Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

ach na de ontploffing en herstel in 2004 heeft ie het 11 jaar zonder haperen gedaan, en dit is telkens dezelfde plek. moet goedkomen.

ik ga korting vragen bij Kemp omdat ik zoveel zekeringen afneem ))))

groet

Zou het zeker doen, en dan ook nog al die gratis reclame erbij! :)

Vandaag een megaklus afgerond, het (her)beschrijven van mijn opera-cd's.

Vorig jaar, of misschien al eerder, kocht ik een prachtige doos met opnames van Maria Callas in een waaier aan meest Italiaanse opera's. Sommige had ik al met andere zangeressen en zangers, maar gelukkig had ik het meeste ervan nog niet. Voor een opera-liefhebber was mijn verzameling toch al aardig uitgebreid, en die had ik ook allemaal netjes gedocumenteerd op de Olive. Dacht ik. Tegen die nieuwe doos van Callas zat ik nu toch een beetje aan te hikken, wetend wat een klus mij stond te wachten voor het allemaal nét zo netjes daarbij was gezet. Tenslotte was ik toch begonnen, en wel met het rippen van de albums, het benoemen van de afzonderlijke cd's, en het plaatje van de hoes. Dat is het gemakkelijkste deel van het werk. Huiselijke omstandigheden zorgden er mede voor dat van de vervolmaking niet snel iets kwam, maar toen ik die tenslotte ter hand nam, besloot ik wel het nu eens goed aan te pakken.

Dus bij elke opera de rollen, de stemsoorten, de artiesten, de nummering van de acts en scènes, de opnamedatum en plek. Uiteraard de dirigent en orkest, maar dat spreekt vanzelf, en komt meestal vanzelf uit freedb. Dat was ik een beetje aan mevrouw Callas verschuldigd.

Ik weet niet meer wanneer ik Callas klaar had, wel weet ik dat ik gaandeweg bij de al aanwezige opera's merkte dat niet allemaal zo goed beschreven waren. Meestal ontbraken de rollen en zangers, of waren er maar een paar genoemd. Het zal wel een neurotisch trekje van mij zijn, dat ik daar niet tegen kan. Wie A zegt, moet B zeggen.

Wel, zo geschiedde. En vandaag ging de laatste Rus door de molen, niet Tsjaikovsky zoals ik had verwacht, maar Alexey Verestovsky, die zich tussen de Tsjaikovsky-cd's verscholen had met drie deeltjes uit zijn opera Askold's Tomb. Nooit van gehoord, wie wel?

Maar hij was de laatste, omdat de Russen achteraan het rijtje duits, engels, frans en italiaans staan, wat mijn toevallige genre-indeling van opera's is.

Mooi op tijd voor de belasting-aangifte. <_<

Teveel eer, Ivan. Het is een hobby van mij, die niet veel oplevert voor de goegemeente. Zo heel af en toe een onbeschreven cd'tje dat ik bij freedb indien, that's all. Het lijkt toch meer op het bouwen van een houten stekkerblok, ook voor jezelf, al kun je daar meer mensen mee op een idee brengen.

Ik ben meteen doorgegaan met de stapel cd's die nog niet in freedb te vinden waren, veel Challenge Classics cd's daarbij, daar hebben hoop ik wat meer mensen ook wat aan.

Bij de kringloop voor e20 een salontafel van eikenhout gekocht,het blad is 40 mm dik.

Ik heb daar 2 plateautjes van gezaagd voor onder de ls stands.

Ook nog 2 x 500x42 mm voor een plint waar twee toonarmen op kunnen.

Morgen de uitsparing voor de dt Lenco g88 frezen.

Er komt een Sme 3009 en een Ortofon as212 op.

Ik heb lang geleden een paar kozijnen uitgefreest.

Echt vertrouwen heb ik niet maar ik krijg hulp van iemand die meer heeft gefreest.

Ik heb een mal in spiegelbeeld op de onderkant afgetekent en vastgezet,het gaat wel goed komen Carl.

Concurrentie voor de Garrard? denk het niet maar hij zal met hetzelfde element wel in de buurt komen denk ik.

Groovy, on 25 Feb 2017 - 3:49 PM, said:

Frezen viel niet mee,toen maar de decoupeerzaag genomen.

Toonarmen voorbereiding.

zt7rzp.jpg

:)

Wordt dit het eindresultaat? Ik bedoel, komt de arm op die plek? Dat is vervelend, want dan krijg je het zaakje niet kloppend. De speler is er te smal voor. De basis van de voet van de arm moet een bepaalde hoek maken en die hoek haal je nu niet. Ergo krijg je dus geen optimale aftasting. Eenn veel gemaakte fout. Op een Thorens TD160 series zie je ook vaak een SME op deze manier erop gebouwd, wat dus niet werkt omdat de speler te smal is.

Mocht je een andere arm overwegen hoeft de breedte van de speler (of het gemis ervan) geen probleem te zijn. Denk dan bijv aan een arm van Linn.

Edited by Sodejuu

Ik draai al jaren met deze Lenco in orginele plint metr daarop een sme 3009 en dat gaat uitstekend.

Montage afstand overhang en beide fouthoeken kloppen op de sme protractor.

Die sme staat er zo maar op maar de plek is nog niet bepaald,links komt een Ortofon as212 waar ook ruimte genoeg voor is.

De montageplaat van de sme komt in de lijn naar de as.

Deze plint is brxd een copie van de plint waar de Garrard in zit en daar staat de sme ook in lijn met de as.

Edited by Groovy

Gisteren bij AudioNec geweest. Dit merk is gevestigd in een klein dorpje vlakbij Parijs. We waren daar met 9 leden van de audioclub. Na een uitgebreide uitleg over het ontstaan van het bedrijfje, uitgebreid naar een groot systeem geluisterd. De ruimte is nog maar kort in gebruik en is akoestisch nog niet helemaal op orde. Door de staande golven moesten we dus heen luisteren. Maar op enkele plaatsen ging zelfs dat goed. Die papieren middentoners klinken toch wel erg goed. Klinken zeer natuurlijk en hebben daarbij een erg hoog rendement. Ze werken bovendien van 200 tot ruim 15000 Hz en vallen dan nog maar langzaam af. Vanaf 20 kHz wordt nog een super bandtweeter ingezet. Het laag wordt door twee 'd appolito woofers verzorgt. Dit gaat ook erg diep. Door de staande golven was het laag echter niet overal genietbaar.

Hierna nog even de prototype werkplaats bekeken, waar zowaar een CNC gestuurde freesmachine stond. Hierop worden de houten en aluminium onderdelen van de prototypes zelf vervaardigd.

Daarna zijn we met een groepje van 5 leden (2 stellen bleven nog even in Parijs hangen) naar Kortrijk gereden en hebben daar alles nog eens besproken onder een heerlijk dineetje en enkele Belgische biertjes.

En dan vanmorgen weer naar huis.

Dat zijn de betere audiofiele dagen.

Ik heb van een medelid wat foto's gekregen. Die zal ik morgen even plaatsen.

Edited by Hans van Liempd

Erg leuk Hans! Bijzonder om dat soort dingen te doen, actief clubje hebben jullie dan.....

Actief, dat klopt. Maandelijks de bijeenkomst en daarbovenop de thuisdemos en excursies.

Maar het zijn wel verschillende mensen die het allemaal organiseren. Zo hebben we leden voor het organiseren van de demo's, het maken van fotos en de verslagen te schrijven. Dat zijn dan ook telkens groepjes, zodat er niet elke maand een berop op je wordt gedaan. Dan is er nog een lid voor de nieuwsbrief die maandelijks aan de leden verstuurd wordt. En nog iemand die onze site bij houdt. Daarboven op natuurlijk nog het bestuur bestaande uit voorzitter penningmeester en secretaris. Doirdat er zo veel mensen actief in de club bezig zijn blijft het leven. Leden voor leden dus.

In mei gaan we weer met een klein groepje naar München. Een dag heen, twee dagen show en een dag retour. We zitten dan in een hotelletje op ca 30 min van München. Dat is erg goed en daarnaast betaalbaar.

Gisteren bij AudioNec geweest. Dit merk is gevestigd in een klein dorpje vlakbij Parijs. We waren daar met 9 leden van de audioclub. Na een uitgebreide uitleg over het ontstaan van het bedrijfje, uitgebreid naar een groot systeem geluisterd. De ruimte is nog maar kort in gebruik en is akoestisch nog niet helemaal op orde. Door de staande golven moesten we dus heen luisteren. Maar op enkele plaatsen ging zelfs dat goed. Die papieren middentoners klinken toch wel erg goed. Klinken zeer natuurlijk en hebben daarbij een erg hoog rendement. Ze werken bovendien van 200 tot ruim 15000 Hz en vallen dan nog maar langzaam af. Vanaf 20 kHz wordt nog een super bandtweeter ingezet. Het laag wordt door twee 'd appolito woofers verzorgt. Dit gaat ook erg diep. Door de staande golven was het laag echter niet overal genietbaar.

Hierna nog even de prototype werkplaats bekeken, waar zowaar een CNC gestuurde freesmachine stond. Hierop worden de houten en aluminium onderdelen van de prototypes zelf vervaardigd.

Daarna zijn we met een groepje van 5 leden (2 stellen bleven nog even in Parijs hangen) naar Kortrijk gereden en hebben daar alles nog eens besproken onder een heerlijk dineetje en enkele Belgische biertjes.

En dan vanmorgen weer naar huis.

Dat zijn de betere audiofiele dagen.

Ik heb van een medelid wat foto's gekregen. Die zal ik morgen even plaatsen.

Zoals beloofd een foto van de set:

454867566_orig0.jpg

Zijn de prijzen nou eens betaalbaar van die lineaum..

Mvg wol

Het blijft voorlopig nog erg duur. De goedkoopste set kost €24.000,-. Het is nu wel mogelijk om de losse breedband (200-15000hz) units te kopen. Een stereoset kost dan €5.000,-. De set waar wij naar luisterden kost ongeveer €100.000,- dit is dan wel incl. elektronica.

Dat het zo duur is, ligt aan de hoge engineerings- en marketingskosten. In het verre oosten en Rusland is er kennelijk wel vraag naar deze luidsprekers. Maar in de westerse wereld is het lastig om voet aan de grond te krijgen. Bij het kleine bedrijfje werken 5 mensen.

Maar er zijn meer bedrijven die dergelijk kostbare spullen verkopen. Ik hoorde alleen nog niet dat het daar wel soepel gaat.

Ik zie een diffusor, een niet reflecterend plafond, een groot vloerkleed en zo te zien dat alles in een flinke ruimte (al ziet de vloer er uit alsof het laminaat/parket is) en toch is de akoestiek het struikelblok?

Dat zijn absorbers. De ruimte was voorheen niet meet dan een afdak. Daar zij met stalen balken met daarop houten vloeren twee verdiepingen in gemaakt. Beneden is de werkplaats. Op de middelste verdieping de demoruimte en op de halve tweede verdieping is de kantoor- en ontwikkelafdeling. Alles bij elkaar schat ik het 9 x 9 x 9 meter. Die vloeren doen voor het laag n.l. niks. En precies in het midden zit de hotspot. Dat krijg je alleen beter door de hotspot op een andere plaats te leggen. Maar met twee demo-opstellingen tegenover elkaar is dat lastig.

Ze zitten nog niet zo lang in dit pand, dus hebben nog veel te verbeteren.

Edited by Hans van Liempd

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...