Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wat ik beoog te zeggen Jack, is dat het gaat om de bandbreedte bij pakweg standje 50 en 60. Dat is de reeele stand van de volumemeter.

Dat weet ik niet, ik ken jouw CJ verder niet, ik weet ook niet hoe luid je speelt en welke volumestand daarbij hoort.

Het viel alleen op in de spec's. Zou je moeten nameten Carl. 

Als je alleen Vinyl speelt dan is er m.i. weinig aan de hand, dat houdt ook bij de beste LP m.i. bij 50Khz wel op.... 

Bovendien de meeste pick-up element halen dat niet eens  ;) Maar bij Hi-res digitale audio loop je m.i. tegen beperkingen.

Edited by Tubejack

Vandaar al een paar keer mijn opmerking...... probeer eens MQA.....

Ok, ga ik proberen, met volume op 100. Als ik vanavond weer thuis ben. Vandaag notabene 2 concerten, vind dat best veel. Zeker met al die drukte hier.

Dan zit de Brooklyn er nog tussen natuurlijk.

Och, was die audio nou maar alleen een draadje...

Jammer dat daar eigenlijk niet een soort standaard voor is. 1W is een mooie richtwaarde voor de bepaling van het frequentiebereik. In het buizentijdperk kwam je ook vaak 50mW tegen. Overigens kan een versterker wel volgens genoemd regeltje hogere frequenties weergeven, de vervorming gaat desalniettemin boven de 20 kHz flink oplopen. Boven de 100kHz moet je gewoon niet gaan. Tenzij de versterker er speciaal op ontworpen is.

Inderdaad jammer Pjotr,  gelukkig hanteren sommige 1watt.  Zelf ga ik daar graag onder zitten 50...100...250mW  Meting meer of minder maakt niet uit.

Bovendien zijn er maar weinig mensen de beseffen hoeveel geluid 100 of 250mW is. Behalve bij een feestje in met praatgrage dames  :ph34r::unsure:  :wacko:  :lol: 

Maar even zo gekheid heel goede buizen versterkers vervormen bij dergelijk vermogen minimaal.  Qua bandbreedte  zit ik nu in triode met 6550 buizen op 104Khz -3 dB

volgens de spec's van Menno van de Veen (zelf kan ik maar tot +/- 90Khz meten) Lijkt me inderdaad een gezonde waarde  ;)

Edited by Tubejack

Ok, ga ik proberen, met volume op 100. Als ik vanavond weer thuis ben. Vandaag notabene 2 concerten, vind dat best veel. Zeker met al die drukte hier.

Dan zit de Brooklyn er nog tussen natuurlijk.

Och, was die audio nou maar alleen een draadje...

Ik zou er morgen rustig voor gaan zitten. Op een "hippe", vind ik zelf niks...  Jij hebt toch van die hele mooie MQA bestanden die maar liefs een sample rate hebben van 384Khz!  :o 

Gewoon genieten eerst zonder en dan met of anders om natuurlijk  :) 

Edited by Tubejack

Posted (edited) · Hidden 23 april 2017 - No reason given
Hidden 23 april 2017 - No reason given

Gepost Vandaag , 17:06

Pjotr, on 23 Apr 2017 - 4:38 PM, said:

Er is ooit gevraagd het te laten rusten Ruud. Dat niet doen en er weer op terugkomen met "Lijkt meer op een wraakactie van Audio21" is niet meer dan fikkie stoken. Heeft niemand baat bij.

P.s. misschien beter als Mod alle recente gemier hierover weg haalt.

Ik rakelde het niet op hoor, maar als er onwaarheden op de site van A21 staan mogen die toch benoemd worden?

Die Mark van A21 weet heus wel dat de Harmonizers niet vergelijkbaar zijn met de door hem aangeboden tweeters.

Edited by Ruud

Nou, hippe... Bij Cock, nee, in HvH is het verschil niet van, uh, es even goed luisteren, maar eerder van, wat gebeurt me nou! Krijg nou wat! Hė!!

Dus dat zoek je erin, en als het eruit komt, dan is het onmiskenbaar.
Het wás er enigszins bij de aanschaf. Zelfs Wol die later kwam, hoorde wat.

Nu heb ik wat aan de speakers gedaan, en ook een audiolamp op de kamer. Die laatste doet iets onmiskenbaar. Nu de Harmonizers nog. Dat zijn geen supertweeters, maar stijgtijdversnellers. Dus of het wel of niet met de weergave van superhoge frequenties te maken heeft, kweet niet.

Edited by mumsoft

Zal best Marc, alleen kan ik het niet verifiëren. Verder heb ik die Harmonizers in twee luister omstandigheden gehoord waar ze zeker positief werkten. Maar kennelijk werken ze niet altijd en dat is verder niet erg. Ook goede luidsprekers klinken niet overal optimaal. De verklaring dat de set dan wel niet op orde is, vind ik verder van te gekke.

Iets heel anders. Ik ben vanmiddag bij Roger naar zijn nieuwe Graham 12 inch en Phasemation element wezen luisteren. Hij heeft zeker een stevige stap gemaakt. Klonk het bij hem vroeger wel eens te "mooi", nu klinkt het veel realistischer, ongeremder en gewoonweg muzikaler. Het is altijd afvragen waar het aan ligt, maar ik denk dat te SME arm toch te gedekt (Engels) klinkt. Trouwens de reden dat ik indertijd ook voor een Graham gekozen heb: de 2.2 het model voor de Phantom van Roger.

Edited by carl

Qua elektronica en elementen kan ik i.i.g. geen typische landenkleur aanwijzen, laat staan Engels. Hooguit speakers. De moderne KEF LS50 dan? Die vind ik dan eigenlijk weer Duits klinken: Vrij pittig en minder subtiel in het hoog.

Edited by Pjotr

Ben ze zelf maar weer aan de tand aan het voelen. Poeh...valt niet mee, dat werken op je ouwe dag.

Heb de oude kabels weer gevonden die tenminste zeker een goed contact maken. Een MQA muziekje van mevrouw Bauckholt in de repeat. Kabel vast en kabel los. Digitale volumeregeling van de Brooklyn. Gisteravond de analoge geprobeerd. Hoor ik het, of niet? That is the question.

Ja hoor Marc, zeker hoorbaar bij Roger, maar wel minder extreem dan op de Limburgse Audio Club. Daar speelde ze overigens met een standaard versie van de Kef LS 50. Misschien heeft Roger wel een punt dat ze het met name goed doen in grotere ruimten. Iemand van Hififreaks had daar ook een verklaring voor.

Sorry Peter, ik bedoelde de nieuwere en duurdere typen. De typen die jij hebt klinken levendiger.

Helemaal niet sorry Carl,ik vind zulke opmerkingen juist interresant :)

Tone armen klinken verschillend en het is mooi als je dat kunt duiden.

Andere bedrading en een ander element zal het karakter kunnen veranderen denk ik dan.

De "grote" SME wordt door vele als referentie gezien. Transrotor en Oracle bijvoorbeeld laat eigen versies bouwen. Toch lijkt hun streven naar perfectie geleid te hebben tot een gebrek aan levendigheid.

De "grote" SME wordt door vele als referentie gezien. Transrotor en Oracle bijvoorbeeld laat eigen versies bouwen. Toch lijkt hun streven naar perfectie geleid te hebben tot een gebrek aan levendigheid.

Er altijd een streven geweest naar perfectie. Totdat CD met een enorme zwaai alles inhaalde. Dat perfecte Spick & Span geluid bleek toen voor velen weer te perfect. Pas toen ontdekte men dat juist die imperfecties van vinyl het leefbaarder maakte. Vergelijk het met een ingeleefd klassiek jaren '30 huis en een moderne net opgeleverde betonnen woning.

CD's moet je losmaken. Ze worden te strak gehouden. Je bevrijdt ze al enigszins door ze op een harde schijf los te laten. Daar hebben ze de ruimte. Maar dan moet de hemel nog open, en hoe je dat doet heb ik vandaag geleerd.

Nu alleen het geleerde nog even toepassen. De dageraad is aanstaande.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...