robx Posted 16 maart 2017 Report Share Posted 16 maart 2017 laat je vooral niks aanpraten. mijn oren zijn anders althans met 2x Kemp, , das alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 maart 2017 Report Share Posted 17 maart 2017 Nou, even afwachten wat al dat geklieder van Rob gaat opleveren. Hij heeft me wel eens laten horen wat het successievelijk afkoppelen, uitdoen, onttakelen van zijn 'rare' audiofrutsels teweegbracht, en dat was (letterlijk) niet mooi meer. En ook wifi aan of uit scheelde enorm. Hier niets, nada nitschewo. M.i. heb je elektriciteit wat er door een set vloeit. Daaraan kleeft de structuurinformatie, onzichtbaar, onmeetbaar, maar hoorbaar. Alles in een set beïnvloedt dat. Materiaalsoort bepaalt dat. De duizenden verschillen die je hoort op bv audioshows, of toegeschreven leest in audiobladen, zijn voor 99% verschil in structuurinformatie. Meettechnisch is er bijna geen verschil te ontdekken, en ergens moeten toch die verschillen aan zijn te wijten? Vandaar dat bv vaak wordt gegrepen naar jitter als gekend, meetbaar verschil bij digitale audio. Daar worden dan meteen, hup, alle hoorbare verschillen aan opgehangen. Bij analoge audio heb je tenminste nog veel meer bekende aangrijpingspunten, je kunt ook zeggen, elektrische valkuilen. Maar in wezen is analoge audio eenvoudiger dan digitale audio. En je hebt nog zoiets als smaak, gelukkig . Maar goed, als je eenmaal aanvaardt, wéét dat structuurinformatie een wezenlijke factor is, én je hebt de juiste middelen om die te beïnvloeden (TS, tegel, lamp), dan kun je een verdomd eind komen. En zou het kunnen zijn dat al die andere audiofrutsels (Schumann Resonator, wraps, die dingen van Stein, kwartskristallen en wat heb je) hetzelfde doen of beogen, maar minder efficiënt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 maart 2017 Author Report Share Posted 17 maart 2017 Persoonlijk vind ik de Behringer een leukere keuze. Daar zit de meest simpele USB DAC in die je bedenken kunt. En die ook nog universeel op zowat iedere PC/Mac/Pinguïn werkt. Dat kun je van de EMU niet zeggen, die zit veel complexer in elkaar. Zowel de Behringer als de EMU missen de resolutie van de betere DAC's vind ik. Maar dat is dan ook weer erg muziek afhankelijk. Soms hoor je dat verschil niet en soms is het overduidelijk. We hadden dus twee sets opgebouwd en hebben de leden laten kiezen. Enkele leden kozen voor de Primare-Esound-iFi combinatie. Een groter aantal echter voor de NAD-Behringer installatie. Maar omdat de tijd beperkt was, hebben we maar één nummer gedraaid om te kiezen. Dat werd dus Ain't no Sunshine van Eva Cassidi. Dit is mooi opgenomen en was op CD én stream beschikbaar. Maar bij uithalen is de stem wat overstuurd. De NAD-Behringer combinatie maakte het wat vloeiender. Ik hoorde wel de opmerking dat de Primare-Esound-iFi combinatie "schoner" klonk. Mijn voorkeur zou op de Primare set zijn uitgekomen. Het laag wat beter onder controle en inderdaad wat schoner en met meer resolutie. Van de andere kant werden er bij de coveravond enkele historische opnamen gedraaid. Dat gekrijs was via de Primare-set waarschijnlijk helemaal niet om aan te horen geweest. De Behringer heeft dus de hele avond gespeeld. Prima ding, zeker voor het geld. Wat iedereen verbaasde, waren de luidsprekers. De set Teufels Optima MK2 is tegenwoordig voor € 450,- te koop. En zien er optisch zeer goed uit. Maar de klank was voor de prijs ook extreem goed. Wanneer er voor deze luidsprekers € 1500,- voor de set zou worden gevraagd, dan was dit nog steeds een koopje. We hebben wel ooit luidsprekers van € 10.000,- beluisterd die minder klonken. Maar behalve dat we een muziekavond hadden wilden we dit ook laten horen wat met een set opgebouwd uit toppers qua prijs/kwaliteitverhouding. De hele set, dus luidsprekers, CD speler, DAC en versterker kostte € 2300,-, waarbij de versterker van € 1400,- een groot deel van dat bedrag opslokte. De bekabeling bestond uit zelf gefabriceerde kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 maart 2017 Report Share Posted 17 maart 2017 Zou zomaar eens kunnen, Marc! