Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

de eindversterker zei net 'boem' en einde oefening. afijn zelf maar wat zingen dan :D

Wordt het niet eens tijd voor iets duurzamers? Ik weet het antwoord al, maar denk er eens over na.

maakt me niet uit dat het gemiddeld eens per twee jaar ontploft.

nee, dit stroomvretende monster doet het toppie, en kan nog verbeterd worden. dan doen we dat nu ook maar meteen ))))

ik heb hier van alles op bezoek gehad de laatste 10 jaar, en ik hou bij de onbehouwen AW250. zo weer gerepareerd.

groet

Edited by robx

:o Spannend Jack! Goed bezig ;-)

Eigenlijk heel simpel Ivan ik heb de buis eens anders ingesteld.  

Een "normale" (voor) versterkerbuis heeft een kathode weerstand nodig voor een negatieve grid spanning  b.v. -1volt  of -2volt

Bij een 12SX7-GT op een anode spanning van 26,5volt hoeft dat niet die kun je rechtstreeks aan de audio massa knoppen.

Daar  wordt eigenlijk niet zoveel over geschreven er staat alleen een kleine notitie in de datasheet.

En niemand heeft dat kennelijk ooit geprobeerd?  Ikzelf zag het wel, maar heb dat ook jaren gelaten voor wat het was. Ook de grid weerstanden verlaagd naar de aanbevolen 50KΩ

!e indrukken vergeleken met een goede referentie tuner.   Meer transparant, geen buizen sound.  Net als mijn buizenversterker. 

Nadeel is dat de uitgang impedantie hoger is wat geworden.  Hoeft geen probleem te zijn.

Ik heb ook nog een 2e versie bedacht simpel een kathode volger. Die geeft iets van 200mVolt uit en heeft een zeer lage uitgang impedantie speciaal voor transistor versterkers.

Moet ik nog testen. ;)  Het leuke is de bezitters of na bouwers van eerdere versies  dat zelf kunnen updaten met nauwelijks kosten.

@Robx gecondoleerd :(

Update 27-7  de oude schakeling is en werkt gewoon beter  :o  Maar ja als je het niet probeert  :)

Edited by Tubejack

maakt me niet uit dat het gemiddeld eens per twee jaar ontploft.

nee, dit stroomvretende monster doet het toppie, en kan nog verbeterd worden. dan doen we dat nu ook maar meteen ))))

ik heb hier van alles op bezoek gehad de laatste 10 jaar, en ik hou bij de onbehouwen AW250. zo weer gerepareerd.

groet

Waarom probeer je dat ding van Leeuwarden niet eens?

http://www.high-endforum.nl/topic/14901-holton-precision-audio-nxv500r2-eindtrap/

Misschien is ie wel beter dat die Electrcompaniet?

dank Jack :)

komt snel weer goed hoor, je weet wie 'm weer opknapt he (vlakbij jou). ik zit er niet mee, nu lekker youtube luisteren

Ik heb nog een koptelefoonversterkertje over. Kun je leuk gebruiken in dit soort gevallen. Is ook nog eens gehakt.

morgen afspraak met de soldeermeneer. ik moet toch naar Friesland en kom er langs. mijn hifi-tuning zekering is alvast kaduuk. ik kan die dingetjes beter zelf gaan fabriceren haha

Edited by robx

nee er was geen tijd voor de gedachte verbetering, in het najaar. kan meteen de volumeregelaar in de voorversterker vervangen, de eerste verdachte van het 'scheeftrekken'.

maar ik ben very heppie weer. alleen nog mijn placebo-houtjes terugzetten (waarmee de koelribben vastzitten zodat ze niet trillen) en zo. morgen vroeg, nou is het wat warmachtig. 

ps: de nadelen van zoveel vermogen worden wel zichtbaar nu, de hoge voedingsspanning verkort de levensduur van transistoren.

Edited by robx

Ok, jammer, maar niet zo erg, dus. Ik heb nu twee volumeregelaats, dus zou ik het kromtrekken kunnen checken. Hier trekt alles iets naar links, net als het baasje. ;)

ach wordt ook wel weer opgelost. en deze keer wordt de gelijkloop gecontroleerd voor de v-pot erin gaat.

Nu als volgende wat medicijn voor de tuner (rf- en hoger filter op het signaal direct voor de audio-versterker). Dat wordt lachen, want dat was in de cd-speler de finale bevrijding. leuk knutselen ook.

groet

Edited by robx

Mijn audiomaatje uit Eindhoven die al vele armen gebouwd heeft, heeft de arm gecontroleerd en waar nodig aangepast.Met name de geometrie behoefde wel aanpassing.Het verlengstuk stond niet exact op een lijn met de orginele buis.Hij heeft het benodigde gereedschap en protractors om een en ander uit te meten en goed af te stellen met name spoorgedrag.Er was ook een extra contra gewicht nodig om de arm te kunnen balanceren en de naalddruk in te stellen.

Edited by Groovy

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...