Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

over alle 4

Hmmm denk het niet, kijk eens in je eigen versterker :rolleyes:

Dat zijn retetrage 1N4007s, daar zou ik echt iets anders voor pakken. :rolleyes:

Vreemd dat die C-tjes alleen over de secundaire zitten, zal wel zijn om te voorkomen dat de PIV te hoog oploopt. Dit is trouwens een hoogspanningsvoeding, daar gaat dat wel meetellen. PIV van die 4007s is 1000V.

Alle 4 dioden "schakelen" dus alle 4 moeten een snubbertje krijgen.

Daarnaast kun je dan nog een RC netwerkje direct over de secundaire zetten.

BYV96 (E,F) is een mooie voor hoogspanning.

Voor lagere spanningen gebruik ik doorgaans de UF4007 of 1 of andere 1N58-nogiets (moet ik even opzoeken).

- edit - 1N5814 dus. Alleen voor laagspanningsvoedingen, denk aan de PIV (2.82 maal Vac)

Guest tubejack
Goh, dat het nog schoner zou kunnen, en het klinkt al zo schoon ;)

Kijk nog eens goed in het schema Goodtube, je hebt al snubbers!

Over die 2 andere diodes zou ik geen condensator zetten, want dan kan als nog

de eventuele wisselvormige vervuiling van de trafo via die 2 condensatoren op je

gelijkspanning komen. Condensatoren laten wisselspanning door nietwaar ;)

Ze staan er altijd wel, maar da' s een ontwerp foutje, weet ik nu.

Verder vind ik die 1N4007 goed genoeg, dat beetje ruis, als die er is kunnen

we in een eindtrap waarschijnlijk niet eens meten.

Vriendelijke groet,

Jack

Over die 2 andere diodes zou ik geen condensator zetten, want dan kan als nog

de eventuele wisselvormige vervuiling van de trafo via die 2 condensatoren op je

gelijkspanning komen. Condensatoren laten wisselspanning door nietwaar ;)

Die C-tjes zitten daar om de piek bij het afschakelen te blussen, en het weerstandje in serie neemt dan die energie op.

"Eventuele wisselvormige vervuiling" komt niet op je DC spanning want de elco's en eventuele parallel-condensatoren sluiten dat effectief kort. ;)

Guest tubejack
Die C-tjes zitten daar om de piek bij het afschakelen te blussen, en het weerstandje in serie neemt dan die energie op.

"Eventuele wisselvormige vervuiling" komt niet op je DC spanning want de elco's en eventuele parallel-condensatoren sluiten dat effectief kort. ;)

D

Beste Miracle,

Dit is waanzin! Je hebt totaal geen benul van dit soort dingen, dus houd dan liever je mond.

Alleen al met het zagen van de speakergaten, de reflexopening en de uitsparing voor de connector is de bouwer dagenlang bezig.

En als jij inderdaad honderden luidsprekers zou hebben gebouwd, waaronder exemplaren met stenen behuizingen, zou jij nu niet naar slappe, tweedehands bibberkastjes luisteren: dan zou je weten dat het v

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...