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 maart 2017 Author Report Share Posted 17 maart 2017 De behringer, werkt niet fatsoenlijk op een nad,hij loopt vast en vervormt. Mvg wol ????? Niks vastgelopen of vervorming. De NAD krijgt alleen analoog signaal van de UC 222. De UC 222 zit met USB op een PC aangesloten. En dat werkt probleemloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 maart 2017 Report Share Posted 18 maart 2017 Wat gaat er dan mis in het filter bij Teufel dat je het wil aanpassen? Zijn het de onderdelen of het kantelpunt waarop hoog en laag wordt gescheiden? Ik heb Teufel bij de muziekwinkel Concerto zien hangen als winkelspeaker. Ken ze eigenlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2017 Author Report Share Posted 18 maart 2017 Wat gaat er dan mis in het filter bij Teufel dat je het wil aanpassen? Zijn het de onderdelen of het kantelpunt waarop hoog en laag wordt gescheiden? Ik heb Teufel bij de muziekwinkel Concerto zien hangen als winkelspeaker. Ken ze eigenlijk niet. Er kunnen eigenlijk alleen goedkope spoelen en elektrolytische condensatoren in het filter zitten. Door die te vervangen door betere componenten zal het waarschijnlijk nog een stuk beter gaan klinken. Een stevigere kast dito, de kloptest laat een dunwandige spaanplaat kast horen. Maar dan ben je eigenlijk nieuwe luidsprekers aan het bouwen. Ik weet niet of de units dit rechtvaardigen. Maar het blijft een topspeaker voor het geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2017 Author Report Share Posted 18 maart 2017 Hans dan heb je toch wat aan je toeters, het is 2 maal 8 bit stereo ,mono 16 bit, sterk gefilterd vanwege hoogfrequente ruis, werkt alleen in het tijd domein, wil niet zeggen dat het slecht klinkt maar niet op een muzikale nad. Ik heb hier een paar 29 er liggen van verschillende op volgende versies liggen, die gebruik ik alleen in tijdsdomein combinaties. En in het tijds domein klinken ze super. Ze zitten niet voor niks ,ik dacht 2908 in de interface van Chord, domoor . Mvg wol Ik mankeer niks aan m'n toeters. Ik gebruik het ding alleen voor achtergrondmuziek in de huiskamer. De leden van de club kozen deze combinatie voor de muziekavond. Ik had de andere combinatie gekozen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 18 maart 2017 Share Posted 18 maart 2017 (edited) · Hidden 19 maart 2017 - No reason given Hidden 19 maart 2017 - No reason given edit Edited 18 maart 2017 by S@m Link to comment
Guest Posted 21 maart 2017 Report Share Posted 21 maart 2017 De discussie die hier stond is verplaatst naar het topic Laat je pie... eh, Show your Turntable(s) Moderator2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 maart 2017 Share Posted 21 maart 2017 (edited) · Hidden 21 maart 2017 - verplaatst Hidden 21 maart 2017 - verplaatst .... Edited 21 maart 2017 by audiofreak Link to comment
carl Posted 21 maart 2017 Report Share Posted 21 maart 2017 Die Marco gooit de boel in de war. Ik zou hem erop aanspreken moderator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Vanavond naar Rotterdam voor een luisteravondje. Nee, niet naar Cock, dat is morgen. Ik heb het er maar druk mee. Gelukkig heb ik de tijd, hè Charles. Maar ik heb net O Death van Oscar Bettison (door Ensemble Klang) zitten editten, en daar word je ook niet vrolijk van... "We bones that are here, for your bones we wait." (Inscription, Bone Chapel, Evora, Portugal) "O Death! How you're treating me! You're closin' my eyes so I can't see. Well, you're hurtin' my body, You make me cold, You run my life, Right out of my soul. O Death! O Death! Won't you spare me over 'til another year?" (American folk-song) en zo voort, en zo verder... tot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2017 Report Share Posted 22 maart 2017 Nou, tot ik weer in de trein terug zit dan. Was best een leuke avond, met een audiofiel pur sang. Dikke eindbak, dikke voorbak, voeding voor de cd-speler, cd-speler. Dat links. Dan rechts, voeding voor de phonotrap, de phonotrap zelf, voeding voor de draaitafel, de draaitafel zelf. Uiteraard nog twee uit de kluiten gewassen boxen. En zoals beschreven klinkt het ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Straks naar Cock. Alvast de kabels van de Harmonizers gehaald, want daar komen mooiere voor. Én ik wil voor mezelf toch eens uitmaken of die nu, met de lamp, nog wel iets toevoegen. Als je hoort wat die in een 'gewone' set doen dan geloof je je oren niet, maar hier was het van meet af aan een klein(er) verschil. Maar dat moet dan wel met de juiste kabels, anders blijf je bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 He leuk Marc, fijne dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Thanks! Zit in de trein. Alle fietsstallingen vol, dus die maar meegenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 (edited) Thanks! Zit in de trein. Alle fietsstallingen vol, dus die maar meegenomen. Goh, mag je die stallingen tegenwoordig meenemen? Dat was vroeger ten strengste verboden. Edited 23 maart 2017 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Ja, was wel een heel gesjouw, maar het ging. En onderweg al die overbodige fietsen eruit gewerkt. T'is ook net audio, hè. Less is more. Was bij Cock ook zo. En straks thuis wellicht ook, met nieuwe ielepielige kabeljes voor de Harmonizers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Ook ik ben afgelopen week bij Cock geweest om zijn draaitafel te beluisteren, was een onthutsende ervaring kan ik je vertellen. Iedereen hier heeft wel de foto's gezien en zijn mening gegeven zonder hem gehoord te hebben(een enkeling uitgezonderd) en de filosofie erachter aangehoord te hebben. Dat is jammer voor degene(de zogenaamde betwetertjes) die altijd op voorhand negatief zijn, die zouden van de sokken geblazen worden van verbazing. Je draaitafel beluisteren zal nooit meer hetzelfde zijn als je die van Cock beluisterd hebt, de echtheid is enorm, zeker als Cock de "normale rubber snaar" vervangt voor zijn zelfgemaakte platte snaar dan hoor je pas echt wat er in de groeven staat. De onderliggende informatie die dan vrijkomt is indrukwekkend. Geluiden van buiten de kamer(licht straatrumoer, blaffende hond, etc.) vallen zo in het beeld dat ze erbij lijken te horen. Lijkt wat vreemd maar je moet het gehoord hebben om het te geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Ikke was ook bij Cock vandaag. Hij had zijn vinyl-speler operationeel, hoewel hij het nog wat behelpen vond. En dan gaat een een LP aan ... dat is nog even een exponentje verder dan een CD. Klankkleur, detail en plaatsing ... Heel simpel: geen winkel- of showdemo gehoord like this (ieks winkel demo's ... doorgaans erg erg). Gelukkig kan ik ook heel blij zijn met mijn herrie (met lamp). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 maart 2017 Report Share Posted 23 maart 2017 Ik was ook bij dit tweede hoorcollege. Boeiend tot de laatste letter uitgestorven is. Dat is meestal pas als de deur achter je is dichtgevallen. Rob heeft een goed geheugen voor geluid, denk ik, want nu hebben we alleen de platenspeler gehoord. Ik vond het beide keren ongelooflijk goed, maar zou niet durven zeggen dat het nu nòg beter klonk. Een kanttekening moet ik wel maken, er was nog geen sprake van een rem of dranger (blijf het de betere term vinden, al klopt het niet), maar dus wel van die superplatte draaierd-an-sich. Dus er zit vast nog een bezoekje in het vat! Maar ik heb huiswerk meegekregen, ik moet nu met de billen bloot en voor mezelf uitmaken of de Harmonizers hier nu écht iets toevoegen, of dat ik me dat maar verbeeld. Daarvoor heb ik nu de juiste kabels (fout woord voor die dunne draadjes) deels zelf mogen maken, en die zitten nu vers in de set. Ze zijn precies lang genoeg (hé Cock, dat was nog even spannend). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 24 maart 2017 Report Share Posted 24 maart 2017 Gehoormatige akoestiekmeting gedaan (glijdende tonen), luidsprekers dramatisch verplaatst en de boel wat rechter getrokken en wat meer reliëf gecreëerd , draaitafel opnieuw ingeregeld en helemaal opgepoetst, buizenphonopré er bij in gebruik genomen. Drukke dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 maart 2017 Report Share Posted 24 maart 2017 reliëf???? Dat vraagt om meer uitlleg. Wat bedoel je met glijdende tonen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 25 maart 2017 Report Share Posted 25 maart 2017 (edited) reliëf???? Dat vraagt om meer uitlleg. Wat bedoel je met glijdende tonen?? relief=diepte een glijdende toon is bijv een toon die van 250 naar 40Hz afloopt. Zulk soort tonen staan op testplaten/CD's of je kunt ze ook zelf genereren in een wave-editor. Speel je die toon af dan, dan is de toon natuurlijk overal even hard opgenomen maar hoor je via de luidsprekers als gevolg van de kamerakoestiek de toon uitdoven of aanzwellen. Je kunt de toon ook trapsgewijs afspelen met intervallen van bijv 10 Hz en dan hoor je waar ongeveer de problemen liggen. Met het schuiven van de luidsprekers kun je proberen de meest gunstige plek te vinden (je kunt natuurlijk per kanaal afspelen) waar de toon het meest constant blijft. De volgende stap is een akoestisch ingrijpen maar dat vergt enige kennis. Wat doe je waar? Daar helpt trial & error niet zoveel. Als ik me goed herinner was jij indertijd toch ook op de Behringer dag in Oud-Beijerland. "Trek hem recht" met Sebastiaan de Vries. Edited 25 maart 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts