een aanrader Wat me verder opvalt, dat steeds meer nieuwe opnames bij Qobuz 24bit 44,1Khz zijn. "Toevallig" ook het formaat van MQA Verder ben ik weer lekker aan het prutsen. Kijk maar in mijn blog Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juli 2016 Report Share Posted 6 juli 2016 Natuurlijk maakt het wat uit qwa geluid ondervindt het maar eens zelf. Mvg wol Zeg dat dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 Ok, nu onmiddellijk de tegel weer direct onder de set weggehaald. De versterker stond inderdaad rechtstreeks op de tegel. Heb hem weer terug gelegd een treedje lager in de houten kast, maar nog steeds onder de set. We gaan nog even door, kijken of ik nu nog weer iets anders opmerk. Ik kon geen logo of niets op de tegel ontdekken. Nu, terwijl ik dit tik, weer mqa uit de luidsprekers... Ik gooi er zo even een orgel cd in om te kijken wat het laag doet.. En? Hoe zijn de bevindingen nu? Ben wel benieuwd. Ik heb hier onlangs nog ervaren wat demping onder speakers en onder componenten teweeg kan brengen. Zowel de goede kant op als de slechte en uiteindelijk met twee andere soorten demping onder de speakers en onder de DAC een beter totaalresultaat. Meer snelheid en minder agressie. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 Als het zo'n klein vierkant tegeltje is, kan die net zo goed kapot zijn gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 (edited) Als het zo'n klein vierkant tegeltje is, kan die net zo goed kapot zijn gegaan.Als het inderdaad zo'n tegeltje is en je hebt er een komponent op gezet, hebben de voetjes al genoeg druk geleverd om hem te slopen.Die kan dan niet alleen kapot zijn, die IS dan (vrijwel zeker) kapot. Ik mocht de kurkzijde van Berret niet eens met mijn vingers vastpakken! De grote tegels zijn dan weer wel voor een belasting gebouwd. Maar dan verander je wel de trillingskarakteristiek van je apparaat als je dat er op zet. Groet, Leobus Edited 7 juli 2016 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 Mijn tegels doen het nog prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 inderdaad, onderschat niet dat het materiaal waar de apparatuur op staat een invloed kan hebben (heeft) op het geluid. de CD speler op hout (en dan op de eierdopjes) deed het lekker, de tuner knapte er bepaald niet van op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 Waar staat die dan (ook weer) op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 2 cm dik travertin dat op strookjes versnipperd/geperst rubber in het rack ligt. tuner staat op het steen op een combi van SSC puck & masterbase. ondanks dat rubber/ssc puck/masterbase bleven, was hout ipv steen al snel (na weer op klank komen tuner) duidelijk niet fijn. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 juli 2016 Report Share Posted 7 juli 2016 Je hebt hout, hout of hout. Mijn steigerhouten rek vond tot mijn verbazing geen genade in de ogen van de kenners. Je zou het eens kunnen proberen met een plaat gewassen kurk ertussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 dit was bamboe, ikea snijplankje (dunne versie). ik ga de dikke versie nog eens proberen. en inderdaad: alle hout klinkt anders, en dan weer is het combineren met de verdere opstelling en de spullen. voordeel van wat ik nu heb is niet alleen dat mij lekker klinkt, maar ook dat CD en tuner nogal op elkaar lijken zo (CD speler staat op 'tegel' met een paar hele kleine stukjes graniet en daarop de knikker-eierdop). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 Bedankt voor de uitleg, Wol. Zelf zitten we bijna altijd op rij 4 of 5 hier in de Aalmarktzaal. Vooraan is ongemakkelijk intiem èn te luid. Een audiorek is voor mij geen weggegooid geld. Vroeger stond alles naast elkaar op een gammel kastje, dat was geen gezicht, en nu ben ik super tevreden. Je beperkt jezelf wel weer omdat je niet geweldig kunt uitbreiden, maar dat heeft ook zijn voordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 Er werd gebeld. Hè, ik verwacht niemand. Me snel van boven naar beneden gehaast, onderweg bedenkend dat het wel een een collecte kon zijn. Een onbekende aan de deur... ? Hij stelde zich voor: Esmit, van het computeraudiophile forum. Ik had toch een Brooklyn die geupdate moest worden? Grote verrassing, onaangekondigd! Hij had een klein laptopje bij zich, en even later, na installatie van de Control software en de nieuwe firmware, was mijn Brooklyn weer up to date. Van versie 2.08 naar 2.13. Groot is het verschil niet, maar wel kan ik het display nu helemaal op zwart zetten. Goed om bij weg te dromen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 gut .... dalijk staat er hier een Marantz team om te luisteren naar hun mijn speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 Nee, ik kom alleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juli 2016 Report Share Posted 8 juli 2016 Ik had vandaag gezellig Ivan op bezoek. Veel muziek gedraaid en ook even het verschil getest tussen het Cambridge CXC loopwerk en zeer nauwkeurig geripte en bit perfecte CD van Micheal Jackson. De stand in het kort: LP CD PC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts