robx Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 nu wel. leuk! ach het enige dat tot nog toe boeiend is van mijn gedoe, is dat mijn tuner in zijn huidige staat wezenlijk beter klinkt dan de cd-speler. mag zeker niet vloeken hier. maar tegelijk zie ik nog serieuze mogelijkheden de cd-speler te verbeteren. dus vooralsnog is de wedstrijd onbeslist. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 Wanneer klinkt jouw tuner beter, bij live opnamen of ook bij werk van CD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 november 2009 Report Share Posted 24 november 2009 ja de gouden vraag he. bij alles is het verschil in verfijning te horen. doorgaans bij oudere opnames wordt het verschil pijnlijk, de oudere opnames die met minder gemanipuleer nog veel meer informatie hebben van de ruimte waarin opgenomen werd. na een tijd tuner luisteren moet je niet direct een CD opzetten. afijn we komen er wel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Denk dat de kanaalscheiding ook een rol speelt hierbij. Die is bij de tuner een stuk lager dan bij CD. En lager kan betekenen: prettiger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Denk dat de kanaalscheiding ook een rol speelt hierbij. Die is bij de tuner een stuk lager dan bij CD. En lager kan betekenen: prettiger Die is bij Rob' s Kenwood tuner iets van 55dB ...60dB bij 1khz lijkt me volkomen verwaarloosbaar. Ik heb eenzelfde effect met een gemodificeerde Philips FT-980, het klinkt gewoon v Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 boeiend Jack, dat we hetzelfde verschijnsel constateren. CD heeft natuurlijk ook puntjes voor op de tuner, dynamischer, levendiger, strakker. maar overall is de tuner met afstand aangenamer na de laatste ingreepjes. en zoveel is er niet aan het ding gemodificeerd (per saldo, het was wel een zoektocht). terwijl je op radio toch ook digitale bronnen zit te luisteren. ik heb nog enkele aanpassingen aan de cd speler te gaan (met name in het DAC-deel waar Bas letterlijk half werk verrichte, en in het servo-deel), daarna kan ik een conclusie trekken. en dan te bedenken dat de tuner met doorgaans matig beoordeelde opampjes uitgerust is. dat doet me toch ook twijfelen of het in de cd speler nou ligt aan het gebruik van een opamp en een buffer in de uitgangstrap. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 "Aangenamer.." Misschien vinden onze hersenen het helemaal niet zo fijn als er teveel detail in het geluid zit. Minder detail vergt misschien minder "processing" van onze grijze cellen en geeft een meer relaxed gevoel. Maar dat zou betekenen dat het verschil bij hele rustige muziek kleiner moet zijn (tenzij het om een ander soort detail gaat, dan muzikale complexiteit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 misschien zijn onze hersens gehoor genen allergisch voor digitaal geluid, of wij hebben een hersenspoeling met analoog signaal gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Ze draaien in een studio toch ook alles van een hard disk Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Ze draaien in een studio toch ook alles van een hard disk Bij de regionalen wel, maar ik denk in Hilversum ook praktisch het gros van de muziek tegenwoordig gestored is. Bij Giel is dat duidelijk, maar hoe zit dat 's avonds bij Radio 2, waar de kwaliteit van het geluid over het algemeen erg goed is. Misschien nog wel veel muziek van LP! Harddisk ok, maar belangrijk is hoe die data is uitgelezen vanaf de originele bron en met welke hard/software het weer wordt uitgelezen vanaf de streaming audio (hd, netwerk, etc). Daar is bij radio vast duurdere apparatuur voor gebruikt dan bij HTK gebruik (Huis-Tuin-Keuken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 ja ik snap dat het ongeloof toeslaat. de tuner geeft juist meer detail. die harddisk zou het verschil wel eens kunnen maken trouwens. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 ja ik snap dat het ongeloof toeslaat. de tuner geeft juist meer detail. die harddisk zou het verschil wel eens kunnen maken trouwens. groet Ow, dat verandert de zaak. Raar eigenlijk wel, waar komt dat detail vandaan (of gebruiken ze high res. opnames)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 ja ik snap dat het ongeloof toeslaat. de tuner geeft juist meer detail. die harddisk zou het verschil wel eens kunnen maken trouwens. groet Ongeloof slaat niet toe. Ik heb de TubeJack tuners al eens gehoord. Denk echter wel, dat jouw CD referentie niet toereikend is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 vooralsnog moet ik je gelijk geven goodtube, zelfs na de vele ingrepen in het ding (natuurlijk is het beter geworden, standaard was het onverdraaglijk). daarom zei ik dat ik nog enkele aanpassingen doe en dan conclusies moet trekken. een volgende cd-speler is niet aannemelijk ... zie me eerder een systeem uitproberen zoals mumsoft gebruikt. @ducktwacy: natuurlijk klinkt ook veel op de radio matig, dus het zijn wel de betere bronnen die de cd speler overtroeven. ben ook benieuwd wat ze nou precies gebruiken daar. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Misschien worden er ook wel eens materiaal gespeeld dat afkomstige is van goede tape opnamen uit het verleden (al dan niet later gedigitaliseerd). Een professionele studio recorder op 38 m/s met goede tape (Ampex oid), daar kun je je heel goede kwaliteit mee vast leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 38 meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Dat is wel erg veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Misschien worden er ook wel eens materiaal gespeeld dat afkomstige is van goede tape opnamen uit het verleden (al dan niet later gedigitaliseerd). Een professionele studio recorder op 38 m/s met goede tape (Ampex oid), daar kun je je heel goede kwaliteit mee vast leggen. Bij de radio komt iig alles wat uitgezonden wordt van harddisk en zijn de verbindingen sowieso digitaal (behalve door de lucht op de FM band) Iemand er wel eens bij stil gestaan dat via de FM band de bovengrens voor het audiosignaal bij 15 kHz ligt? 38 cm/sec is niet optimaal, dat levert te veel laagverlies op. Meeste werd op 19 cm/sec opgenomen. Dat is een mooi optimum en haal je aan de bovenkant nog makkelijk 22 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 Een professionele studio recorder op 38 m/s met goede tape (Ampex oid), daar kun je je heel goede kwaliteit mee vast leggen.Bij de radio komt iig alles wat uitgezonden wordt van harddisk en zijn de verbindingen sowieso digitaal (behalve door de lucht op de FM band) Iemand er wel eens bij stil gestaan dat via de FM band de bovengrens voor het audiosignaal bij 15 kHz ligt? Klopt, voor zover ik weet, digitaal tot in de zendmast, de bovengrens is inderdaad 15 khz de ondergrens 30hertz. Ikz Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 november 2009 Report Share Posted 25 november 2009 eens, zo ervaar ik dat ook, ik heb nimmer de gedachte gehad dat het hoog tekort kwam. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 Ik ben de laatste tijd weer aan het experimenteren met de juiste instelling van mijn UL40-S2 versterker. Sinds ik nieuwe speakers heb kan ik eigenlijk overnieuw beginnen met puzzelen naar de allerbeste instelling voor deze speakers. Triode, Ultra-Lineair en Super Triode zijn de mogelijkheden waartussen ik wat heen en weer schakel. Ik draai een aantal weken in ST, en wilde gisteravond eigenlijk terug naar UL of Triode. Of beide (schakelaar inbouwen!). Maar allereerst heb ik iets anders gedaan: De schermroosterweerstanden R23 en R24 hebben in het oorspronkelijke ontwerp van Menno van der Veen een waarde van 150 Ohm. (EL34) Bij gebruik van 6550 of KT88 zijn er mensen geweest die oscillatie problemen hadden en daarom is deze weerstandswaarde naar 1K verhoogd. Nu moet ik zeggen, dat dat weerstandje toch wel invloed heeft op de klank! Zo heb ik met mijn vorige speakers heel lang in Triode gespeeld, waarbij ik die waarde had gehandhaafd tussen 0 en 470 ohm. En hoe lager, hoe meer de muziek begon te zingen! Maar 0 ohm durfde ik niet aan, bang dat de schermroosters