Tubejack Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Ik denk dat de kwaliteit van een oude Leica (lens) moeilijk te evenaarden is Peter. Nogmaals heb ik het over wat ik (!) hoor aan streaming bij twee mensen die er veel aan gedaan hebben. Op die kabel kom ik terug Jack. Ik wil eigenlijk twee kabels leggen voor de zekerheid: bijvoorbeeld een afgeschermd en de ander niet. Hans adviseerde ook de aardekabel apart te leggen. Als je alle ruimte hebt, is het meest makkelijke is kant-en-klare kabels te nemen met UTP-stekkers er aan. Niet die goedkope Gamma troep CAT5E is niet afgeschermd en CAT6 wel. Wat stroom betreft kun je vanuit de meterkast ook VMVKas laten trekken daar zit een extra aardscherm om. Wat Leica betreft die maken nog steeds mooie lenzen. Ik ben heel tevreden over mijn digitale Panasonic met Leica lenzen Maar ik denk, dat ik snap wat je bedoelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 (edited) Ik vraag mij af of je de vergelijking foto's versus luisteren wel mag maken. Het zijn natuurlijk wel allebei zintuigen, maar of ze identiek werken, weet ik niet. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit kippenvel gehad als ik naar foto's of bijv. schilderijen kijk. Bij muziek lopen mij toch regelmatig de rillingen over de armen en rug. Dat doe mij dus kennelijk wat op een andere manier. dat Charles een ziel mist kan wat mij betreft best. Al denk ik niet dat dat door digitaal komt. Ik luister digitaal en dat geeft dus (ook?) die rillingen. Groet, Leobus Edited 17 november 2016 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 .......................... Al denk ik niet dat dat door digitaal komt. Ik luister digitaal en dat geeft dus (ook?) die rillingen. Groet, Leobus Dat is ook wat ik bedoel met: "Het opslag medium is niet de ziel maar het onderwerp en degene die dat onderwerp registreert laten die ziel al dan niet naar voren komen." Voor mij is Glenn Gould degene die de ziel van Bach het beste naar voren kan laten komen. Voor anderen zal dat misschien helemaal niet opgaan en horen die liever een kerkorgel, maar goed. En of dat nu op LP van 30 jaar geleden is of recenter digitaal, beide bezorgen kippenvel. En eigenlijk die laatsten nog meer omdat Gould daar nog meer in de ziel van Bach is weten door te dringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 (edited) Laat het duidelijk zijn, dat ik vroeger met veel plezier muziek op een transistor radio gehoord heb al klonk de buizenradio mooier. Uit goede hifi haal je toch meer en analoog heeft daarbij de voorkeur. Is dit politiek correct genoeg Peter - kan ik zo de tweede kamer mee in. Edited 17 november 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Laat het duidelijk zijn, dat ik vroeger met veel plezier muziek op een transistor radio gehoord heb al klonk de buizenradio mooier. Uit goede hifi haal je toch meer en analoog heeft daarbij de voorkeur. Is dit politiek correct genoeg Peter - kan ik zo de tweede kamer mee in. Waar slaat dat nu op Carl? Wie keurt digitale geluidsdragers hier nu consequent af? Van mij mag je digitaal helemaal niks vinden, de manier waarop komt alleen een beetje verkrampt over. Alsof mensen die er wel van kunnen genieten e.e.a. missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Voor mij heeft analoog de voorkeur Peter en ik denk dat er meer zijn op dit forum. Daarmee wil ik niet zeggen dat digitaal niets is. Bij Hans en die vriend van mij klinkt dat prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Mijn Sony platenspeler is er mee opgehouden - de aan knop licht wel op, maar het plateau draait niet - chips.... Nu de Thorens maar snel plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 november 2016 Author Report Share Posted 18 november 2016 1. GEEN afschermingen. 