Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wat lopen spelen met kabels op de dac en de instellingen. Ik speel sinds kort met een auralic Aries. Die overstuurt de brooklyn dac waardoor te gemakkelijk en snel vervorming optreedt. Ik ben er denk ik achter hoe het zit. Je kunt de gain van de brooklyn 6 db dempen door jumpers te plaatsen. Standaard heeft ie redelijk wat gain dus. Ik heb de brooklyn gebalanceerd aangesloten op de versterker. Dat levert als het goed is ook weer een beetje extra gain. Zonder jumpers vind ik de dac beter. Beestachtige dynamiek, drive en power. Maar het probleem is dus dat de ene keer het met de Aries goed gaat en dan een volgende keer is het mis. En dan blijft het ook mis. Ik kan volumecontrole bypasses en hem zoveel ik wil dempen. Maar dan blijft hij toch overstuurd. Er is ook een klein verschil tussen analoog en digitale volumecontrol. Ik prefereer digitaal. Heb de gebalanceerde AQ Colorado omgeruild voor de analoge vd hul integration hybride. Toen was de oversturing weg. Maar de Colorado klinkt echt wel beter.. Ik kan de jumpers terug plaatsen maar eigenlijk wil ik dat niet... Mijn cd speler heeft een wat magere output. Dat matched perfect met de full output van de brooklyn. De cd speler klinkt monsterlijk dynamisch zonder enige oversturing. Net actieve luidsprekers ook.. Ik had tot paar dagen geleden de Aries aangesloten zonder bypass en op -8 db. Dat ging prima en gaf ook de Aries een heerlijk dynamisch karakter. Zo ineens weer oversturing dus.. Lastige kwestie. Ik wil weer terug naar de situatie van een paar dagen geleden. Maar blijkbaar is het balanceren op een dun koord.... Doorexperimenteren dus.

Overigens, ik verlies ook te vaak de verbinding tussen Aries en Lightning app. Iemand daar eevaruing mee? Blijft nog wat puzzelen...

Edited by conqubite

Zal wel weer geluk hebben dan. Hier niks geen oversturing, niks geen gesoebat met jumpers, niks prutsen met kabels. Done that.

Net de 2e film van LoTR 2 weer bekeken op mijn superset, en nu maar eens beddewaarts. Moet nog iets schrijven over mijn bezoek aan Jeroen van de week. Audiofiele dagen te over.

Morgen naar de cursus van het Doelenkwartet, ook bereleuk. Maar ja... live.

[...] Dat ging prima en gaf ook de Aries een heerlijk dynamisch karakter. Zo ineens weer oversturing dus.. Lastige kwestie. Ik wil weer terug naar de situatie van een paar dagen geleden. Maar blijkbaar is het balanceren op een dun koord.... Doorexperimenteren dus.

Overigens, ik verlies ook te vaak de verbinding tussen Aries en Lightning app. Iemand daar eevaruing mee? Blijft nog wat puzzelen...

Kweet niet, maar het lijkt er toch op, dat de Aries niet helemaal, eh.. stabiel is? Dat "zo ineens", dat "balanceren". Misschien kun je een ander exemplaar ergens lenen? Dan kun je vergelijken. Hier verliest de Brooklyn de MQA-instelling als ik pauzeer op de Olive. Denk je dat het aan de Brooklyn ligt, maar nee, met een ander exemplaar is het net zo. Dan zal het wel aan de Olive liggen, het oude beestje.

Kweet niet, maar het lijkt er toch op, dat de Aries niet helemaal, eh.. stabiel is? Dat "zo ineens", dat "balanceren". Misschien kun je een ander exemplaar ergens lenen? Dan kun je vergelijken. Hier verliest de Brooklyn de MQA-instelling als ik pauzeer op de Olive. Denk je dat het aan de Brooklyn ligt, maar nee, met een ander exemplaar is het net zo. Dan zal het wel aan de Olive liggen, het oude beestje.

Heb de aries eerst even bovenop de kast gezet ipv erin. Kijken of het daardoor verandert.

Mijn audiofiele dag de best mogelijk set bouwen, die met mijn bescheiden budget en kennis mogelijk is. (+/- 10K) 

Staat lekker te spelen  :)  Klinkt heerlijk met alle media LP, CD, streaming, vanaf NAS, eigen harddisk. Tidal, Qubuz, en zelfs Spotify. 

En natuurlijk een radio en wat voor een  :)  

2x 13 hele watten  B) 

En nu wél eens netjes aangesloten, merk je toch he, als je dat aandacht geeft  :o 

Technisch ook verantwoord...... bijna  ;)

Ben het jaarboek 2017 verder aan het lezen (testen 2016)  Het leuke naast allerlei "sappige " verhalen ook vertelt word met welke muziek getest wordt.

Zo had ik nog nooit het album van Daft Punk helemaal beluisterd. :blink:  Wat is dat album goed op genomen zeg, Hi-res pop  :wub: 

Bij mij staat de set al een hele week aan. Scheelt ook wel iets, in allerlei opzichten. Ben alleen nog niet met mezelf eens dat het ook audiofiel wat doet.

Sinds enige tijd bij mij ook. Alleen de Hypex gaat uit, want die verbruikt ook in rust teveel. Ik zal er nog eens een meter aan hangen. Nadat ik de tip had gekregen om áltijd alles aan te laten staan, heb ik het eerst met de phono pre en de pre gedaan (allebei met buizen...), en nu ook met mijn UL40, met KT88'ers.... En ja, elke keer als er weer een extra apparaat aan bleef, ging het weer meer "vloeiender" worden.....

Heeft RobX het je aangeraden het eens te proberen? Ik deed het voorheen ook altijd al, Rob en ik hadden beiden een Electrocompaniet, die ook in rust best wat stroom nam. Alleen met betrekking tot het milieu vind ik het wat minder....

Hey Jacl, die temp zal inderdaad snel 200C zijn, maar ik had met name in de weekenden het idee (....) dat het na een uurtje of 4-5 pas optimaal ging klinken.En dan klínkt het ook  :wub:. Door de week kom ik daar natuurlijk nooit aan, ná het werk, dus laat ik hem aan staan en zit ik dan óók direct op nivo  <_< 

Zo ook nu, ik ben net wakker, de Sonos op play en ik heb meteen muziek.

De autobias is bij mij zo ingesteld dat ik direct de halve ruststroom heb (en meteen muziek)  Na +/ 2 minuten loopt er 65ma  = maximale ingestelde ruststroom.

Na een kwartiertje hoor ik echt geen verbeteringen meer. Ik wil dat wel even voor je nalopen, imho hoef je helemaal geen uren te wachten.

Vraagje, is je autobias nog wel eens afgeregeld nadat je met KT88 buizen ging spelen?  Zo niet FF langskomen, kun je sneller "fiel" spelen :)

Sonos tssssk :ph34r::P

Edited by Tubejack

De autobias is bij mij zo ingesteld dat ik direct de halve ruststroom heb (en meteen muziek)  Na +/ 2 minuten loopt er 65ma  = maximale ingestelde ruststroom.

Na een kwartiertje hoor ik echt geen verbeteringen meer. Ik wil dat wel even voor je nalopen, imho hoef je helemaal geen uren te wachten.

Vraagje, is je autobias nog wel eens afgeregeld nadat je met KT88 buizen ging spelen?  Zo niet FF langskomen, kun je sneller "fiel" spelen :)

Sonos tssssk :ph34r::P

Ik ben toen bij Menno geweest en ik heb nu maar twee standen. Aan/uit natuurlijk , maar als hij aangezet wordt draait hij meteen op de halve ruststroom. Dit wilde ik want ik heb de hele dag mijn Sonos aan (ja ja, ik wíst het  :huh:  :D) en wilde niet altijd de buizen op maximaal aan hebben. Dus als ik "ervoor ging zitten" ging de tweede schakelaar om naar maximaal. Nu staat hij dus áltijd op de halve ruststroom.... :blink:  ;).

Dank voor je aanbod overigens  :).

[...]

Heeft RobX het je aangeraden het eens te proberen? Ik deed het voorheen ook altijd al, Rob en ik hadden beiden een Electrocompaniet, die ook in rust best wat stroom nam. Alleen met betrekking tot het milieu vind ik het wat minder....

Dat laatste vind ik ook. Al zal het hele zaakje bijelkaar met moeite 50 Watt vragen. Maar nee, het was Cock die het me aanried. Rob vond het hier destijds al na een half uur op stoom komen.

Gisteravond toch de boel weer uitgezet, is toch meer to my liking. En zojuist weer aangezet, ga lekker koffie drinken met gebak en de commentary van The two Towers afkijken.

Wat mij intrigeert is de theorie achter dat opwarmen. Technisch laden elco's zich op, fijn, dat geeft houvast. Maar is dat het hele verhaal? Ik vermoed dat er ook interactie van de mens en zijn set is.

mumsoft, on 11 Feb 2017 - 11:04 AM, said:

Wat mij intrigeert is de theorie achter dat opwarmen. Technisch laden elco's zich op, fijn, dat geeft houvast. Maar is dat het hele verhaal? Ik vermoed dat er ook interactie van de mens en zijn set is.

Alles heeft een optimale werktemperatuur Marc.  Als jij 's morgens opstaat, moet je ook eerst op gang komen. Een topsporter doet eerst een goede warming up om de beste prestaties te kunnen leveren. Wat dat betreft zijn apparaten net levende wezens.

Elco's aden is maar een klein gedeelte. Het gaat vooral om de werktemperatuur van de onderdelen. Door apparaten aan te laten staan, houdt ie zijn werktemperatuur, of verliest iig niet teveel, waardoor je sneller op max zit.

Bovendien gaan voedingselco's langer mee, omdat ze niet telkens de volle mep op hun ###### krijgen bij inschakelen. Zelfs PC's hebben er last van. Toen ik een paar jaar geleden naar de High End in München ben geweest heb ik mijn PC uitgezet toen ik vertrok. Die PC staat normaliter 24/7 aan. Nu ging ie na ruim 4 jaar uit. Toen ik 4 dagen later thuis kwam en de PC wilde aanzetten deed het ding helemaal niks. Voeding dood. Als ik dat ding telkens uit en weer aan had gezet, was die voeding al veel eerder overleden (ik had er nog een liggen. Toen ik die erin had gezet draaide het beestje weer).

Edited by Sodejuu

als ik de CD speler of tuner een nacht uitzet duurt het zes weken voor het weer op zijn max zit. Voorversterker is iets minder gevoelig, maar ook altijd aan. de eindversterker durf ik niet onbewaakt aan te laten.

groet

Edited by robx

Hier staat de set normaal gesproken uit. En dan ook echt uit, want de stekker gaat uit het voedingsblok.

Ik vind het zonde van het stroomgebruik, mede omdat ik niet elke dag kan luisteren. Als ik echt ga luisteren, zet ik de set ca 2 uur van te voren aan. MAAR, als ik ga luisteren, moeten de speakers verplaatst worden. En ik heb het idee dat dat verplaatsen meer negatieve invloed heeft dan het uit zetten. Na verplaatsen kost het zeker nog 1 uur om alles lekker te laten klinken. Ik heb ook wel eens 5 uur van te voren de set aangezet, maar dan nog kost het een uur na verplaatsen om weer lekker te klinken. Meer dan 7 uur heeft de set hier nog nooit aan gestaan. De maximale luistersessie was hier 5 uur. Toen klonk het overigens wel erg lekker. Hmmmm misschien toch!??

Groet,

Leobus

Alles heeft een optimale werktemperatuur Marc.  Als jij 's morgens opstaat, moet je ook eerst op gang komen. Een topsporter doet eerst een goede warming up om de beste prestaties te kunnen leveren. Wat dat betreft zijn apparaten net levende wezens.

Elco's aden is maar een klein gedeelte. Het gaat vooral om de werktemperatuur van de onderdelen. Door apparaten aan te laten staan, houdt ie zijn werktemperatuur, of verliest iig niet teveel, waardoor je sneller op max zit.

Bovendien gaan voedingselco's langer mee, omdat ze niet telkens de volle mep op hun ###### krijgen bij inschakelen. Zelfs PC's hebben er last van. Toen ik een paar jaar geleden naar de High End in München ben geweest heb ik mijn PC uitgezet toen ik vertrok. Die PC staat normaliter 24/7 aan. Nu ging ie na ruim 4 jaar uit. Toen ik 4 dagen later thuis kwam en de PC wilde aanzetten deed het ding helemaal niks. Voeding dood. Als ik dat ding telkens uit en weer aan had gezet, was die voeding al veel eerder overleden (ik had er nog een liggen. Toen ik die erin had gezet draaide het beestje weer).

PC's, dat is een ander verhaal. Technisch verouderen die dingen als de nete, veel langer dan 5 jaar houd ik het meestal met een pc niet uit. Dan doet-ie het nog hoor, maar is bv 32 bit terwijl het 64 bit moet zijn, hebben ze SSD's voor het opstarten bedacht, dat soort dingen. Maar stuk gaan door aan- of uitzetten, nooit. Daarbij verbruiken ze nog eens veel meer dan al mijn setjes bij elkaar (beneden staat ook nog wat). Dus wat ik hier vet heb aangezet, zie ik als een veronderstelling.

Werktemperatuur is ook een veronderstelling. Rob doet er 6 hele weken over om optimaal van zijn uitgezette cd-speler of tuner te kunnen genieten. Er moet meer aan de hand zijn, denk ik dan. Leobus verplaatst tekens zijn spiekers, die moeten dan nog een uurtje settelen. Door dat aanraken heb je mogelijk wel weer wat voordeel, is mijn idee. Het is te hopen, Leobus, dat je ooit een aardig luisterhok hebt waar je set permanent rotsvast staat opgesteld.

Nu mijn ervaring. Het maakt mij geen klap uit. Dat halve uurtje van Rob houd ik er in, maar ik zet hier iets op, en wauw! muziek!

Herinner me ook een opmerking van M44 "gehakt doet het onmiddellijk". Lang geleden alweer, in net zo'n discussie.

Vandaar ook mijn veronderstelling dat het heel veel te maken heeft met de interactie tussen de mens en zijn set. De man en zijn muziek.

Sommige "solld state" werkt ook hier inderdaad lekkerder als het op optimale bedrijf temperatuur is, mijn Black Lion profiteert hier zeker van. Die wordt vrij warm, maar hij is gemaakt om 7x 24uur aan te laten staan.  Mijn loopwerk b.v. weer niet, maar dat is gewone consumenten elektronica en mogelijk minder robuust.  :unsure:  Verder over pc's mijn Mac staat 24x 7 aan gaat automatisch in diepe slaap modus en verbruikt dan nog maar heel weinig stroom. Ideaal hoef je bijna nooit op te starten :)

Dat laatste vind ik ook. Al zal het hele zaakje bijelkaar met moeite 50 Watt vragen. Maar nee, het was Cock die het me aanried. Rob vond het hier destijds al na een half uur op stoom komen.

Gisteravond toch de boel weer uitgezet, is toch meer to my liking. En zojuist weer aangezet, ga lekker koffie drinken met gebak en de commentary van The two Towers afkijken.

Al eerder liet ik alles aan staan, maar sinds ik buizen heb deed ik het niet, omdat die zouden slijten. Maar Cock gaf ook mij die tip. Buizen zouden meer slijten door het aan- en uitzetten dan doordat ze aan staan. Nou, dat was niet tegen dovemans :huh: oren gezegd.... Eerst de phono pre en de pre aan laten staan en ja, ík werd er blij van. Toen de UL40 en ook dáár hoef ik nooit meer te wachten tot het warm is en het eerst te doen met het wat rauwe geluid. En nu ga ik zelfs overwegen om de Hypex óók maar aan te laten staan :ph34r:.

Trouwens, we zijn nu, hier eigenlijk óók weer bezig met eigenlijk een nieuw topic..... (Mod?  ^_^ )

Edited by Ren

Ik heb een buizen koptelefoonversterker, maar die staat nu op de pc (te wachten, te wachten, en o, eeuwig te wachten). Moet hem eigenlijk kwijt. De Brooklyn heeft die taak glansrijk overgenomen, en hoeft dat ook maar zelden te doen.

Qua aan laten staan of altijd uitzetten ben ik weer bij af. Alleen de Brooklyn staat hier op nachtstand als ik in mijn bedje lig, zachtjes te blinken met die mooie M in het logo, de wacht houdend.

Trouwens, we zijn nu, hier eigenlijk óók weer bezig 

Gewoon audiofiel  :) Wat buizen betreft, ik zou dat zelf niet doen.  Veel stuurbuisjes gaan volgens de datasheets 5000uur mee.  

Bij longlife 10.000uur = 1,14 jaar. (24x7) Als buizen niet goed klinken of beter gaan klinken als het langer aanstaat dan zijn ze

m.i. of nog aan het inspelen +/- 100 uur óf het is een slecht ontwerp, waarbij b.v. door een verkeerd instelpunt te weinig stroom door de buizen gaat.

Of datasheets kloppen, merk je vanzelf wel  :rolleyes:   :lol:   o ja ik zet mijn versterker pas uit als ik langere tijd niet luister   ;)

Edited by Tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...