Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Pffff wat gaaf. Heeft die man een eigen bedrijfje of zo waar hij dat allemaal kan maken of is hij zó'n super DIY'er? Wat mooi  :wub:

De man heeft wel een technische opleiding genoten maar doet nu iets geheel anders.

Geen eigen bedrijf.

Hij heeft de draaibank uit 1948 met alles erop en eraan gekocht op mp,dat heeft hij er al dik uit met de verkoop van sokkels en platenpucks die daarna maakte.

Hij gaat nog een Schroeder tonearm maken.De tonearm heeft e60 aan materiaal gekost maar er zitten natuurlijk vele uren in.

Edited by Groovy

Het maken van een mooie console lijkt me nog wel te doen. Toch denk ik dat zo'n Feickert toch wel meer (resonantie) eisen stelt aan zo'n console.

Volgens hem resoneert hij niet,het is vol hout en weegt 25 kilo.

Je kunt een vuistslag op de sokkel geven en dat hoor je niet door de luidsprekers,getest.

Edited by Groovy

Wat ik begrijp zijn platenspelers als VPI, Bauer, Feickert e.d. gelaagd op gebouwd: elke laag elimineert bepaalde resonanties en de combinatie doet het hem. Ik weet niet/ ik denk niet dat je met massa dit soort problemen oplost.

Edited by carl

Wat denk je Charles. Dat multiplex massief ie? De naam zegt het al: "multiplex". Dat heet "meer lagen".

Of heb je niet gezien dat er een fineerlaag omheen zit? Kijk eens naar de uitsparingen. Dan zie je dat het gelaagd is.

Wat bijvoorbeeld VPI doet is een laag MDF en daarnaast een laag aluminium etc. Dan heb je toch een heel andere opbouw dan verlijmde houten lagen wat multiplex is. Door opbouw met verschillende materiaalsoorten kan je resonanties beter onderdrukken lijkt me.

Edited by carl

Materialen resoneren in verschillende frequentie. Hout over dwars anders dan in de lengte. Het zou heel goed kunnen dat hier resonanties mee gedempt worden. Of het de juiste frequenties zijn weet ik niet. Zo'n motor met tussenwiel aandrijving is volgens mij ook wel gebaat met wat massa.

Voor zover ik het begrijp elimineert massa en een stevige verankering van dt en tonearm  resonantie.

De cardas bedrading is er samen met breiwol ingetrokken ook weer om resonantie te voorkomen.

De lagen van de plint zijn geen mdf.

verschillende lagen die samen resonantie reduceren?

Ieder materiaal heeft toch zijn eigen resonantiefrequntie Rob. Door combinaties van materialen beïnvloedt je die. Het beste voorbeeld is een rubber mat op een plateau.

Ik geloof zeker dat door schroeven, lagen vastzetten ook invloed heeft. Maar of het zo doordacht is als bij Christian Feickert geloof ik niet. Die wist er heel erg veel van.

Massa zegt me uiteindelijk niet zo veel Peter. Een brug bijvoorbeeld is door soldaten in mars makkelijk in beweging te zetten. Bij de Vierdaagse hier in Nijmegen mogen ze dat ook absoluut niet. Bang voor instorten.

Edited by carl

Ik heb niet de intentie om een zware sokkel te maken die heb ik bij mijn Garrard.

Welke plint bij welke dt,de makers de dt houden bij het bouwen van de plint rekening met de klank eigenschappen heb ik ooit gelezen :)

@Carl.

Misschien een brug te ver maar vind je dat een goed vergelijk,het klopt wel wat je zegd.

De man vertelde mij dat als hij op de grond stampte en op de plint klopte dat dat hoorbaar was door de ls,dat is nu niet meer zo.

Ik denk dat het ook van belang is dat je een stevige vloer en rack nodig hebt om resonanties te voorkomen dan wel te verminderen.

Ik een keer een Lenco l75 met m3 draadeinden aan de pan getrokken dus een zeer strakke verbinding.

Hoe vaster hoe minder trillingen.Die mooie brug moet meebewegen dat is iets anders.

Edited by Groovy

De combinatie met de ondergrond lijkt me evident voor wat betreft loopgeluiden natuurlijk. In die zin blijft een platenspeler natuurlijk kwetsbaar tenzij die aan de muur hangt. Maar waar het voor mij omgaat is of die console het geluid kleurt door resonanties van de motor of Airborne geluiden. Dat is iets anders.

Ik denk wel dat een plint kleurt,hoeveel dat is de vraag.

Je hebt lijkt mij hele goede oren nodig om verschil in plinten te kunnen horen.

Voor mij geld dat ik het niet hoor.

Edited by Groovy

Maak je geen zorgen Jack, maar een beetje over apparatuur filosoferen is ook wel leuk.

Ik heb trouwens de TD 320 nu op zolder staan naast de Oracle. Morgen eens even kijken wat dat daar doet op een goede phonotrap en dito installatie.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...