Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Och, 'tis maar een voorversterker. In de loop van de week de koptelefoonversterker monteren, ook op print :) Een uitgangspunt van deze projecten was dat het ook voor beginners te doen is. Dat lukt dus, hoewel het me nog niet allemaal duidelijk is, maar weer eens in de handleiding duiken. De draden op de Duitse fora ook nog maar eens doorlezen.

 

Wie ziet welke fout er nog hersteld moet worden?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Muting, een 555 met condensator en relais, meer een inschakelvertraging.

 

Weerstanden 'door elkaar' is Wabi Sabi

 

Foutje, na een hele middag al die lange draden knippen dat ook meteen maar met de jumpers gedaan en ze verkeerd om gemonteerd, daar 'jumpt' niets meer op.

Link to comment
Share on other sites

Het aardige van Cock is dat hij zo fijn kan uitleggen. Hij had bv een rubberen snaar en eentje van tape, en liet horen dat de rubberen een waasje over het geluid van de draaitafel legde, terwijl de straffere tape dat veel minder deed. En dat komt door de elasticiteit van het rubber en het 'schokken' van de draaitafelmotor. Allemaal miniem, maar verantwoordelijk voor een blur in het geluid, en zichtbaar in de stroboscoop, die een vaag beeld laat zien. En behoorlijk hoorbaar dus.

Toch zo dit meetbaar moeten zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Klopt, is het ook. Cock liet filmpjes zien van die stroboscoop. Bij de ene zag je de vaagheid (kun je op je eigen stroboscoop ook zien, ongetwijfeld), en bij de tape zag je een scherp beeld. Met de vinger werd de snelheid afgeremd, bij de rubberen snaar kwam het wiebelend weer op snelheid, bij de tape onmiddellijk. (Als ik het goed onthouden heb en geen parameter over het hoofd zie, vermoedelijk ging het hier om de draaitafel met de (provisorische) rem).

Link to comment
Share on other sites

Nee, weer mis. Het ligt aan de motor. Met een direct drive heb je die kwaliteit niet. Die zorgt voor dat snelle op snelheid bij aanraking, de tapesnaar zorgt voor de scherpe afbeelding van de stroboscoop.

 

Ik merk dat aantekeningen maken wel helpt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Helderder strakkere streepjes bedoel je dat.

Mooie combi dan van de motor en tapesnaar.

Maar de motor is toch het belangrijkst.

Die snaar tilt een andere snaar dt misschien wel naar een hoger niveau,stabiele snelheid is betere weergave,

Link to comment
Share on other sites

Op snelheid komen is niet zo interessant, eerlijk gezegd. Waar het om gaat is dat je geen snelheid verliest als de naald meer of minder weerstand ondervindt. Om dat te voorkomen zijn er een aantal mogelijkheden. Extreem veel massa met amper aandrijving of weinig massa met een sterke aandrijving. In beide gevallen loop je tegen problemen aan, een sterke aandrijving (hoog koppel) heeft de neiging tot overshoot na weerstand. Dit kun je door een constante remming minimaliseren, de motor duwt continue en merkt niet eens wat van de verandering omdat die vele ordes kleiner is dan de weerstand waar de motor tegen duwt.

 

Bij extreem veel draaiende massa kun je tegen andere problemen aan lopen, bijvoorbeeld de noodzaak van 'perfecte' lagering. Bij een geremd systeem of een licht systeem met sterke aandrijving is dat niet interessant en kun je bij wijze van spreken een as tussen twee blokken teflon klemmen, de aandrijving overwint de weerstand. Bij veel massa wil je juist een zeer zwakke aandrijving, anders staat alles constant te jutteren.

 

Al deze concepten zijn ook op DD toe te passen, ook daarvoor zijn nog veel beter motoren te maken.

 

Er zijn vele wegen en wat voor de een goed is hoeft bij de ander nog niet te werken. Het gaat om totaal concepten die moeten kloppen, het samenrapen van het beste dit of dat, zus en zo, werkt niet.

Link to comment
Share on other sites

I.d.d. Seed. Het zijn technisch gezien allemaal massa-veer systemen. In al die systemen heb je te maken met: Actie --> reactie. Daar valt niet aan te ontkomen. Voor al die systemen kun je wel de reactie optimaliseren en minimaliseren en dat is de kunst. Wat uiteindelijke de beste oplossing is zal altijd wel een discussie blijven.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

 Wat uiteindelijke de beste oplossing is zal altijd wel een discussie blijven.

Een van de redenen waarom ik meerder draaierts heb, elk concept heeft een duidelijk 'karakter'. Helaas zijn er tegenwoordig ook veel fantasie tafels op de markt waarbij ik me afvraag of het dan werkelijk alleen maar om de buitenkant en de euro's gaat.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...