Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Overigens is het hear dodelijk saai de laatste tijd, soms brengt Luxman me nog even aan het lachen. Het lijkt verder wel een draaitafelforum.

Zit tegenwoordig toch wat meer op het groene forum, daar heeft de vakantienikste nog niet toegeslagen.

M :ph34r: rc

Ach op dat groene forum is het eigenlijk het hele jaar door vakantienikse. Op alle fora gaat het eigenlijk heel weinig over audio zelf maar des te meer over de bezitters van wat audio spullen... Enige waar dat wat minder is is op het (donker) blauwe forum maar daar is het weer zo ongezellig :D

De goede oude tijd van het oude HiFi.nl forum met figuren als Vette Kees die zijn interlinks frituurde maar ook goede diepgaande inhoudelijke discussies over audio zelf gevoerd werden en Bas (ja die) regelmatig fraaie luister recenties schreef, lijkt voorgoed voorbij...

;)

Miracle, uiteraard weet ik wel van jouw pc en de kabels etc.

Internetradio is niet mijn favoriet, maar

De goede oude tijd van het oude HiFi.nl forum met figuren als Vette Kees die zijn interlinks frituurde maar ook goede diepgaande inhoudelijke discussies over audio zelf gevoerd werden en Bas (ja die) regelmatig fraaie luister recenties schreef, lijkt voorgoed voorbij...

;)

Voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij...

(Media vita; Herinnering, J.C.Bloem)

Wie is Bas?

Ik luister idd erg weinig klassiek, zoals je weet. Het kan mij gewoon niet boeien.

Matige uitzendkwaliteit valt nog wel mee met sommige alternatieve zenders, die ik graag luister. Concertradio is ook maar 160Kbps, en dat is gelijk aan bijvoorbeeld KinkFM.

Of ik "gehakt" kan horen.....ik heb bij B.Gehakt een redelijk goed klinkende installatie, voor wat er aan apparatuur staat gehoord, maar of die werkelijk zo klonk door toevoegen van wat koolstofvezels op plaatsen buiten de signaalweg en/of stroomcircuit...... :rolleyes:

....of door wat lijnzaadolie en andere vloeibare/gel achtige stoffen....... :rolleyes: .... wens ik te betwijfelen.

Ook het verhaal van B. waar (van wie) hij de info vandaan zou hebben heb ik zo mijn twijfels over.

Ik wil graag dingen die boven mijn pet gaan uitproberen, maar wat dat gehakt aangaat, dat gaat mij echt te ver. Vooral die olie overal overheen, en speakerunits insmeren met spul wat er later weer vanaf brokkeld.....nee, aan mij niet besteed.

Concertzender: http://www.concertzender.nl/ontvangst.php?...streamoverzicht

Ik ga ook nog eens luisteren bij meneer Gehakt. De recensie die KT88 erover schreef was overrompelend.

Ik ga ook nog bij anderen luisteren. Niet iedereen schijnt er gevoelig voor te zijn, misschien ik ook niet.

En ik houd de ontwikkelingen in de gaten. Als er een extern apparaat zou komen zou dat het prettigste zijn.

speakerunits worden niet ingesmeerd ;)

:rolleyes: Ik ken toch een geval waar de tweeters wel ingesmeerd zijn. ;)

dan was de speaker blijkbaar niet goed geschikt voor mod en is dit onderdeel van het experimenteren geweest.

in principe is dit geen onderdeel van de mod. als ze zijn ingesmeerd is het hooguit de magneet en lijnzaadolie brokkelt niet af.

maar goed, er zal best een geval zijn waar dat klopt wat je zegt :)

was dat bij piet soms?

was dat bij piet soms?

Idd, en niet de magneet, maar de dome. :o

vreemd :confused:

dat geeft altijd gedoe lijkt mij.

Vandaag kreeg ik de E-shunt (electronische smoorspoel) van Menno van der Veen toegestuurd. Ik heb hem zojuist ingebouwd in mijn UL40-S2 buizenversterker.

Nou was deze versterker al steengoed, toch levert deze kleine investering direct een verbetering op.

Ik heb er geen weken voor nodig om het verschil vast te stellen. Het geluid is schoner, sprankelender, en de bas is weer strakker. Het is alsof je om 17.00 uur 's middags het geluid hebt dat je 's avonds om 24.00 mag verwachten, wanneer het lichtnet wat schoner is.

Maar volgens mij is het zelfs nog beter !

De print is door Menno ontwikkeld en door Tentlabs geproduceerd. Kwalitatief dus zeer hoogwaardig. Install and forget about it. Enjoy !!

Guest tubejack
Vandaag kreeg ik de E-shunt (electronische smoorspoel) van Menno van der Veen toegestuurd. Ik heb hem zojuist ingebouwd in mijn UL40-S2 buizenversterker.

Leuk om te horen Goodtube, ik kreeg vandaag ook zo' n pakketje met de post.

Er komt er in een mijn UL-40-S2 en een in de UL40-S2 die ik nog voor mijn dochter moet bouwen.

Ga ik na de vakantie doen :)

Fototje van mijn gemodificeerde RCD-975, hij klinkt "angstig" mooi :o Ruud weet exact wat ik bedoel. ;)

En dan heb ik nog nieteens het digitale gedeelte afgeschermd met koper.

Groeten,

Jack

cd.jpg

en nou diodes en spanningsregelaars vervangen :D

en ik zie een mega ferrietring direct waar de 220 de kast in komt, dus ook de analoge voeding komt daardoor heen. als je digitale voedingen genoeg ontstoort, kan dan die eerste niet weg? bij mij was dat goed te horen nml.

leuk dat het zo mooi klinkt!

groet

Guest tubejack
en nou diodes en spanningsregelaars vervangen :D

Dat zou ik kunnen doen, maar ik twijfel. Ik heb geleerd dat het menselijke oor feiloos in staat is om

allerlei kleine signaaltjes uit de ruis te halen. Rotel is royaal met 78xx regelaars in deze speler de

DA print heeft apparte regelaars voor +5 volt (digitaal) en +/- 15volt voor het analoge uithangstrapje.

Die voeding heb ik al een stuk beter gemaakt door in het digitale gedeelte Sanyo OS-CON te plaatsen

(ook bij de 2 dubbele TDA1305T Dac 's) En het analoge gedeelte Vishay 136

Ik zou i.d.d. de boel met kleine shuntjes per IC kunnen opwaarderen, zoals John v/d Sluis doet dus een stapje verder dat Tent met zijn shunt regelaars. maar dit is al heel erg goed. Ik denk dat ik het voorlopig zo laat

Als kopel condensator gebruik ik 2 verschillende merken polycarbonaat = angstig mooi en een m.i. perfecte

match een TDA1305T is wat helder ..... De Philips MKC's (die blauwe) zijn ietsje rond = weer in ballans.

en ik zie een mega ferrietring direct waar de 230 de kast in komt, dus ook de analoge voeding komt daardoor heen. als je digitale voedingen genoeg ontstoort, kan dan die eerste niet weg? bij mij was dat goed te horen nml.

W

na mijn vakantie gaan er shuntregelaars in mijn speler op de digitale voedingen (dat doe ik maar ff niet zelf). ben benieuwd, en zal het resultaat delen of het nou prachtig is of me een beetje tegenvalt.

groet

Eens een andere audiofiele dag, meer een pleidooi voor het belang van gemoedstoestand.

Ik heb wat persoonlijke struikelblokken uit de weg geruimd, lekker opgeruimd gevoel, en mijn set klinkt ook lekkerder! :)

Er is echt niets aan veranderd, maar het klinkt heel duidelijk allemaal, ik heb mezelf erop betrapt dat ik een nog onbekend detail hoorde.

Jammer dat het al zo laat is, ik wil muziek draaien!

@Jack: weer lekker bezig :cool2: Wat is dat voor wonderlijke speler, en dan vooral de DAC? Ik heb er wat over rondgezocht, maar word er niet echt wijzer van.

Guest tubejack
@Jack: weer lekker bezig :cool2: Wat is dat voor wonderlijke speler, en dan vooral de DAC? Ik heb er wat over rondgezocht, maar word er niet echt wijzer van.

Het was ooit een high-end speler zonder het bijbehorende kaartje

Jammer dat g

Mijn salaris (en dat is gemiddeld zo) is sinds die tijd zo'n 35% gestegen

Dat denk je! Het is voornamelijk gecorrigeerd. 9 jaar x gemiddeld 3% is 27% inflatiecorrectie :D

(Daarom heeft omrekenen naar Hfl. ook niet zoveel zin meer)

Je salaris is in werkelijkheid 1% per jaar gestegen.

@Jack. Mijn ervaring met goedkope loopwerkjes is prima. Ze zijn erg nauwkeurig en van overslaan totaal geen last. Mijn stelling is doordat ze zijn in staat een CD in 2 minuten in te lezen (en te kopieren), wat ik een hele knappe prestatie vind, dat ze wel erg nauwkeurig moeten zijn!

Zal m'n Cambridge wel een keer meenemen tzt :D speelt de meeste cd spelers wel weg.

Guest tubejack

@Miracle ik heb zo'n speler in 1996 gekocht voor 1395,- gulden

Zie ook http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/rotelrcd975.htm

Er zit een verbluffend goed loopwerk in, een Philips CDM9

Audio en zeker CD-spelers is vanaf die tijd toch alleen maar goedkoper geworden?.

Er zijn wel een paar mooe spelers in de prijsklasse van 600-750 b.v. de Arcam FMJ CD-17 nu 599euro bij RAF

Of een paar leuke modellen van Camdridge 640......840 tot zeg 1200euro...

Maar ik ken geen spelers die in deze prijsklasse met een mooi Philips loopwerk.

Dus wat techniek in deze prijsklasse betreft zijn we er m.i. op achteruit gegaan.

Die 16 bits kan mijn CD-160 van 1987 al prima uit lezen, ok 15,5 bits dan....

Maar een kras van zeker 1,5 mm is geen probleem.

Maar misschien heb ik wel helemaal mis, Goodtube goed idee om een keer langs te komen.

Stuur wel een PM.

Groeten,

Jack

ik dacht nog even na over de spanning van het digitale gedoe. ik denk niet dat zich dat als ruis in het signaal manifesteert, maar als verruwing van de muziek en detailverlies althans zo begrijp ik hetgeen erover geschreven is.

groet

@Miracle ik heb zo'n speler in 1996 gekocht voor 1395,- gulden

Zie ook http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/rotelrcd975.htm

Er zit een verbluffend goed loopwerk in, een Philips CDM9

Da's idd een stuk goedkoper dan wat ik me herinner, maar dan heb ik het over het jaar 2000.

Mooi voorbeeld van "goedkoper" worden van CD-spelers: Mijn Kenwood DP-3020 uit 1990, kostte toen Fl.550,-. Toen ik het ding een 10 jaar daarna wilde vervangen, door zijn identieke jongere broertje, de DP-6020* bleek die Fl.850,- te kosten. Toen heb ik maar besloten de 3020 op te knappen, voor een bedrag van nog geen Fl.100,-

Audio en zeker CD-spelers is vanaf die tijd toch alleen maar goedkoper geworden?.
Dat wilde ik toch iets anders formuleren Jack. Er is sinds die tijd steeds meer goedkope rommel bij gekomen. Het goede spul is alleen maar duurder geworden, en een stuk meer dan wat de inflatie is geweest.
Er zijn wel een paar mooe spelers in de prijsklasse van 600-750 b.v. de Arcam FMJ CD-17 nu 599euro bij RAF

Of een paar leuke modellen van Camdridge 640......840 tot zeg 1200euro...

Maar ik ken geen spelers die in deze prijsklasse met een mooi Philips loopwerk.

Dat zou kunnen komen doordat Philips geen mooie loopwerken meer maakt
Dus wat techniek in deze prijsklasse betreft zijn we er m.i. op achteruit gegaan.

Die 16 bits kan mijn CD-160 van 1987 al prima uit lezen, ok 15,5 bits dan....

Maar een kras van zeker 1,5 mm is geen probleem.

Ik heb hier een CD die zo dik onder de krassen zit dat hij alleen nog maar leesbaar is voor een Xirion allesvretertje van

Mijn salaris (en dat is gemiddeld zo) is sinds die tijd zo'n 35% gestegen, in de zelfde functie, bij de zelfde werkgeldgever.

Goh, dat ging bij mij in nog geen 2,5 jaar... :rolleyes::P

Mij salaris verhoging is meestal ongeveer gelijk aan de inflatie. 2.5% meer salaris, 2.5% inflatie, netto salaris verhoging 0%.

Zou een salarisverhoging leiden tot weer een audiofiele dag?

Als de salaris verhoging voldoende zou zijn wel ja. Voldoende om andere speakers en een phono pre te kunnen kopen. :D Maar dan zou ik eerder een 200-300% verhoging moeten krijgen, en om de een of ander reden zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...