Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

CDs in mn discogs collection zetten. De Discogs app met bar code scanner scheelt een hoop, ben nu ongeveer op de helft (van het populaire genre).

Tis alleen vervelend als je een CD hebt die nog niet bekend is. Heb er 1 keer 1 opgevoerd, maar dat is best veel werk....

Als ik een cdtje tegenkom die nog niet in freedb zit, dan gebruik ik Grip om die in te zenden. Dat is niet zoveel werk, en zo vaak hoeft het niet. Soms zit die info al wel in Musicbrainz, en kan ik daaruit putten.

Electronische onderdelen, Ivan. Iets moet de orde zelf aanleveren, die de lamp zogezegd kan uitzenden. Als je niks aanlevert wordt er ook niks uitgezonden behalve licht.

Dat is ook maar zogezegd. M.i. trekt die lamp juist, hij ontvangt en voert de rommel af. Maar goed, het idee van zenden, licht uitstralen, ligt wel voor de hand.

• Members

Mooie aanwinst! :) Moet je eigenlijk een mooie Radford tegenover hebben ;)

Het is mij ook wel een bak met glas zeg. Ga je hem ook echt gebruiken?

Jazeker, het moet een onderdeel gaan worden van de referentie-set in de Vintage ruimte. Ben nog aan het zoeken naar een mint SP-11 als voorversterker. Deze eindbak is uit 1986, hij is van binnen als van buiten echt nog volledig in nieuwstaat. De originele eindbuizen zaten er ook nog bij, die hebben echter een andere bestemming gekregen.

• Members

Voor de buizen adepten onder ons, welke buizen heb je geselecteerd om in de referentieset eindversterker plaats te nemen?

Ehhh, 20 (geen type-fout) TungSol 6550 eindpitten. Er zitten er 4 in de voeding, en per kant 8 stuks als eindbuis. Dan heb je betrouwbare jongens nodig, dat durf ik met 20 exoten niet aan.

Als ik een cdtje tegenkom die nog niet in freedb zit, dan gebruik ik Grip om die in te zenden. Dat is niet zoveel werk, en zo vaak hoeft het niet. Soms zit die info al wel in Musicbrainz, en kan ik daaruit putten.

Grip zegt me niks, maar zal eens zoeken

Had er net weer een toegevoegd

https://www.discogs.com/Marthas-Trouble-Still/release/10178872

Hopelijk goed, want de eerste keer dat ik dat deed gingen er een stuk of 5 mails overheen voordat ze t goed genoeg vonden :)

Heftige amp btw, dat zal we een slokje lusten.

Ik vindt het een raar verhaal .de h-tegel doet ook zijn werk ,alles wat je zend zijn storende objecten ,mij stoort het dat de audiolamp het beeld naar voren trekt ,dat noem ik uit fase geluid .

Mvg wol

Dat komt denk ik omdat je je blijft verliezen in "petty details" over deelgebieden van het klankspectrum.

Voor zover ik mag oordelen heeft de werking daar uiteindelijk niets mee te maken.

Bij de ene opname ligt dat beeld inderdaad heel erg voor, maar bij een andere evengoed juist weer niet.

Wacht de komst van je lamp nou maar even af en gun jezelf het voordeel van de waarneming boven het denkoordeel en de rationele invulling van een fenomeen dat zich daarvoor nu niet leent... :)

Zo had ik er gisteren weer 1, voor het Old School Hifi museum de Audio Research D250 mkII Servo voorzien van nieuwe buizen, was een behoorlijk klusje gezien het aantal, ook met het inregelen van de bias ben je dan wel even zoet...

17991055_1167398496720975_18285733005804

17990989_1167398493387642_69775078399906

... sommigen noemen het overkill, ik noem het lekker audiofiel bezig zijn!

Wow, prachtig... :wub:

Marc' s zijn LFD Integrated Zero Mk. II  heeft waarschijnlijk dezelfde eigenschappen: "beperkte vermogensbandbreedte"  

Ik heb de specs er op nageplozen (twee A4'tjes van Hanze Hifi met gebruiksaanwijzing). Niet gevonden dus. Misschien kun je dit hard maken? Dat is op zich best interessant, ik heb gewoon een ander vooroordeel. En misschien kan Pjotr bijspringen, die heeft een betere versterker, zegt-ie, dus in hoeverre? Bandbreedte?

Overigens is het een MK III.

