Guest KT88 Posted 17 september 2009 Report Share Posted 17 september 2009 Als ik even mag, Jack: zaterdag 26 september. Thanks! Als je mee wilt rijden, stuur dan even een mailtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 (edited) PPS ik ga ook nog eens een ander instelpunt proberen, er loopt nu 11 mA, da's wel zuinigjes, meer zou makkelijk beter kunnen zijn.. 11ma? niet een beetje veel Bart Vandaag de 6211A buisjes binnen gekregen, kunnen zo zonder enige wijziging in de MCML05 want daar is Va rond de 100v en de Rk 470ohm Volgens het "boekje" nagemeten en het klopt! Typical Operation: ----------------- Class A Amplifier Plate Voltage 100 V Grid No. 1 Voltage Derived from Cathode Bias Resistor 470 Ohms Amplification Factor 27 Plate Resistance 7500 Ohms Transconductance 3600 Edited 18 september 2009 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 11ma? niet een beetje veel Bart Uhh, vind je? Ik ben nog lang geen expert.. Effe nagekeken, maar idd 11 mA bij 150 V Rk 220 ohm.. http://tubedata.itchurch.org/sheets/030/6/6211.pdf Vandaag de 6211A buisjes binnen gekregen, kunnen zo zonder enige wijziging in de MCML05 wantdaar is Va rond de 100v en de Rk 470ohm Volgens het "boekje" nagemeten en het klopt! Typical Operation: ----------------- Class A Amplifier Plate Voltage 100 V Grid No. 1 Voltage Derived from Cathode Bias Resistor 470 Ohms Amplification Factor 27 Plate Resistance 7500 Ohms Transconductance 3600 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 11ma? niet een beetje veel Bart Uhh, vind je? Ik ben nog lang geen expert.. Uitdezelfde sheet Wa = max 1,5watt bij een Va van 150V en een Ia van 11ma zit je daar m.i. boven Ik zou die buis op de helft v/d curve zetten dan zit hij allang in zijn lineaire bereik ff natte vingewerk Rk =330ohm. Dan zal de Ia iets van 7ma zijn. Mijn instellingen zijn bij een Va van 100V en bij pak hem beet 5 ma vind ik het mooi E.e.a. staat nu in te spelen, gekke buisjes zeg, helemaal transparant Helemaal?! De mijne hebben een klein zilveren kopje, bij de ene is dat nog een stuk kleiner dan bij de andere, maakte me daar al een beetje zorgen over.. Helemaal ..... er zit wat zilverpoeder bij de zij-getter meer niet.... We zijn lekker bezig! Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Ik had hem al eerder gezien, maar ik dacht wat moet ik er mee? de-emphasis Een vriend gaf inzicht...... ben er niet blij mee Dit is een techniek waarbij de hoge tonen harder worden opgenomen, FM b.v. kent dat ook.... Ik wist niet dat het bij CD's ook zo was Ik heb me laten vertellen dat het niet vaak gebruikt wordt, maar dit houd in dat van de meeste TDA1541 IV trappen weinig klopt Ga weer gauw een CDtje opzetten, wat klinkt het lekker Gegroet, Jack P.s. Toch maar een kathode volger op pootje 5 = ingang 2e opamp Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Uitdezelfde sheet Wa = max 1,5watt bij een Va van 150V en een Ia van 11ma zit je daar m.i. boven Daar heb ik dus mooi helemaal niet op gelet, alleen naar de grafiek gekeken. Vond het wel lastig dat er geen safe operating area op aangegeven stond Ik merk wel dat ik op een lichtelijk verkeerde manier naar die grafieken kijk Weer wat geleerd Ik zou die buis op de helft v/d curve zetten dan zit hij allang in zijn lineaire bereik ff natte vingewerk Rk =330ohm.Dan zal de Ia iets van 7ma zijn. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 P.s. Toch maar een kathode volger op pootje 5 = ingang 2e opamp Bah, ga je mond spoelen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Ik merk wel dat ik op een lichtelijk verkeerde manier naar die grafieken kijk Gaat toch goed? Zelf ben ik er nog niet uit wat nu het beste is: Meer stroom bekent vaak dat hij meer liniair versterkt, en bij kleine spanningverschillen zoals dit kan dat mooi. Maar hoe zit het dan met de ruis..... Ik heb me laten vertellen dat b.v. het bekende merk Jadis heel weinig stroom door zijn ECC83 buisjes laat lopen juist hiervoor.... Het is m.i. altijd een compromis..... En veel stroom beperkt weer de levensduur van een buis..... En zo zijn er nog meer overwegingen...Gelukkig geven ze bij veel buizen een voorbeeld (typical) instelling... :-) Ik dacht dat deemphasis iets was dat op de allereerste cd's gebruikt werd? Tot voor kort kon ik het me niet eens voorstellen..... bij een CD denk je al gauw aan waardes van 100dB S/N..... Maar misschien dat er iemand iets zinnigs over kan vertellen...??? Sander? Peter???? Maar hoe bedoel je dat de meeste trappen dan niet kloppen? Heb jij wel eens een hobby TDA1541 project m Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Ik merk wel dat ik op een lichtelijk verkeerde manier naar die grafieken kijk Gaat toch goed? Zelf ben ik er nog niet uit wat nu het beste is: Meer stroom bekent vaak dat hij meer liniair versterkt, en bij kleine spanningverschillen zoals dit kan dat mooi. Maar hoe zit het dan met de ruis..... Ik heb me laten vertellen dat b.v. het bekende merk Jadis heel weinig stroom door zijn ECC83 buisjes laat lopen juist hiervoor.... Het is m.i. altijd een compromis..... En veel stroom beperkt weer de levensduur van een buis..... En zo zijn er nog meer overwegingen...Gelukkig geven ze bij veel buizen een voorbeeld (typical) instelling... :-) Daar ben ik natuurlijk veel te eigenwijs voor en te onwetend.. Van ruis heb ik geen last, juist mooi hoe de muziek 'uit het niets' komt Ik dacht dat deemphasis iets was dat op de allereerste cd's gebruikt werd? Tot voor kort kon ik het me niet eens voorstellen..... bij een CD denk je al gauw aan waardes van 100dB S/N..... Maar misschien dat er iemand iets zinnigs over kan vertellen...??? Sander? Peter???? Maar hoe bedoel je dat de meeste trappen dan niet kloppen? Heb jij wel eens een hobby TDA1541 project m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 (edited) Geinig, is er iemand die m Edited 20 september 2009 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Vandaag mij audiofiel dagje. Vanavond op de AVM komt Menno van der Veen vertellen over het zelf bouwen van Buizen versterkers. ik verheug mij daar dus nu al op. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Vandaag mij audiofiel dagje.Vanavond op de AVM komt Menno van der Veen vertellen over het zelf bouwen van Buizen versterkers. ik verheug mij daar dus nu al op. Groetjes George Hallo, Ik dus ook! Niet dat ik wat ga bouwen, maar omdat ik, van de vorige keren dat Menno er was, weet dat hij zeer onderhoudend kan vertellen. Een genot om naar die man te luisteren. Een aanrader dus om ook te komen; kun je gelijk meemaken hoe het er bij de AVMN aan toe gaat. Da's dus ook leuk. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Vandaag echt een audiofiele dag beleeft. Ik heb veel reacties op mijn ad van mijn draide's gekregen. Ik kon ze uiteindelijk niet verkopen maar er is wel een hele leuke luister middag uit gekomen. Eerst hebben we een tijd op mijn eigen eindversterkers geluisterd. Ik heb al eens eerder mijn driade's op andere versterkers gehoord en kreeg altijd de indruk dat die niet genoeg vermogen produceerden. De testopstelling werd het volgende. Versterker : Van medevoort Ma220 Cd-speler : Denon DCD-615 Bekabeling : Home made ? De muziek die hij had meegebracht was voor mij ook totaal nieuw. Artiesten zoals Ricks road,dusk,yello,muse waren voor mij nieuw. Het bleek muziek met veel gevoel te zijn. Dit kwam er zeker ook uit. Mijn denon's hebben een heel gecontroleerde perfecte weergave. De luidsprekers worden aan een kort lijntje gehouden. Zeker ook mooi maar de Van medevoort klinkt totaal anders. Na goed vergeleken te hebben moesten wij beide concluderen dat het een verschil is van dag en nacht. En (helaas) ook dat de van medevoort mijn Denon monster bakken er compleet uitspeelde. Zo open,muzikaal en groots heb ik mijn luidsprekers nog nooit horen klinken. Het is van een goede weergave gegaan naar een weergave die in menig High end audio studio niet zal weerstaan. Echt genieten. We kregen beide een grote glimlag op onze gezichten. Wat is dit toch een mooie hobby ! Buren bedach Ik had een goede winst op mijn luidsprekers kunnen halen. Maar ook al had hij nog meer geboden dan de vraagprijs ik kan ze niet weg doen. Hij moet zoeken naar een ander paartje 103mkII (veel succes daarbij, er zijn er maar een paar) en ik verkoop mijn denon's en schaf een Van medevoort Ma220 ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Vandaag echt een audiofiele dag beleeft. [...] Man, man, man, voor E600.- ben je de man ...ohh en zoek eens een leuke vriendin of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Vandaag echt een audiofiele dag beleeft. [...] Man, man, man, voor E600.- ben je de man ...ohh en zoek eens een leuke vriendin of zo... Pakt de zaklamp en kijkt door het raam Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 Misschien moet je die zaklamp laten voor wat het is, en een zoeklamp proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 24 september 2009 Report Share Posted 24 september 2009 zoiets ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Ik kreeg zelfs het idee dat ik ook zo'n buizenversterker in elkaar kan zetten, want met die montagehandleiding gaat het stap voor stap en in kleur, zodat elke bouwleek (zoals ik) het ook zou kunnen. Die stap-voor-stap handleiding is prima, gewoon relaxed volgen. Je heb gelijk een idee wat dingen doen en hoe het e.e.a. in elkaar zit. Dat is iets wat m.i. een groot voordeel is, als je later iets wil veranderen of mocht er ooit wat stuk gaan. Als je kunt solderen en een klein beetje handig bent - Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Een compromisloos projekt, leef je lekker uit Jack En leuk dat je ook Menno-fiel bent geworden, Audiofreak! Je hebt helemaal gelijk Jack, hij kan moeilijke dingen makkelijk uitleggen. Hij weet goed het juiste 'knopje' te vinden, da's zeker ook een talent. Morgen maar eens horen wat ie over kabels te vertellen heeft. Jack komt dus ook, Sander ook neem ik aan, verder niets van gehoord, dus. Miracle had het er ook over gehad? Vanavond maar eens vroeg naar bed, wordt een lange dag morgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 I'll be there, en als het goed is Mumsoft ook. Rond 1400 uur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 en als het goed is Mumsoft ook. Ha, dat las ik net elders. Leuk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 I'll be there, en als het goed is Mumsoft ook. Rond 1400 uur. Suret Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Veel plezier in de Sassenstraat! Helaas kan ik er niet bij zijn. Dat spijt me nu meer dan anders! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Dank je, en er komen nog genoeg gelegenheden Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2009 Report Share Posted 25 september 2009 Ik had graag morgen bij de open dag willen zijn, maar ik had nou eenmaal toegezegd dat ik naar de demo van Music2 zou komedn bij Sense of Music.Ook leuk hoor. Ja vast, dat is hier bij wijze van spreken om de hoek. Jij hier, ik in Zwolle. Wat je van ver haalt is lekker, zeg maar. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts