Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Da's grappig, toen ik daar was in een vorig leven kwam ik in een zaaltje waar wel een stuk of 10 luidsprekerparen waren opgesteld, in de prijsklasse van de Phonars. Ook de duurdere Phonar Veritas 7 was er bij. Omdat die Bakapeople zo lekker spetterden met water, en die 7 er meer een geknetter van maakte - en al die andere luidsprekers afvielen o.a. vanwege gebonk, koos ik uiteindelijk de 5.

Nu, met de lamp is het hoog een stuk verfijnder geworden, de diepte dieper, de breedte breder, het genot groter, en de slaap beter. Dat laatste als ik de lamp in de slaapkamer zet.

Mag ook wel, want toen ik gisteravond laat thuiskwam uit Rotterdam, bleek mijn pc niet meer goed op te starten.

Dat had vast te maken met mijn eerdere poging meer ruimte te maken voor tv-opnames. Vanmiddag is nl de Mattheus met Reinbert de Leeuw op tv, 3 uur lang, en omdat ik naar Cock ga, moet ik die wel opnemen.

Maar het formatteren van een harde schijf op de pc deed die helaas in de stress schieten. Daar kan ik aardig van ondersteboven raken, maar gelukkig zorgde de lamp voor een fijne nachtrust.

Nu die pc weer aan de gang krijgen. Alles is er nog, maar het systeem snapt het niet meer. En ik ook niet hoor.

nou ik kan je zeggen Wol, na 2 glazen wijn hoor ik weinig meer. zijn de trilhaartjes verdoofd of zo. Dus muziek luisteren gebeurt niet met wijn. Noch enig ander genotsmiddel behalve een audiolamp.

Dát vind ik nou ook. Op de lamp na dan. Als ik "serieus" ga luisteren heb ik aan de muziek genoeg en gaat dat niet met alcohol. De muziek brengt me al genoeg in een soort van roes  :P. En buiten dat, na één of meerdere consumpties wordt een plaatje opzetten steeds lastiger.....  :huh:  :D

Ik heb een tijdje geleden bij iemand geluisterd zonder te weten dat de lamp er stond,ik zag de lamp pas na het luisteren.

De eigenaar had mij niet verteld dat hij de audiolamp had.

Met of zonder lamp klonkt het voor mij even goed.

Voor mij bracht de lamp niets extra's,dat deden de tegels ook al niet.

Dat bewijst alleen maar dat het bij mij niet werkt.

Edited by Groovy

Rene,ik bedoel het niet slecht mee,maar rob moet de niet de audiolamp zo omhoog piepelen, ik de audiolamp gehoord bij een eigenaar hij hoorde kleine verschillen en soms niet,ben je wel objectief bezig ik hoorde wel verschillen maar minder als de h-tegel,je kunt beter gewoon vertellen wat de voordelen zijn en de nadelen dan ben je voor berret en theo objectief bezig en dat er aan de overkant bij audiofreaks voor en tegenstanders zijn is een spel daar moet je boven staan dat is in de politiek ook.

Mvg wol zuchtig naar een goeie audiolamp

Ik heb de lamp nu twee keer gehoord, en het waren beiden "Audiofiele Dagen"  :P. Bij Buell eergisteren, in een voor mij "onbekende" set dus en hij deed genoeg om mij enthousiast te maken. En gisteren thuis, Audiovorden had de lamp meegenomen om hem te laten horen. Ik vind wel dat je een nieuw iets beter thuis kunt beoordelen, omdat je (als het goed is....) de set en de muziek door en door kent. Bij het aanzetten: ruimtelijkheid, plaatsing (wat met mijn erker lastig is), laagjes die ik nog niet eerder gehoord heb en laag dat in één keer veel minder versmeerd was. En we hebben een paar keer gewisseld, aan/uit dus, en na het uitdoen zakte de boel in een keer weer in elkaar.

RobX is enthousiast over de lamp, wat jij dan overenthousiast noemt. Ik ken hem wel een beetje (we hebben een aantal jaren een aantal keren bij elkaar geluisterd) en ik ken zijn gevoel voor nuance. En na wat ik nu gehoord heb begrijp ik dat wél. Het feit dat hij zónder lamp niet meer wil luisteren, zóver wil ik zelf niet gaan  :P maar ik wil ook zo'n ding, want het doet veel....

Dat er mensen zijn die geen verschil horen vind ik jammer voor hén  :huh:  ;), maar niet iedereen hoort hetzelfde. Ik ben blij dat het mij wél weer wat meer kan brengen....

Edited by Ren

Van een contragewicht een platenclamp gemaakt,in het gat een plug gelijmt waarvan het gat een fractie kleiner is dan de as.

De lp word vast op het plateau gedrukt.

20hvj1z.jpg

Peter, ga eens goed luisteren of het idd ook wat uitmaakt. Haal de "puck er onder het spelen eens van af. En puck dient in eerste instantie nl niet om de plaat aan te drukken, maar om vibraties weg te halen. Ik had een zware RVS puck. Ik heb er jaren mee gespeeld, want hij was zwaar, dan is het ook goed. Echter een veel lichtere ceramic puck klonk veel beter. Daarna weer met de RVS puck geluisterd. Met de zware puck zonder demping klonk het net als wat dat gewicht deed, nl plat en levenloos. Zelfs zonder puck was het beter.

Als je al een puck wil gebruiken, zorg er dan voor dat het wel doet wat het doen moet. Ik heb met de CA Electronics puck daarna nog jaren gespeeld. Nu heb ik (eindelijk) een Callas puck. Niet goedkoop, maar je krijgt er een dimensie bij. De CA puck is betaalbaar en zeker een aanrader. Ik weet alleen niet of CA Electronics nog bestaat. Ik hoor er niks meer van.

Ik weet alleen niet of xxxxxxx nog bestaat. Ik hoor er niks meer van.

Jammer is dat, dat bedrijven verdwijnen er is niets terug te vinden. Was op zoek naar Blue Angel, Zuid Afrikaanse elementenbouwer (o.a. de Mantis). Weg, denk ik.

Hoe leuk ik de "Boutique production' ook vind, garanties tot de bouwer er mee op houdt.

@Groovy, mooi, die kruiskop pontificaal midvoor, lekker anti bling. :)

Edited by Seed7

Peter, ga eens goed luisteren of het idd ook wat uitmaakt. Haal de "puck er onder het spelen eens van af. En puck dient in eerste instantie nl niet om de plaat aan te drukken, maar om vibraties weg te halen. Ik had een zware RVS puck. Ik heb er jaren mee gespeeld, want hij was zwaar, dan is het ook goed. Echter een veel lichtere ceramic puck klonk veel beter. Daarna weer met de RVS puck geluisterd. Met de zware puck zonder demping klonk het net als wat dat gewicht deed, nl plat en levenloos. Zelfs zonder puck was het beter.

Als je al een puck wil gebruiken, zorg er dan voor dat het wel doet wat het doen moet. Ik heb met de CA Electronics puck daarna nog jaren gespeeld. Nu heb ik (eindelijk) een Callas puck. Niet goedkoop, maar je krijgt er een dimensie bij. De CA puck is betaalbaar en zeker een aanrader. Ik weet alleen niet of CA Electronics nog bestaat. Ik hoor er niks meer van.

Ik zal dat morgen eens testen,maar kleine verschillen hoor ik niet,mijn vrouw wel die moet zich dan maar op offeren :D

Seed. bling bling is niet altijd mooier.

Jawel Jack, daarom zeg ik al 2x allemachtig ('we' overigens, samen met Marc). Cock heeft dit keer de vorderingen met zijn draaitafel laten horen. Nou ... allemachtig. Ik ga er geen audiofiele woorden aanbesteden, dit is zulk geneuzel voorbij. Wat kan Cock een boel muziek uit zijn spullen halen zeg. Ik moet mijn hoofd echt ff resetten hier, het is te mooi daar.

groet

Edited by robx

Het aardige van Cock is dat hij zo fijn kan uitleggen. Hij had bv een rubberen snaar en eentje van tape, en liet horen dat de rubberen een waasje over het geluid van de draaitafel legde, terwijl de straffere tape dat veel minder deed. En dat komt door de elasticiteit van het rubber en het 'schokken' van de draaitafelmotor. Allemaal miniem, maar verantwoordelijk voor een blur in het geluid, en zichtbaar in de stroboscoop, die een vaag beeld laat zien. En behoorlijk hoorbaar dus.

Tja, zo'n hoorcollege volgen en geen aantekeningen maken kan natuurlijk leiden tot een blur in de hersenen.

Ik heb me vergist met dat 'schokken', dat doen gewone motoren, niet die van Cock. Het verschil is dus puur te wijten aan de rek en onregelmatigheid van de rubbersnaar.

Wat ik zeker goed onthouden heb dan is het dat de stroboscoop scherp te zien moet zijn. Bij de rubbersnaar is het wel goed, maar niet goed genoeg. Met de tapesnaar wordt het plaatje scherp en 'zie' je het geluidsbeeld zoveel beter.

De effecten van pucks waar Roger het over heeft is natuurlijk wel een heel interessante. Dat kan van goedkoop tot heel duur.Bij Gerald de Ruiter hebben we laatst ik meen naar de Callas puck geluisterd en dat was zeer hoorbaar in positieve zin. Ook Onno verkoopt via de Puresound shop de Omicron: een zeer eigenwijze puck. Ikzelf heb een metalen puck van het blad Disk die ik gebruik voor de TD 160 en TD 320. Op de Oracle zit weer een schroevende puck. Tijd om het allemaal naast elkaar te leggen voor Puresound. Een idee voor DIY Peter is een hockypuck Gaatje midden in en je hebt een klassieke puck.

PS een nevenvoordeel van de puck is dat ietwat kromme platen wat vlakker worden.

Edited by carl

Cock had 2 jaar geleden een heel verhaal dat AS een speciale motor ontwikkeld heeft die niet "schokt" :confused: Gebruikt ie die niet meer dan?

Jawel. Cock gebruikt nog steeds die motor, maar hij is alweer geupgrade. Om "drag" door eenzijdige belasting tegen te gaan, heeft hij er iets in gebouwd zodat de "drag" opgeheven wordt. Hij kan het je beter zelf vertellen ;) 

Dat geloof ik wel Roger. Het ging mij meer om de demo aan Marc waar ik een demonstratie las van het verschil in effect van "schokken" van de motor met verschillende snaren. Dat verbaasde mij gezien het eerdere verhaal. Maar dat heeft Marc gecorrigeerd.

Hockypuck,leuk idee.

Ik heb 1 uur lang geluisterd met en zonder puck naar Adreas Vollenweider In The Cave.

Verschillende keren met mijn ogen dicht terwijl mijn vrouw de puck erop zette en weer eraf.

Ook mijn vrouw heeft serieus geluisterd.

Beide horen wij geen verschil. :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...