in Triode mode teveel stroom zouden gaan trekken en vroegtijdig de geest zouden geven. Dus heb ik heel lang met 180 ohm gespeeld. Prima. Toen ik enkele weken geleden de versterker had omgebouwd naar Super Triode, had ik ook de weerstanden verhoogd naar 1K. Gisteren heb ik de weerstanden verlaagd naar 150 ohm. Wat een verschil zeg! Ik dacht dat het subjectief vastgestelde doffe klankkarakter door de Super Triode modificatie was veroorzaakt, maar door aanpassing van de 4 schermroosterweerstanden naar de eigenlijke waarde van het oer-ontwerp, dus 150 Ohm, vind ik heel duidelijk dat de muziek behoorlijk meer is gaan sprankelen! Alsof er wel 3 gordijnen voor het geluidsbeeld zijn verwijderd. Het spettert veel meer nu! Nu is dat oscillatie verhaal en de oorzaak dat Menno destijds de waarde heeft verhoogd naar 1K niet helemaal uit de lucht gegrepen en zonder reden. Ook MvdV is gebaat bij stabiele versterkers zonder klachten. Ik moet zeggen dat ook ik wel eens oscillatie heb gehad, in het begin toen ik de versterker had gebouwd (januari 2006) maar dat lag aan een van de Svet's 6550 buizen. Die buis ging gelukkig vroegtijdig kapot en daarvoor kreeg ik een nieuwe. Ik denk dat de kans op hoog frequent oscilleren met name ontstaat wanneer er een buis niet deugt. Het verhaal is al gebaseerd op ervaringen van gebruikers. De een heeft het wel, de ander niet. De oorzaak is dus sowieso exemplarisch. Bij mij echter geen enkele reden, om de weerstanden naar de waarde van 1K te verhogen. Omdat het in mijn beleving een behoorlijke invloed heeft op de klank, kan het juist interessant zijn om die waarde lekker op 150 Ohm te houden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 Mooi dat je, je ervaringen met ons wilt delen Goodtube. Het genoemde oscillatie probleem kent nog een aantal gradaties. Bij KT88 buizen waar de versterker in huidige opzet zowiezo niet geschikt voor is. En met ringkerntrafo's gewikkeld met zilverdraad. De Supertriode mode heeft een aantal voordelen. De inwendige weerstand van beide eindbuizen is gelijk af te regelen. De inwendige weerstand wordt lager, hierdoor ziet ook de secundaire kant van de trafo een lagere weerstand en stijgt de dempingsfactor van 2 naar ongeveer 4. Het geluid komt meer overeen met 6550 buizen in triode. Maar ook een aantal nadelen: De vermogensbandbreedte zakt van 80....90khz naar 23khz -3db Extra lokale tegenkoppeling. De openlus versterking daalt, waardoor de ingang gevoeligheid hoger wordt. Menno stelt dat: ringkerntrafo' s met Siltech zilverdraad zo' n verbetering is. Dat wat hem betreft de "discussie" tussen SE triode en ultralineair PP etc... zowiezo geen issue meer is. Ik kan dat voor een deel beamen, het verschil met mijn SE 300B is klein en dan speel ik nog met de relatief voordelige ringkernen met alleen zilver secundair. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 @Goodtube: ik had het er toevallig zaterdag nog met Menno over, en hij vond het b*llshit om er KT88's in te zetten, neem gewoon 6550, die gaan niet oscilleren. "Dat iedereen KT88 wil is gewoon een hype" -en daar is de versterker idd eigenlijk niet voor gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 @Goodtube: ik had het er toevallig zaterdag nog met Menno over, en hij vond het b*llshit om er KT88's in te zetten, neem gewoon 6550, die gaan niet oscilleren. "Dat iedereen KT88 wil is gewoon een hype" -en daar is de versterker idd eigenlijk niet voor gemaakt. hij is dan ook wel erg goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 november 2009 Report Share Posted 26 november 2009 @Goodtube: ik had het er toevallig zaterdag nog met Menno over, en hij vond het b*llshit om er KT88's in te zetten, neem gewoon 6550, die gaan niet oscilleren. "Dat iedereen KT88 wil is gewoon een hype" -en daar is de versterker idd eigenlijk niet voor gemaakt. hij is dan ook wel erg goed Slijmbal Ik wil Sander wel eens zien, met zijn vingers in die buisvoeten gefrot, en er dan 340 Volt op zetten.. Hij gaat vast ook oscilleren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts