Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mono luisteren via je twee stereo-speakers kan natuurlijk niet: door de afstand tussen de beide speakers en de reflecties in je kamer ontstaan er dan looptijdverschillen die toch weer een soort stereo-effect opleveren.

Nee:

De beste Kraus is overigens wel een van de weinigen bezitters van een dergelijk high end draaitafel (met bijbehorende toeters en bellen) die de kwaliteit van vinyl ook wist te relativeren. "Als je al geen grote verzameling platen bezit, kun je beter bij digitaal blijven" meen ik wel eens van zijn hand gelezen te hebben (of woorden van gelijke strekking). En dat toch van iemand die behoorlijk wat moeite en energie gestoken heeft om de analoge setup te optimaliseren.

Helaas niet te verifieren, want er is niet veel van zijn legacy over.

zo ... eindelijk weer muziek. voorversterker: bruggelijkrichter en navolgende diodes vervangen door (veel) snellere IR diodes. spanningsregelaars vervangen. voedingsontkoppeling versterkerprint verbeterd, alleen nog koolfilmweerstanden in het signaal, nog maar 1 condensator in de signaalweg. cd-speler: voeding op servo board van oscons voorzien.

het draait nu 6 uur. het resultaat is glorieus. open, energiek, snel, ruimte. en dit is nog maar het begin.

volgende stappen: uitgangscondensatoren cdspeler en tuner weg (als het nodig is een dc servo erop), shuntvoeding in cdspeler en losse voeding voorversterker. ergens in 2010 biggrin.gif

so very happy.

groet

Hoi Rob,

Als je zoveel verandert, waarom dan niet gewoon helemaal de diy weg volgen (al dan niet op basis van bestaande ontwerpen)?

Hoi Rob,

Als je zoveel verandert, waarom dan niet gewoon helemaal de diy weg volgen (al dan niet op basis van bestaande ontwerpen)?

Maar Duck, dat doet-ie toch?

Er blijft niet veel van over, maar tenslotte komt er muziek uit. Ik heb het alleen al een hele tijd niet gehoord. Misschien tijd om v

dat is omdat ik denk niet genoeg vanaf te weten om aan zelfbouw te beginnen. ga wel een cursus electronica doen.

maar ik vind het verbazend wat er te doen is op basis van het bestaande spul, en dan de beperkingen aanpakken.

@ mph34r.gif rc: wees wellekome.

groet

Het leuke van diy-en (ipv bestaande apparaten te modden) is dat je niet in het keurslijf van het bestaande apparaat zit. Ten eerste je hoeft niets te desolderen (dus geen geknoei op de pcb), je kunt selluv over de layout nadenken (dus als jij de voeding lekker ver van de ingangen wilt met 1 cm dik koper er tussen, kan je dat allemaal lekker selluv bepalen).

En op basis van bestaande ontwerp (en goed ontworpen pcb) heb je niet zo heel veel kennis nodig (en anders is die wel te halen op de diverse forums). Bouw eens een F5 na ofzo.

Het leuke van diy-en (ipv bestaande apparaten te modden) is dat je niet in het keurslijf van het bestaande apparaat zit. Ten eerste je hoeft niets te desolderen (dus geen geknoei op de pcb), je kunt zlef over de layout nadenken (dus als jij de voedinglekker ver van de ingangenwuilt met 1 cm dik koper er tussen, kan je dat allemaal lekker zelf bepalen.

En op basis van bestaande ontwerp (en goed ontworpen pcb) heb je niet zo heel veel kennis nodig (en anders is die wel te halen op de diverse forums). Bouw een een F5 na ofzo.

Zo is het! Je hoeft alleen maar netjes, ordelijk, zorgvuldig en zonder foutjes te werken... :lol:

dit topic gaat niet hard meer.

kom me vandaag toch even niet beheersen. ik heb de diodes van de analoge voeding vd cd-speler die al vrij snel waren vervangen door schottky's die 10 ns schakeltijd hebben en 'No reverse recovery / No forward recovery '. snel dus. en ja dat hoor je ook nog. het eerst merkbare effect is dat het ding de laag weergave weer verder uit elkaar rafelt. waardoor er toch weer een schoner laag uit komt. het was echt ff wennen.

je snapt dat deze dingetjes ook in de rest van de apparatuur zullen worden gezet biggrin.gif (en de andere 10 voedingsdiodes in de SA11 ...).

groet

Guest tubejack

Wèl..... als je hem verkeerd om in soldeerd :blink:

Hmmm klein foutje :o die weerstandjes zitten direct in serie aan de aansluiting v/d trafo dus aan de wisselspanning.

Waarde 2,2Ω .... t/m 10Ω

Ik heb het echter ook wel nà de gelijkrichter gezien.

Beetje ruis vind ik fijn .... deed me vanochtend denken aan mijn 1e "echte" cd-speler een Philips CD-850 MK1

de 1e met "bitstream" Wat was ik gelukkig met dat ding zeg, Wàt klonk hij goed! Wàt een diepte! Wàt een triomf der techniek! :o

Todat ik een Denon test-cd tje erin stopte en zag dat het geluid al bij -60db verdween in de ruis... en een veel oudere speler een CD-160 (Aristona versie) nog prachtige sinussen gaf :huh:

Toen vond ik het niks meer...... waardeloos .... gèk hé ? Tegenwoordig weet ik wel beter, ik had nooit die Philips moeten wegdoen!

Maar FF zonder dollen Rob waarom zou je "snelle" diodes willen? 50hertz is toch niet snel?

Tuurlijk het is wèl "fiel" en inderdaad baat het niet, dan schaad het niet :)

Edited by tubejack

omdat ze beter klinken naar mijn mening. meer detail en leven in het geluid.

is er ergens een plaatje van hoe je die weerstanden toepast? ik kan dat stukje waarin wordt gesproken over 'snubber' niet vinden.

groet

Het leuke van diy-en (ipv bestaande apparaten te modden) is dat je niet in het keurslijf van het bestaande apparaat zit. Ten eerste je hoeft niets te desolderen (dus geen geknoei op de pcb), je kunt selluv over de layout nadenken (dus als jij de voeding lekker ver van de ingangen wilt met 1 cm dik koper er tussen, kan je dat allemaal lekker selluv bepalen).

En op basis van bestaande ontwerp (en goed ontworpen pcb) heb je niet zo heel veel kennis nodig (en anders is die wel te halen op de diverse forums). Bouw eens een F5 na ofzo.

Dat is maar de vraag. Echt zelf ontwerpen doet bijna geen enkele zelfbouwer als het om elektronica gaat. Dat komt toch ook niet verder dan iets bestaands nabouwen, al dan niet uit een blaadje of in kit-vorm.

kom me vandaag toch even niet beheersen. ik heb de diodes van de analoge voeding vd cd-speler die al vrij snel waren vervangen door schottky's die 10 ns schakeltijd hebben en 'No reverse recovery / No forward recovery '. snel dus. en ja dat hoor je ook nog. het eerst merkbare effect is dat het ding de laag weergave weer verder uit elkaar rafelt. waardoor er toch weer een schoner laag uit komt. het was echt ff wennen.

Je hebt toch wel fatsoenlijke en passende snubbers over de schottky diodes gezet?

;)

dit topic gaat niet hard meer.

groet[/size][/font][/font]

Klopt Robx, ikz

Pjotr ... en anderen ... daar zocht ik dus nog naar: hoe zit dat met snubbers : wat waar en welke waarden ? er was enige tijd terug een topic hierover met o.a. wat bijdragen van KT88, kan het niet zo snel meer vinden ....

ofwel: input wordt hogelijk gewaardeerd.

groet

Ha Rob,

De grootte van de snubber hangt een beetje van de dioden, trafo en belasting af. Met 560 ohm en 100nF/250V_DC polypropyleen in serie direct over de trafo zit je aardig goed denk ik voor een CD speler.

Zonder snubber produceren schottky's veel HF rommel. Hier een linkje met wat scoop foto's wat er gebeurt met schottky's. In principe maak je de snubber zo klein mogelijk waarbij die nog optimaal HF dempt --> Weerstand zo hoog mogelijk, condensator zo klein mogelijk. Maar daar heb je een goede scoop voor nodig.

Suc6 ;)

Gisteren een ontzettend mooie set gehoord bij Beter Beeld en Geluid: VTL icm Wilson speakers; als bron een Linn Digital Streamer. Ik was erg onder de indruk van het totale plaatje dat werd neergezet.

Verder heb ik gisteren ontdekt dat de muziek die door mijn streamer van USB stick wordt weergegeven beter klinkt dan dezelfde muziek op de harde schijf. Het moet niet gekker worden :ph34r:

Dat ga ik verder onderzoeken ...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...