Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

De 370 volt hoogspanning lijkt me voor de KT88 eigenlijk te laag of op het randje.

Maar er speelt meer: Jack heeft zilvertrafo's, maar ook een voorversterker. Menno heeft ook standaard zijn voorversterker in de loop opgenomen. Dat betekent dat micro details al 4 x sterker de UL40-S2 binnenkomen en de kans dat die de eindbuizen passeren is aannemelijker, dan dat ze net niet ver genoeg komen en de speakers uiteindelijk niet bereiken. Van Menno zul je m.i. niet gauw horen dat toepassing van de originele waarde in de meeste situaties een wezenlijke verbetering is, hij luistert immers bij mijn weten altijd via de voorversterker.

Een van de redenen dat ik dit onderwerp hier post, is dat ook anderen die een UL40 hebben of overwegen, er meer over te weten komen. De anonieme lezers of googelaars ^_^

Doordat de schermroosterweerstand nu verlaagd is in mijn versterker, trekt de schermrooster meer stroom, en mijn theorie is (en ik ben geen kenner, hooguit een herkenner of goedkenner van mijn eigen systeem) dat die schermrooster daardoor makkelijker die hoogfrequent electronen aan trekt zodat deze uiteindelijk niet blijven hangen en achterwege blijven!

Het verschil was direct waarneembaar nadat de versterker weer was ingeschakeld.

Als je zou zeggen dat mijn ringkernen nu ineens zilverwikkelingen hadden, had ik het geloofd. Ongeveer een dergelijke stap is het wel :rolleyes:

De bandbreedte is dankzij de 100 pf silver-mica condensatoren weer verhoogd tot 70 khz volgens de website van MvdV. Ruimschoots voldoende dus. Maar gemeten heb ik dat niet, want: geen scope.

In welke situatie heb jij die 23 khz gemeten, Jack ? Met of zonder de mica's?

PS had ik dezelfde mooie silver secundair trafo's als Jack, dan had ik het ook mooi bij UL gehouden, denk ik.

@Goodtube: ik had het er toevallig zaterdag nog met Menno over, en hij vond het b*llshit om er KT88's in te zetten, neem gewoon 6550, die gaan niet oscilleren. "Dat iedereen KT88 wil is gewoon een hype" -en daar is de versterker idd eigenlijk niet voor gemaakt.

Komt nog bij: welke KT88 neem je dan, h

De 370 volt hoogspanning lijkt me voor de KT88 eigenlijk te laag of op het randje.

Nee hoor, gaat prima :cool2: Ik denk dat jouw versterker niet veel hoger gaat, maar dat kan ik nu helaas niet nakijken.

Doordat de schermroosterweerstand nu verlaagd is in mijn versterker, trekt de schermrooster meer stroom, en mijn theorie is (en ik ben geen kenner, hooguit een herkenner of goedkenner van mijn eigen systeem) dat die schermrooster daardoor makkelijker die hoogfrequent electronen aan trekt zodat deze uiteindelijk niet blijven hangen en achterwege blijven!

Hoogfrequent-electronen? :confused:

De electronen worden wat harder aangetrokken, dat klopt, maar hoog- of laagfrequent maakt hen daarbij echt niet uit hoor, dat bepaalt alleen hoe snel de lading van het stuurrooster verandert.

Het verschil was direct waarneembaar nadat de versterker weer was ingeschakeld.

Als je zou zeggen dat mijn ringkernen nu ineens zilverwikkelingen hadden, had ik het geloofd. Ongeveer een dergelijke stap is het wel :rolleyes:

Tsja, waar zit het hem dan w

Hoi Jack, die 100 pF had ik nodig ivm kans op oscillatie, met als voordeel dat de bandbreedte weer toeneemt. Hiermee vertel ik jou uiteraard niets nieuws. Heb niet geprobeerd ze weg te laten, deze keer. Misschien binnenkort eens zonder proberen, wanneer ik de reserveprint ga inzetten. De huidige is een zootje geworden door al die try-outs.

Of het uiteindelijk UL/Triode of ST wordt, weet ik nu nog niet definitief. Daarvoor moet ik langer luisteren en weer een keer omschakelen. Dat de schermrooster R's op 150 Ohm blijven, moge duidelijk zijn.

Als het uiteindelijk toch UL wordt, en dan ook met dezelfde 150 Ohm, dan wil ik wellicht een schakelaar gaan toepassen om eenvoudig naar Triode te kunnen overschakelen. Zo'n schakelaar ergens in het achterpaneel.

@P.s. GT Er is een speciale constructie, weet ik ff niet meer uit mijn hoofd. Staat ergens in een halve meter notities.....

Jah, net als een spoilertje :lol: Stond GT niet voor Grand Tourist?

Jongens ga eens een goed boek lezen over hoe de diverse buizen nou eigenlijk echt werken. Daarover is al zoveel fundamenteels geschreven meer dan 50 jaar geleden. Alleen kom je die boeken niet in de popie jopie buizenknutsel winkel tegen. Daarvoor zul naar een faculteitsbibliotheek van b.v. Technische Natuurkunde moeten, of naar een andere bibliotheek van een technische universiteit. Met een beetje geluk is bij de Slegte misschien nog wat te vinden.

;)

@P.s. GT Er is een speciale constructie, weet ik ff niet meer uit mijn hoofd. Staat ergens in een halve meter notities.....

Jah, net als een spoilertje :lol: Stond GT niet voor Grand Tourist?

Jongens ga eens een goed boek lezen over hoe de diverse buizen nou eigenlijk echt werken. Daarover is al zoveel fundamenteels geschreven meer dan 50 jaar geleden. Alleen kom je die boeken niet in de popie jopie buizenknutsel winkel tegen. Daarvoor zul naar een faculteitsbibliotheek van b.v. Technische Natuurkunde moeten, of naar een andere bibliotheek van een technische universiteit. Met een beetje geluk is bij de Slegte misschien nog wat te vinden.

;)

Geen Twijfel.

Het eerste boek van Menno heb ik een paar keer doorgelezen. Zal dat binnenkort even weer ter hand nemen. Bedankt voor de tip!

Wat ik bedoel met hoogfrequent-electronen is eigenlijk de electronen van de hogere frequenties, die een lage amplitude hebben. Dus de zwakke. Meestal, zijn de zwakke, ook de hoge. Zo duidelijker ?

Ik snap wel wat je bedoelt maar het klopt volgens mij niet. De enige plaats waar je electronen van hoge (of lage) frequenties hebt is na het scheidingsfilter in b.v. een speaker. Poging tot een vergelijking: jij deelt het water in je huis in in wasmachinewater, douchewater en wc-water. Het is allemaal hetzelfde water..

Guest tubejack

Hmm ik heb onlangs nog geprobeerd om een hoofdpijnboek van Dieleman door te werken.... af en toe....haast niet te doen....

Ik weet het niet Pjort of je daar nu zoveel mee opschiet.... staat wel mooi in mijn boekenkast :D

FF zonder dollen, sommige mensen hebben de gave om complexe dingen voor een breed publiek uit te leggen en d

En als je echt wilt weten hoe een trafo werkt moet je bij Menno zijn..

Ja, dat doet hij goed en helder. En zeker als je buizenversterkers bouwt moet je daar ook genoeg aan hebben. Menno is idd prima en het meest toegankelijk voor trafo's maar niet voor buizentheorie, al weet hij daar best het nodige van.

Voor mijn werk ontwerp ik trafo's die op 400 kHz 2KW continue moeten overbrengen in hoog rendement power converters. Dan kom je toch echt niet meer weg met de tamelijk simpele uitleg van Menno, ook al is die voor de hobbyist al aardig complex.

;)

Wat ik bedoel met hoogfrequent-electronen is eigenlijk de electronen van de hogere frequenties, die een lage amplitude hebben. Dus de zwakke. Meestal, zijn de zwakke, ook de hoge. Zo duidelijker ?

Ik snap wel wat je bedoelt maar het klopt volgens mij niet. De enige plaats waar je electronen van hoge (of lage) frequenties hebt is na het scheidingsfilter in b.v. een speaker. Poging tot een vergelijking: jij deelt het water in je huis in in wasmachinewater, douchewater en wc-water. Het is allemaal hetzelfde water..

Toen ik dat postte, en daarna de PC uitzette, gisteravond dus, dacht ik nog, dit is ook niet correct.

Elektronen zijn Elektronen. Heb je er een paar, dan heb je een kleine stroom, heb je er veel, dan heb je een grote stroom. Jip & Janneketaal, toch?

Nu is het zo dat de zachte passages in muziek vaak die van de details zijn. In de lagere tonen kun je wel zwakke signalen hebben, maar die zijn dan al behoorlijk krachtig (anders krijgen ze nooit de woofer in beweging), dus de zachte informatie, de details, zijn met name die van de hogere frequenties. De tingeltangels enzo.

Juist die elektronen zijn dus sterk in de minderheid, en als ze niet allemaal de anode van de buis bereiken, worden ze ook niet versterkt doorgegeven. Dan gaan ze in het vacu

Guest tubejack
Nu is het zo dat de zachte passages in muziek vaak die van de details zijn. In de lagere tonen kun je wel zwakke signalen hebben, maar die zijn dan al behoorlijk krachtig (anders krijgen ze nooit de woofer in beweging), dus de zachte informatie, de details, zijn met name die van de hogere frequenties. De tingeltangels enzo.

Ik denk dat dit meer een vraag voor luidspreker bouwers is.

Het lijkt me, dat als de frequentie binnen zeg 30hz en 20Khz het niet niet uitmaakt.

Tenminste als het rendement van alle units in de box gelijk zijn.

Spido?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...