Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een bekend type Teac VRDS CD-speler vond hij pas na en paar dagen lekker klinken.

 

Shit! Ik hoop niet dat hij de vrds 25x bedoelt.

Als dat zo is, heb ik nog nooit de volle potentie van mijn set gehoord.

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

bij klinkt het na 1 minuut identiek tov dezelfde apparatuur die al 5 uur draait.

geen warm word veranderingen hier.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Mijn audiofiele dag is dat de speakers verder uit elkaar zijn geplaatst en dat ik een weblogje heb gemaakt op mijn website.

 

Leuk Goodtube :) Wat een mooie weergevers heb je :o en bekende stands :rolleyes:

Wat je heb geschreven over tuners klopt, maar er zijn een paar digitale die ook heel erg goed zijn.

Dus ik moet mijn visie een beetje herzien..... ach al doende leert men :)

Link to comment
Share on other sites

Heb op aanraden van Transrotor vandaag bij m'n Transrotor Orion de afstand van de totaal 20 neodymmagneten in de basis en het bovendeel verruimd van 1 naar 2 mm. Bij een te korte afstand zou het plateau nl. de neiging krijgen om gelift te worden. :blink: Het klinkt allemaal zo strak als een huis dus het zal zo wel goed zijn. Meteen nog eens even naar de afregeling van de SME/JA combiniatie gekeken maar dat is ook allemaal prima.

Op Ebay had ik onlangs voor een leuk prijsje een 50 cm. lange Kimber KS 1030 met WBT NextGen pluggen gescoord, in absolute nieuwstaat en in pelicancase, dus die heb ik meteen tussen de phonotrap en de voorversterker geprikt.

De komende vakantiedagen zullen er weer vele plaatjes gedraaid gaan worden! B)

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Heb op aanraden van Transrotor vandaag bij m'n Transrotor Orion de afstand van de totaal 20 neodymmagneten in de basis en het bovendeel verruimd van 1 naar 2 mm.

 

Bij een te korte afstand zou het plateau nl. de neiging krijgen om gelift te worden. :blink:

 

Het klinkt allemaal zo strak als een huis dus het zal zo wel goed zijn.

 

Heel goed zo! :)

 

Ron Callas doet n.l. bij zijn Verdier draaitafel ook iets dergelijks. Hij maakt d.m.v. een speciale constructie ook contact tot stand met de kogel van het plateau en het chassis.

 

Op deze wijze kan ook ik weer leven met een magneet gelagerd plateau. ;)

 

Geniet en

Link to comment
Share on other sites

muziekje aan.

glaasje met dit

 

oct09-lagavulin-de1991.jpg

 

lagavulin double matured.

was even een duit maar deze is wel heel erg goed hoor.

 

 

smaak sensatie in de mond, heerrlijke klanken in het oor.

het leven van een audiofiel is slecht B)

Link to comment
Share on other sites

muziekje aan.

glaasje met dit

 

oct09-lagavulin-de1991.jpg

 

lagavulin double matured.

was even een duit maar deze is wel heel erg goed hoor.

 

 

smaak sensatie in de mond, heerrlijke klanken in het oor.

het leven van een audiofiel is slecht B)

Robin hoe meer dat je hier van drinkt hoe beter de muziek gaat klinken. :o:P:D;)

Link to comment
Share on other sites

Heb op aanraden van Transrotor vandaag bij m'n Transrotor Orion de afstand van de totaal 20 neodymmagneten in de basis en het bovendeel verruimd van 1 naar 2 mm.

 

Bij een te korte afstand zou het plateau nl. de neiging krijgen om gelift te worden. :blink:

 

Het klinkt allemaal zo strak als een huis dus het zal zo wel goed zijn.

 

Heel goed zo! :)

 

Ron Callas doet n.l. bij zijn Verdier draaitafel ook iets dergelijks. Hij maakt d.m.v. een speciale constructie ook contact tot stand met de kogel van het plateau en het chassis.

 

Op deze wijze kan ook ik weer leven met een magneet gelagerd plateau. ;)

 

Geniet en

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ik lees uit je opmerking dat jij problemen had met je magnetische aandrijving? Kun je daar iets meer over schrijven?

 

Paul ik heb geen magnetische aandrijving.

Ik ben geen voorstander van magnetische lagering! ;)

Magnetische aandrijving is toch iets anders maar wordt klaarblijkelijk vaak verward met magnetische lagering.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een fysiek contact tussen plateau en chassis. Phase relatie!

Vandaar mijn referentie naar de Ron Callas methode.

Dit heeft te maken met mijn persoonlijke opvattingen over puls gedrag. Kei hard van boven naar onder!

Lucht en magneet lagering blijft immer een niet direct contact met het chassis, ietwat zweverig.

Je zou Ron Callas moeten raadplegen of hij mijn mening deelt.

Velen en zeker (zonder verder namen) te noemen delen die opvatting niet. Sans rancune!

Ook HEAR zijn een aantal leden zeer ingenomen met hun lucht lagering arm. Niet onterecht ongetwijfeld, maar persoonlijk heb ik mijn zo twijfels.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat hier toch helemaal niet over magnetische dan wel lucht lagering? Maar over een magnetisch "veertje" wat de aandrijving extra ontkoppelt.

 

Dat filtert alleen wat wow/rumble t.g.v. de motor extra af waar je bij dit soort draaitafels toch al helemaal geen last van mag hebben. Ben overigens ook helemaal geen fan van dit soort constructies want het verergert juist weer het effect van de vari

Link to comment
Share on other sites

Ik lees uit je opmerking dat jij problemen had met je magnetische aandrijving? Kun je daar iets meer over schrijven?

 

Paul ik heb geen magnetische aandrijving.

Ik ben geen voorstander van magnetische lagering! ;)

Magnetische aandrijving is toch iets anders maar wordt klaarblijkelijk vaak verward met magnetische lagering.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een fysiek contact tussen plateau en chassis. Phase relatie!

Vandaar mijn referentie naar de Ron Callas methode.

Dit heeft te maken met mijn persoonlijke opvattingen over puls gedrag. Kei hard van boven naar onder!

Lucht en magneet lagering blijft immer een niet direct contact met het chassis, ietwat zweverig.

Je zou Ron Callas moeten raadplegen of hij mijn mening deelt.

Velen en zeker (zonder verder namen) te noemen delen die opvatting niet. Sans rancune!

Ook HEAR zijn een aantal leden zeer ingenomen met hun lucht lagering arm. Niet onterecht ongetwijfeld, maar persoonlijk heb ik mijn zo twijfels.

 

Beste Kikkervisje,

 

Er is bij de Orion wel degelijk fysiek contact tussen het plateau en het chassis; het bovendeel heeft immers een eigen chassis op drie spikebased voeten en het plateau draait op een lagerpen met keramische kogel. Alleen de basis met de drie motoren en daaroverheen de enorme afdekkap met de magneten staat volledig vrij geplaatst onder het bovendeel, je kijkt z

Link to comment
Share on other sites

Het gaat hier toch helemaal niet over magnetische dan wel lucht lagering? Maar over een magnetisch "veertje" wat de aandrijving extra ontkoppelt.

 

Dat filtert alleen wat wow/rumble t.g.v. de motor extra af waar je bij dit soort draaitafels toch al helemaal geen last van mag hebben. Ben overigens ook helemaal geen fan van dit soort constructies want het verergert juist weer het effect van de vari

Link to comment
Share on other sites

Overigens wordt de aandrijving niet "extra" ontkoppelt maar "volledig" ontkoppelt. Er zit dus geen "veertje" of whatever tussen de motoren en het bovendeel maar alleen maar lucht...

Schreef ook magnetisch veertje. Hou het onderste (motor)plateau maar eens met de hand vast en probeer het bovenste (draaitafel)plateau dan eens te draaien. Dan voel je de vering van de magneetjes. Als je hem dan zo aan spant en je laat het bovenste plateau los dan zal ie in principe even heen en weer gaan draaien op de massa-veer resonantie van magneetjes en de massa van het plateau. Als het goed is en de wervelstroomdemping doet goed zijn werk, zal het waarschijnlijk slechts een stukje terug draaien.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Beste Kikkervisje,

 

Maar goed, we hebben het dan ook inderdaad over magnetische aandrijving en niet over magnetische lagering.

 

Ik vind het een mooie oplossing en het werkt ook nog eens erg goed.

 

Ik respecteer het overigens als jij daar twijfels bij hebt. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. :D

 

Audiopaul, zoals jij jou draaitafel omschrijft heb ik absoluut geen twijfels. Die heb ik nog steeds bij magneet lagering en daar is in jou geval geen sprake van. ;)

 

p.s. Ken die Orion niet maar naar jou beschrijving lijkt het mij een h

Link to comment
Share on other sites

Beste Kikkervisje,

 

Maar goed, we hebben het dan ook inderdaad over magnetische aandrijving en niet over magnetische lagering.

 

Ik vind het een mooie oplossing en het werkt ook nog eens erg goed.

 

Ik respecteer het overigens als jij daar twijfels bij hebt. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. :D

 

Audiopaul, zoals jij jou draaitafel omschrijft heb ik absoluut geen twijfels. Die heb ik nog steeds bij magneet lagering en daar is in jou geval geen sprake van. ;)

 

p.s. Ken die Orion niet maar naar jou beschrijving lijkt het mij een h

Link to comment
Share on other sites

Overigens wordt de aandrijving niet "extra" ontkoppelt maar "volledig" ontkoppelt. Er zit dus geen "veertje" of whatever tussen de motoren en het bovendeel maar alleen maar lucht...

Schreef ook magnetisch veertje. Hou het onderste (motor)plateau maar eens met de hand vast en probeer het bovenste (draaitafel)plateau dan eens te draaien. Dan voel je de vering van de magneetjes. Als je hem dan zo aan spant en je laat het bovenste plateau los dan zal ie in principe even heen en weer gaan draaien op de massa-veer resonantie van magneetjes en de massa van het plateau. Als het goed is en de wervelstroomdemping doet goed zijn werk, zal het waarschijnlijk slechts een stukje terug draaien.

 

;)

 

Hoi Peter. Aha, dat bedoel je dus met dat "veertje". Ik heb dat vanochtend eens uitgeprobeerd en snap nu ook wat je bedoelt. Die, in totaal, twintig magneten zijn natuurlijk nooit z

Link to comment
Share on other sites

Hallo Paul,

 

Het is slechts een bedenking omdat ik het wel eens waargenomen heb bij een pianoconcert. Na een crescendo van het orkest klonk de piano door en hoorde ik de toon van de piano oplopen. Dat was overigens met een DT waarvan het snaartje door ouderdom te slap stond. Na vernieuwen van het snaartje was het verholpen.

 

Het kan wel zijn dat wanneer je de afstand tussen onder en boven plateau vergroot dat die vering slapper wordt. Er zal denk ergens wel een optimum zijn. Dat is eigenlijk aan TR om dat aan te geven. Als je dat wilt uitzoeken kan dat eigenlijk alleen door goed meten met testplaten. Destijds hebben we dat eens met Kraus zijn DT gedaan en Hear gepost.

 

Verder vind ik het een knap stukje vakmanschap en valt dit eigenlijk in de categorie "Kunst". Hier heb je niet alleen op gehoormatig niveau heel veel plezier aan.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Het kan wel zijn dat wanneer je de afstand tussen onder en boven plateau vergroot dat die vering slapper wordt. Er zal denk ergens wel een optimum zijn. Dat is eigenlijk aan TR om dat aan te geven.

;)

 

Dat geven ze ook aan, alleen was het in eerste instantie wat verwarrend. De handleidingen die ik in meekreeg waren bestemd voor de twee-motoren versie van de Orion zoals 'ie een paar jaar terug op de markt kwam. Die versie heeft ook minder magneten in beide delen, namelijk twaalf in totaal en er wordt in de handleiding geadviseerd om de afstand tussen beide delen niet groter te zetten dan 1 mm.

Ik heb echter de drie-motoren versie met totaal twintig magneten, en hier luidt het advies om de afstand niet minder te zetten dan 2 mm. met een speelruimte van max. 1 mm. naar boven. Ik heb hierover contact gehad met Transrotor en minder dan 2 mm. wordt afgeraden omdat de kans bestaat dat het plateau wordt gelift. Dat lijkt stug me vanwege het gewicht van het bovenlagerblok, plateau, ring enz., maar

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...