Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het was inderdaad een erg leuke middag. Die Garrard 301 van Peter is inderdaad om jaloers op te worden. De Hanze voeding heeft zeker toevoegde waarde, maar pas als je de platenspeler perfect op orde hebt.

Overigens was ik gisteren op bezoek bij een oud collega in Friesland. Zijn Mitchell draaitafel vond ik toch wel beter dan de Macmini in optima forma - beluisterd op Quad 63 ESL.

Wellicht was zijn Mac mini configuratie niet zo "optima forma"  Carl. :rolleyes:   Als je in beide ongeveer even veel tijd en geld steekt hoeft het elkaar weinig te ontlopen is mijn ervaring.

Misschien leuk een keer voor een forum dag?  Of je kan hier op de bank komen luisteren 24/96 tegen vinyl  B)  

Dat was de duurste Macmini met een Hegel DAC en zover ik mijn vriend ken zeer optima forma. Zijn vorige vrouw werd er stapelgek van en heeft op een bepaald moment de audio apparatuur in de schuur gezet - vandaar zijn vorige vrouw.

Ten opzichte van vinyl vond ik het wat gecomprimeerd klinken - kan ik me iets bij voorstellen.

Edited by carl

Dat was de duurste Macmini met een Hegel DAC en zover ik mijn vriend ken zeer optima forma. Zijn vorige vrouw werd er stapelgek van en heeft op een bepaald moment de audio apparatuur in de schuur gezet - vandaar zijn vorige vrouw.

Ten opzichte van vinyl vond ik het wat gecomprimeerd klinken - kan ik me iets bij voorstellen.

Over het verschil tussen digitaal en analoog had ik even over met Marco op de Hear dag. (Volgens mij stond je daar bij.) Bij een bepaalde (prijs)klasse houdt het gewoon op. Daarna is er volgens hem bij analoog nog ruimte genoeg voor verbetering.  Het zal best, ik heb niet de middelen om het tegendeel te bewijzen. Daarnaast is er zo iets als smaak en gevoel dat je met een bepaald medium hebt.  Als je niets met vinyl hebt kan het nooit wat worden.  Hetzelfde  geldt voor digitaal.  Er zijn -denk ik- maar heel weinig mensen, die met beide media iets hebben.

Goeie zet, trouwens van die oud collega, dat had hij waarschijnlijk veel eerder moeten doen.  :unsure:  :D 

Zijn Mitchell draaitafel vond ik toch wel beter dan de Macmini in optima forma - beluisterd op Quad 63 ESL.

Ik ben benieuwd of je a.s. woensdag dezelfde ervaring met mijn zelf samengestelde PC/PF DAC en Acoustic Signature draaitafel hebt.

Je hebt helemaal gelijk Jack met name met de laatste opmerking <_< Ik wil daar wel bij zeggen dat ik geleerd heb, dat veel mensen en zeker mannen wel in geringe mate last hebben van stoornissen. Bij mij in de familie zit iets van ADD. Op mijn werk was ik altijd erg creatief en op uitvoering kon ik me niet langdurig concentreren. En als je dan een chef hebt die dat ziet en gebruikt werkt dat prima. Mijn laatste zag dat niet en dat ging dus minder. Die vriend van mij heeft ook een geringe stoornis en kan zich extreem ergens op richten.

Edited by carl

Ah op die fiets.  :blink:  Tja dat veranderd de situatie natuurlijk.  Er kan heel veel, maar mijn vrouw zou het ook niet pikken. Als ik alleen maar aandacht had voor audio :wacko:

Maar ff wat anders snap je ook hoe lastig zo' n discussie is tussen digitaal en analoog.  Ga je nooit winnen.

Ik hoef ook niets te winnen, maar alleen maar met plezier te luisteren Jack. Verder weet ik ook wel, dat een goede analoge set up rationeel gezien veel te duur is.

Edited by carl

Ik hoef ook niets te winnen, maar alleen maar met plezier te luisteren Jack. Verder weet ik ook wel, dat een goede analoge set up rationeel gezien veel te duur is.

Zo draai ik ook weer met plezier CD' s.  Ze hebben nog nooit zo goed geklonken, sinds een nieuw Cambridge CXC loopwerk.

Wat ik goed vind is mijn Dual 1019 met Denon DL110. Maakt muziek word ik echt heel blij van.  Mijn andere spelers kunnen dat nog iets beter, maar als ik mijn buizenpre exact aanpas voor een DL-110 zoals ik dat voor een goede kennis heb gedaan, dan zou ik daar heel goed mee kunnen leven. Leuk detail ik gebruik lineaire computerbuizen in mijn pre-amp. Die heb ik 2e hands gekocht voor €4 per stuk.  

Edited by Tubejack

Vanmiddag op bezoek geweest bij Hans. Het begon met een soort examen waarbij ik moest zeggen wat het beste klonk: WAV, FlAC of AIFF. Daar had ik me nog nooit mee bezig gehouden, maar dat had ik gelukkig goed. Daarna kwam het verschil aan de orde tussen een USB uitgang en een PDIF. Ook daar had ik me nooit mee bezig gehouden, maar over de klank kon geen misverstand bestaan. Ook deze goed. Verder veel na muziek geluisterd: gestreamd en analoog. Dat had ik vorige week ook gedaan bij een vriend met ESL en ook nu vond ik analoog losser en prettiger klinken dan het enigszins gecomprimeerde digitale geluid en dat had ik toch niet helemaal verwacht. En aan de digitale spullen van Hans zal het niet liggen want dat lijkt me wel erg goed. Bij Hans was ik een paar jaar geleden geweest en ik vond het nu zeker beter klinken na al die akoestische ingrepen. Voor mij misschien iets te veel laag, maar wel erg strak. Het is natuurlijk ook altijd wat je gewend bent. Leuke kabels maakt Hans trouwens!

Kortom een leuke en leerzame middag. Peter komt vrijdag en daarna maar weer even rustig.

Edited by carl

Vanmiddag op bezoek geweest bij Hans. Het begon met een soort examen waarbij ik moest zeggen wat het beste klonk: WAV, FlAC of AIFF. Daar had ik me nog nooit mee bezig gehouden, maar dat had ik gelukkig goed. Daarna kwam het verschil aan de orde tussen een USB uitgang en een PDIF. Ook daar had ik me nooit mee bezig gehouden, maar over de klank kon geen misverstand bestaan. Ook deze goed.

Geen idee wat de uitslag van dit examen was. Wel nieuwsgierig.

Een examen kun je het niet noemen. Meer een ervaring. Ik heb hetzelfde muziekstuk in Aif, flas, m4a en wav laten horen. Carl wist niet welk formaat er speelde. Hij koos de tweede als beste flac dus. De wav was van de originele onbewerkte cd, de andere drie conversies van de Dali CD.

Het tweede is meer een voorkeurskwestie. Vrijwel alle bezoekers kiezen de SPdif als beter. Carl dus ook. Maar het verschil is toch niet groot. De usb klinkt in mijn oren wat rustiger, maar is daarom voor wat scherp opgenomen muziek misschien een voordeel.

Wat ik liet horen op de draaitafel was een direct cut opname van LA4. Aan deze opname is heel erg veel zorg besteedt. Logisch dat die dan ook goed klinkt. De andere was een oude Ella Fitzgerald lp. Mono en wat rommelig in het laag. Echt goed klinken noem ik dat niet. Op de server staan ook highres stukken die erg los en open klinken. In mijn oren veel beter dan de lp van Ella.

Dat examen was natuurlijk gekscherend bedoeld, maar soms hoor ik geen verschil bij bepaalde tweaks en dan vraag je je toch af of het nu aan jezelf ligt of aan de tweak. Wat Hans liet horen was zeer goed waarneembaar mede dankzij zijn goede set. Streaming is natuurlijk de toekomst voor het grote publiek en Hans en ik hebben het er ook over gehad hoe ik dat op zolder zonder Wifi signaal kan aanleggen. Ik ga de badkamer doen en dan kan ik makkelijk een aparte stroomkabel leggen en leidingen voor een streamer (computer). Kom ik wel een keer op terug. Misschien was het vergelijk niet helemaal eerlijk, maar ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van digitaal. Mis daar toch de "ziel" van de muziek.

Edited by carl

Even afgezien van analoog versus digitaal. Bij digitale opslag: Zulk soort test zegt eigenlijk nog helemaal niets over het digitale opslag en/of transport format, voor zover ze allemaal lossless zijn en het hetzelfde bronmateriaal betreft. Het zegt alleen iets over hoe een bepaalde set er mee omgaat.

Blijf dat ook merkwaardig vinden. Mis je dan ook de ziel in de foto's van naaste verwanten met een moderne camera en op je PC monitor weergegeven? Kwam die ziel veel meer over met oude analoge foto's die door een chemisch ontwikkelsoepje getrokken waren?

Ik denk dat de kwaliteit van een oude Leica (lens) moeilijk te evenaarden is Peter. Nogmaals heb ik het over wat ik (!) hoor aan streaming bij twee mensen die er veel aan gedaan hebben.

Op die kabel kom ik terug Jack. Ik wil eigenlijk twee kabels leggen voor de zekerheid: bijvoorbeeld een afgeschermd en de ander niet. Hans adviseerde ook de aardekabel apart te leggen.

Ik denk dat de kwaliteit van een oude Leica (lens) moeilijk te evenaarden is Peter. Nogmaals heb ik het over wat ik (!) hoor aan streaming bij twee mensen die er veel aan gedaan hebben.

Nou ik las toch echt digitaal in zijn algemeenheid:

..............maar ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van digitaal. Mis daar toch de "ziel" van de muziek.

Je voorbeeld is precies waar het over gaat: Wordt diezelfde Leica lens een andere lens op een DSLR? Maar dan nog, mijn pa heeft fantastische "emotionele" en vrijwel niet te overtreffen fotogenieke foto's gemaakt met een simpel Kodak 6x9 boxcamera'tje. En als ik de negatieven digitaal archiveer verandert er totaal niets aan de "ziel" van de foto's.

Het opslag medium is niet de ziel maar het onderwerp en degene die dat onderwerp registreert laten die ziel al dan niet naar voren komen.

Edited by Pjotr

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...