m44 Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 als je nog niet zo lang bezig bent met 'goed geluid' zal je moeten wennen dat veel hoog en veel laag 'ontbreekt'. Op een slechte set is dat allemaal met overdaad. Een goede set klinkt in eerste instantie zo anders dat je denkt wat te missen. Totdat je goed leert luisteren en beoordelen. Een goede set klinkt realistisch en overtuigend, zelfs voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar. De rest is audiofiel geneuzel in de marge. Als realisme en overtuigingskracht ontbreken hou je in het gunstigste geval een goed klinkende set over, maar wie heeft daar op termijn nou genoeg aan? Misschien wel JUIST voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar Een 40-100 koppig orkest thuis realistisch weergeven is een grote illusie. Inderdaad gaat het daarbij niet om de plaatsing, maar veel meer om de klank. De echtheid. En een Cellist die naar voren is geschoven om z'n solo uit te voeren; prachtig ! In het echt tenminste. Op CD blijft daar vaak weinig van over. Dat wordt mijn inziens door de opname verpest. Als je weet hoe een cello klinkt, in een zaal, dan zijn er bar weinig opnames die dat een beetje evenaren, thuis. Nee, zo'n grootschalig orkest weergeven op de manier zoals het in de zaal klonk, lukt een beetje, als je de speakers 10 meter uit elkaar zet en de opname is gemaakt met 2 microfoons (als oren aan een hoofd) in het midden van de concertzaal. (Eigenlijk, zul je die speakers dan nog moeten plaatsen, in dezelfde zaal als waar de opname is opgenomen ) nah....dan krijg ej de opname in een bepaalde akoestiek weergegeven in dezelfde akoestiek. dat maakt niks uit denk ik. ik vind de realiteit vaak overschat worden. als men al een idee heeft hoe het hoort te klinken. hoe vaak zit je redelijk vooraan in het midden van een zaal? bijna nooit. honderden waterzakken om je heen ritselend,kuchend zelfs snurkend! vaak zijn kleine details in real life niet hoorbaar die je op een goede set wel kunt horen. tikjes, klepjes. ik kan in een orkest bak ( vanuit de zaal redenerend) echt niet 1 viool eruit pikken als er 6 hetzelfde staan te spelen. vaak klinkt de opname zelfs mooier dan het was in 90% van de zaal. anders dan bij jazz in een klein cafe waar je er bovenop zit. of bij de band van vrienden in de oefenstudio. dat zou ik een goede set wel eens willen horen evenaren. en dat lukt nu net niet. Al heb ik qua jazz opnamen op hele goede sets zeer overtuigende resultaten gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Misschien wel JUIST voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar Misschien, hoogstwaarschijnlijk zelfs, zou het goed zijn om te luisteren naar niet-audiofiele muziekliefhebbers.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 zilver brrrr niet doen Waarom niet? Omdat dat schel zou klinken? Die ervaring heb ik enkel met verzilverd koper. Niet met zilver. nee niet schel klinkt anorganisch. voor mij is de meeste betrokkenheid weg bij zilver. anorganisch zoals in niet als koolstof Dat ligt dan m.i. niet aan het zilver, maar eerder aan de opbouw van de kabel. Ook ik ben groot voorstander geweest van koolstof, maar sinds ik de vd.Hul MC Silver IT65G (puur zilver), Elco Audio SR22R (nog puurder zilver (ribbon)) en Harmonic Tech kabels (combinatie van het meest zuivere koper en zilver wat er te vinden is (nee, niet verzilverd koper, maar een zilver- en koperdraad paralel)) uitgeprobeerd heb, en gehouden hoef ik geen koolstof meer. Ook heb ik onderhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Is ook een beetje kwestie van smaak. Een jaar geleden voor de tovertweak, vond ik de set bij Marc juist erg neutraal klinken, tonaal goed in balans en niet opvallend warm. Dat ruime 3D beeld waarin de speakers geheel verdwijnen was er toen ook.Misschien dat het beeld nu wat breder is geworden? Maar een beeld dat veel breder dan de speakers gaat worden klopt voor mij niet, dat gaat meestal ten kostte van de plaatsing. Maar goed, ik moet nog een keertje tijd vinden om zelf het nieuwe geluid te bewonderen bij Marc. Bij klassiek denk ik toch dat het vooral de overweldigende ruimte-informatie is die je bij een live-uitvoering laat horen dat de ruimte-als-geheel een actieve bijdrage levert aan de uitvoering. Plaatsing op een concertpodium is niet het criterium (edit: want dat is er in het echt ook niet zo gestoken scherp); dat het geluid 'gedragen' wordt door de gehele ruimte echter wel. Als dat is wat er bij Marc bij zijn klassieke opnames meekomt is hij een al te gelukkig mens. Je moest eens weten... Ben net toevallig de 7e van Sjostakovitsj aan het afspelen. Een opname die George (Sjors) had meegenomen. Hierbij zijn de microfoons in de zaal neergezet, ver van het podium, tussen de kuchende 'waterzakken'. Volgens Music & Emotion een heel slechte opname. Als ok moklm phfm vl vjh doe... als ik mijn ogen dicht doe zit ik ook in die zaal. [...]Laat nu juist het gevolg van die tovertweak zijn dat het die ruimte-informatie enorm goed meegeeft, als het er in de opname ook blijkt te zijn. Het maakt me benieuwd om ook eens te gaan luisteren bij Marc, die qua tovertweaks een beetje een voorsprong heeft op mij... Thingman, prima, stuur maar een pm. Het is mij een eer & groot genoegen. Groet, M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 hoe vaak zit je redelijk vooraan in het midden van een zaal?bijna nooit. honderden waterzakken om je heen ritselend,kuchend zelfs snurkend! vaak zijn kleine details in real life niet hoorbaar die je op een goede set wel kunt horen. tikjes, klepjes. Dat ligt eraan naar watvoor concerten je gaat M. Wanneer ik naar een jazzconcert ga kan ik meestal de stoelen vantevoren