Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

nee, ik krijg nooit klachten en ik vraag er ook naar. ik heb herrie-permissie voor bepaalde dagen (alleen onder me kunnen ze me horen en die dagen zijn zij weg).

maar inderdaad ... de baasjes. een stel volledig willoze bejaarden die nog geen mier tot de orde kunnen roepen.

Edited by robx

haha gewoon platmeppen. nee, toegangen opzoeken en afsluiten (werkt goed been there). afijn je snapt het wel. doggie-noise is niet audiofiel.

ps : heb wel een tijdelijke aanpak ontwikkeld: ook meer lawaai maken. jippie.

Edited by robx

Zet lekker Amused to Death op, komt zo'n hond in voor, echt zo'n eng groot beest, die klinkt alsof hij bij de buren zit. Daar wordt dat keffertje wel stil van. Ieuw ieuw ieuw...

Zet lekker Amused to Death op, komt zo'n hond in voor, echt zo'n eng groot beest, die klinkt alsof hij bij de buren zit. Daar wordt dat keffertje wel stil van. Ieuw ieuw ieuw...

Krijg hieruit nou niet de indruk van veel ervaring met honden: Daar geldt toch echt: Hoe kleiner het formaat, des te harder het keft.

Edited by Pjotr

ps : heb wel een tijdelijke aanpak ontwikkeld: ook meer lawaai maken. jippie.

Dat werkt volgens alleen maar averechts  Rob. Straks gaan er buren klagen dat jij zo hard speelt, die "goodwill"  die je nu hebt met andere buren, kun je alleen maar verspelen.

Gewoon op een normale manier bespreken met je buren, zonder ruzie. Bovendien het komt heel anders over als ik zeg: "zeg buur ik wil even met je praten, ik heb last

van het geblaf van je hond"  Dan als ik er met een rode boze kop kom af stormen....   :wacko:

Ik heb ook een keffer Lakeland Fox Terrier.

Hij hoort tot de top 5 van blaffende honden,en dat doet hij eer aan te doen :D 

Omdat ik niet wil dat er iemand last van heeft ga ik altijd mee naar buiten weer of geen weer.

Binnen blaft hij zelden.

Er zijn regels wat blaffende honden betreft.

Gisteravond weer een bezoek gebracht bij de Limburgse audioclub. Er werden streamers vergeleken waarover morgen bij digitaal meer. Wat me in ieder geval opviel was dat de LS ver van elkaar stonden. Ik had daar wel problemen mee, maar het had ook wel wat. Vandaag maar eens mijn opstelling drastisch veranderd. LS 50 cm naar voren en 20 cm breder aan elke kant. Ik schrok ervan. Ik had zo'n moeite de focus in balans te brengen en het geluid hoog te houden, maar dat was nu nauwelijks een probleem. Zelfs de Akotherm kon van de linkerwand af. Het laag is ook evenwichtiger. Het klinkt nu als het ware bevrijdt.Het is me niet duidelijk waarom ik dit niet eerder heb gedaan, waarschijnlijk heb ik niet zo drastisch gewerkt en was ik te snel tevreden en er zijn tal van kleine dingen veranderd in de set.Toch wel goed naar alternatieve opstellingen te luisteren en ze zelf te proberen. Op zo'n zolder is dat eigenlijk geen probleem. Sterker het ziet er ook meer hifi uit. Sorry Marc dat ik dit voor dinsdag heb gedaan.

Edited by carl

Mijn nieuwe opstelling lijkt een goede stap: het geluid is ruimtelijker en er iets van "verdikking" weg. Het sterobeeld staat ook goed in balans (pin point).. Ik ga de opstelling op de vloer "tapen" zodat als ik weer een neigingen krijg, ik in ieder geval terug kan :D Ga nu met Akotherm nog een hoekje wegwerken.

Edited by carl

Mijn vuistregels voor de speakeropstelling:

Je schuift de speakers zover mogelijk uit elkaar, totdat er een gat in het midden ontstaat. Dan weer een stukje terug. Vervolgens meet je de afstand tussen de speakers en schuift de speakers zover naar voren of naar achteren dat de afstand tot de luisterplek gelijk is aan de afstand tussen de speakers (gelijkzijdige driehoek). Vervolgens ga je na of de speakers minimaal 1 meter van de zijwand, 50 cm van de achterwand staan (meer is beter). De luisterplek ook 1 meter van de wand achter je en klaar.

De wand achter de luidsprekers mag licht reflecterend zijn, de wand achter de luisterplek absorberend, de zijwanden licht reflecterend.

Is een dergelijke opstelling niet te realiseren dan heb je pech.

My 2 cents.

Ik heb wel wat ervaring met speakeropstelling in gewone ruimten maar op zolder is toch wat anders. Het is in zijn algemeenheid belangrijk dat de afstand tot de zijwand en achterwand niet gelijk is. De zitplaats kan het beste net buiten de gelijkzijdige driehoek staan. Bijvoorbeeld LS ongeveer 50cm van de achterwand kan prima mits de afstand van de zijwand veel groter is en omgedraaid. Vermijd symmetrie bij de afstand van achter en opzij.

Op zolder ligt de afstand tot wanden moeilijker omdat die schuin zijn. Op de hoogte van de tweeter stonden mijn LS ongeveer 110 van de achterwand en 80 van de zijwand. Nu staan ze 160 van achter en 70 van opzij en tussen de LS zit dan 240. Consequentie is dat de stoel dan ook wat naar achter staat. Voor de zekerheid zit er wat Akotherm. Hans heeft dan de neiging iets naar voren te gaan zitten en mijn vriend Paul juist naar achter. Kortom staan ze dan goed.

Edited by carl

Yep die kan je gewoon op elkaar stapelen en dan kinken die nog steeds gewoon goed.

Die schijnen geen last van ruimte invloeden te hebben en zo.

Precies. dat zijn de beste  :) Dat hele "pin point gedoe"  is aan mij niet besteed.  Ik vind het audiofiel geneuzel.  

Edited by Tubejack

Ieder heeft zo zijn kwaliteiten Carl.  :) Nee, ik meen het serieus, waar ik ook ben in de woonkamer, wil ik gewoon een mooi geluid.

Of het nu haaks op de luidsprekers is, of ik op de bank lig, of in de (open) keuken sta.  En natuurlijk, als ik serieus recht zitten op de bank luister.

Daarom zouden veel installaties, niet mijn keus zijn. Terwijl ik me ook kan voorstellen, dat een ander dat wel waardeert.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...