Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Voor de gein, mijn Macbook aangesloten aan mijn stereo :rolleyes:

En de stream van radio6 vergeleken, met radio 6 via de kabel.

Wat heb je voor de kabel als digitale receiver gebruikt Jack? Gewoon het standaard UPC kastje? Volgens mij kun je daar een externe DAC aanhangen via S/PDIF. De interne DAC lijkt mij nou niet echt top. Op mijn Humax zit i.i.g. Toslink en HDMI als digitale uitgang.

'Tis wel leuk dat je het zo geprobeerd hebt maar op die manier blijft het een beetje appels met peren vergelijken. Zeker met de onboard dac van een Macbook.

Wat betreft het aanleveren: Volgens mij gaat het signaal van TV

Guest tubejack

Lees je wel goed? of ben ik zo onduidelijk? en mis je een bitje :D

Ik heb gewoon analoog UPC Peter, ik kijk nauwelijks TV en het analoge UPC signaal is best goed

omdat ik het niet verpest heb met vage splitters en coax hier in huis :)

Vergeleken is dus het analoge radio 6 signaal dat UPC z

Edited by tubejack

Jack,

Nee, CD was via interne DAC. Doch: ongeacht mods in voeding en uitgangstrap presteert mijn eigen speler beroerd als je niks aan de uitlezing doet (dus alle onzin die ik ermee uithaal), en speelt muziek als je wel alle tweakjes er op loslaat. Dus ik neem ogv mijn ervaring gemakshalve even aan dat het mindere geluid vd cd speler hoofdzakelijk te wijten is aan wat er aan de basis fout gaat (de uitlezing-foutcorrectie).

Pjotr, het is DAC na meneer de Vries van Pinkfaun. KT88 gaat er nog mee aan de slag.

Groet

Jack,

Nee, CD was via interne DAC. Doch: ongeacht mods in voeding en uitgangstrap presteert mijn eigen speler beroerd als je niks aan de uitlezing doet (dus alle onzin die ik ermee uithaal), en speelt muziek als je wel alle tweakjes er op loslaat. Dus ik neem ogv mijn ervaring gemakshalve even aan dat het mindere geluid vd cd speler hoofdzakelijk te wijten is aan wat er aan de basis fout gaat (de uitlezing-foutcorrectie).

Pjotr, het is DAC na meneer de Vries van Pinkfaun. KT88 gaat er nog mee aan de slag.

Groet

Rob, ik heb de Marantz uiteraard

De wijze waarop Marc de inhoud van een CD tot geluid brengt: de Opus leest de inhoud van een CD en schrijft die naar harddisk. Wat het verschil met cd-uitlezing is, is te vinden achter de diverse links die daarover de laatste tijd op dit forum gezet zijn.

Als het dan zo fout gaat bij de uitlezing van de CD, waarom gaat die uitlezing in die Opus dan ineens wel goed?

De CD moet immers ook gewoon uitgelezen worden om de gegevens op de HD te zetten. Gaat die uitlezing dan ineens niet vaud? Lijkt mij sterk.

Toen ik bij Marc heb geluisterd hebben we ook een vergelijk gedaan tussen een CD direct afgespeeld in de Opus, de opname (die al beter was dan wat de speler deed) vanaf de HD en de oudere Marantz speler.

Ik gaf heel duidelijk de voorkeur aan de Marantz. Deze klonk mij een stuk natuurlijker in de oren.

Heb je ook de draaitafel nog beluisterd?

Mijn audiofiele dagen bestaan uit het lezen van o.a. Music en emotion vanaf februari... :blink:

Verder luisteren we hier naar de radio waar we best wel een aardige zender op hebben gevonden.

:)

En Hans heeft de lectuur je iets bijgebracht ... ;):P

Gr

Stef

Mijn audiofiele dagen bestaan uit het lezen van o.a. Music en emotion vanaf februari... :blink:

Verder luisteren we hier naar de radio waar we best wel een aardige zender op hebben gevonden.

Gr

Stef

Best wel aardige stukjes, zoals een test van de Bose 901 de PrimaLuna versterkers ;) en zo...

Wanneer ik overigens vijf regels van een "test" heb gelezen weet ik al wie de schrijver is. Zo blijf ik de schrijfwijze van Ruud Jonker (veel randinformatie) en Werner Ero (veel details) erg waarderen. Jo Mullers schrijft alleen halleluja verhalen waar je weinig aan hebt. De anderen zitten daar tussen in, met elk hun eigen specialiteiten.

@Hans

Ik heb ook een abo op dat blad. Mijn mening bij meneer Ero is dat het nooit op kan. Hoe duur het ook is. Dat is wel een beetje waar M&E voor staat, prijzig spul, glamour.

Ik werd abonnee toen Menno nog veel schreef, helaas niet elke keer een bijdrage van hem.

@miracle: het verschil tussen CD weergave en rippen is dat bij CD weergave 1 leespoging wordt gedaan, om de datastroom niet te doen haperen worden missers rechtgeknoeid met correctie-software (circ). Een goede uitlezing naar harddisk gaat bij ontbrekende info terug, en aldus dient een exacte kopie op de harddisk te ontstaan. Blijkbaar is de harddisk vervolgens beter uit te lezen.

Er hebben over de technische aspecten diverse links gestaan de laatste tijd hear.

nog twee leuke:

http://www.positive-feedback.com/Issue44/amarra_minerva.htm

http://www.positive-feedback.com/Issue28/n...emoryplayer.htm

en deze uitleg sluit aan bij wat eerdere links inhielden: http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html

en kijk hier eens: http://www.soundstageav.com/audiovideotrends/

je bent welkom om eens bij het verschil tussen een onbehandelde en een behandelde (eigen) CD te horen. onmogelijk te missen. en je voorkeur kan ik ook voorspellen. het enige verschil is verbeterde uitlezing.

groet

@miracle: het verschil tussen CD weergave en rippen is dat bij CD weergave 1 leespoging wordt gedaan, om de datastroom niet te doen haperen worden missers rechtgeknoeid met correctie-software (circ). Een goede uitlezing naar harddisk gaat bij ontbrekende info terug, en aldus dient een exacte kopie op de harddisk te ontstaan. Blijkbaar is de harddisk vervolgens beter uit te lezen.

Er hebben over de technische aspecten diverse links gestaan de laatste tijd hear.

nog twee leuke:

http://www.positive-feedback.com/Issue44/amarra_minerva.htm

http://www.positive-feedback.com/Issue28/n...emoryplayer.htm

en deze uitleg sluit aan bij wat eerdere links inhielden: http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html

en kijk hier eens: http://www.soundstageav.com/audiovideotrends/

je bent welkom om eens bij het verschil tussen een onbehandelde en een behandelde (eigen) CD te horen. onmogelijk te missen. en je voorkeur kan ik ook voorspellen. het enige verschil is verbeterde uitlezing.

groet

Leuke links allemaal.

Maar wat er vooral misgaat bij cd's heeft goodtube in het berichtje voor dat van Miracle eigenlijk al prijsgegeven.

Een cd draaien gebruikt een servo-systeem dat de cd gedurende het afspelen met een steeds wisselende snelheid moet aansturen. Van de binnenrand naar de buitenrand gaat het van langzaam naar snel. Dit is een geavanceerd proces, nog wel iets moeilijker dan een Lp op constante draaisnelheid houden. En hier ontstaat altijd jitter.

Een cd-rom die data van een muziek-cd uitleest heeft niks met een servosysteem, maar probeert gewoon zo snel mogelijk de gegevens te pakken te krijgen. Dat hoeft niet precies 44,1 KHz te zijn. En dat gaat vrijwel altijd foutloos, en met jitter heb je niks te maken.

(Ik heb met zowel EAC als mijn standaard ripper cd's geript en steeds ontstonden exact dezelfde bestanden; ik heb ook groene en 'bewierookte' cd's geript, en alweer was er geen verschil in het resultaat).

In eerdere posts is al eens aangegeven dat het uitlezen van cd's op een cd-speler niet snel fout gaat. Het probleem ligt dus ergens anders, en dat is m.i. het altijd falende -nooit zo preciese- servo-systeem met jitter als gevolg.

M :ph34r: rc

Gr

Stef

Best wel aardige stukjes, zoals een test van de Bose 901 de PrimaLuna versterkers ;) en zo...

Wanneer ik overigens vijf regels van een "test" heb gelezen weet ik al wie de schrijver is. Zo blijf ik de schrijfwijze van Ruud Jonker (veel randinformatie) en Werner Ero (veel details) erg waarderen. Jo Mullers schrijft alleen halleluja verhalen waar je weinig aan hebt. De anderen zitten daar tussen in, met elk hun eigen specialiteiten.

Ik heb voor het eerst een paar weken geledeneen Music en Emotion gekocht. Er staat een artiekel in over de VPI Scout II en de bose 901. Voor mij is dit denk ik de laatste keer dat ik dit blad koop. Toegegeven het blad is niet heel duur, maar ik vind het echt flut artiekelen. De Hifi+ of de What Hifi etc etc vind ik dan zelf veel beter. Ik zeg niet dat die bladen minder commercieel zijn maar ik vind ze toch wat professioneler overkomen.

Sommige geven in het verslag vaak al een korte vergelijk met andere speakers wat ik vaak wel zo fijn vind en geven ook meer een conclusie:

Strengths:

Weaknesses:

Verdict:

Soms ook wat meetgegevens. Etc

Dat geeft mij toch een wat betere indruk wat een apparaat kan.

Een cd draaien gebruikt een servo-systeem dat de cd gedurende het afspelen met een steeds wisselende snelheid moet aansturen. Van de binnenrand naar de buitenrand gaat het van langzaam naar snel. Dit is een geavanceerd proces, nog wel iets moeilijker dan een Lp op constante draaisnelheid houden. En hier ontstaat altijd jitter.

Vind dit wel erg vaag hoor. Dacht dat jitter toch iets was met de clock van de DA-converter chip. Hoe zich dat vertaalt naar het servo systeem zie ik niet zo.

Overigens moet het servo systeem in de CD/DVD drive van een PC vele malen harder werken dan die in een gewone CD speler. Die drive draait vele malen sneller en moet ook de servo van het laser syteem ditto veel sneller reageren.

;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...