Posted · Hidden 23 april 2017 - No reason given
Hidden 23 april 2017 - No reason given

Hoezo? Jij kan ook lekker stoken zeg. Volgens de aanbieding komen ze origineel bij SonoreAC vandaan... is dat niet zo dan?

Eerst mij beschuldigen en daarna .......is dat dan niet zo dan?

In het vervolg eerst informeren en daarna beschuldigen. Ivan zei het al, geleverd aan A21 als supertweeters en niet als Harmonizers!

Grip zegt me niks, maar zal eens zoeken

Bespaar je het zoeken, Grip staat voor Gnome Rip, en is dus gewoon een cd-ripper onder Gnome. Wel een van de weinige onder Linux die ook echt iets sturen naar freedb. Zo heb je K3B, wat alles ript wat maar op een glimmend schijfje staat, maar ondanks instellingen daarvoor, niets kan sturen naar freedb. Overigens heb ik niet meer de laatste versie daarvan, dus wie weet, later.

Eerst mij beschuldigen en daarna .......is dat dan niet zo dan?

In het vervolg eerst informeren en daarna beschuldigen. Ivan zei het al, geleverd aan A21 als supertweeters en niet als Harmonizers!

Er is ooit gevraagd het te laten rusten Ruud. Dat niet doen en er weer op terugkomen met "Lijkt meer op een wraakactie van Audio21" is niet meer dan fikkie stoken. Heeft niemand baat bij.

P.s. misschien beter als Mod alle recente gemier hierover weg haalt.

Er is ooit gevraagd het te laten rusten Ruud. Dat niet doen en er weer op terugkomen met "Lijkt meer op een wraakactie van Audio21" is niet meer dan fikkie stoken. Heeft niemand baat bij.

P.s. misschien beter als Mod alle recente gemier hierover weg haalt.

Ik rakelde het niet op hoor, maar als er onwaarheden op de site van A21 staan mogen die toch benoemd worden?

Die Mark van A21 weet heus wel dat de Harmonizers niet vergelijkbaar zijn met de door hem aangeboden tweeters.

Ik heb de specs er op nageplozen (twee A4'tjes van Hanze Hifi met gebruiksaanwijzing). Niet gevonden dus. Misschien kun je dit hard maken? Dat is op zich best interessant, ik heb gewoon een ander vooroordeel. En misschien kan Pjotr bijspringen, die heeft een betere versterker, zegt-ie, dus in hoeverre? Bandbreedte?

Overigens is het een MK III.

Hard maken?  Tuurlijk ;)  Al vind ik een eigen meting betrouwbaarder. :)

Want het frequentie bereik wil nogal eens afhangen van de stand van de volume knop (lees slechter) 

LFD Integrated Zero Mk. III  

* 60 watts into 8 ohms, each channel, stereo integrated amplifier.

* Bandwidth: 1 Hz - 50 kHz.

* One pair of MOSFETs per channel.

* Inputs: 5 line inputs, 1 tape loop.

* Outputs: 2 pairs of speaker terminals.

* Controls: Input selector, Input/Mute/Tape, Volume.

* Weight: 17.6 lbs.

* Dimensions:17" W x 2.5" H x 13" D 

Edited by Tubejack

Zo, goed gevonden, bedankt. Met 50Khz gaat het toch aardig in de goede richting. En jouw opmerking over de volumeknop geeft mij ook meer "bandbreedte", want ik heb er twee, drie eigenlijk. 1 op de LFD, 1 (analoog of digitaal) op de Brooklyn.

Sinds een tijd gebruik ik ze op beide apparaten. Kan die van de LFD op max draaien, en die van de Brooklyn zowel digitaal als analoog proberen.

Maar straks eerst weer naar De Doelen. Refetenties opdoen, zogezegd. ;)

50Khz gaat zeker de goede richting in Marc.  Helaas zijn het maar getalletjes, er staat niet bij onder welke condities. 

Moderne super tweeters zoals genoemd door Seed7 gaan ver voorbij de 100Khz.

Je versterker moet dat wel kunnen doorgeven, anders heb je er m.i. nog niets aan.....   ;)

Vandaar al een paar keer mijn opmerking...... probeer eens MQA.....

Edited by Tubejack

Klopt Jack, als je versterker het niet kan doorgeven en je stopt het er toch in resulteert dat in een heleboel onwenselijke vervorming.

