mumsoft Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Ik denk dat, als je bij Cock gaat luisteren naar die ene met Sonore motor, tapesnaar (nog in ontwikkeling), en Eddy Current rem (hopelijk goed gespeld), je al je eigen draaitafels liefst in de kliko gooit. Dus ga er maar niet heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Ze zouden juist wel moeten gaan alvorens hier commentaar te geven op zijn draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Grappige is als je goed leest, dat het geen commentaar op ZIJN (die van Cock dus) draaitafel is... Enthousiast over AS ok. Maar het lijkt wel of sommigen van AS een religie proberen te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Ik denk dat, als je bij Cock gaat luisteren naar die ene met Sonore motor, tapesnaar (nog in ontwikkeling), en Eddy Current rem (hopelijk goed gespeld), je al je eigen draaitafels liefst in de kliko gooit. Dus ga er maar niet heen. Maar dat doe jij niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 (edited) Ze zouden juist wel moeten gaan alvorens hier commentaar te geven op zijn draaitafel. Volgens mij wordt er alleen maar commentaar gegeven op wat hear verteld wordt, niet op Cock's draaitafel. Verder heb ik genoeg gehoord dat 'beter' is dan dat ik heb, nooit een reden gewest om iets weg te gooien, of zelfs maar te vervangen. Beter is dan ook niet mijn doel, plezier wel en dat kan met iets simpels dat anderen in de kliko gooien. Dus Cock, ga zo door, dan blijven er kliekjes voor mij Edited 17 april 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bill Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 (edited) Is dit niet eigenlijk ordinair jitter? Edited 17 april 2017 by Bill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Is dit niet eigenlijk ordinair jitter? Zou je denken. Het effect van de snelheidsvariaties hier is niet veel meer dan FM. Niet wenselijk ok. Jitter bij digitale audio kan FM componenten bevatten maar is veel complexer met allerlei signaal en niet-signaal gerelateerde vervormingscomponenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Als je tien verschillende stuurlui aan wal beluistert, zinkt het schip geheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Als je tien verschillende stuurlui aan wal beluistert, zinkt het schip geheid. Ieder discussie is blijkbaar ongewenst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Laat ik het dan zo zeggen. Wat je bij Cock hoort, hoor je bij niemand anders zo goed. In tien jaar audioverleden heb ik nooit of te nimmer iets vergelijkbaars gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Het daagt me ineens weer, de Garrard 301 gebruikt al een Eddy Current rem op de motor om het toerental te regelen, met remschijf en instelbaar magneet. Nieuwe High-End remschijf $300 alleen het begin is interessant: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 De nieuwe platenspeler heb ik nog niet gehoord. maar ik denk dat de Sonore bezoekers wat te enthousiast zijn geworden. Ik ken het gevoel. Jongens rustig. Onthou deze ervaring als 1 van de mooiste referenties in je leven. En probeer het een plaats te geven. Anders wil ik wel een Sonore zelfhulpgroep beginnen. Kijk dan loop ik nog eens commercieel binnen LOL ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Anders wil ik wel een Sonore zelfhulpgroep beginnen. Kijk dan loop ik nog eens commercieel binnen LOL ;-) Klinkt als afgesproken werk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Die is goed, @Pjotr! @Seed7 wat super mooi blijven die Garrard 301's! Zwaar analoog kwijlen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Je mag bij mij wel een x komen kwijlen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Je mag bij mij wel een x komen kwijlen hoor Moet ik zeker een keer komen doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Het daagt me ineens weer, de Garrard 301 gebruikt al een Eddy Current rem op de motor om het toerental te regelen, met remschijf en instelbaar magneet. Nieuwe High-End remschijf $300 alleen het begin is interessant: Goed gevonden. Als ik het wel heb gebruikt Cock die rem op een andere manier, maar de naam komt er wel vandaan, en het idee denk ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 (edited) Niet gevonden, opgediept uit een oud en overvol brein, pas daarna is Google van nut. Eddy currents is gewoon een andere naam voor wervelstromen, opgewekt door magneten/magnetisme in geleidende materialen en de daarmee gepaard gaande tegengestelde krachten (simplistisch). Mijn smidtsvuur werkt er mee, de inductiekookplaat, laagdiktemeters (waar ik veel te veel tijd aan besteed heb omdat die dingen veel te instabiel zijn), remmen, maar dan wel constant want voor het laatste beetje remmen van de trein gebruik je toch weer gewoon blokken. Verder is het actie en reactie, niets bijzonders, gewoon fysica, zoals gebruikelijk. Als je ze als constante kracht gebruikt zijn ze zeer bruikbaar, zodra je de resulterende kracht (continu) moet regelen wordt het ineens veel lastiger. De Garrard oplossing is een typisch voorbeeld van een 'arrogante aandrijving' simplistisch en veel energie verbruikend. Niet bepaald elegant maar wel effectief voor het doel. Zoals alles rond draaitafels dus, gewoon fysica. Een goed concept kiezen en tot het naadje gaan en zoals Pjotr eerder zei, de middelen hebben om het in praktijk te toetsen. Wat ik veel waardevoller zou vinden dan al het gejubel over Cock is als hij zijn mislukkingen zou publiceren. Zijn aannames die niet klopten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de linearray die alleen maar de hemel in geprezen werd en nu blijkbaar door vrijwel het tegenovergestelde vervangen is. Ik heb al jaren mijn visie over waarom het niet of nauwelijks werkt maar ben wel benieuwd naar de zijne. Het gaat mij daarbij overigens niet om de persoon, ik denk dat er veel te weinig over mislukkingen gepubliceerd wordt. Edited 17 april 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 De Garrard oplossing is een typisch voorbeeld van een 'arrogante aandrijving' simplistisch en veel energie verbruikend. Niet bepaald elegant maar wel effectief voor het doel. Het slijt i.i.g. niet Mooie ven die asynchrone AC motoren blijft toch hun zeer regelmatige loop met vrijwel geen ripple. En ach elegantie? Misschien niet subtiel maar wel elegant in zijn eenvoud. Maar kijk eens hoe een snijtafel aangedreven wordt? Nog veel bruter. Ik begrijp die voorliefde voor deze Garrards en Lenco's wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Niet gevonden, opgediept uit een oud en overvol brein, pas daarna is Google van nut. Wat ik veel waardevoller zou vinden dan al het gejubel over Cock is als hij zijn mislukkingen zou publiceren. Zijn aannames die niet klopten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de linearray die alleen maar de hemel in geprezen werd en nu blijkbaar door vrijwel het tegenovergestelde vervangen is. Ik heb al jaren mijn visie over waarom het niet of nauwelijks werkt maar ben wel benieuwd naar de zijne. Het gaat mij daarbij overigens niet om de persoon, ik denk dat er veel te weinig over mislukkingen gepubliceerd wordt. Respect. Ik ben niet zijn zegsman, dus wat ik ervan beweer kan bezijden de waarheid zijn. Wat ik weet van de linearray, is, dat het geen mislukking was, maar een uniek exemplaar, waar de bandtweeters uit zijn gesloopt om de Harmonizers te kunnen maken. Het staketsel van de linearray is in HvH te bewonderen. Ik geloof wel dat er plannen zijn die nog een keer weer goed op te tuigen, dus wie weet? De speakers die hij gebruikt zijn niet van Sonore. Cock vertelt altijd enorm veel verhalen, en verbergt heus niet wat er geprobeerd is, en wat niet werkte, dus ik zou zeggen, neem contact met hem op, stap er op af, treedt in discussie. Daar houdt het voor mij mee op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 Interessant. Alleen maar je audiofiele 'misbaksel' ervaringen publiceren. Op zich een leuk idee. Daar kan Wol zeker zijn ei in kwijt. Want zijn match en mismatch momenten kunnen daarin worden genoemd. Tijd voor een eigen thread zou ik zeggen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 april 2017 Report Share Posted 17 april 2017 (edited) De linearray' s heb ik een aantal keer gehoord. Al vanaf een van de 1e versies zo rond 2003 toen het nog in 2 muren "in gebouwd" werd. Laatste keer in het toenmalige pand van Sonore. Het had alles: diepte, hoogte, ruimte en geen vervorming. Als ik het toen goed heb begrepen, om looptijdverschillen te voorkomen werd elke rij en luidsprekers apart getuned. Erg indrukwekkend Seed. Als je op een stoel zat, was het bij sommige opnames of je naar het podium keek. Ging je staan dan keek je naar het gezicht van muziekkant. Waarom dit systeem er niet meer is? Is slechts gissen. Het is natuurlijk wel een kolossaal iets, met een heel lage WAF. Maar waarom zou een fabrikant als Sonore hier zijn/hun "mislukkingen" moeten publiceren? Dat doen alle andere fabrikanten toch ook niet? Ik ken Cock nu een jaar of 14, altijd optimistisch, altijd op hoog niveau innovatief met audio bezig. De enige "mislukking" als ik het zo mag noemen is "veel te goed in vertrouwen van zijn medemens" Dat bezorgd hem nog steeds, de nodige ellende. Ik zou een keer naar HvH gaan, het is heel leuk om met hem, van gedachte te wisselen. Edited 18 april 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 april 2017 Report Share Posted 18 april 2017 (edited) De mensen die van het begaande pad af gaan vinden nieuwe wegen, ik denk dat Cock en ook andere technische mensen die experimenteren voor nieuwe inzichten kunnen zorgen.Ik bedoel dan bestaande techniek anders gebruiken om tot een beter resultaat te komen. Edited 18 april 2017 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 april 2017 Report Share Posted 18 april 2017 Moet ik zeker een keer komen doen! Altijd welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 april 2017 Report Share Posted 18 april 2017 (edited) Ik bedoel dan bestaande techniek anders gebruiken om tot een beter resultaat te komen. Er is relatief weinig nieuwe techniek. Waar we de afgelopen jaren vooral mee bezig zijn geweest is het herimplementeren van oude ideeen met nieuwe, betere, verfijndere maar vooral breed beschikbare middelen. Als voorbeeld, Arduino en Raspberry. Het is nog nooit zo makkelijk geweest iets te ontwikkelen op het gebied van besturing of data aquisitie dank zij deze gereedschappen. En omdat het bijna allemaal draait op vrij beschikbare technologie (software) is de massa aan ontwikkelaars enorm vergroot en is dus ook de kans op juweeltjes groter geworden. Daarnaast is het van belang een zeer breed interessegebied met enige diepgang te hebben waardoor je kunt associeren en combineren. Informatie is tegenwoordig zo makkelijk beschikbaar dat ik wel kan huilen. Het aantal uren dat ik in bibliotheken heb doorgebracht is ontelbaar, nu vind ik wat ik zoek in minuten. Overigens wel dankzij die uren in de bieb waardoor ik weet wat te zoeken en door alle andere dingen die je in de boeken tegenkomt waar je niet naar zoekt. Serendipiteit. Als je nou die rem neemt. Noem het eens geen rem, aar een .. vertrager, ...weerstand ... demper ... Ah, demper. Het dempt beweging. Waar wil je beweging dempen? Bijvoorbeeld om trillingen te dempen. Mmmm, stel je eens voor, en zware plaat die je op 4 veren oplegt. Dat wiebelt alle kanten op met een frequentie van b.v. 4 Hz. Maar het blijft maar zwabberen, dus dat willen we dempen. Daar kun je ook die Eddie rem voor gebruiken. Je kunt in of naast de veren een geleidende plaat monteren en een stel magneten, of je monteert vier koperen buizen met daar in een magneet die aan de plaat bevestig is. Beetje rekenen en je kunt de benodigde magneetsterkte bepalen om de Q van het systeem op 0,5 te brengen. Nu heb je een concept voor een trillingsgedempte tafel die je bijna niets kost om te bouwen, alles is passief. Wat gebeurt er met een klok/bel als je de rand omgeeft met magneten? Wordt die dan "stiller" Edited 18 april 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts