goodtube Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 klokopgrade heeft alleen zin als de voeding de juiste aandacht heeft gehad. Daarnaast moet je het ook goed doen! Er zijn cd spelers met een aparte klok voor audioboard en servoboard. Als je zo'n klokopgrade doet, dan zorg je natuurlijk dat beide systemen op dezelfde klok lopen. Wanneer het jitter probleem maximaal onderdrukt is, klinkt een cd ju Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Ik weet niet of ik die clock - in mijn geval een Engelse - eruit zou gooien, wel ben ik tot de ontdekking gekomen dat Matthijs de Vries gelijk heeft als hij stelt dat de uitgangstrap en de voeding van grotere invloed zijn en het effect van een betere klok ver overtreffen.Ik heb geen verslechtering kunnen vaststellen, en alle kleine beetjes mogen mij helpen. Designing is the art of making compromises staat op zijn site http://www.machmat.com/ Mijn ervaring is dat de uitgangstrap het meeste effect heeft. Wat ik nu aan het doen ben, "het laag iets dempen" door een kleine uitgangs condensator te kiezen is natuurlijk alleen symptoom bestrijding voor de gene die Johan Ketelaars stuk goed hebben gelezen. "Lezen jullie wel? of zijn jullie allemaal van die eigenwijze knakkers " Het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Juist niet, zo'n klok brengt meer haaifaai de muziek word uitelkaargetrokken het word harder en berekend.Zonder klok klinkt het meer als een plaat vloeiender en minder afzonderlijke details meer als een geheel en echter ik vind het prettiger om naar te luisteren. Het typische digitale cd geluid word alleen maar vergroot door zo'n klok . Daar kom je pas achter als je ze er na een tijdje weer uithaalt. Ik deel je mening. Zelfs met bijgeleverde speciale klokvoedingen werd ik niet gelukkig met de sound. Geluid wordt iets minder liquid. Logisch redenerend zou ik zeggen dat een verbetering nooit een verslechtering kan veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Mijn ervaring is geweest dat de klok heeft gezorgd voor een betere articulatie, betere detailweergave, toename van de dynamiek, waarbij het opvallend was dat het effect in het laag schijnbaar groter was, later bracht aanpassing van voeding en uitgangstrap vooral verbeteringen op het tonale vlak en verloor de speler de scherpe randjes waardoor er een vloeiender weergave is ontstaan. Overigens denk ik dat een belangrijk deel van de verschillen tussen plaat en cd niet op te lossen zijn in de weergaveketen, de manier waarop de muziek op het plaatje is geplakt is de meest bepalende factor, verschillen tussen cd's zijn beduidend groter dan tussen cd en plaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Even een cryptootje.... Ik verwacht, dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Even een cryptootje.... Ik verwacht, dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2010 Author Report Share Posted 11 maart 2010 Juist niet, zo'n klok brengt meer haaifaai de muziek word uitelkaargetrokken het word harder en berekend.Zonder klok klinkt het meer als een plaat vloeiender en minder afzonderlijke details meer als een geheel en echter ik vind het prettiger om naar te luisteren. Het typische digitale cd geluid word alleen maar vergroot door zo'n klok . Daar kom je pas achter als je ze er na een tijdje weer uithaalt. Ik deel je mening. Zelfs met bijgeleverde speciale klokvoedingen werd ik niet gelukkig met de sound. Geluid wordt iets minder liquid. Logisch redenerend zou ik zeggen dat een verbetering nooit een verslechtering kan veroorzaken. Elke speler heeft een klok, dus zonder klok luisteren lijkt me wat lastig... Ik zou ook het dempingsmateriaal uit je speakers halen, de bekabeling vervangen door heel dun ijzerdraad en alleen modern opgenomen CD's kopen. Klinkt allemaal vloeiender, maar wel slechter... Muziek hoort zo dicht mogelijk bij live te klinken. Anders is het mify. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 In dit verband zou ik de naam Ayre willen noemen, die een bepaald soort input receiver IC gebruiken met eigen geschreven software.Theoretisch is dat 1 van de beste methoden die ik ken. NB. over de hoorbaarheid van e.e.a. doe ik geen uitspraken. Hallo, Even voor de goede orde, Ayre is niet de schrijver van de genoemde software. Dat is: "Gordon Rankin" met als eigen bedrijf "Wavelength". Hij heeft ook eigen DAC's (USB). Ik heb ze nooit gehoord, maar er zijn een paar reviews met zeer lovende woorden. En als het oog ook wat wil: De buizen versies zijn ook nog beauties om te zien. Google maar eens. Over de hoorbaarheid van de Ayre wil ik wel een uitspraak doen. Onlangs was er een demo van Ayre producten bij de AVMN. Daar werd de USB DAC gedemonsteerd. Dat nadert toch wel behoorlijk het vinyl geluid. Een vergelijk met een 7000 euro CD speler van Ayre werd glansrijk gewonnen door de USB DAC. Rust en meer detail. Audiofreak, die naast mij zat, zei: "Als ik geen vinyl had, zou ik hier goed mee kunnen leven". Dat heb ik hem nog niet eerder horen zeggen. Ik zou zo'n set wel willen hebben. Ik kijk trouwens ook nog even of ik de "Wavelength" ergens kan beluisteren. Ik heb met de importeur voor Europa al mail contact gehad. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Ehh, hebben we het nu over een CD speler of een USB Dac? Lijken mij toch twee heel verschillende dingen.......... Een standalone CD speler met USB uitgang heb ik nog niet gezien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Even een cryptootje.... Ik verwacht, dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 das 90db gewogen, niet in het hoog. http://www.audiocominternational.com/produ...8l1snntsg254bl1 groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Ehh, hebben we het nu over een CD speler of een USB Dac? Lijken mij toch twee heel verschillende dingen.......... Een standalone CD speler met USB uitgang heb ik nog niet gezien Hallo, KT 88 heeft het over DAC's gevoed door verschillende digitale bronnen; dat kan een computer zijn. De Ayre USB DAC is daarvoor bedoeld. Het kan natuurlijk ook zijn dat KT het over heel iets anders heeft; dan heeft mijn verhaal er niets mee te maken, maar is misschien toch wel leuk op zichzelf. Sorry dan voor het misverstand! Maar ik denk dat ik hem niet verkeerd begrepen heb. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Klopt, ik begon over een separate DAC. Daarbij KAN er nl. wel degelijk sprake zijn van (transport)jitter, waar dat in een one-box speler m.i. geen probleem hoeft te zijn ook zonder dure clock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 In dit verband zou ik de naam Ayre willen noemen, die een bepaald soort input receiver IC gebruiken met eigen geschreven software.Theoretisch is dat 1 van de beste methoden die ik ken. NB. over de hoorbaarheid van e.e.a. doe ik geen uitspraken. Hallo, Even voor de goede orde, Ayre is niet de schrijver van de genoemde software. Dat is: "Gordon Rankin" met als eigen bedrijf "Wavelength". Hij heeft ook eigen DAC's (USB). Ik heb ze nooit gehoord, maar er zijn een paar reviews met zeer lovende woorden. En als het oog ook wat wil: De buizen versies zijn ook nog beauties om te zien. Google maar eens. Over de hoorbaarheid van de Ayre wil ik wel een uitspraak doen. Onlangs was er een demo van Ayre producten bij de AVMN. Daar werd de USB DAC gedemonsteerd. Dat nadert toch wel behoorlijk het vinyl geluid. Een vergelijk met een 7000 euro CD speler van Ayre werd glansrijk gewonnen door de USB DAC. Rust en meer detail. Audiofreak, die naast mij zat, zei: "Als ik geen vinyl had, zou ik hier goed mee kunnen leven". Dat heb ik hem nog niet eerder horen zeggen. Ik zou zo'n set wel willen hebben. Ik kijk trouwens ook nog even of ik de "Wavelength" ergens kan beluisteren. Ik heb met de importeur voor Europa al mail contact gehad. Groet, Leobus Yeah right !! Moet je er ook bij zeggen dat het wel een 24 bit opname betrof van Linn Records, Leo. Overigens begin ik om te raken v.w.b. streaming en cd. Het is dat mijn prioriteit nog anders liggen (andere eindversterker) dit komende of volgende jaar, anders was ik nu aan het sparen voor de Ayre USB DAC. Ik heb nu inmiddels diversen keren een demo ervan bijgewoond en elke keer weet het mij te raken en te boeien. Dat is mij nog nooit overkomen met CD. Maar ik blijf ook een vinyl-adept. Oh ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Klopt, ik begon over een separate DAC. Daarbij KAN er nl. wel degelijk sprake zijn van (transport)jitter, waar dat in een one-box speler m.i. geen probleem hoeft te zijn ook zonder dure clock. Idd, dat is ook het verhaal. De transportjitter over S/PDIF is al vele malen groter dan de jitter van een standaard clock van een ordentelijke CD speler. Heb je een externe DAC er aan hangen dan zet iedere betere clock in de speler zelf volstrekt geen zoden aan de dijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 das 90db gewogen, niet in het hoog. http://www.audiocominternational.com/produ...8l1snntsg254bl1 groet Hoi Rob, Een "simpele" TDA1541A doet al < -90dB waarbij de frequentie nagenoeg niets uitmaakt http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/...ps/TDA1541A.pdf Mijn CBS 1 test CD gaat tot -60dB, vind je het erg, dat ik het niet zo wat minder belangrijk vind Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 (...) Als je dan nog een beetje beter luistert dan gooi je de Tent klok er weer uit (...) Beste tube 300, "Als je dan nog een beetje b Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 mijn audiofiele dag moet nog komen, maar een beetje feest is het wel, want we hebben besloten de kamer anders te gaan inrichten. Dat komt de audiosetup waarschijnlijk ook ten goede. Wordt vervolgd. Zaterdag klusdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Yeah right !!Moet je er ook bij zeggen dat het wel een 24 bit opname betrof van Linn Records, Leo. Overigens begin ik om te raken v.w.b. streaming en cd. Het is dat mijn prioriteit nog anders liggen (andere eindversterker) dit komende of volgende jaar, anders was ik nu aan het sparen voor de Ayre USB DAC. Ik heb nu inmiddels diversen keren een demo ervan bijgewoond en elke keer weet het mij te raken en te boeien. Dat is mij nog nooit overkomen met CD. Maar ik blijf ook een vinyl-adept. Oh ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 ben vooral benieuwd hoe deze nieuwe techniek er over enkele jaren voor staat, als er meer aanbieders zijn, meer is vergeleken, meer uitontwikkeld. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Yeah right !!Moet je er ook bij zeggen dat het wel een 24 bit opname betrof van Linn Records, Leo. Overigens begin ik om te raken v.w.b. streaming en cd. Het is dat mijn prioriteit nog anders liggen (andere eindversterker) dit komende of volgende jaar, anders was ik nu aan het sparen voor de Ayre USB DAC. Ik heb nu inmiddels diversen keren een demo ervan bijgewoond en elke keer weet het mij te raken en te boeien. Dat is mij nog nooit overkomen met CD. Maar ik blijf ook een vinyl-adept. Oh ja, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 @ Marc,Ayre heeft geen tijdsfouten (jitter). Lees dit maar eens door :klik Lekker diepgravende uitleg die promo van Ayre zelf Alle DAC's hebben jitter of zo je wilt tijdfouten. De vraag is meer: Hoeveel P.s. Heb vorige week bij iemand een HongKong DAC'je gehoord van schrik niet: €30. Ik viel bijna van verbazing van de bank hoe goed dat klonk. Dit was dan wel met een speciaal geoptimaliseerde voeding er voor die twee keer zo duur was als het DACje zelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of, en in hoeverre jij het met Tubejack eens zult zijn over mijn spulletjes. Marc, never no doubt, zet die harddisk van je vol muziek en ga lekker luisteren. Wat een ander van je installatie vind : how care ? Tijd om te genieten, iets wat we veel te weinig doen Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 maart 2010 Report Share Posted 12 maart 2010 ben vooral benieuwd hoe deze nieuwe techniek er over enkele jaren voor staat, als er meer aanbieders zijn, meer is vergeleken, meer uitontwikkeld. Een b Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 maart 2010 Report Share Posted 12 maart 2010 Die Ayre is niet misselijk qua prijs, en ik vraag me (alweer) af, of het verschil met zulke asio-dacjes niet eerder zit in de ongetwijfeld veel betere opbouw, voeding, en uitgangstrap. NB Ook de Ayre ontkomt niet aan wat jitter. groetjes, M rc @ Marc, Ayre heeft geen tijdsfouten (jitter). Lees dit maar eens door :klik Volgens Sander zou het ook zo moeten. (of woorden van gelijke strekking) Sander heeft ook eens gezegd dat jitter niet zo'n groot probleem is als wel wordt voorgesteld (of woorden van gelijke strekking). In de literatuur (bladen, internet) zie je wel vaak de nadruk daarop. Want, het is meetbaar, denk ik dan. De ervaring van Pjotr geeft toch ook al aan dat bv een voeding van gro(o)t(er) belang is. En echt, die Ayre Dac jittert ook Zie het hele review: http://stereophile.com/digitalprocessors/a..._dac/index.html Jitter is dus m.i. niet iets om je blind op te staren. Er zijn meer en belangrijker aspecten, en uiteindelijk komt het neer op... luisteren. @Tubejack: dat doe ik gelukkig elke dag. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts