Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Audiofiel dagje, nou ja, uurtjes...

Geluisterd naar Donizetti's Lucia di Lammermoor met Maria Callas en Giuseppe Di Stefano in een mono-uitvoering uit 1955.

Zelden zo'n ruimtelijke ervaring gehad van een cd, en dan nog wel een mono-cd!

Links de violen, fluit en trompet achter midden, rechts de cello's, maar wel alles in

Links de violen, fluit en trompet achter midden, rechts de cello's, maar wel alles in één geheel.

En gekuch uit de zaal, ver weg.

Als je zo door gaat heb je straks helemaal geen set meer nodig :lol:

Hier meer een muziek-o-fiel dagje met o.a. Vioolconcerten van Mozart door Janine Jansen. Tjonge wat kan die meid toch spelen.

;)

Mogelijk werkt gehakt ook hallucinerend? Veklaart wellicht ook het ietwat verdwaalde berichtje.

Mijn audiofiele dag was het bekijken van keukens in een keukenwinkel. Genoeg hout, natuursteen, etc gezien voor een paar vette luidsprekers.

En ik dacht dat audio apparatuur duur was, voor een beetje set heb je net een keukeladekastje.

Ben nog steeds op zoek naar de Vivaldi sacd van Janine, maar die is nergens meer te koop (op zijn best gebruikt voor minimaal 100 euro).

Als ik er nou bij vertel dat ik eerst vanmorgen eens het stof uit mijn NAS-muziek servertje heb gestofzuigd (tjonge na een jaar verzamelt zich daar best wat huisstof) en Janine daardoor veel helderder klonk? Alsof je een gordijn wegtrok :ph34r:

Dan is het toch ook wel een audiofiele dag?

:D;)

Als ik er nou bij vertel dat ik eerst vanmorgen eens het stof uit mijn NAS-muziek servertje heb gestofzuigd (tjonge na een jaar verzamelt zich daar best wat huisstof) en Janine daardoor veel helderder klonk? Alsof je een gordijn wegtrok :ph34r:

Dan is het toch ook wel een audiofiele dag?

:D;)

Nou moe, bij mij gaat tegenwoordig elke week de stofdoek door de kamer. En v

Geloven doen we in de kerk en het is nog geen zondag. Dus nee, het hoeft vandaag niet :D

Maar ik heb hem vanmorgen wel even uitgestofzuigd. Er zit wel een fannetje in bij mij al hoor je die niet. Het scheelde i.g.g. 3 graden in de temperatuur van de schijven nadat de ventilatie sleufjes weer vrij waren van stof.

;)

Ben nog steeds op zoek naar de Vivaldi sacd van Janine, maar die is nergens meer te koop (op zijn best gebruikt voor minimaal 100 euro).

Ik heb wel de CD voor je gevonden: http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?sort=newest_rec&PRODUCT_NR=4756293&SearchString=jansen&SEARCH_OPTIONS=&javascript=1&IN_XXSERIES=&IN_XXPQ=&per_page=50&COMP_ID=+&ALBUM_TYPE=&IN_SERIES=&ART_ID=&IN_XXAWARDS=&start=0&MOZART_22=0&GENRE=&presentation=list&ADD_DECCA=1

Moet het per s

Ehm ja

http://www.sa-cd.net/showtitle/2569

Hij was een keer op ebay (Van een Nederlander die in US was gaan wonen). Ik wilde bieden tot circa $50 (stond toch laag), maar vergat om op het moment supreme mn bod uit te brengen. Is ie voor $40 ofzo weggegaan.

Nu:

http://cgi.ebay.com/Vivaldi-Four-Seasons-Hybrid-SACD-Super-Audio-CD-Candida-Thompson-CD-2005-/341445626194?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4f7fbec952

(Kraus heeft m wel, de boffert)

De cd versie is vrij common

http://www.bol.com/nl/p/muziek/four-seasons/1000004003137647/index.html

Beste Spido,

Ik ben een audiofiele draaikont. En de Pen's hebben eigenschappen die de Kings niet bezitten. Zowel in het missen van het diepste laag als in het maken van een perfect ruimtelijk plaatje.

Mits goed aangestuurd en ondanks het missen van het diepste laag heb ik het gevoel te luisteren naar een heel complete speaker, of zoals gisteren, bij het opzetten van Clifford Brown en Max Roach, ook daadwerkelijk te luisteren naar de perfecte timing en frasering van beide heren. Het is net alsof het 'waarom' iets gespeeld wordt duidelijker is. Hetzelfde geldt voor onze bekende Christian McBride.

Zoals je weet ben je altijd welkom om langs te komen, ik laat je graag horen wat ik bedoel.

• Members

Geluisterd naar Donizetti's Lucia di Lammermoor met Maria Callas en Giuseppe Di Stefano in een mono-uitvoering uit 1955.

Links de violen, fluit en trompet achter midden, rechts de cello's, maar wel alles in

Eenzelfde conclusie, ik ben dus toch niet helemaal gek (of niet alleen)!

Natuurlijk ben je niet alleen, ik denk dat als er nog steeds een goed aanbod aan titels mono zou zijn, er heel veel mensen mono zouden luisteren. Het klinkt simpelweg het natuurlijkst.

Met name op vinyl, waar je ook nog eens mechanische voordelen hebt, is het fantastisch!

Welkom bij de club! Wat dacht je van de dynamiek in mono opnames... Ongekend!

Ik wordt de laatste tijd steeds waziger aangekeken als ik over mono begin, maar zie hier...

Eenzelfde conclusie, ik ben dus toch niet helemaal gek (of niet alleen)!

Blijkt stereo misschien toch gewoon een gadget.

Betekend dat nu dat vroeger misschien toch alles beter was :unsure: ?

Ach wel nee. Wel is het zo dat een goede mono mix een tandje moeilijker is dan een goede stereo mix. En die kunst is een beetje verloren gegaan. Zo'n 30 jaar geleden zei een toen al oudere omroepknar eens tegen mij "Wat stereo? Laten die knullen eerst maar eens een goede mono mix zien te maken. Zien we daarna wel verder".

Een goede mix maken, of dat nu mono of stereo is, is gewoon een kunst. Een kunst waar vroeger wel meer de tijd voor genomen werd, dat wel.

Zomaar van mono stereo proberen te maken gaat niet werken. Van stereo mono maken evenmin. Beide hebben hun eigenheid die je niet zomaar door elkaar kunt gooien. Meestal wordt stereo wel zo afgemixt dat het als mono nog redelijk goed blijft klinken maar dat haalt dan niet de kwaliteit van een als een specifiek als mono afgemixte registratie. Dat is toch een kunst die achter de mengtafel beoefend wordt en niet achteraf met wat gestoei met wat dan ook.

;)

• Members

Het zal er allemaal ongetwijfeld mee te maken hebben, maar sinds ik vanuit een bepaalde hoek steeds meer besmet raak met het Jazz virus en dit genre vanuit diezelfde hoek nu toch meerdere (lees: zeer vele) malen puur mono -dus ook met een mono element- heb mogen beluisteren, ben ik me toch nog eens flink op het hoofd gaan krabben!

Tuurlijk, er zijn bijzonder mooie stereo uitvoeringen en persingen op de markt, maar die mono-lp's... Dergelijke dynamiek heb ik gewoon nog niet eerder meegemaakt. Dit is echt gewoon live 1 op 1, verslavend zelfs.

Ongetwijfeld was de kunst van opnemen en afmixen in die tijd ook nog echt een Kunst met hoofdletter K, maar dat zou met de moderne techniek toch ook haalbaar moeten zijn...

Blijkbaar niet dus (o.a. de oorzaak van de Loudness-war?).

Het maakt in ieder geval dat ik mijn werk weer met nóg meer plezier kan uitvoeren. Heel benieuwd hoe de diversen autoriteiten in Munchen hierop reageren als ik dit van de week ter sprake breng (dat worden dus weer minimaal 3 audiofiele dagen)...

Komt die betere dynamiek van de mono-LP niet doordat een mono-LP gewoon wat minder te doen heeft, simpeler in elkaar steekt, zeg maar? En het element ook.

Voor de cd maakt het denk ik niet echt iets uit. Maar er zijn ook maar heel weinig mono-cd's, vermoed ik, dus is er weinig vergelijkingsmateriaal.

Bij wijze van experiment heb ik Wabash Blues van Johhny Hodges & Duke Ellington van stereo naar mono getoverd - ik ga het steeds meer missen, zo'n mono knop op de versterker, maar Audacity biedt uitkomst - en het resultaat valt me niet tegen. Het ruimtelijke beeld is niet zo duidelijke als bij Donizetti, maar die rare nep-stereo van het origineel is nu wel weg.

Groet,

M :ph34r: rc

Bij wijze van experiment heb ik Wabash Blues van Johhny Hodges & Duke Ellington van stereo naar mono getoverd - ik ga het steeds meer missen, zo'n mono knop op de versterker, maar Audacity biedt uitkomst - en het resultaat valt me niet tegen. Het ruimtelijke beeld is niet zo duidelijke als bij Donizetti, maar die rare nep-stereo van het origineel is nu wel weg.

Groet,

Als de oorspronkelijke opname mono was en daar is later kunstmatig stereo van geknutseld......... tja :rolleyes:

Daar heb ik nog nooit wat fraais uit horen komen en idd onmiddellijk weer op mono zetten is dan de enige remedie. Al is dan vaak meer verwoest dan je lief is.

W.d.b. is zo'n HD spelert dan wel weer in het voordeel t.o.v. een ordinaire CD spelert :D

Pas wel op bij het samenvoegen van L+R tot een mono signaal dat je geen overflow (clippen) krijgt. Dat zou met sommige hoog uitgestuurde CD's kunnen gebeuren. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan: Mono = 1/2L + 1/2R

;)

Bij wijze van experiment heb ik Wabash Blues van Johhny Hodges & Duke Ellington van stereo naar mono getoverd - ik ga het steeds meer missen, zo'n mono knop op de versterker, maar Audacity biedt uitkomst - en het resultaat valt me niet tegen. Het ruimtelijke beeld is niet zo duidelijk als bij Donizetti, maar die rare nep-stereo van het origineel is nu wel weg.

Groet,

Als de oorspronkelijke opname mono was en daar is later kunstmatig stereo van geknutseld......... tja :rolleyes:

Daar heb ik nog nooit wat fraais uit horen komen en idd onmiddellijk weer op mono zetten is dan de enige remedie. Al is dan vaak meer verwoest dan je lief is.

W.d.b. is zo'n HD spelert dan wel weer in het voordeel t.o.v. een ordinaire CD spelert :D

Pas wel op bij het samenvoegen van L+R tot een mono signaal dat je geen overflow (clippen) krijgt. Dat zou met sommige hoog uitgestuurde CD's kunnen gebeuren.

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen dan: Mono = 1/2L + 1/2R

;)

Thanx. Ik deed het niet eerder, maar Audacity heeft er gewoon een menu-item voor, hoe dat intern gebeurt weet ik niet. Ik bewaar het onder een iets andere album-naam, het origineel houd ik als referentie.

Ik zie het voordeel van een cd-speler

als je mono wilt luisteren waarom maak je dan niet een verloopkabeltje.

L+R stereo in, L+R draadjes samenvoegen, L+R mono uit

Is op zich wel een idee, maar ik zie liever iets flexibelers als 'oplossing' (er is natuurlijk geen echt probleem). Misschien iets met de tape monitor?

als je mono wilt luisteren waarom maak je dan niet een verloopkabeltje.

L+R stereo in, L+R draadjes samenvoegen, L+R mono uit

Dat vinden de meeste versterker/CD/etc. uitgangen niet leuk, die zijn daar niet op berekend. Je loopt zo de kans op onnodige extra vervorming.

@Mumsoft

Ok, als daar een speciale mono conversie optie voor is dan zal dat wel goed geïmplementeerd zijn. Maar alles wat kunstmatig van mono naar stereo verbouwd is zou ik toch zo veel mogelijk weer omzetten. Gelukkig zit op mijn VV nog gewoon een "Mono/Stereo" schakelaar.

Mono luisteren via je twee stereo-speakers kan natuurlijk niet: door de afstand tussen de beide speakers en de reflecties in je kamer ontstaan er dan looptijdverschillen die toch weer een soort stereo-effect opleveren.

Nee: één luidspreker op de middenvoor-positie, recht tegenover de luisterplaats.

(Natuurlijk is een 7.1 surround systeem veel beter! Voor luidsprekerfabrikanten, tenminste... B) )

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...