Hard maken?  Tuurlijk ;)  Al vind ik een eigen meting betrouwbaarder. :)
Want het frequentie bereik wil nogal eens afhangen van de stand van de volume knop (lees slechter) 

Duidelijker is om te zeggen dat het frequentiebereik beperkt wordt door het uitgangsvermogen. Een versterker kan b.v. 50W rms onvervormd weergeven tot 50 kHz. Daarboven kan ie dat niet meer en gaat vervormen althans hij kan die 50W niet meer leveren dan, dat gaat dan aflopen. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet hoger kan. Zo'n versterker kan dan bij 500 kHz soms nog wel 0,5W leveren. We zeggen dan dat zijn small signal respons 500 kHz is.

Laat maar, ik heb het al gevonden op Puresound.

Conrad-Johnson Premier Eleven.

Qua spec' s een -voor buizen begrippen- prima versterker met uitgangtrafo's die 100Khz halen. Top. :)

De Conrad-Johnson Premier 17LS, lijkt me ook mooi, maar heeft helaas niet het hoge niveau van de eindversterker.

Er zit m.i. een ontwerpfout in. De frequentie hoort m.i. niet zo afhankelijk te zijn van de volume stand. In stand 99 is

de bandbreedte slechts 12Khz. In stand 80 20Khz nog wenig.

Ik vermoed dat daar een deel van de clou zit ;) Voordeel is dat hij waarschijnlijk nooit scherp klinkt :)

Marc' s zijn LFD Integrated Zero Mk. II heeft waarschijnlijk dezelfde eigenschappen: "beperkte vermogensbandbreedte"

Grappig Jack, ik sprak onlangs Ruud Jansen en hij beklaagde zich over de hoge ingangshevoeligheid bij voorversterkers. Conrad Johnson compenseerde volgens hem die hoge ingangsgevoeligheid op lage niveaus en dat vond hij weer erg slim. Overigens staat bij mij de volumeknop nooit hoger dan standje 55 en Ruud zei, dat hij zijn maximum versterking ver voor 99 had. In die zin lig ik niet wakker van die beperkte bandbreedte op zeer hoge standen. Ik vind het een fantastisch mooi merk en ook zeer degelijk en doordacht gebouwd. Ook bij Martin Collums scoorde de 17 LS zeer, zeer hoog. Ik doe hem niet weg de rest van mijn dagen. Edited by carl

Waar het volgens mij om gaat Carl, dat je er tevreden mee bent en niet wat een ander zegt. Ook niet wat Ruud Jansen zegt. Om Wol te kopiëren: "alles heeft voor-en-nadelen"  Maar ik hoop dat het nu iets duidelijker is dat als je voorversterker zeg 20Khz haalt.  Je eindversterker er niet meer van kan maken... ook al haalt hij 100Khz, als die van jou en dat vind ik gewoon jammer.

Super tweeters zoals Seed7 noemde die tot ver > tot 100Khz gaan hebben bij jou m.i. geen enkele zin... 

(en ik zeg bewust niet de Harmonizers want ik heb geen flauw idee hoe die dingen werken! en zo' n discussie wil ik daarom niet eens aangaan!!!)

Overgens ik heb  had ik ongeveer eenzelfde beperking. Speel nu zonder voorversterker en haal ruim 100Khz, waarna het rustig afvalt door de inwendige capaciteiten van de ringkerntrafo's .   ;) 

Edited by Tubejack

Dat klopt Pjotr,  vandaar ik graag meet bij 1 watt.  Een vermogen dat veelal, al een behoorlijke geluidssterkte geeft   ;) 

Jammer dat daar eigenlijk niet een soort standaard voor is. 1W is een mooie richtwaarde voor de bepaling van het frequentiebereik. In het buizentijdperk kwam je ook vaak 50mW tegen. Overigens kan een versterker wel volgens genoemd regeltje hogere frequenties weergeven, de vervorming gaat desalniettemin boven de 20 kHz flink oplopen. Boven de 100kHz moet je gewoon niet gaan. Tenzij de versterker er speciaal op ontworpen is.

Wat ik beoog te zeggen Jack, is dat het gaat om de bandbreedte bij pakweg standje 50 en 60. Dat is de reeele stand van de volumemeter.

Edited by carl

Tingman ,ik heb de audiolamp een hele avond gehoord ,het was een belevenis maar het beeld was continu naar voren ,dus ze moeten hun huis werk opnieuw maken.

Mvg wol

Okee.

Dat zou ik dan direct tegen 'ze' zeggen. Hier kan niemand er wat mee... :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...