Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zo'n sgueezecenter is toch niet alleen voor internetradio?

Daar gaan ook flacjes in en wavjes. En wie weet met welke resolutie wel niet.

Exact.

Overigens is het vergelijken van KHz met Kbits niet zo zinvol. <_<

Dat was de vergelijking ook niet.

Guest tubejack
Mijn excuses, ik zal stoppen met het vermelden van mijn werkzaamheden van verbeteren van zaken die toch geen zin hebben.

Net zoals tuners bijv. , die gaan maar tot 15 kHz dus waarom zou je daar ook maar iets aan willen "verbeteren"? M.i. weggegooid geld........

Nergens voor nodig..... ieder zo zijn eigen ding.

Het heeft inderdaad weinig zin, om een moderne FM tuner op te knappen, paar uitzonderingen daar gelaten.

Echter het

Maar ik vind ook, zodra de bitstreams via het internet richting 256K of > gaan, dat digitale audio via het internet een mooi alternatief is.

Jack

Het maakt ook nogal wat uit of het om een variabele bit rate gaat of om een vaste bit rate. Ik heb begrepen dat met een variabele bit rate boven de 192 kHz (wat R4 streamt) de kwaliteit niet echt noemenswaardig meer toeneemt met MP3.

;)

Guest tubejack

Even het signaal van het www, air en kabel naast elkaar....

Het is jammer, dat nu juist vandaag de ontvangst van Radio 4 zo slecht is via 94,3mhz uit de ether.

Als ik me niet vergis wordt daar aangewerkt, en komen er meer en/of sterkere FM zenders.

Vooral met stemmen en b.v. violen, piano kun je het verschil goed horen.

1) FM, 2)UPC en 2) WWW

Even het signaal van het www, air en kabel naast elkaar....

Het is jammer, dat nu juist vandaag de ontvangst van Radio 4 zo slecht is via 94,3mhz uit de ether.

Als ik me niet vergis wordt daar aangewerkt, en komen er meer en/of sterkere FM zenders.

Vooral met stemmen en b.v. violen, piano kun je het verschil goed horen.

1) FM, 2)UPC en 2) WWW

Het is een feit dat de Logitech SqueezeBox (volledige naam omdat er anders mensen van de leg raken) een aantal duidelijke ontwerpfoutjes (of beter gezegd: cutting corners) bevat die alles tesamen gewoon vatbaar zijn voor technische verbetering, ongeacht wat je er aan signalen instopt.

Zover had ik het al wel uitgezocht.

Als mijn nutteloze project klaar is, houd ik hem graag naast die van jou om te horen of ik inderdaad zinloos werk heb verricht.

En wil ik hem ook nog wel naast 1 van jouw referentie-FM tuners leggen.

Guest tubejack
Als mijn nutteloze project klaar is, houd ik hem graag naast die van jou om te horen of ik inderdaad zinloos werk heb verricht.

En wil ik hem ook nog wel naast 1 van jouw referentie-FM tuners leggen.

Er is niemand, hier die zegt dat jij nutteloos werk verricht KT88.

Ik geef duidelijk aan, dat ik mijn Squeeze Box alleen voor internet radio gebruik... voor de rest

draai ik liever LP' s of CD's of zet gewoon de radio aan.

Het Squeeze center op mijn Mac draaidt en doet eindelijk wat ik wil.

Ik heb nu 30 stations op 256Kbit http://www.di.fm/ en d

Maar ik vind ook, zodra de bitstreams via het internet richting 256K of > gaan, dat digitale audio via het internet een mooi alternatief is.

Jack

Leesvoer: http://jthz.com/mp3/

Via de kabel komt R4 via de digitale decoder in MP3 binnen op 256 kb/s CBR op 48 kHz sr.

Via internet komt R4 binnen in MP3 op 192 kb/s VBR op 44.1 kHz sr.

Dit geldt voor 2 kanaals stereo. Voor 5.1 is het een ander verhaal, geen idee hoe dat zit. Ben wel benieuwd naar de uitkomst van Sander zijn voorstel voor een vergelijk.

;)

Guest tubejack
Toen kwam ik dit tegen, lijkt me heel interessant voor Jack, DAB ontvanger met analoog FM en AM, en blijkbaar is in in analoog beter dan alle bekende super high-end tuners :o

En dat voor $100...

In de USA hebben ze HD radio, jammer dat ze dit systeem niet in hier in Nederland gekozen hebben.

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/...5/01/93466.html

Een signaal samen met het normale FM-signaal waardoor je ook je huidige ontvanger kunt blijven gebruiken.

Voor het HD signaal heb je uiteraard een speciale ontvanger nodig net als DAB

DAB vind ik nog niet interessant ..... internet radio vanaf 128Kbits klinkt beter. Hier in Nederland zijn proefuitzendingen geweest met FMeXtra meer kun je hier lezen. http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/011.dab/

Leuke site overgens http://www.ham-radio.com/k6sti/index.html maar sterk op de Amerikaanse markt gericht.

Groeten,

Jack

Hoe denk je dat de buis dan versterkt?

Ha leuk Sander m.i. altijd op zijn max. of de versterker nu op laag volume 10 miliwatt aan de speakers afgeeft of 8watt

zoals bij de meeste 300B' s. Altijd staat hij op zijn maximale te leveren uitgangsvermogen ingesteld bij een triode is het rendement

slechts 25% dus hij staat in dit geval 32watt in warmte te verstoken :rolleyes:

Even nadenken Jack......als die buis altijd dezelfde stroom staat te trekken is het een weerstand.......

Om audiosignalen te versterken moet er ergens iets gaan vari

Guest tubejack
Persoonlijk interesseerde het digitale deel me niet, maar blijkbaar doet ie het als analoge tuner ook buitengewoon goed :huh:

Bart die waardes zijn goed maar b.v. Robx' s Kenwood KT1100SD is veel beter, ik vind het HD systeem wel erg mooi, maar dat hebben

ze alleen in de States, eigenlijk zouden er wat muziekliefhebbers de politiek in moeten :rolleyes:

Guest tubejack
Even nadenken Jack......als die buis altijd dezelfde stroom staat te trekken is het een weerstand.......

Om audiosignalen te versterken moet er ergens iets gaan vari

Bart, die waardes zijn goed maar b.v. Robx' s Kenwood KT1100SD is veel beter, ik vind het HD systeem wel erg mooi, maar dat hebben

ze alleen in de States, eigenlijk zouden er wat muziekliefhebbers de politiek in moeten :rolleyes:

O gelukkig. Zo'n Kenwood spreekt me veel meer aan dan zo'n lelijk klein plestik prutsbakje <_<

Guest tubejack

Ook in mijn Philips CD-160 heb ik de TDA1541 DAC beter ontkoppeld er zat daar 220nF SMD.

T.o.v. 100nF standaard ...Toemaar.... :D Dat komt m.i. doordat de hoofdprint universeel

is en mogelijk in meerder Philips, Aristona en Marantz spelers is gebruikt.

B.v. in de beroemde CD-650 zit hij ook :)

Er was zo weinig ruimte onder de print dat ik dit keer hele kleine 470nF condensatoren bovenop

de DAC heb gesoldeerd. D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...