Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik hoop dat je wel voor jezelf spreekt (zoals de waard is...). Ik misgun niemand iets. Een 30 meter Jongert of Huisman zeiljacht van 15 miljoen. prima, goede waar voor het geld (zolang je er maar geen gouden kranen in hang). Maar een dac je van een ton, belachelijk als je zoveel geld vebrast voor iets dat het niet waard is (naar maatstaven van ieder normaal mens), dan noem ik dat idioterie, decadent en onethisch. Ik zou zo'n ding niet willen hebben al kreeg ik het kado (een ton kado daarintegen sla ik niet af).

En waarschijnlijk horen de meeste in een blinde test niet eens het verschil met een dac van zeg 2500 euro.

Lol, ze hebben ook een dacje die begint bij $125000, maar goed 8 kanaals, dus eigenlijk een koopje.

Kijk dat is dus eigenlijk precies wat ik bedoel.

Ik snap een dergelijke redenering dus niet en kan zo iets alleen maar plaatsen als een vorm van afgunst. En dat Heeft dan weer niets met de waard te maken.

Ik kan juist alleen maar toejuichen dat er mensen zijn die kunnen en willen investeren dergelijke apparatuur.

En verder ja die boten.

Om even een idee te geven van waar ik aan werk. Dat gaat iets verder als de genoemde 15 mil

https://m.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-25086/nirvana-photos.htm

Dit topic heet "weer een audiofiele dag".

Als een paar leden nu melden dat zij een audiofiele dag hadden, waarom moet dan een aantal anderen daar weer over nevenzaken uit gaan weiden?

Ja, ik had aangegeven dat de prijs erg hoog was, maar dat heeft mijn audiofiele dag niet verpest.

En decadent of asociaal? Welnee, er zijn best wel mensen die dit kunnen kopen en ervan kunnen genieten. Van mij mag dat.

Er zijn ook mensen die onze sets exorbitant duur vinden. Vergeet dat niet.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Fijn dat-ie zo goed bevalt, Jack. Ik ben weer erg content met de Mytek Brooklyn die ervoor in de plaats kwam, hier.

Ja, doet  het erg goed. Het geluid is echt beter dan via de normale hoofdtelefoon uitgang van de iMac. Het enige dat jammere vind ik, dat hij enkel één USB ingang heeft. Aan de andere kan als ik eenjaar eerder deze dac had gehad, dan had ik daar weer mijn digitale set-up omheen gebouwd. Want ook Qobuz, Spotify en hi-res vanaf disk klinkt uitstekend.  De verschillen met een dac van $2000 vind ik klein. Als je nu die centjes in je zak houdt, kun je de bijbehorende PC of Mac erbij kopen en hou je nog geld over voor muziek en kun je elke dag audiofiel streamen.   ;)

Edited by Tubejack

Vaak zijn rijke mensen alleen maar bezig nóg rijker te worden. Rijk wordt je n.l. nooit door geld over de balk te gooien.

Zeg Hans heb jij je pensioen en AOW van jou en je vrouw wel eens gekapitaliseerd? Als je daar de overwaarde van je huis bij doet ben je waarschijnlijk geen miljonair, maar een stuk rijker dan je denkt. Ik vind het trouwens net als George prima dat er mensen zijn die wat meer te besteden hebben. Houdt ook een beetje de dynamiek in de maatschappij en die komt iedereen ten goede. Als er geen veelverdieners meer zijn kan Marco er wel mee ophouden en Bose gaan verkopen.

Wij zijn rijk omdat we gezond zijn, en alles kunnen kopen wat we nodig hebben. Exorbitant dure dingen horen daar niet bij. Van de andere kant, vinden veel mensen onze audiosets zwaar over de top. Kennelijk is een dikke autorijden iets heel anders. Of racefietsjes van vele duizenden euro's.

Leuk bootje, maar ik zie liever een zeiljacht.

Mijn punt is dat (zoals Pjotr al schreef) e prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het het gebodene. Er zijn altijd bedrijven de de strategie hebben, : "we maken het absurd duur, er is altijd wel een gek die er in trapt".

Voorbeeldje, de high end" voeding voor hun loopwerk, kostprijs $6000

Diamond-Transport-Powerbase-2-MSB-Techno

8 pcb trafootjes (Talema ofzo), kostprijs 15-20 dollar per stuk, in grote aantallen een stuk goedkoper

7 35V elcootje, kostprijs, ik schat $5-6 per stuk

Een drietal   vage PP condensatoren, laten we gek doen, 30 euro pers stuk

een handje je vol wima, nog geen 10 dollar bij elkaar

Een zootje diodes, wellicht 5 euro per stuk (denk veel minder)

Behuizing met rare heatpipe, 200 euro.

Kortom inclusief de de wat overdreven kast praten we over een kleine 500 euro aan onderdelen, maar waarschijnlijk een stuk minder

En de grap is, ze zullen het loopwerk geen mm beter maken dan met 2 goede ingebouwde trafo's van $50 per stuk

Mijns inziens doe je audio in het algemeen geen goed als je dit soort wanproducten de hemel in prijst.

Maar ik hou er over op, George. Het was niet mijn bedoeling om je persoonlijk aan te vallen. Dat het mooi klonk wil ik best geloven. Maar het is nu eenmaal mijn menig, ik zie graag mooie apparatuur, maar er moet wel enige zinnigheid in zitten.

Edited by Duck-Twacy

Leuk bootje, maar ik zie liever een zeiljacht.

Mijn punt is dat (zoals Pjotr al schreef) e prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het het gebodene. Er zijn altijd bedrijven de de strategie hebben, : "we maken het absurd duur, er is altijd wel een gek die er in trapt".

Voorbeeldje, de high end" voeding voor hun loopwerk, kostprijs $6000

Diamond-Transport-Powerbase-2-MSB-Techno

8 pcb trafootjes (Talema ofzo), kostprijs 15-20 dollar per stuk, in grote aantallen een stuk goedkoper

7 35V elcootje, kostprijs, ik schat $5-6 per stuk

Een drietal   vage PP condensatoren, laten we gek doen, 30 euro pers stuk

een handje je vol wima, nog geen 10 dollar bij elkaar

Een zootje diodes, wellicht 5 euro per stuk (denk veel minder)

Behuizing met rare heatpipe, 200 euro.

Kortom inclusief de de wat overdreven kast praten we over een kleine 500 euro aan onderdelen, maar waarschijnlijk een stuk minder

En de grap is, ze zullen het loopwerk geen mm beter maken dan met 2 goede ingebouwde trafo's van $50 per stuk

Mijns inziens doe je audio in het algemeen geen goed als je dit soort wanproducten de hemel in prijst.

Tja dat mag je natuurlijk vinden maar dan ga je wel voorbij aan waar dit forum eigenlijk voor staat en dat is High-End forum en niet ik kan het goedkoper namaken forum.

Met die redenatie zou er geen enkel product meer ontwikkelt worden want daar mag je geen kosten voor rekenen.

Vergeet niet dat er wel een behoorlijk team achter zit wat zich hier mee bezig houd.

En door dat de aantallen* laag zijn in deze categorie zullen die kosten ook in de prijs zwaarder mee wegen.

Om dat dan gelijk een wan product te noemen gaat mij dan wel weer te ver en doe je het gebodene ook geen recht mee aan.

* Verlagen van de prijs zou de verkoop niet echt omhoog jagen tenzij je onder de kostprijs gaat werken.

Betere audio is nu eenmaal geen hot item meer voor een groot deel van de wereld bevolking.

Dit heeft wel tot gevolg dat vernieuwende producten en of hoge kwaliteit producten veel duurder geworden zijn.

• Members

[...]

Als er geen veelverdieners meer zijn kan Marco er wel mee ophouden en Bose gaan verkopen.

Valt wel mee hoor, al moet ik zeggen dat dergelijke personen het wel erg leuk maken.

Een goede bekende van mij (in een niet nader te noemen land), we hebben elkaar ooit leren kennen omdat we allebei vinylverzamelaars zijn, heeft bijvoorbeeld een compleet pand laten bouwen waar hij zijn audiofiele hobby bezigd. In deze ruimte (de luissterruimte alleen al is 150m2) staan bijvoorbeeld 16 draaitafels waarvan de meeste met 2 armen. De gemiddelde waarde van zijn tafels schat ik op 50.000 euro per stuk. Hier vind je ook alleen maar EMT 927's, Commonwealths, Kodo's, Reed's, Rockports etc. Armen als Da Vinci, Reed, Kuzma, SAT, ga zo maar door. Iedere tafel tot het uiterste gepimpt (en ja, ik mag hem daar graag bij helpen). Willekeurig welk exotisch element je zou willen luisteren, hij heeft hem, en je kunt hem direct beluisteren.

Daarbij heeft hij in de ruimte er naast zo ongeveer de meeste grote en fantastische Rock, Blues en Jazz platenverzameling staan die ik ooit heb gezien, deze plek is die waar hij zich terugtrekt als hij zich even af wil zonderen van zijn erg drukke bestaan.

Als ik dan zie wat hij, buiten zijn bedrijf en het aansturen van 2800 mensen nog met goede doelen bezig is, tijd voor zijn gezin kan vrijmaken en ook nog 2 hobbys kan bezigen (die 2e hobby, niet nader te noemen Italiaanse old-timer auto's , laat ik daar maar niet eens over beginnen), dan vraag ik me wel eens af hoe hij nog zo regelmatig tijd voor mij vrij kan maken. Ik vind het dan ook een hele eer om bij zo'n persoon op zijn erg korte lijst van vrienden te mogen staan! Ik zou dan ook niet weten waarom er op dergelijke personen kritiek zou moeten worden geuit.

Daarbij zou ik ieder bezoek daar of bij mij kunnen omschrijven als een bijzondere Audiofiele Dag, zowel hij als ik krijgen het iedere keer weer voor elkaar om elkaar met nieuwe topmuziek te kunnen verrassen welke we elkaar cadeau doen. Als je ziet hoe blij hij kan zijn met een item wat hij nog niet kende (de laatste welke ik hem gaf was Melanie de Biassio) dan zie je dat iemand die in theorie alles heeft gewoon nog steeds heel blij kan zijn met zoiets simpels als een nieuwe lp. En dat vind ik nog steeds een veel grotere rijkdom!

Zo,heb ik dat weer even mooi on-topic gebrouwen?

Tja dat mag je natuurlijk vinden maar dan ga je wel voorbij aan waar dit forum eigenlijk voor staat en dat is High-End forum en niet ik kan het goedkoper namaken forum.

......................

Tja, als je je afvraagt waarvoor dit forum bedoeld is zou ik zeggen: Lees het eens. Ben hier (of op Hear) nog geen mensen tegen gekomen die zo even een paar ton stuk slaan voor een CD speler. Die mensen zijn er beslist maar die komen sowieso niet op fora denk ik. Dit forum is ook niet de doelgroep, hooguit de wannabe doelgroep met een enkeling.

Als investering is het ook niet slim want de waarde ervan neemt snel af. Beleggen kun je beter in wat anders doen.

Overigens mooie foto Duck, die heat pipe zit daar i.d.d. alleen voor de sier. En zo duur zijn die dingen niet  hooguit een tientje.

Edited by Pjotr

Tja als je alleen maar de apparatuur mag gaan beluisteren die je zou kunnen betalen zou het hier denk ik snel minder worden.

Zie het als de formule 1 van de audio.

Erg belangrijk voor de ontwikkelingen van de techniek maar voor de meeste onbereikbaar.

De grootuitgevers zitten misschien niet op forums, maar lezen vaal wel mee. Dat ze er zijn is zeker, waar komen anders die gebruikte kapitale audio spullen vandaan? Ik ken ook wel mensen met een kapitale set. Maar CDspelers van €100.000,- ben ik nog niet tegengekomen.

Zo'n voeding lijkt me een tamelijk standaard ontwerp en is met €2000,- eigenlijk al overprijst. Maar een voeding van €2000,- op een CDspeler van €100.000,- kán toch niet! Je verwacht n.l. dat de ingebouwde voeding meer waarde zou hebben. Dit soort prijzen gaan inderdaad nergens meer over en raken kant noch wal.

Sjeikprijzen!!

Maar wanneer je het voor dat geld kunt verkopen, ben je toch een mannetje. Mij lukt dat niet.

Overigens mooie foto Duck, die heat pipe zit daar i.d.d. alleen voor de sier. En zo duur zijn die dingen niet  hooguit een tientje.

Zit dat ding er niet om de warmte van het rechterkoelblok naar het linker te brengen? Misschien wordt de regelaar die rechts is gemonteerd erg warm.

We moeten realistisch zijn. Als je op wereldniveau 6 platenspelers (1 per twee maanden) verkoopt van 50.000 euro per stuk dan verdien je al meer dan de meesten hier. De mensen die dit werk doen zullen het vaak als bijverdienste zien.

Edited by carl

Vandaag weer eens naar het zondagochtendconcert geweest. Twee kaartjes à € 25, en beter kan de geluidskwaliteit NIET zijn. Dan ben je al eigenlijk multimiljonair.

Voor wat een set betreft, die moet je kunnen vervoeren als zo'n concert doet, en hoeveel geld je daaraan uitgeeft moet iedereen maar zelf weten. Ik zit hier voor een dubbeltje op de eerste rang.

We moeten realistisch zijn. Als je op wereldniveau 6 platenspelers (1 per twee maanden) verkoopt van 50.000 euro per stuk dan verdien je al meer dan de meesten hier. De mensen die dit werk doen zullen het vaak als bijverdienste zien.

6 van die dingen per jaar? Ik denk dat hij blij is, wanneer er 1 per jaar wordt verkocht.

Een hartekreet.

Marco is een van ons. Ver voor zijn zakelijke entree al lid op hear en trouw bezoeker van de luisterdagen.

Ik vind het niks dat er zo over openlijk over zijn zakelijk welvaren e.d wordt gepost. Ik heb grote bewondering voor Marco vanwege zijn prima oren, als muziekliefhebber pur sang, audioliefhebber van het eerste uur en zijn ongehoorde prestatie wat betreft carrièreswitch en het uiterst succesvol opzetten van zijn bedrijf van de grond af in niet de gemakkelijkste branche. Bovendien zit er onder al die opmerkingen verborgen de nieuwsgierige vraag naar hoe het nou precies zit met omzet en winstmarge (en in sommige gevallen ook de obligate afgunst en wantrouwen ten opzichte van iemand die iets verdient aan wat voor ons een hobby is)

Het is in mijn ogen allemaal erg onbeleefd, vrij bot en dus onbeschaafd.

Er is heel veel waardering voor het feit dat hij het ( 'ons') forum in de lucht houdt en zijn bijdragen aan de luisterdagen van de afgelopen jaren. Laten we het daarbij s.v.p houden.

(Bij andere forummers die zakelijke belangen hebben, gaat het -gelukkig- wel goed. )

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...