uitzoeken, en aangezien ik de meeste zalen vrij goed ken weet ik daar de beste plaatsen meestal wel te reserveren. Bij een pop- of rockconcert zijn de staanplaatsen voor het podium meestal wel redelijk goed uit te zoeken, als je goed optijd binnen bent, en met een groep van zo'n 12 man van mijn postuur en groter is de beste plek van de zaal vrij snel geregeld. Bij klassiek zal dat wat lastiger zijn, maar dat heb ik 3X in mijn leven gehoord, en dat vond ik meer dan genoeg. Ik hoor, ondanks dat het bij concerten voor veel mensen te luid klinkt (voor mij absoluut niet meer tegenwoordig, met die 108Db beperking), die kleine details zeker wel. Uiteraard niet bij alle concerten, want niet ieder concert kent die kleine details. Verwacht bij AC/DC, Biohazard of Linkin Park geen microdetails, want dat word er ook gewoon niet geproduceerd, maar ga eens naar een concert van Ayreon, Live of My Dying Bride, en verbaas je, wanneer je zo'n 10 meter van het podium, zo ongeveer in het midden staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Misschien wel JUIST voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar Misschien, hoogstwaarschijnlijk zelfs, zou het goed zijn om te luisteren naar niet-audiofiele muziekliefhebbers.............. Dat is vaak een heel goede manier om teweten te komen of je installatie werkelijk beter, slechter of anders is geworden door je laatste verandering. Hier komt minstens Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 zilver brrrr niet doen Waarom niet? Omdat dat schel zou klinken? Die ervaring heb ik enkel met verzilverd koper. Niet met zilver. nee niet schel klinkt anorganisch. voor mij is de meeste betrokkenheid weg bij zilver. anorganisch zoals in niet als koolstof Dat ligt dan m.i. niet aan het zilver, maar eerder aan de opbouw van de kabel. Ook ik ben groot voorstander geweest van koolstof, maar sinds ik de vd.Hul MC Silver IT65G (puur zilver), Elco Audio SR22R (nog puurder zilver (ribbon)) en Harmonic Tech kabels (combinatie van het meest zuivere koper en zilver wat er te vinden is (nee, niet verzilverd koper, maar een zilver- en koperdraad paralel)) uitgeprobeerd heb, en gehouden hoef ik geen koolstof meer. Ook heb ik onderhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 kom ik zeker doendie staat Ik zie je PM, e-mail of mondelinge afspraak tegemoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 yep kan even duren maar lijkt me een gezellige bijeenkomst Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Gefoefel: solid state gelijkrichting ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Zojuist de computertafel voor de luisterplek weggehaald en min of meer aan de kant geschoven. Zit nu in een hoekje van de kamer en laat de muziek vrijelijk binnenstromen. Ook, of juist vanaf deze plek klinkt het phantastisch. Was te verwachten, met een gehakte set. Maar het klinkt b Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Zojuist de computertafel voor de luisterplek weggehaald en min of meer aan de kant geschoven.Zit nu in een hoekje van de kamer en laat de muziek vrijelijk binnenstromen. Ook, of juist vanaf deze plek klinkt het phantastisch. Was te verwachten, met een gehakte set. Maar het klinkt b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Dit kreeg ik vandaag in mijn mail, Pieter is een bijzonder muziekaal maar ook kritische luisteraar. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Ik moet het met mijn eigen commentaar doen.. De juiste weerstand geplaatst, sj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Voor M44: Je kunt me op mijn woord geloven, maar het is puur toevallig, nu we over beide materialen hebben Die condensator waarmee de Yamaha extra werd gefinetuned was er een.... m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 En het zilver/goud van Siltech ..... prachtig mooi spul Probeer ook dat van Mundorf eens. Dat spul gaat ook in de A&T VV die ik aan het her/verbouwen ben, en heb ik afgelopen week een handgemaakte interlink van gehoord van DT naar phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Jaja, "lekker fiel", als het maar duur is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Jaja, "lekker fiel", als het maar duur is Nee, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Gelukkig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2010 Report Share Posted 27 januari 2010 Jaja, "lekker fiel", als het maar duur is Als jij €9,90 per meter, voor 0,5mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Gelukkig. Ik doe zoiets alleen, als ik naar mijn idee "alles" uit een apparaat "geperst" hebt en e.e.a. in een fatsoenlijke kast zit. Op een gegeven ogenblik verlaat een schakeling het: "plankjes niveau" Anders vind ik het niet eens de moeite waard Een condensator van 50cents..... heeft d Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Op een gegeven ogenblik verlaat een schakeling het: "plankjes niveau" Zou het echt? Het heeft lang geduurd, maar ik begin er ook te komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Voor M44: Je kunt me op mijn woord geloven, maar het is puur toevallig, nu we over beide materialen hebben Die condensator waarmee de Yamaha extra werd gefinetuned was er een.... m Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Gelukkig. Ik doe zoiets alleen, als ik naar mijn idee "alles" uit een apparaat "geperst" hebt en e.e.a. in een fatsoenlijke kast zit. Op een gegeven ogenblik verlaat een schakeling het: "plankjes niveau" Anders vind ik het niet eens de moeite waard Een condensator van 50cents..... heeft d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Jaja, "lekker fiel", als het maar duur is Als jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts