Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Omdat ik vandaag vanaf Krefelt nog wat tijd over had ben ik even bij De Stemvork aan geweest. Daar stond een joekel van een subwoofer die vandaag nog is afgeleverd. Het ding is ca 1 m hoog, 80 cm breed en 60 cm diep. Er zit een Eminent speaker in met een diameter van ca 50 cm. Het ding is gemaakt van 36 mm MDF met de nodige verstijvingen. Jammer genoeg kon ik hem niet meer horen. Die hem wel gehoord hebben vonden het beter dan alle eerder gehoorde Sub's.

De Infinity Omega's waren kort na mijn berichtje Hear al verkocht... zou het zo werken..??

Verder nieuwe spullen van Xindak en Advance gezien.. errug mooi voor weinig geld.

Altijd gezellig daar even binnen te lopen.... en met een CD tje, HVT en een exemplaar van een nieuw tijdschrift (het vinyl tijdschrift) weer naar buiten.

:)

Niet alleen een opschepper hoor,maar ook een miracles persoon die denkt dat hij van modificeren(verbouwen) van luidsprekers alles afweet. :lol:

Henk.

Hoe kan jij nu weten wat ik denk?

Ik denk zeker niet alles van modificeren/verbouwen van luidsprekers te weten. Dat zal wss niemand ooit weten.

Iemand die beweerd wel alles daarvan te weten is gewoon dom, en leert ook nooit meer iets bij.

Ik probeer nog steeds iedere dag wat bij te leren, en dat lukt me tot nu toe heel goed.

Wat dat met opscheppen temaken heeft weet en snap ik niet, zelfs een automonteur werkt zo, en komt er ook voor uit welke opleiding hij genoten heeft door zijn diploma's en getuigschriften aan de garagemuur te hangen. Is dat dan ook opscheppen?

Ik heb mijn diploma's en getuigschriften gewoon in een map in de kast liggen, en komt er enkel uit wanneer er een nieuw exemplaar bij gedaan word.

Heeft er iemand een setje E188CC, voor een vriendelijke prijs op de plank liggen :rolleyes::rolleyes:

Ik heb nog wel wat liggen geloof ik, zal 'ns loeren.

Ik ga hier eens grote (buizen) opruiming houden, dat tijdperk is wel zowat afgesloten voor mij.

Guest tubejack
Heeft er iemand een setje E188CC, voor een vriendelijke prijs op de plank liggen :rolleyes::rolleyes:

Ik heb nog wel wat liggen geloof ik, zal 'ns loeren.

Ik ga hier eens grote (buizen) opruiming houden, dat tijdperk is wel zowat afgesloten voor mij.

Ahhhh gelukkig weer on-topic :rolleyes:B) D

Dat besef ik, hoewel het toch onaangenaam klinkt van een persoon die als een van de weinigen hear, echt kennis heeft van deze materie en er zelf mee gestopt is.

Dat besef ik, hoewel het toch onaangenaam klinkt van een persoon die als een van de weinigen hear, echt kennis heeft van deze materie en er zelf mee gestopt is.

Hobbymatig gestopt, ik repareer en modificeer echt nog wel buizenversterkers hoor.

Maar voor klanten ga ik geen tweedehands buisjes inzetten, die krijgen gewoon nieuwe.

Ik doe alleen zelf niets meer met buizen, de speakers waaraan ik mijn hart heb verpand vereisen nu eenmaal flink wat pep.

Dat zou wel op te lossen zijn met 4 x KT88 per kanaal in UL ofzo, maar ik ben dik tevreden met mijn UcD-tjes.

@ Jack: ik heb nog wel echte coax-relaisjes, dat zou voor die antenne-omschakeling wel werken denk ik.

2 of 4 x om, dan kun je de niet-geselecteerde antenne kortsluiten naar ground.

Guest tubejack

Nee joh ..... stttt stil nou :rolleyes:

D

Guest tubejack
@ Jack: ik heb nog wel echte coax-relaisjes, dat zou voor die antenne-omschakeling wel werken denk ik.

2 of 4 x om, dan kun je de niet-geselecteerde antenne kortsluiten naar ground.

Mooi KT88 ik had een eenvoudig 24volt relais genomen, het was een extraatje in deze tuner....

Edited by tubejack

Ik heb mijn exemplaren ietsje verder uit elkaar gezet ongeveer 2,5 meter

ze wat ingedraaid en mijn 3 zits bank meer in het midden neergezet.

@Jack, zoals je weet ben ik met de focussing, pin-point of hoe je het ook wilt noemen vanaf het begin wat aan het experimenteren geweest.

De PP's stonden aanvankelijk 2 meter uit elkaar, daarna ben ik gaan experimenteren met indraaien en verder uit elkaar zetten.

Maar ik kreeg die stem niet goed in het midden. Ook niet op een grotere luisterafstand van zelfs 6 meter. Dat kan aan mijn opstelling liggen (naast de linker luidspreker bevindt zich een muur, maar naast de rechter speaker is het open)

Vandaag de luidsprekers maar eens dichter bij elkaar gezet, en jawel, daar verschijnt een betere focussing.

1,75 cm hart op hart is nu de afstand, en een beetje ingedraaid, hoewel dat niet nodig is, maar wat beter oogt op afstand

Dus jij hebt ze verder uit elkaar gezet, en ik juist dichterbij.

Het zal per ruimte wel uitvogelen blijven met dit soort dingen.

Het mooie is dat het podium breed blijft. Veel breder dan die 1,75 meter.

Overigens de afstand tot de achterwand is niet zo kritisch. Of ze er met de achterkant nu 50 cm vanaf staan of 30 cm maakt m.i. niets uit.

Guest tubejack

Hoi Goodtube, ik heb net de rolmaat er eens bij gepakt, ze staan 1 meter 90 uit elkaar.

Net als jij, heb ik links een wand. Bij mij op 1m20. Verder heb ik ze zo' n 60cm voor mijn overgordijnen staan.

In werkelijkheid staan ze nog een aantal cm verder van de CV' s en nog wel 15 cm voor de ramen weg.

Ik heb ze ze behoorlijk ingedraaid zeker 15...20 graden en het stereo-beeld is goed, het geluid is magisch mooi. :)

Zal morgen de rechterbox 15 cm verschuiven om zo hart op hart naar 175 te komen.

Bedankt voor de tip.

Jack

Ik heb mijn exemplaren ietsje verder uit elkaar gezet ongeveer 2,5 meter

ze wat ingedraaid en mijn 3 zits bank meer in het midden neergezet.

@Jack, zoals je weet ben ik met de focussing, pin-point of hoe je het ook wilt noemen vanaf het begin wat aan het experimenteren geweest.

De PP's stonden aanvankelijk 2 meter uit elkaar, daarna ben ik gaan experimenteren met indraaien en verder uit elkaar zetten.

Maar ik kreeg die stem niet goed in het midden. Ook niet op een grotere luisterafstand van zelfs 6 meter. Dat kan aan mijn opstelling liggen (naast de linker luidspreker bevindt zich een muur, maar naast de rechter speaker is het open)

Vandaag de luidsprekers maar eens dichter bij elkaar gezet, en jawel, daar verschijnt een betere focussing.

1,75 cm hart op hart is nu de afstand, en een beetje ingedraaid, hoewel dat niet nodig is, maar wat beter oogt op afstand

Dus jij hebt ze verder uit elkaar gezet, en ik juist dichterbij.

Het zal per ruimte wel uitvogelen blijven met dit soort dingen.

Het mooie is dat het podium breed blijft. Veel breder dan die 1,75 meter.

Overigens de afstand tot de achterwand is niet zo kritisch. Of ze er met de achterkant nu 50 cm vanaf staan of 30 cm maakt m.i. niets uit.

zal wel aan alles liggen behalve de speakers zeker. :lol:

die van mij staan altijd wel goed. komt niet zo kritisch. heb ze nog nooit zo kunnen plaatsen dat de stem niet natuurlijk klinkend en mooi vol uit het midden kwam.

lukt gewoon niet.

met audio note en musical affairs werkt dat ook zo.

kun je lekker uit het midden zitten en het stereo beeld volgt je gewoon.

@M44

Goedemorgen.

Mijn vorige speakers, dat waren vloerstaanders van Klipsch, hadden ook een veel makkelijker en duidelijker focus, meer gericht zegmaar. Ik kon meteen horen wanneer de aansluitingen uit fase waren aangesloten en dat is op deze PP's minder snel waar te nemen!

Maar die Klipschen hadden dan wel een mooie focus, maar daardoor ook weer beperkingen. Want rondstraalgedrag vind ik zelf veel meer waard! Het geluid is overal!

@M44

Goedemorgen.

Mijn vorige speakers, dat waren vloerstaanders van Klipsch, hadden ook een veel makkelijker en duidelijker focus, meer gericht zegmaar. Ik kon meteen horen wanneer de aansluitingen uit fase waren aangesloten en dat is op deze PP's minder snel waar te nemen!

Maar die Klipschen hadden dan wel een mooie focus, maar daardoor ook weer beperkingen. Want rondstraalgedrag vind ik zelf veel meer waard! Het geluid is overal!

met alle akoestische problemen van dien ;)

maar succes met experimenteren.

ik ben blij dat ik die tijd heb gehad

Het is werkelijk ongekend dat ik geen akoestische problemen heb in deze best wel harde kamer !

Een heel sprankelend geluid, een goede bas wanneer de muziek dit aanbiedt en het geluid is overal goed te volgen. Ook naast de luisterplaats, of zelfs in de keuken. (die bevindt zich in tegengestelde richting van het geluid)

Geen geboem, geen gekleur. Uitstekende 'articulatie'. Dus experimenteren is leuk, om de puntjes midden op de i te krijgen. Maar tevreden, dat ben ik al vanaf de dag dat die jongens werden binnengereden <_<

Guest tubejack

Zo 1e klusje van vandaag :)

Luidsprekers op 165 cm uit elkaar en ze maar een paar graden ingedraaid.

Eerst maar even een tijdje luisteren..... hmm update klinkt goed, laat het zo voorlopig staan :)

Groet,

Jack

Edited by tubejack

Het is werkelijk ongekend dat ik geen akoestische problemen heb in deze best wel harde kamer !

Een heel sprankelend geluid, een goede bas wanneer de muziek dit aanbiedt en het geluid is overal goed te volgen. Ook naast de luisterplaats, of zelfs in de keuken. (die bevindt zich in tegengestelde richting van het geluid)

Geen geboem, geen gekleur. Uitstekende 'articulatie'. Dus experimenteren is leuk, om de puntjes midden op de i te krijgen. Maar tevreden, dat ben ik al vanaf de dag dat die jongens werden binnengereden <_<

stereo beeld blijft hier nog overeind zelfs als ik de gang of tuin inloop. das niet eens tegengesteld maar haaks met muur ertussen

vreemd dat je geluid overal goed te volgen is , door het hele huis blijkbaar maar voor een normaal stereo beeld ben je al bezig met schuiven en draaien vanaf dat je ze hebt.

en dan nog is het een "betere" focussing.

ipv een goede.

maar desondanks dat je je speakers naast en open en een gesloten wand hebt staan heb je geen akoestische problemen?

en eigenlijk klinken ze perfect maar je krijgt d puntjes niet op de i.

ik vind een stem die je niet in focus krijgt en uit het midden geplaatst word een flinke i anders :lol:

mischien moet je er een tentlab cd speler bij kopen. :P

die heb ik niet nodig want ik hou niet van muziek

haha m44, nee Tentlabs is alleen voor muziekliefhebbers <_<

Probeer stereobeeld niet te verwarren met focussing. Wanneer speakers te ver uit elkaar staan, k

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...