Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik vraag me nu echt af wat ik ga meemaken als de interne luidsprekerkabels zijn vervangen.

M :ph34r: rc

Persoonlijk denk ik heel weinig, maar we wachten je subjectieve oordeel gewoon af :P

Hela s080.gif audiofiel=subjectief g020.gif

Juist Jack, hij wacht mijn audiofiele oordeel af. Maar wel gewoon doorgaan met ademhalen, jongens!

Pjotr krijgt het ook al weer te kwaad.

De waarheid is moeilijk te verdragen.

Guest tubejack

oke

maar waarom prutsen als je het lekker voor elkaar hebt.

het "blijven"prutsen is voor mij een teken dat er iets .....knaagt?

Dat hoeft toch niet?

Ik haal wat krimpspul van de stekkertjes, en floesh.... beter.

Knaagde er iets? Ja, dat ik wist dat die krimpkous niet vriendelijk is. Klonk het niet goed? Joh... Maar nu: beter!

En zo ga ik ook de speakerkabeltjes te lijf.

Het is al goed, maar kan het - met simpele middelen - beter? Doen dan!

jij bent over een paar maanden echt wel klaar. je kunt gehakt maar "zover" doorvoeren.

het lijkt in de post die ik hier soms lees meer op dat een versterker die "klaar "was weer voor de zoveelste keer opengeschroefd word om weer iets te veranderen.

ik veroordeel dat niet ( voor de duidelijkheid) maar vraag me af waarom sommige dat doen.

van jou snap ik het wel bart. jij zit echt (als ik het zo lees) aan het begin van dit soort geknutsel.

dan wil je alles proberen lijkt me.

Weet je wat mij opvalt M44, zodra het over "gehakt" gaat..... is alle "gepruts" ok.

Er is veel meer dan "gehakt" alleen, wordt het niet eens tijd om je eigen horizon te verbreden n050.gif

Met een leuk buizen setje of zo ;)http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=11990&view=findpost&p=325034

voorlopig geniet ik nog van mijn torrenbak. meer dan menig buizen bezitter wellicht doet.

Klein geheimpje, het leuke van mijn (onze) hobby is dat ik wel eens ergens kom en neem

van mij aan, dat "torren, buizen, mosfets" allemaal goed kunnen klinken. Ik zou dan ook

die Bose versterker houden als de combinatie goed klinkt.

oh wees gerust dat was ik wel van plan.

maar eens in mijn leven zullen er toch wel buizen komen hier. ;)

daar wil ik graag eens rustig naar kunnen luisteren in mijn eigen stoel en huis.

Pjotr krijgt het ook al weer te kwaad.

Ha ha, als dat zo zou zijn kwam ik Hear niet hoor... maar als die waterdrummers door je hele kamer gaan wandelen is het wel oppassen.

;)

Da's waar, maar dan zouden ze het in een bootje hebben opgenomen, en dat is niet zo.

Het zijn trouwens die toekijkende jongetjes die naast me staan. Ik krijg net geen natte voeten.

Guest KT88

Beste KT88,

Ik gebruik de toonregeling vrijwel nooit: die staat constant uitgeschakeld.

En de CD-speler staat op "CD-direct" aangesloten, zodat ik daarvan alleen het volume kan regelen.

Alleen bij sommige heel oude plaatopnamen of cassettebandjes bezondig ik mij er aan.

Maar zelfs dan nog liever niet...

Ik heb gezien wat toonregeling doet met blokgolfjes! :o

En wat die dus ook doet met fasecoherentie! :o

Toonregeling zou eigenlijk verboden moeten worden! :angry:

Beste Spido,

Ben je wel eens in een opnamestudio geweest?

Ik heb het voorrecht gehad een tijdje op te mogen trekken met wijlen Klaas Posthuma in zijn Globe-periode; ondanks dat hij wars was van klankregelingen en correcties tijdens de opname werd er toch veelvuldig gebruik van gemaakt.

Dat begon feitelijk al met de microfoonkeuze en -plaatsing.

Ook heb ik een tijdje in de Wisseloord-studio's gewerkt aan met name pop-opnamen.

Wat daar aan kamelencurves op de kanalen werd gezet, daar krijgt elk hifi-minnend mens gordelroos en etterende zweren van.

Fase-coherentie, blokgolfjes........alles waar "wij audiofielen" ons zo druk om maken is allang om zeep geholpen nog voordat de master naar de perserij gaat.

Hifi bestaat niet, wat wij te horen krijgen is slechts een slap aftreksel van de werkelijkheid.

Een slinger aan de bass- of treble knop, het gebruik van een DSP of een room-correction device is volkomen legitiem om een opname, welke dan ook, voor wie dan ook genietbaar te maken.

Het beluisteren van muziek moet ontspanning geven, moet je even los kunnen rukken uit de boze buitenwereld; hoe iemand dat wil horen is volkomen aan hemzelf.

Neurotici die elk half dB-tje aan afwijking uit hun systeem willen bannen luisteren niet naar muziek maar slechts naar geluid.

En maar al te vaak is dat ook nog eens een naar geluid.

oke

Dat hoeft toch niet?

Ik haal wat krimpspul van de stekkertjes, en floesh.... beter.

Knaagde er iets? Ja, dat ik wist dat die krimpkous niet vriendelijk is. Klonk het niet goed? Joh... Maar nu: beter!

En zo ga ik ook de speakerkabeltjes te lijf.

Het is al goed, maar kan het - met simpele middelen - beter? Doen dan!

jij bent over een paar maanden echt wel klaar. je kunt gehakt maar "zover" doorvoeren.

het lijkt in de post die ik hier soms lees meer op dat een versterker die "klaar "was weer voor de zoveelste keer opengeschroefd word om weer iets te veranderen.

ik veroordeel dat niet ( voor de duidelijkheid) maar vraag me af waarom sommige dat doen.

van jou snap ik het wel bart. jij zit echt (als ik het zo lees) aan het begin van dit soort geknutsel.

dan wil je alles proberen lijkt me.

Weet je wat mij opvalt M44, zodra het over "gehakt" gaat..... is alle "gepruts" ok.

Er is veel meer dan "gehakt" alleen, wordt het niet eens tijd om je eigen horizon te verbreden n050.gif

Met een leuk buizen setje of zo ;)http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=11990&view=findpost&p=325034

voorlopig geniet ik nog van mijn torrenbak. meer dan menig buizen bezitter wellicht doet.

Klein geheimpje, het leuke van mijn (onze) hobby is dat ik wel eens ergens kom en neem

van mij aan, dat "torren, buizen, mosfets" allemaal goed kunnen klinken. Ik zou dan ook

die Bose versterker houden als de combinatie goed klinkt.

oh wees gerust dat was ik wel van plan.

maar eens in mijn leven zullen er toch wel buizen komen hier. ;)

daar wil ik graag eens rustig naar kunnen luisteren in mijn eigen stoel en huis.

Beste jack

ik zie jouw modificaties (oneerbiedig gepruts genoemd) niet als iets negatiefs.

Ik stel alleen mijzelf altijd veel vragen.

gehakt kun j maar "tot zover" modificeren. als die techniek is doorgevoerd tot het punt dat alles gedaan is , is het klaar.

dan is er niet d evraag of rundergehakt evt beter smaakt dan half om half.

of laat ik dat ene condensatortje nu eens met lamsgehakt doen ;)

ik bedoel er niets veroordelends mee.

Vergeet mijn knoflookopmerking maar, dat was geen al te beste vergelijking. Met meer = beter had het niks te maken.

...ja ik dacht al wat moet ie nou weer met knoflook! We hebben hear al gehakt, peper en zout. Dat kan allemaal al bederfelijk genoeg zijn :P

Spido ,er wordt gefilterd en begrensd tot het barst in het Pa wereldje en mijn zwager vond het verschil in Moogs belangrijker dan de interlinks, en zilver mica,s uh uh :o:):D :D

oke

Ik zou niet weten w

Het is inderdaad een passie en als je van je hobby ook nog eens je werk kan maken..... :wub:

Is dat juist niet heel vervelend? Ik bedoel, dan heb je ineens geen hobby meer (of in ieder geval eentje minder). Wat moet je dan met je vrije tijd? Nieuwe hobby? En daar dan weer je werk van proberen te maken? ;):rolleyes:

Nee, ik houd m'n werk en hobby/hobbies wel gescheiden. Niet dat ik van mijn hobbies mijn werk zou kunnen maken overigens, want daar loop/fiets ik lang niet hard genoeg voor... :lol:

Natuurlijk zitten er vervelende kanten aan zoals administratie, belastingen, debiteuren achternazitten enz. enz.

Maar gezien muziek en audio-electronica mijn passie is, kan ik daar dagelijks nog steeds met plezier mee bezig zijn hoor.

Voor hobbies is er niet zoveel plaats meer, het sleutelen aan ouwe auto's staat bijv. op een heel laag pitje en echt veel aan buizenradio-restauraties heb ik ook niet veel gedaan de laatste tijd.

Lezen doe ik nog steeds graag en veel, net als muziek luisteren en maken.

Voor de rest eist het huishouden en de verzorging van mijn vrouw de nodige tijd op.

Het is inderdaad een passie en als je van je hobby ook nog eens je werk kan maken..... :wub:

Is dat juist niet heel vervelend? Ik bedoel, dan heb je ineens geen hobby meer (of in ieder geval eentje minder). Wat moet je dan met je vrije tijd?

Werken natuurlijk :lol: Als je werk je hobby is maakt het toch niet uit?

Beter 24 uur per dag loonslaaf van je zelf dan 8 uur op een dag van een ander.

;)

Guest tubejack

Is dat juist niet heel vervelend? Ik bedoel, dan heb je ineens geen hobby meer (of in ieder geval eentje minder). Wat moet je dan met je vrije tijd? Nieuwe hobby? En daar dan weer je werk van proberen te maken? ;):rolleyes:

Hoeft niet, zo' n 25 jaar terug, heb ik van een hobby automatisering mijn beroep gemaakt en ik vind computers

nog steeds leuk :)

Ik heb nog genoeg,

Nou, dan sta ik toch wat anders in het leven denk ik. Zolang er nog 'bazen' zijn om voor te werken (en die me willen hebben, maar dat is op dit moment geen enkel probleem ;) ), begin ik niet voor mezelf. Veel te veel gedoe (administratie, belastingen; al die dingen die KT88 ook al noemde) en ik ben bovendien veel te weinig commercieel ingesteld. Ik vul m'n belastingformulier meestal op 30 of 31 maart in, zeg maar... Er liggen hier bijvoorbeeld ook 2 ongeopende enveloppen met bankafschriften. Kun je beter niet doen als je een bedrijf hebt, lijkt mij...

Nou, dan sta ik toch wat anders in het leven denk ik. Zolang er nog 'bazen' zijn om voor te werken (en die me willen hebben, maar dat is op dit moment geen enkel probleem ;) ), begin ik niet voor mezelf. Veel te veel gedoe (administratie, belastingen; al die dingen die KT88 ook al noemde) en ik ben bovendien veel te weinig commercieel ingesteld. Ik vul m'n belastingformulier meestal op 30 of 31 maart in, zeg maar... Er liggen hier bijvoorbeeld ook 2 ongeopende enveloppen met bankafschriften. Kun je beter niet doen als je een bedrijf hebt, lijkt mij...

Maar 2 ongeopende bankafschriften? Ik moet ze soms van een half jaar terug weer gaan openmaken, als ze niet kwijt zijn.

En 30 of 31 maart? Dan ben je dus gewoon op tijd. Dus wat dat betreft valt het erg mee denk ik.

Ik dank god op mijn blote knietjes dat je over het geven van lessen geen btw hoeft te betalen. Anders zat ik denk ik nu in het gekkenhuis.

Zo denk ik ook wel een beetje, Henrie, maar ben jij ook een beetje perfectionistisch ingesteld?

Ik ben genoeg zelfstandigen tegengekomen die er ook een zooitje van maken, deadlines zwaar overschrijden, dingen beloven en ze dan vergeten, enz enz..

Ja, ik ben wel perfectionistisch, maar dan vooral op technisch vlak. Wat ik ontwerp moet technisch goed zijn, tot in detail. Tenzij is afgesproken dat ik niet alle details moet uitwerken (wat soms het geval is vanwege tijdsdruk en/of kosten), maar daar heb ik eigenlijk een hekel aan. Lijkt het net alsof je een halfbakken ontwerpt hebt gemaakt...

Een ander vlak waarop ik redelijk precies ben, is taal. Gek eigenlijk, want veel technici hebben dat juist helemaal niet. Maar als ik een verslag of rapport schrijf, wil ik het taaltechnisch ook in orde hebben...

Ik probeer ook wel zoveel mogelijk mijn beloftes na te komen, en dat lukt meestal heel aardig. Ik doe geen loze beloftes in ieder geval. Dus in die zin zou ik er niet zo snel een rotzooi van maken. Maar waar ik niks mee heb, is de commerciele kant van het verhaal. Ik heb de laatste tijd wel eens met een leverancier om tafel gezeten. In eerste instantie om technische zaken te bespreken, maar na afloop daarvan wilde de leverancier nog even wat bespreken over levervoorwaarden en prijzen en zo. Afgezien van het feit dat ik daar niks over mag afspreken (daar ga ik niet over), wil ik het ook helemaal niet. Het interesseert me echt geen fluit wat het kost en wanneer er wat betaald moet worden. Daar mag de inkoper zich druk over maken (en dat doet ie prima). Ieder zijn vak. Een inkoper maakt zich toch ook niet druk over de technische zaken? In tegendeel zelfs... ;):rolleyes:

Maar 2 ongeopende bankafschriften? Ik moet ze soms van een half jaar terug weer gaan openmaken, als ze niet kwijt zijn.

En 30 of 31 maart? Dan ben je dus gewoon op tijd. Dus wat dat betreft valt het erg mee denk ik.

Ja, er zijn vast wel mensen die het nog bonter maken dan ik ;) Ik maak er ook geen financiele puinhoop van, maar het interesseert me gewoon heel weinig. Als je een eigen bedrijf begint, moet het je wel een beetje interesseren, anders kun je er beter niet aan beginnen. Dan stapelen de afschriften en rekeningen zich op, en hoe langer je het laat liggen, hoe meer je er als een berg tegenop gaat zien...

Even een korte update:

Onlangs heb ik Jensen copper foil PIO's gemonteerd in mijn versterker.

Op de condensatoren is een streep aangebracht. Deze streep geeft de zijde aan waar de draad aan de buitenste zijde van de folie zit. Hoewel de PIO's bi-directioneel zijn, is het optimaal om de "outer foil" (dus de zijde van de streep) te monteren aan de hoge DC kant. Dit is informatie die op het www te vinden is. Helaas kan ik op de website van Jensen hier niets over vinden. (ik heb ze dan ook maar een mail gestuurd ;) )

De hoge DC zijde is dus de richting waar de gelijkstroom vandaan komt. Met andere woorden, de streep moet aan de de INPUT zijde!

Ik had alle 4 de koppelcondensatoren allemaal, bewust, met de strepen aan output zijde gesoldeerd, dus met de strepen aan de zijde van de eindbuizen. Dus eigenlijk allemaal verkeerd om. Dit was dus niet optimaal!

Gisteren gelezen, toen was het al laat, dus vanochtend heb ik dit direct aangepast.

De Jensen koppelcondensator vind ik sowieso een flinke upgrade, waarbij het zelfs uitmaakt dat het in de juiste richting is gemonteerd!

De aanpassing resulteerde onmiddellijk in hoorbare verbetering. Ongelofelijk.

edit: Ongelofelijk? Ja! Wat heeft hij nou weer?

Nou, laat ik het zo zeggen; als de koppel C verkeerd om zit is er simpelweg sprake van vervorming van het signaal en dat hoor je!

resumé:

1)De outer-foil fungeert als shield en zal HF instraling afschermen. Bij toepassing als koppel-c dient de outer-foil (dus aangegeven met streep) aangesloten worden als input, en zal de inner-foil aangesloten worden als output.

2)Wanneer toegepast als ontkoppel-c, dus naar Ground, zal de shield juist naar aarde verbonden moeten worden.

Afhankelijk van de toepassing is er dus geen vaste richting, maar wèl een tweetal vuistregels!

Opvallend is dat Jensen de streep achter de tekst plaatst. Wat ze mijn inziens moeten doen is de tekst omkeren, zodat de tekst leesrichting hetzelfde is als de richting van het signaal. Jensen C's worden, gezien de te leveren capaciteit waarden en spanningen, mijn inziens vooral als koppelcondensator toegepast!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...