2. Gisteravond hadden we een demo van Spec met Harbeth op de audioclub. Alleen digitale weergave. Ik zat achterin, maar wel in het midden en vond het niet echt om over naar huis te schrijven. Weinig hoog laag wat overheerste en weinig dynamisch. In de pauze sprak ik wat mede leden, maar ook de importeur van Harbeth. Hij vond het ook allemaal wat zielloos en mistte de ruimte in het geluid. Nou vraag ik me af hoe je dat kun ervaren wanneer je naast de rechterspeaker zit, maar ok. Na de pauze was de plaats voorin in het midden vrij en heb ik daar gezeten. Wat klonk het daar prachtig. Een stereobeeld zoals je zelden hoort en de weergave zeldzaam natuurlijk. Alsof de muzikanten voor je stonden. Nu was de muziekkeuzen na de pauze ook wat highendiger dan voor de pauze en is een luisterplaats met vier rijen mensen voor je natuurlijk niet ideaal. Maar ik bedoel.... een verkeerde conclusie is snel gemaakt. Kan het dan niet beter dan wat ik daar hoorde? Natuurlijk wel, het laag kleurde wat en het hoog en midden wat aan de rustige kant, maar wanneer de muziek mij zo aangrijpt hoeft het eigenlijk niet beter. Hetzelfde ervaar ik thuis, en leer daar telkens weer dat de opname het meest bepalend is voor wat je hoort. Van de "Amy Winehouse opnamekwaliteit" ga ik niet uit m'n dak, al vind ik de muziek erg goed. Van veel audiofiele opnamen is de klank perfect, maar kan ik niet langere dan 2 minuten naar de muziek luisteren. Waar gaat het dan om? De meeste LP's met popmuziek zijn ronduit slecht opgenomen. Maar zijn vaak wél dynamisch opgenomen. Maar geen laag en slechte mixen maken het voor mij onluisterbaar. Ben ik dan verplicht om naar klassieke en jazzmuziek te luisteren omdat ik anders niet van de geluidskwaliteit van m'n set kan genieten? Maar ook CD's zijn lang niet altijd goed opgenomen. De compressie is vaak zo enorm dat en maar een paar dB aan dynamic range overblijft. Terwijl er voor goede muziekweergave minimaal 15 dB noodzakelijk is. Uiteraard voor dynamische muziek. Een zangeres met gitaarbegeleiding komt in de beste opnamen niet boven de 10 dB. Maar ook z.g. audiofiele opnamen zijn in mijn oren vaak slecht opgenomen. Neem b.v. de Stockfisch opnamen... consequent veel te veel laag. Wat er digitaal met streamers e.d. wordt afgespeeld zijn dus meestal die CD's. Logisch dat dat minder klinkt dan de beste LP's uit de toptijd van dat laatste medium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Ik ben er na een jaar streamertjes bouwen achter. Dat je die CD' s beter kunt afspelen met een goed loopwerk, dat enkel en alleen geschikt is voor CD' s. Nu het medium CD "op zijn laatste benen loopt" is het net alsof fabrikanten nog gauw alles uit de kast halen. Het is ongelofelijk hoe mooi CD' s kunnen klinken De geschiedenis herhaald zich. Was dat toen met LP' s ook niet zo? Mijn audiofile dag, ik heb net een mooie van der Veen buizen versterker op gehaald. Ik heb er nu zelf weer een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Ook steeds meer popmuziek is 24bit 44.1khz. De laatste albums van Justin Bieber vind ik helemaal niet slecht klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Op bezoek geweest bij Carl. Wat voor set hij heeft is hier wel bekent denk ik. Die set hoorde ik bij een vorig bezoek in de woonkamer. Ik melde toen dat het goed klonk,maar het blijkt dat het beter kan. Carl zat toen midden in een verbouwing en wist nog niet zeker wat de nieuwe luisterruimte zou worden. De uitbouw achter of de zolder,het is de zolder geworden en dat blijkt een goede keuze. Er is het nodige gebeurd om de akoustiek te verbeteren en dat is gelukt. Eerst beneden geluisterd onder het genot van koffie en gebak,en dan klinkt het al gauw goed Maar effe serieus de kleine hoogrendemend 94 db Cabasse luidsprekers klinken goed in combi met de Quad set. Maar dan op naar de zolder,nou ja om het zolder te noemen dat doet de ruimte geen recht,het is een hele mooie luisterruimte. Het is een wereld van verschil met de set en het geluid van de Cabasse in combi met de Quad die in de huiskamer staat. Boven staat de hoofdset en die klinkt naar mijn mening voortreffelijk.Er staat een mooi vast stereobeeld in het midden en het klinkt open en duidelijk met een strak laag. Bij bepaalde nummers waar niet veel laag in zat deed mij denken aan een subwoofer.Het maakte ook niets uit of je links of rechts zat ik hoorde het geluid vanuit het midden.Misschien deed de Dye Pass Labs phono dat. Toch maar even oplepelen naar welke set we boven geluisterd hebben. Oracle Delphi v. Conrad Johnson pre 17l, Eind 11k. Dye Pass labs Phono. Luidsprekers Monitor audio 20se. Carl bedankt,het was mij een genoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 (edited) Het was inderdaad erg leuk Peter. Ik ben op zolder nogal bezig geweest met "kleine" dingen die weinig geld gekost hebben, maar er wel toe doen: oneindige schuiven met LS tot het helemaal in balans is, nieuw diy afgeschermd stekkerblok en stroomkabels, diy soundboard met SSC Pucks eronder (zie artikel Puresound), inkorten LS kabels en tuning met interlinks. Ook veel aan Roger te danken met zeer goede suggesties. Een echte eyeopener is de DIY Pass Labs Pearl phono stage, die perfect matcht bij mijn set. Helaas gaat die morgen terug, maar daar komt dan een Diy Schumann resonator voor terug. Ben werkelijk zeer benieuwd. Over de set beneden ben ik trouwens ook zeer tevreden zeker voor luisteren op de achtergrond. Erg mooie en inmiddels exclusieve spullen en het heeft ook niet veel gekost. Op buizen klinken de Galiottes nog veel en veel beter. Ook nearfield zouden ze beter klinken, maar In de huiskamer gelden andere prioriteiten. Vanmiddag nog twee LP's gekocht waar ik nu met veel plezier naar aan het luisteren ben beneden. PS Er zitten nogal wat diy dingetjes in de set. Die zouden we meer moeten uitwisselen. Edited 18 november 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Leuk verslag Peter en Carl Mijn nieuwe buizen versterker staat te spelen ik heb er SED EL34 Svetlana winged -C buizen in, die in triode staan. Klinkt mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Fijn Jack,gelukkig is er veel moois te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Ook steeds meer popmuziek is 24bit 44.1khz. De laatste albums van Justin Bieber vind ik helemaal niet slecht klinken. Maximaal DR van 9 op die album, wat is nut van 24bit dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Maximaal DR van 9 op die album, wat is nut van 24bit dan? Het klinkt gewoon goed, eens even tegengas geven tegen al dat audiofiele geleuter. Via mijn buizen veel kleine details. Het valt op dat via Qobuz meer Top 50 muziek 24bit is. Dus het zal vast ergens wel nuttig zijn. Al zou het alleen al "aandacht voor de opname zijn" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 (edited) Fijn Jack,gelukkig is er veel moois te koop. Ja deze UL-40S2 heb ik 2e hands in Tilburg gekocht. Was gedeeltelijk door Menno van der Veen zelf gebouwd. Zag er keurig uit. Er zaten naast EL-34 ook KT-120 bij, daar was hij op afgeregeld. Net even veranderd weer naar EL-34 die hebben zo'n mooi midden. Zelfs Spotify klinkt heel aardig door deze versterker. Momenteel staat werk van de groep Bliss op, werkelijk prachtig Die muziek hebben ze weer niet bij Qobuz onbegrijpelijk Edited 18 november 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Dank je Wol. Gisteravond tot laat geluisterd Ik kwam bijna mijn bed niet in.... nóg één nummertje ..... nog een.... Bliss hundred thousand angels Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 (edited) Fijne muziek Jack.. Bliss klinkt op mijn set ook "magisch" Ken je onderstaande parel... (is de wat meer instrumentale versie v/d zeer eveneens zeer fraaie CD "Quiet Letters" https://www.youtube.com/watch?v=_tip_rFz64E Edited 19 november 2016 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Ja deze UL-40S2 heb ik 2e hands in Tilburg gekocht. Was gedeeltelijk door Menno van der Veen zelf gebouwd. Zag er keurig uit. Er zaten naast EL-34 ook KT-120 bij, daar was hij op afgeregeld. Net even veranderd weer naar EL-34 die hebben zo'n mooi midden. Zelfs Spotify klinkt heel aardig door deze versterker. Momenteel staat werk van de groep Bliss op, werkelijk prachtig Die muziek hebben ze weer niet bij Qobuz onbegrijpelijk Van Jos Vallen gekocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 (edited) Helpppppppppppppppppp ! kan niet meer kiezen.. mijn muziekcollectie ineens met x-miljoen titels gegroeid Gisteren Spotify Premium gesmurfd Kwaliteit van mp3 in 320kb is niks mis mee, zeker als de onderliggende opname "fraai" is Nu ff experimenteren met de functie A.S.R. (Audio Sound Retriever) op mijn Pioneer-streamer. Voor echte High-enders/puristeren wellicht vloeken in de kerk. Deze functie "poetst" gecomprimeerde muziek op, in een bepaalde mate die afhankelijk is van de bitrate. Eerste globale indrukken is "ik hoor geen verschil" tussen A.S.R. on/off... maar ik heb dan ook geen gouden oortjes, zoals vele anderen Van de andere kant wellicht een goed teken... werking van A.S.R. is subtiel en doet wellicht meer goed als kwaad Edited 19 november 2016 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 (edited) Van Jos Vallen gekocht? Nee. Leuk ik heb de complete historie. De 1e eigenaar heeft hem laten bouwen en na een jaar weg gedaan toen zijn zoontje ging lopen. De 2e eigenaar was muzikant en heeft 3x door Menno van de Veen een modificatie aan laten brengen. De 3e eigenaar heeft hem een paar maanden gehad en had toch iets meer met het merk Quad. Aan sommige onderdelen zie ik dat de versterker weinig gebruikt is. Er is hooguit één setje EL-34 buizen "verstookt" . De Svetlana EL34 en Tung Son KT120 die bij de versterker zitten zijn nieuw en vertegenwoordigen alleen al een waarde van bijna €400,- Ongelofelijk dus dat iemand zoiets weg doet, waarschijnlijk is het merk "van der Veen" niet sexy genoeg of men denkt dat het een hobby pakkettje is. Natuurlijk ben ik niet helemaal onbevooroordeeld maar ik weet wel beter. Met EL34 buizen heb ik gisteren een ongelofelijk lage vervorming gemeten juist bij lage volume niveaus waar de details vandaan komen. Ik meet iets van 0,02% bij 200mili watt vermogen in 4ohm. Dat lijkt niet veel vermogen he? maar een normaal gesprek voeren op dit geluidsniveau is met luidsprekers zoals die van mij -met een rendement van 92dB 1 watt in- is al haast onmogelijk. Het is fijn om met zo' n mooie versterker te spelen. De mogelijkheden zijn haast enkel beperkt, tot je eigen fantasie. Edited 19 november 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Helpppppppppppppppppp ! kan niet meer kiezen.. mijn muziekcollectie ineens met x-miljoen titels gegroeid Gisteren Spotify Premium gesmurfd Kwaliteit van mp3 in 320kb is niks mis mee, zeker als de onderliggende opname "fraai" is Gefeliciteerd. Inderdaad handig zo' n grote muziekcollectie Ik vind de geluidskwaliteit van Spotify aardig. De gebruikte codec is geen MP3 maar Ogg Vorbis. Sommige betaalde 320kbit MP3 streams klinken echt een stuk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Fijne muziek Jack.. Bliss klinkt op mijn set ook "magisch" Ken je onderstaande parel... (is de wat meer instrumentale versie v/d zeer eveneens zeer fraaie CD "Quiet Letters" https://www.youtube.com/watch?v=_tip_rFz64E Het staat nu aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Verschil in akoustiek?denk het wel. Hetzelfde album(Joe Cocker Sheffield Steel) beneden en boven gedraaid. Beneden klinkt het gewoon goed mooi stereobeeld tussen de ls. Boven ook een mooi stereobeeld maar daar staat de stem en de meeste instrumenten achter de ls maar sommige instumenten meer naar voren. Dat vind ik wel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts