Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteren de voeding van mijn Meridian G98HD vervangen, hij wilde niet meer opstarten en sloot weer af. dit bleek na wat zoeken op internet een kapotte voeding te zijn, dus een nieuwe besteld.

Het vervangen was dus makkelijk met een kant en klare voeding, alleen even de aarde draad over solderen. en verder enkel uit en inbouwen.

En nu doet ie het weer. :)

In het zwarte kastje met ventilatiegaten de nieuwe voeding, en daarbovenop de oude kapotte voeding.

FxXbWKb.jpg

4LucagW.jpg

v9pmr05.jpg

lekker he. en wie kent dit :

mijn broer vond het prachtig, daarna ik ook

Weer oud nieuws :D :biggrin:

http://www.high-endforum.nl/topic/3466-welke-muziek-staat-er-nu-op-part-5/?p=460737

Nu ja, die youtube was inmiddels verwijderd :mad2:

Maar had m destijds ook op fb gezet

https://www.facebook.com/duck.twacy/posts/815873945183650

Gisteren de voeding van mijn Meridian G98HD vervangen, hij wilde niet meer opstarten en sloot weer af. dit bleek na wat zoeken op internet een kapotte voeding te zijn, dus een nieuwe besteld.

Het vervangen was dus makkelijk met een kant en klare voeding, alleen even de aarde draad over solderen. en verder enkel uit en inbouwen.

En nu doet ie het weer. :)

In het zwarte kastje met ventilatiegaten de nieuwe voeding, en daarbovenop de oude kapotte voeding.

FxXbWKb.jpg

4LucagW.jpg

v9pmr05.jpg

Weer goed bezig zo te zien.

Blij dat het euvel verholpen is.

Vandaag dus de TD 320 naast de Oracle op zolder gezet. Met een Bfly audio base en een ingespeeld Magaoka MP 200 element klonk het dus echt meer dan prima. Daarna maar de Oracle met alles erop en eraan aangesloten en weer dezelfde platen gespeeld. Dat scheelt dan toch een slok op een borrel: kleur, levendigheid noem maar op. Maar de TD 320 is dan ook bedoeld voor de iets mindere platen en ik denk wel dat er een mono naald bijkomt.

Gelijk maar even opgeruimd op de luisterkamer en dat was echt wel nodig.

Edited by carl

Heb je dan als notoire zelfdoe draaitafelaar niet allang zelf even zo'n ding gemaakt? :o Is gewoon onmisbaar bij het zelf monteren van elementen.

Wel eens aan gedacht maar ik had niet het vertrouwen dat ik het extact kon maken.

Volgens Roger heeft iedere arm zijn eigen template. Dat klopt wel want die van een Thorens 160 of 320 zijn te printen vanuit internet en als je die instelling vergelijkt met de universele Geo Disk dan maakt dat wel degelijk verschil.

Overigens ben ik het niet met je eens Wiel. Een goede idler is nog steeds een fraai bezit, maar de prijzen zitten wel aan de hoge kant. Aan de andere kant betaal je natuurlijk ook voor de schaarste van het product.

Edited by carl

Wel eens aan gedacht maar ik had niet het vertrouwen dat ik het extact kon maken.

Als je met een potlood op de mm nauwkeurig een lijn kan trekken op een stukje karton, kun je het! :)

Overigens is het wel zo dat je niet iedere DT volgens de Bearwald geometrie af kunt stellen. Met een TP16 - Mk1 arm gaat dat b.v. niet en bij sommige Japanners (Akai meen ik) ook niet.

Edited by Pjotr

De mijne word gemaakt voor een SME 3009 serie1.

Het eigenaardige van de SME armen is dat ze qwa lengte wel tot 3 mm kunnen verschillen.

Een goede Idler kan wat prestaties betreft net zo goed klinken als moderne dt,de rumble waarden zijn natuurlijk wel slechter maar dat hoor je niet in de muziek.

Ik zie het wel op de meterjes van mijn phonotrap,die bewegen een beetje als de naald op de plaat komt.

3 milimeter vind ik toch heel wat Peter. Voor de rest heb je wel een punt. Bij Marco werd de 401 er ook niet uitgespeeld door de zeer kostbare Reed. Dat is overigens wel een mooi ding. Ik ga misschien wat met een 124 doen. Die rumble niveaus in eigen set beluisteren lijkt me wel wat.

De lengte en merk arm doen er totaal niet toe voor zo'n Bearwald afstelling: Het  kan er mee of het kan er niet mee. Kan het er niet mee dan kan het meestal wel lukken met een aangepaste headshell met aangepaste off-set hoek en overhang.

Hoe simpel het werkt zie je vanzelf wel als je er mee aan de gang gaat.

Carl, zoals ik al zei kun je een TP16 - Mk1 niet volgens Bearwald afstellen. Die komt echt ver over die 3 mm afwijking heen. Is destijds een keuze geweest van Thorens. Eigenlijk is die Thorens afstelling theoretisch optimaal voor singletjes maar niet voor 12". En hoor je het?

Edited by Pjotr

Let wel Carl dat je i.v.m magnetisme op een 124 niet elk mc element kunt gebruiken.

Het stalen plateau trekt aan het element,dat kun je opvangen door een top alluplatter over het plateau te plaatsen.

Een Ortofon spu ging goed een Benz Micro element niet.

Soms is dat te ondervangen door de naaldruk lichter in te stellen dan word aanbevolen.

Heb je de 124 al thuis?

3 milimeter vind ik toch heel wat Peter. Voor de rest heb je wel een punt. Bij Marco werd de 401 er ook niet uitgespeeld door de zeer kostbare Reed. Dat is overigens wel een mooi ding. Ik ga misschien wat met een 124 doen. Die rumble niveaus in eigen set beluisteren lijkt me wel wat.

De 301 was het  ;)

HvH-4.jpg

Ik heb overigens ook wel eens zitten twijfelen over een "moderne" stille speler, maar ik heb niet zoveel met de strakke vormgeving. Ik ben gevallen voor het ontwerp en neem dan wat rumble voor lief. Maar wordt de keuze óók niet (deels) bepaald door de smaak van de koper? 

Ik begrijp wat je bedoeld.

Er zijn liefhebbers die alleen voor orgineel gaan,ik ga voor beide.

Als je van een oude Lenco doormiddel van een upgrade betere plint lagering toonarm een betere speler kunt maken waarom dan niet.

De PTP uitvoeringen zijn daar een mooi voorbeeld van.

Er zijn nog vele orginele spelers waar men van geniet.

Een Garrard 301-401 of TD 124 daar blijf ik vanaf,hooguit komt daar een mooiere plint om en tonearm.

Achterhaald? optisch ja maar technisch naar mijn mening niet.

Dan moet je ook geen dt van e3500 vergelijken met een van e300.

Edited by Groovy

De kliko?! @vintagemod wat zeg je nu? Wat een audiofiele blasfemie! Spido zou zich... roeren. Geen onzin praten ik ben bereblij met mijn oude meuk.

Spido zag een idler niet zitten want hij beweerde dat deze draaitafels kleurden. De generatie Thorens daarna met riemaandrijving benaderde volgens hem de perfectie. Nu kom je daar moeilijk achter zonder elementen om te zetten. Ik zou wel eens een echt duur element op de 320 willen zetten en kijken wat dat doet. In vergelijk met de Oracle met Benz Ruby is de 320 met Nagaoka Mp 200 zeker de mindere. Wel goed te genieten tot het moment dat je overschakelt.

Een TD 124 of een Garrard is best te verbeteren zonder het ontwerp aan te passen: betere voeding, behuizing, lager e.d.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...