Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Is wel een topper i.d.d. Zou jij die en een TP16 met zijn16 gram stoppen? In die prijscategorie denk toch eerder aan een Dynavector 10x5 voor die arm.

Neen, daar zou ik iets heel anders in stoppen, maar dat durf Carl niet, een Shure SC35C of iets minder de M35X.

Ik durf alles, maar omdat ik twee elementen nodig heb moeten er wel prioriteiten gelegd worden. De AT 95 gaat voorlopig in de TD 160. Wat me dus wel opvalt is, dat we in de audiofiele wereld merkbewuste vooroordelen hebben. Inderdaad dacht ik dat AT een beetje een B merk was en dat geldt dus kennelijk alleen voor de prijs.

Overigens erg leuk om met dit soort elementjes bezig te zijn. Niet duur en erg leerzaam. Gaan we vaker doen. Het nadeel van mijn Oracle/Graham 2.2 is dat daar eigenlijk moeilijk op te verbeteren valt.

PS Roger de huidige vervangers van AT die jij noemt zijn me even onduidelijk.

Edited by carl

Naalddruk 5g? ;)

Ja er is helaas erg veel "audioarrogantie". Niet alleen qua merk maar ook qua technologie, buizen versus transistor, MM versus MC, massaloopwerk versus geveerd etc.

Waar het echter steeds weer om gaat is dat de basis in orde is, een goed ontwerp, een goed concept. Een mooi voorbeeld daarin zijn de oude Musical Fidelity versterkers. De A1 en de A100. In de basis heel erg goede ontwerpen (Tim de Paravicini) waar helaas een paar (commerciele?) compromissen zijn gesloten die de betrouwbaarheid in de weg zitten. Zodra je die compromissen uit de weg hebt gewerkt heb je prachtige apparaten, waarbij zelfs de grootste knutselaars zeggen, niets aan doen, geen betere/durdere/exotischere componenten er in stoppen want het levert niets op. (die dingen zijn het nog steeds waard om te restaureren (link voor Jack, reparaties per versterker (ik ben druk aan het sparen om mijn A100x op te laten knappen)))

Dat is wat je met een hele reeks elementen ook kunt doen, de compromissen er af slopen om de schoonheid van het ontwerp tot zijn recht laten komen. De ontwerpen die al 30-40-50 jaar overleven zijn goed. Het zou mij b.v. niets verbazen als Denon de afgelopen 20 jaar meer verdiend heeft aan het verkopen van het binnenwerk van de DL103 dan aan de DL103 zelf.

Het spelen met elementen is leuk en hoeft je inderdaad niet de kop te kosten, vandaar mijn eerdere suggestie voor meerdere headshells, die helaas wat lastiger blijkt voor de Thorens.

Edited by Seed7

Ik houd de Thorens Headshell of een vervanger in de gaten Seed! Inmiddels al weer bijna met een ander project bezig in casu de phonokabel. Mijn van de Hull is waarschijnlijk te kort als Roger de Pass Kloon klaar heeft. De prijzen van dergelijke kabels zijn toch wel erg stevig. Zijn die dingen nu zelf te bouwen: wat voor een draad gebruik je daarvoor en is een SME plug zelf te solderen?  

Bedankt Hans. Die Jelco heb ik indertijd uitgeprobeerd en vond hem toch wel dik en stug voor een subchasis. Ik ben eigenlijk wel tevreden met de van de Hull. Alleen zijn er nieuwe stekkers opgemaakt (ouden klemden niet goed) en is de kabel daardoor iets te kort wanneer ik de Pass Kloon heb. Vandaar dat ik aan een DIY project denk. Kwestie van een goede microfoonkabel en daar een SME/Furutech plug en een paar cinch plugjes op solderen. Dat doet van de Hull toch uiteindelijk ook. De kwestie is alleen wat is een mooie microfoonkabel?  Niemand ervaring (Seed) ?

Edited by carl

Kijk even bij bax-shop.nl wat die aan microfoonkabel hebben. Waarschijnlijk hebben ze het alleen afgemonteerd of per 100m.

Ik heb ooit een Mogami aan stukken geknipt, model/type weet ik niet meer. Bax heeft dat niet, meershop.nl of studio-guys.nl

Edited by Seed7

Ik denk dat ik 1,20 nodig heb. Precies weet ik dat als de Pass Kloon klaar is. Ik heb hem in huis gehad en het "probleem" is, dat ingangen verder uit elkaar zitten dan normaal. Ik denk trouwens dat ik een oplossing heb. Ik ken iemand die indertijd bij een kleine kabelfabrikant heeft gewerkt en zelf phono kabels afmonteert. Hij wilde de herkomst van zijn kabel niet vermelden. Zal eens vragen of het solderen van een SME of Furutech plug een "big deal" is.

PS ik blijk ook nog een Linn kabel van 1,20 te hebben. Die vond ik toen minder klinken, maar zou voor even voldoen.

En jij had toch ook nog een TD115 Carl? Daar zit helemaal een goedkoop motortje in met een elektronische snelheidsregeling en regellus. Die vind je toch ook goed klinken? Het gaat er in deze ook niet zozeer om of iets goed klinkt maar meer de variaties tussen wat met heel veel moeite en inzet aan de top klinkt.

Dochter nummer 2 (althans haar vriend) heeft de Thorens 115 met AT 95 element en dochter nummer 1, een Dual 1219 met Philips 401 element. Mijn zoon heeft een Technics SL D 3. Allemaal uitvoerig uitgeprobeerd en ter beschikking gesteld door mij. Persoonlijk heb ik wel wat met de Dual 1219, die stond ook op mijn studentenkamer :) Goede oude tijd zeg maar. 

Tegenwoordig kijk ik haast nooit meer rechtstreeks tv. Het blijft een beetje bij het journaal. Maar er is zat wat ik graag wil zien, dus dat neem ik op. En dan gaat het naar een externe harde schijf, en die gaat weer naar de kijk- en luisterkamer. Uiteindelijk belandt zo'n op name dan op een bewerkt stickie en kijk ik er meestal 's avonds laat naar. Dan is wel concurrentie van de DVD-rips die ik ook teveel heb, zo kijk ik de laatste tijd weer met groot genoegen naar de Onedin Line. Niks niet HD, niks niet audiofiel, maar gewoon lekker.

Van al die opnames en rips maak ik uiteraard backups. Je hebt niet voor niets in de automatisering gewerkt, nietwaar.

Maar het duurt altijd even voor ik daar weer aan begin, en juist voor deze media-verzameling had ik het nog niet zo mooi in een script vervat. Dat heb nu eindelijk van de week eens ter hand genomen, en tenslotte draaide de geautomatiseerde backup voor het eerst zijn rondjes. Dat het hóóg tijd was, bleek wel aan de lange uren die mijn bloedsnelle pc nodig had om de backup bij te werken.

Eind goed al goed...

Alleen, vandaag merkte ik dat in de map waarin de nieuwe tv-opnames staan, er diverse onderdelen ontbraken. En die ontbreken ook in de backup. :confused::mad2:

Damn! Te laat!

Het ontslaat mij natuurlijk wel om e.e.a. nog te bekijken, maar dat was niet de bedoeling! ik houd het er maar op, dat het een keer misgegaan is bij stap 1, de opnames van de Humax over te zetten in de map nieuwe opnames, die ook alsmaar meer ging bevatten.

Eng ding, die Humax. Flanellen handschoentjes nodig vrees ik.

Dus ik heb de put gedempt nadat het kalf al verdronken was. :(

Sovtek 5881/6l6WGC buisjes verder aan het testen. Ik had ze een beetje te kort gedaan :( door te stellen dat ze maar een plate spanning van 250volt mogen hebben.

Dat is alleen met "nomale"  6L6 en aanverwanten.  Dit blijkt een militaire uitvoering  B)  Op het gitaarnet gebruiken ze er 600volt  of meer!  :o  :o  :o Ik maar 360volt.

Klinkt hier prachtig in álle modes.  Triode, Ultralineair en "Supertriode"  Kost bijna niks  :)

Dus zelfs al zou een buisje vroegtijdig het loodje leggen ..... boeiend  ;)

Edited by Tubejack

Ja jochie, ze kunnen dan wel 600V op de anodes knallen (en bij de EL34 mag het 800V zijn), maar je zit altijd met dat schermrooster.

Hoe "sturdy" je buisjes ook zijn, het gaat onherroepelijk ten koste van de levensduur.

Voor gitaristen niet zo'n heel groot probleem, die vreten toch wel buizen.

Heb een tijdje de service gedaan voor een locale muziekzaak, en er waren er bij die elk half jaar nieuwe eindbuizen nodig hadden.

Soms baalden ze dan wel, want door de mishandeling waren de diverse electroden dan los in het mica gaan zitten, waardoor de buisjes een heel aparte, galmachtige klank hadden gekregen.

En met de nieuwe was dat natuurlijk niet zo.....er was dus een optimum in de performance, en dat lag dicht bij de totale uitputting van de buisjes! :D

- edit - typo

Edited by Guest

Dat van het schermrooster klopt, maar voor die lage prijs rooster ik ze lekker op  :P Rijmt niet.... :D

Maar even zonder dollen KT88.  Ik heb hier een set die al zeker 6 maanden gedraaid heeft bij de jongste.

Dat zie je wel aan de buis, ze zijn niet meer zo helder, maar het getter is nog goed.  

Ik heb ze nu rustig ingesteld op 40ma en als ze nog een half jaar mee gaan vind ik het prima  :)

Vergeleken met Svetlana (de echte) KT88  die ik al akelig goed vind. Vind ik deze Sovteks eigenlijk nog meer verfijnd, echt prachtig  :wub:

Geen voor-deel zonder een na-deel zal ik maar zeggen, hoewel nadelen....  voor de prijs van een setje Svetlana's kan ik 15... tot 20

van deze buizen kopen....

*edi typo 

Edited by Tubejack

Yep, het is ook erg afhankelijk van de schakeling, i.c. de ruststroom en de gebruikte impedanties/weerstanden.

Pg2 heeft niet voor niets zo'n limiet gekregen.

En sommige buisjes kunnen veel meer hebben dan andere, dat is soms zelfs batch-afhankelijk.

Ik had ooit eens een set tot op de draad versleten Chino-KT88s. Overgebleven na en revisie.

Moest de bias echt stuit staan en dan nog trokken ze amper de optimaal berekende stroom.

Maar KLINKEN, jonguh! :blink::D

Een aantal Russische buizen vind ik opmerkelijk goed.

Waar ik niet op te wachten zit is op "prijs opdrijving"  dat je met een aantal types gezien, volkomen knetter. :(

Ik zal er verder hier niet over uitweiden. ;)

Edited by Moderator2
topic geschoond

Een paar uurtjes tapedecks beluisterd opgenomen en bekeken bij een kennis

Akai  Pioneer Revox en een bloedmooie Teac studio machine in orginele console met grote vu meters.

Van alles hij heeft veel banden voornamenlijk met muziek uit de jaren 60 70.

Voor mij heeft hij enkele Beatles albums die ik zelf niet heb opgenomen,best leuk om te doen.

Tevens heb ik een paar onbespeelde banden van hem gekocht.

Gisteren kreeg ik van een vriend een hele mooie vintage Pickering lp clamp zwart met rode button :)

Hoe kan je audiofiele dag beter beginnen met muziek? 5:45 op.  Vrouw is naar haar werk, al een paar uur lekker muziek draaien.

Net de 12" versie van "I feel Love van Donna Summer" gedraaid  waanzinnig mooi op 24/192 :wub:   Maar ook oud werk van Earth & Fire  

Jerney was echt een super lekker wijf zeg   mooie vrouw  :rolleyes: Wat ben ik blij dat ik nu kan doen waar ik zelf zin in heb  :) 

Elvis staat nu haast live in de woonkamer te spelen, wat waren sommige opnames goed van hem.  

Zal ik jullie een oud geheim vertellen van een goed "huwelijk:  Something old, blue, borrowed and new. Geldt ook voor audio.  B)

Zo even boodschappen doen  ;)

Jack, mooie muziek! Je verdient een audiolamp!

Rob de Russische "audio lampen" ooit ontworpen voor militaire doeleinden zijn al zo mooi. Haast een perfecte match.

Bijzonder, dat zoiets ook vreedzaam ingezet kan worden.  

Ik was van de week mijn computer apparatuur aan het opschonen en toen kwam ik het tegen.

Mooie muziek uit de jaren 50, 60, 70 en 80 B.v. Essential Elvis Presley stereo '57  "living stereo"  staat op de hoes.  Nou niks overdreven.

Sommige opnames zijn denk ik ook stereo gemaakt,  maar dat geeft niet, het geluid van sommige stukken is fenomenaal.  

57.... toen zat ik zelf nog eens in de "planning"  Ze konden best goed opnemen toen  :)

En wat te denken van: "Visage fade to gray"  Of de lange studio versie van "Monents in love van The art of noise" "Bab kristallnacht"

Ik stream het via een Mac mini vanaf een dikke Synology Nas.  2 van mijn beste aankopen  :)

Afspelen gaat vanaf de mini met "Audirvana" die eerst het nummer in geheugen van de mini zet en dan pas afspeelt. 

Zo kan er niks mis gaan.  Problemen met netwerken, timing, en het ultieme "buzzword" jitter  zijn m.i. allang uit de wereld.

Oud nieuws ;)

Mijn vrouw ligt nog lekker te slapen, de wekker staat op 8:45  :rolleyes: Heerlijk rustig :D  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...