Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

ik maak maar een geintje jack.

ik heb het niet op zilver in mij set.

heb het wel een paar keer weer geprobeerd maar het was het gewoon niet. de zilveren interlinks die ik had ( zilver geen verzilverd koper) die heb ik weggegeven.

als je nog niet zo lang bezig bent met 'goed geluid' zal je moeten wennen dat veel hoog en veel laag 'ontbreekt'. Op een slechte set is dat allemaal met overdaad. Een goede set klinkt in eerste instantie zo anders dat je denkt wat te missen. Totdat je goed leert luisteren en beoordelen.

Een goede set klinkt realistisch en overtuigend, zelfs voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar.

De rest is audiofiel geneuzel in de marge. Als realisme en overtuigingskracht ontbreken hou je in het gunstigste geval een goed klinkende set over, maar wie heeft daar op termijn nou genoeg aan? :confused:

Misschien wel JUIST voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar <_<

Een 40-100 koppig orkest thuis realistisch weergeven is een grote illusie. Inderdaad gaat het daarbij niet om de plaatsing, maar veel meer om de klank. De echtheid. En een Cellist die naar voren is geschoven om z'n solo uit te voeren; prachtig ! In het echt tenminste. Op CD blijft daar vaak weinig van over. Dat wordt mijn inziens door de opname verpest. Als je weet hoe een cello klinkt, in een zaal, dan zijn er bar weinig opnames die dat een beetje evenaren, thuis.

Nee, zo'n grootschalig orkest weergeven op de manier zoals het in de zaal klonk, lukt een beetje, als je de speakers 10 meter uit elkaar zet en de opname is gemaakt met 2 microfoons (als oren aan een hoofd) in het midden van de concertzaal.

(Eigenlijk, zul je die speakers dan nog moeten plaatsen, in dezelfde zaal als waar de opname is opgenomen <_< )

Volgens mij is het enige dat enigszins realistisch kan worden afgespeeld zijn instrumenten die je in de woonkamer kwijt kunt. In een doorsnee woonkamer kan je je het beste beperken tot kamermuziek... Als het andere is te vergelijken met een foto van een landschap.

Guest tubejack
ik maak maar een geintje jack.

ik heb het niet op zilver in mij set.

heb het wel een paar keer weer geprobeerd maar het was het gewoon niet. de zilveren interlinks die ik had ( zilver geen verzilverd koper) die heb ik weggegeven.

Ik ook niet ... maar er bleek best verschil tussen "industrie" en b.v. dat van Siltech.

Het laatste klinkt totaal niet scherp of helder maar zacht en veel details.

Wanneer nu je toch in het tijd zat circuit zit: waarom strip je het printje niet en zet alles hard wired aan elkander? :rolleyes:

Was het maar waar dat ik tijd zat had puikopje.

Als ik echt tijd zat had was ik al lang klaar geweest met de speakers die ik wil bouwen, en was ik ook al bezig geweest met een hardwired voorversterker met CV943 buizen en eindversterkers met VT4B waarvan ik het ontwerp al lang in mijn hoofd heb, maar dat zouden bij mij projecten worden die jaren gaan duren.

Gisteren een paar uurtjes geknutseld en een nieuwe voeding voor mijn phonotrap gebouwd. De voeding die ik gebruikte was er eigenlijk niet voor bedoeld en gaf een te hoge spanning.

Ik had drie smoorspoelen over, en ik heb een prachtige collectie hoogspanningselco's (met dank aan BC Components), mooie reden om het z

Guest tubejack

Ik ben bezig met de "voorjaarsschoonmaak" vandaag begonnen met het schoonmaken van een berg LP' s

die ik de afgelopen maanden gekregen of gekocht heb.

Ze krijgen een uitgebreide "sopbeurt" met de Okki Nokki en het hangt er een beetje vanaf of ik ze 2 of 3x sop.

Gelijk ook een de buitenhoes afsoppen met een sopje met Dubro. Om die muffe "kringlooplucht" te neutraliseren.

Het is verbluffend om te ervaren dat je ze best stevig kunt afsoppen zonder dat er iets stuk gaat. Ook speciale

inlay' s boekjes etc, krijgen een doekje ;)

Per LP ben ik zo' n 8 minuten bezig, na het drogen een nieuwe binnen

Guest tubejack

Vandaag gekregen een Tent XO-module :) En eindelijk mijn Pioneer TX-9800 tuner opgehaald.

Hij staat nu te spelen, het klinkt een beetje "dun" Tijdens het afstemmen een hoop gekraak en gedoe (komt weer goed)

Echter de ontvangst is subliem. Een van de weinige tuners die Radio 4 ruisvrij kan ontvangen op

een simpele FM-binnen antenne :)

Voor Pjort een dipooltje ;)

Groet,

Jack

Audiofiele dag, eigenlijk Audiofiele week...

Sinds kort:

-draai ik met eenvoudig luidsprekersnoer. Volgens mij is het 4 mm2. Gewoon koper van de rol. (Monacor)

-heb ik ter test een interlink / dropveter van 3 meter (gitaarwinkel) tussen cd-speler en versterker

-heb ik de speakers tegen de muur gezet (er zit 5 cm tussen achterwand en muur)

Ik wilde bewust even terug naar de basis. Mind reset! <_<

Voorlopig blijf ik met deze eenvoudige bekabeling draaien.

Die laatste tweak (naar idee

mijn audiofiele week ... horen hoe de cd speler na het geknutsel in de voeding van de digitale sectie weer inspeelt. met deze week de ervaring dat de speler nu even diepe bas produceert als de tuner. een octaaf erbij. bijvoorbeeld 'lets take a walk outside' van raphael saadiq. way down, je kan het beter omschrijven als drukgolven dan als bas. zo heb je tenminste wat aan je 30cm woofers :D

groet

Mijn audiofiele dag was nogal on-topic blijkbaar :D

Vandaag dus langs geweest bij Sander/KT88. Sander ontving me hartelijk met een stevige handdruk, en nadat me een heerlijk kopje koffie was voorgeschoteld klonk al gauw een fijn muziekje door de woonkamer... blablabla ;)

In tegenstelling tot de meesten Hear was ik nog n

Guest Moderator3

De vraag van Tubejack en ontstane discussie over "ideale grootte van een weergever in een modale woonkamer " is gesplitst en als nieuw onderwerp aangemaakt in de rubriek Luidsprekers. Zie hier de link ernaar toe Ideale grootte weergever in modale woonkamer

Tevens weer het verzoek om on-topic te blijven en je bij het onderwerp te houden van het topic. Dus dit topic is : Wat een audiofiele dag ...

Dus een vraag stellen die niets met het onderwerp heeft te maken , dan graag een nieuw onderwerp opstarten.

Zo moeilijk is het toch niet om de simpele spelregels van het forum te volgen.

Edited by Moderator3

Guest tubejack

Vandaag eens flink de "bezem" gehaald door het netwerkje dat we hier hebben.

Het spul kunnen 'terugbrengen' van 3 switches/routers naar 1 draadloze router met ingebouwde switch

waar ik nog mijn desktop 2 pc's op heb kunnen aansluiten.

Rest zoveel mogelijk draadloos e.e.a. is aardig geluk en z

vandaag even alle verbindingen los gehaald, schoongemaakt, silclear-kledder erop. ik heb in mijn agenda gezet dat ik het over een half jaar weer doe, want het is wel nuttig.

groet

ps ... er wordt hier ook knap schoongemaakt. ruikt naar 'gevoelig voor milde kritiek'

ja Robx, ze scannen op het woord "t o p i c". Dus zolang er lieden zijn die roepen dat iets o n / o f f t o p i c is, worden ze wakker. <_<

en ik vind het niet storend, dat t o p i c s overgaan in discussies die buiten het t o p i c vallen. Moet je voor elke scheet een nieuw draadje openen dat is toch niet te doen! (dan is ook de aanleiding weer weg) ! En weet je.... de tijd leert dat het gedoe vanzelf weer stopt. Vooral als men er niet teveel aandacht aan besteedt

nou als het zo stil blijft zeg ik weer wat :cool2:

gisteren weer een rondje tuner gedaan. de uitgang bestaat uit twee njm4560d's, beide gevolgd door een condensator. de condensator tussen de twee opamps verwijderd en overbrugd.

en de voeding van de njm4560's is niet lokaal ontkoppeld :confused: zie ik meer met die dingen trouwens (ook als ze in cdspelers gebruikt zijn, zoals de Philips cd371). dus voor nu even een 150nF (epcos x7r) over + en - gezet. voorzichtig beginnen.

deze ingrepen bevallen erg goed. om 22.00u lekker WDR4 Musik zum Traumen luisteren. ik raak wel door mijn ideeen heen langzamerhand :D

groet

Guest tubejack

Ik zit heerlijk aan een Pioneer TX-9800 te prutsen en heb de afstemcondensator een paar keer grondig

schoongemaakt en daarna de sleepcontacten in het vet gezet.

De ontvangst is nu extreem goed. Z

Guest tubejack

Als audiofiel synchroniseer ik af en toe mijn oren, met hoe iets werkelijk klinkt.

Zo waren we vanavond in de Meervaart in Amsterdam naar het theaterconcert "Bombarstisch"

van de groep Lavalu.

Of het nu Jazz is, Pop, Funk of wat dan ook, ik weet het niet. Wat ik w

Edited by tubejack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...