goodtube Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 @M44 Leuk verslag. Je vraagt het als ik het goed heb gelezen jezelf af of diepte weergave beter waarneembaar is als die fysiek ook mogelijk is. Over ruimte achter de speakers. Meestal vind ik zinnen als 'ver diep naar achter lopend' wat overdreven, maar het is me duidelijk dat als de speakers meer naar voren staan, de diepte waarneembaar toeneemt. Ik houd het er maar op dat het gewoon natuurkunde is. Als je zelf tegen de muur aan gaat staan en je gaat zingen, dan is dat geluid platter voor de luisteraar dan wanneer je 3 meter naar voren gaat staan. Niet in de laatste plaats omdat je gewoon dichterbij de luisteraar bent gaan staan. Geluid is dieper wanneer het verder weg is. En verderweg is zachter. In een opname te realiseren door de drummer zachter neer te zetten dan de stem. Ofzoiets. Het is me ook duidelijk, dat analoge weergave organischer, echter klinkt. Volgens Fritz de With is dat voor een deel te verklaren door de relatief geringe kanaalscheiding van de LP - ten opzichte van de cd - Het midden is dan een monokanaal dat wat breder is. Bij zo'n 'echtere' weergave, gisteren viel me dat ook op bij de diverse LP's, is de diepteweergave ook realistischer. Maar het begrip diepteweergave is een lastige, vind ik. Een vraag voor de LP experts: Kun je met een relatief klein budget - bijvoorbeeld € 500 - al het niveau halen waarbij de cd speler het verliest van de LP, zoals op de hear-dag duidelijk waarneembaar was, of moet je voor een dergelijk niveau, ook diep in de buidel tasten ? Ik heb ook geen RIAA dus naast een platenspeler alleen ben ik er nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 dat vraag ik me idd wel eens af. ik zou dat best eens blind willen testen. ik denk dat je ogen nl ook wel wat doen op zo'n moment. maar 3 mensen bij wie ik heb geluisterd hadden allen dat effect vrij sterk en alle drie de speakers ver van de wand. maar zeker bij spendor/rogers speakers (zoals ook de mijne) geeft de hele kast muziek. de hele kast pompt natuurlijk en straalt derhalve ook meer naar achter ook al zal het een wat vervormd signaal zijn. maar als dat niet meer ( minder) interfereert met het orginele signaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 dat vraag ik me idd wel eens af. ik zou dat best eens blind willen testen. ik denk dat je ogen nl ook wel wat doen op zo'n moment. Nu ik er wat langer over nadenk, het heeft m.i. gewoon te maken met reflecties. Direct geluid/indirect geluid. Wij nemen diepte waar als het geluid vertraagd aankomt. Da's een gave van het menselijk brein. In een set zul je - met de luidsprekers op dezelfde plaats - verschillen in diepteweergave kunnen waarnemen met verschillende apparatuur. Hoe meer de muziek los komt van de speakers, hoe meer die indirecte reflecties een rol kunnen meespelen in diepteweergave. Ik vermoed dat de hoeveelheid diepteweergave - wanneer de luidsprekers fysiek dusdanig zijn opgesteld dat ze dit kunnen weergeven - vooral wordt bepaald door de kwaliteiten van de versterker. Bij mij in de woonkamer zullen de speakers nooit meters van de muur af staan, dat zit er niet in. Wat altijd kan is de speakers tijdelijk - voor de demo - naar voren zetten - met 2 man geen probleem - Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 weet niet hoor. ik ben niet zo'n gelover als het aankomt op versterkers die dat soort dingen kunnen. ik denk zelf dat er echt wel iets gebeurd met de luidsprekers naarmate die ook rondom kunnen stralen maar bewijzen heb ik er niet voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 weet niet hoor. ik ben niet zo'n gelover als het aankomt op versterkers die dat soort dingen kunnen. ik denk zelf dat er echt wel iets gebeurd met de luidsprekers naarmate die ook rondom kunnen stralen maar bewijzen heb ik er niet voor. laat ik het dan zo zeggen: de versterker is verantwoordelijk dat geluid los komt van de speaker. Als een versterker dat niet kan, is het rommel. Waarom ik denk dat de diepteafbeelding bepaald wordt door de versterker is eenvoudig vast te stellen omdat bijvoorbeeld een (balans) buizenversterker op sowieso 3 verschillende manieren is in te stellen, en allemaal hebben ze invloed op de ruimtelijkheid. En het gaat om dezelfde set, met dezelfde versterker. Het ruimtelijke gedrag wordt be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 februari 2010 Members Report Share Posted 22 februari 2010 [...] Een vraag voor de LP experts: Kun je met een relatief klein budget - bijvoorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 ik denk dat een luidspreker zeker verantwoordelijk is voor de mate waarin geluid los komt. tenminste voor het grootste deel. zo staat bij een merk als infinity bekend om zijn up front weergave, naar voren toe. be that as it may... gaan we voorbij aan mijn waarneming die 3 x word gedaan bij mensen die een grote ruimte achter de speakers hadden. En ik er toch wel wat van overtuigd lijk te raken dat een ruime opstelling naar de achterwand toe zeker iets doet met de diepte van het geluidsbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Een vraag voor de LP experts:Kun je met een relatief klein budget - bijvoorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Kun je met een relatief klein budget - bijvoorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Een leuke 2e hands Thorens kun je bij Ronald van Eijk kopen een betrouwbaar adres.http://link.marktplaats.nl/315055623 (gewoon ff bellen) Vind jij zo'n TD321 waggelbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Een leuke 2e hands Thorens kun je bij Ronald van Eijk kopen een betrouwbaar adres.http://link.marktplaats.nl/315055623 (gewoon ff bellen) Vind jij zo'n TD321 waggelbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Kijk in de spiegel, en zie je zelf. Om dit beeld nu te ''digitaliseren'', gooi diezelfde spiegel op de grond aan stukken, plak de boel weer aan elkaar en bezie jezelf nu nogmaals in den spiegel. Dat is voor mij nu digitaal... Is u soms Jules Deelder Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Maar Goodtube je hebt mazzel ik heb hier een complete Technics SL-1900 voor nop staan.Niet moeders mooiste en stijf onder de nicotine maar met een avondtje soppen ...... Ik heb hem net geprobeerd en volgens mij doet hij het nog....... Alleraardigst van je Jack, ook dat van die leen RIAA...! Ik moet er maar even over nadenken wat ik wil / kan. Eerst ga ik het audiomeubel aanpassen, ik zal daarbij rekening houden dat er wellicht een platenspeler op of in moet komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 februari 2010 Report Share Posted 22 februari 2010 Is u soms Jules Deelder Daar heeft hij te weinig haar voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ik moet er maar even over nadenken wat ik wil / kan. Eerst ga ik het audiomeubel aanpassen, ik zal daarbij rekening houden dat er wellicht een platenspeler op of in moet komen. Heb jij eigenlijk platen? Ik zou er zelf niet meer aan beginnen -ook niet na wat ik op de heardag heb gehoord- als ik geen platen had en mijn cd's nu zo klinken zoals ze thuis doen. Dus niet voor het geluid. Blijft over de hobby van het plaatje draaien, daar doe ik niks aan af. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ik moet er maar even over nadenken wat ik wil / kan. Eerst ga ik het audiomeubel aanpassen, ik zal daarbij rekening houden dat er wellicht een platenspeler op of in moet komen. Heb jij eigenlijk platen? Ik zou er zelf niet meer aan beginnen -ook niet na wat ik op de heardag heb gehoord- als ik geen platen had en mijn cd's nu zo klinken zoals ze thuis doen. Dus niet voor het geluid. Blijft over de hobby van het plaatje draaien, daar doe ik niks aan af. M rc Hoi Marc, Nou, een paar van vroeger misschien, ergens op een zolder. Met name de muziek die is uitgebracht in het tijdperk tot aan de intrede van de CD, is op LP veel mooier dan de heruitgaves op CD. En dat zijn er nogal wat, dus interessant! Bij mij thuis klinkt CD best analoog, daarover geen klagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Goodtube niet een idee om bij Mumsoft te gaan luisteren en daarna bij mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 23 februari 2010 Members Report Share Posted 23 februari 2010 Kijk in de spiegel, en zie je zelf. Om dit beeld nu te ''digitaliseren'', gooi diezelfde spiegel op de grond aan stukken, plak de boel weer aan elkaar en bezie jezelf nu nogmaals in den spiegel. Dat is voor mij nu digitaal... Is u soms Jules Deelder Nee, dat niet, de uitspraak echter, die komt idd bij Deelder vandaan. Het geeft ook lekker plastisch weer wat er eigenlijk met muziek wordt gedaan wanneer dit wort gedigitaliseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Die spiegel is een aardig beeld net als een plank, een zaag, en lijm, is echter wel heel erg simplistisch, zelfs zo dat het met de werkelijkheid niets meer te maken heeft. Dat de cd weergave zo belazerd is, is meer te wijten aan een groot aantal gebreken in opname, mastering en vooral niet te vergeten in de weergave apparatuur, zou je hiermee op een fatsoenlijke manier omgaan, zou het beeld behoorlijk bijgesteld moeten worden. Er spelen zo verschrikkelijk veel belangen, dat je nauwelijks zicht krijgt op deze problematiek. Dan blijft er natuurlijk de massa die zich - als altijd - lekker in de luren laat leggen, marketing is een machtig wapen, kijk maar naar Bose, Microsoft en zoveel anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ondanks of moet ik zeggen dankzij de Hear dag -van afgelopen zondag- was het vandaag wederom genieten geblazen. LP of CD het maakt allemaal niets uit, beide "schurken" heel dicht tegen elkaar. De muziek "spat, brult en knalt" de kamer binnen als het op een stevig volume staat of lekker veel dynamiek heeft zoals met Radio Head of China van Vangelis, maar ook dan is er veel informatie. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ik heb nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 (...) Ook is er nergens een grote impedantiedip of faseverschuiving te ontdekken (...) Beste Miracle, Ooit een grote impedantiedip (of -piek) z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Hallo Spido en Miracle, Ik heb v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts