Guest tubejack Posted 11 augustus 2010 Report Share Posted 11 augustus 2010 Gewoon een wat steviger buizen bak aanhangen Bart, het rendement van jouw boxen is bijna hetzelfde als die van mij 91 versus 92dB/1watt 1 meter. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 augustus 2010 Report Share Posted 11 augustus 2010 ja Bart en weet je wanneer zo'n PP buizenbak wat steviger wordt? ......nou, vooral niet als die in triode staat! Een pentode buis is bedoelt voor .... juist ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 augustus 2010 Report Share Posted 11 augustus 2010 ja Bart en weet je wanneer zo'n PP buizenbak wat steviger wordt? ......nou, vooral niet als die in triode staat! Een pentode buis is bedoelt voor .... juist ja! Enig argument daarvoor? Je kunt uitstekende versterkers maken met triodes maar ook met tetrodes en penthodes, al dan niet puur, ultralineair of in triode. Het maakt niet uit wat je gebruikt, maar HOE je het gebruikt. @ Bart: dat idee van kathode-tegenkoppeling via de secundaire al eens geprobeerd? Kun je de loop-feedback laten vervallen, heb je toch triode-achtige controle over de speaker maar het volle penthode-vermogen ter beschikking. Enige nadeel: er loopt een DC stroom door de secundaire en dat levert een DC-spanning op ter groote van Rdc-sec * I-k, dat zal ca. 50 mV zijn bij een aangenomen Rdc-sec van 1 ohm. Hoe beter de trafo, hoe minder dit zal zijn. Let op de fase v/d wikkelingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 ja Bart en weet je wanneer zo'n PP buizenbak wat steviger wordt? ......nou, vooral niet als die in triode staat! Een pentode buis is bedoelt voor .... juist ja! Vriend we spelen met 6550' s, dat is een Tetrode, http://en.wikipedia.org/wiki/6550 Maar ik heb wel een idee wat je bedoeld, ikzélf heb die mode nog niet geprobeerd. En speel bewust in ultralineair omdat daar zo' n 6550 m.i. voor gemaakt is, om zó optimaal te werken. Een KT88 of 6550 in triode geeft bij mij wat meer details. Maar ik heb altijd het idee: "dat die schermrooters dàn in de weg zitten" Ik vind het een beetje soft en laidback gaan klinken .... niet mijn geluid. Toch denk ik, dat je met échte triodes het meest zuivere geluid kunt krijgen en dan in PP. Zodat je niet een bak 2e harmonische hebt. Zoals bij SE. Nadeel die dingen zijn duur, hebben een lage eigen versterking (mu) dus je hebt een stevige stuurtrap nodig. E.e.a. is best moeilijk om écht goed te maken. Ik heb spullen om een 6AS7 PP versterker te maken.... maar weet nog niet precies hoe ....project 327. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 @GT: in pentode ga ik er ook niet komen hoor.. @KT: alleen 8 ohm op de ugt @TJ: ik neig ook naar een stevige PP-bak, bi-ampen wordt me veel te veel gedoe. Ik heb het idee dat ik per plaat het aandeel van de basversterker moet aanpassen. Staat het perfekt, is het bij de volgende plaat veel te veel.. En het idee om het geluid in twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 @KT: alleen 8 ohm op de ugt Dageefnie! Als je geen loop tegenkoppeling gebruikt maakt dat dus niet uit, de sec. wikkeling komt gewoon in de kathodeleiding. Daarbij dus wel even op de fase letten dat je niet meekoppelt ipv. tegenkoppelt. Werkt als een speer hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 @KT: alleen 8 ohm op de ugt Dageefnie! Als je geen loop tegenkoppeling gebruikt maakt dat dus niet uit, de sec. wikkeling komt gewoon in de kathodeleiding. Daarbij dus wel even op de fase letten dat je niet meekoppelt ipv. tegenkoppelt. Werkt als een speer hoor! Zo'n simpele ingreep mo Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 nog een rocker die het dus strak en heel goed vond klinken bij Jack Vond ik indertijd ook ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Zo'n simpele ingreep mo Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Graag Sander, ik vind het toch een beetje een moeilijk verhaal.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Knoop de onderkant van de R-k = 220 ohm + C-k = 120 uF aan de uitgang vast, de R-g2 = 210 ohm naar plus 314V en klaar. Desnoods nog even wat stoeien met R-g2 en/of R-k om de instelling goed te krijgen (schermrooster heeft meeste invloed op I-a en dus I-k). Fase trafo: gain moet iets minder worden, dan is het goed. Is de gain hoger of gaat-ie gillen: sec. de aansluitingen omdraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Da's nog eens supersnelle service! Bedankt Sander, dat gaan we snel eens omsolderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 is die 1K3 kathode resistor in het eggie ook niet ontkoppeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 is die 1K3 kathode resistor in het eggie ook niet ontkoppeld? Nou zeg, wat denk je wel niet van me? Is ie dus niet nee, gain genoeg hoor. Toevallig las ik net op Tubecad dat zo'n versterker best zonder stuurtrap kan als je een potente voorversterker hebt. Ik gooi minstens 90% van mijn signaal weg in de volumeregelaar, dus nu ik toch aan het solderen ben doe ik dat misschien gelijk ook. Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 (edited) Ik heb vandaag zowaar een 'audiofiele dag' gehad Allereerst heb ik ervoor gezorgd dat ik (eindelijk) tv kan kijken op m'n slaapkamer. Niet dat ik dat vaak doe/wil doen, maar af en toe is het wel eens handig. En ach, m'n oude tv staat er toch, dus dan is het ook wel leuk als ie ontvangst heeft... Verder heb ik nog wat met m'n tuner die in de woonkamer staat lopen klooien. Die tuner had altijd (sinds ik 'm heb iig) de neiging om langzaam naar mono 'om te schakelen' als ie een tijdje aanstond. Als ik de tuner net aanzette, dan ontving hij alles netjes in stereo. Maar het leek net alsof er een instelling of zo verliep nadat hij een tijdje aanstond. Wellicht iets met warmteontwikkeling of zo...(?) Ik heb eerst van alles geprobeerd met kabels, maar niets hielp. Het ontvangst hier is niet heel geweldig, maar het moet goed genoeg zijn om gewoon alle zenders in stereo te kunnen ontvangen. De miniset die in mijn slaapkamer staat, ontvangt alles prima namelijk, terwijl daar een veel langere kabel (een meter of 20) aanzit, die ook (deels) van mindere kwaliteit is. Maar dat doet het dus prima. Tv idem... Toen heb ik maar eens de tuner opengeschroefd en gekeken of ik misschien iets kon instellen. Ik vond een viertal potmeters, met de volgende omschrijvingen erbij 'FM TUNED ADJ', 'FM SM ADJ', 'FM WIDE ADJ' en 'FM NARROW AJD'. Ik dacht, laat ik eens aan die eerste draaien en KWW (=Twents: 'Kiek'n Wat Wordt' ). En jawel hoor, ik draaide maar een klein beetje en de stereo-ontvangst deed het weer (ook goed hoorbaar). Vervolgens de andere zenders ook nagelopen en op 1 na (Q-music; tja, lekker boeiend) krijg ik ze allemaal netjes constant in stereo. Ik heb ook nog wat aan die andere potmeters gedraaid, maar dat had allemaal weinig effect (althans niet zichtbaar op het display). Alleen het draaien aan de 'FM WIDE ADJ' en 'FM NARROW ADJ' potmeters deed hoorbaar wel iets, maar alleen in volume. Ik heb ze maar weer teruggedraaid naar de stand waar ze (ongeveer) op stonden. Wat doen deze potmeters eigenlijk? Pas je daarmee alleen de bandbreedte aan of zo? De 'FM SM ADJ' deed ook hoorbaar niks. Waar is die eigenlijk voor? Waar staat dat 'SM' voor? En kan het eigenlijk kwaad dat je lukraak wat aan die potmeters gaat draaien? () Oh ja, het is een Marantz ST6000, die ik eind vorig jaar (geloof ik) 2e hands heb gekocht. Zal een jaar of 7 oud zijn, net als m'n versterker (die ik wel nieuw heb gekocht overigens). Ik laat 'm maar eens een poosje speler met de kap er weer (los) op. Kijken of ie nu netjes in stereo blijft weergeven... Oh ja, nu moet ik nog 1 ding doen: de IR-LED van de afstandsbediening van m'n oude tv lijkt stuk. Als ik op een knopje druk, en ik meet over de LED dan meet ik wel een spanning (niet veel, maar wel consequent). Toch doet ie het niet. Nog even met een digitale camera gecontroleerd, en inderdaad, hij zendt geen licht uit. Eens zien of ik morgen een nieuwe LED kan scoren, en dan ben ik weer helemaal blij... Edited 12 augustus 2010 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Tjonge... die Henrie... een audi... audi... audio... audio...fiele dag!!! Het moet niet gekker worden! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Tjonge... die Henrie... een audi... audi... audio... audio...fiele dag!!! Het moet niet gekker worden! M rc Ja, ik zal het niet meer doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Henrie kan het kwaad om zomaar aan potjes te draaien ..... ja kan. Je kunt er je tuner flink mee ontregelen en ook zo dat de kans dat hij het ooit nog gaat doen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Henrie kan het kwaad om zomaar aan potjes te draaien ..... ja kan. Je kunt er je tuner flink mee ontregelen en ook zo dat de kans dat hij het ooit nog gaat doen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 service manual doet al wonderen groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 'FM TUNED ADJ', Meestal drempel instelling welke zwakke FM stations wel of niet gevonden worden met automatisch afstemmen 'FM SM ADJ', Mogelijk instelling 19khz piloottoon dus stereo-mono 'FM WIDE ADJ' Kanaalscheiding in de stand "wide" 'FM NARROW AJD' Idem "narrow" Dank je Jack. Draaien aan die kanaalscheidingspotmeters kan niet zo veel kwaad, lijkt mij. Het draaien aan 'FM TUNED ADJ' heeft tot nu toe alleen maar geholpen en die andere weet ik niet, maar die staat ook weer in z'n originele stand. Tot nu toe doet hij het in ieder geval nog prima in stereo... Andere (onbekende) potmeters daar ga ik niet aanzitten. Er zitten er nog 2 of 3 in voor de AM-tuner (gebruik ik niet), en nog een aantal andere waar ik de functie niet van weet. Daar blijf ik lekker af... Ik heb het vermoeden dat je potmeters en spoelkerntjes danwel variabele C-tjes door elkaar haalt. FM SM adjust zal wel de signaalmeter-afstelling zijn. FM-wide en -narrow zijn vermoedelijk spoeltjes, daarmee beinvloed je de MF-filtercurve en dat kunnen geen potmeters zijn. Met de FM tuned-adjustment heb je gewoon de grens waarop de tuner naar stereo en/of uit muting gaat wat omlaag geregeld, maar eigenlijk moet je de discriminatorspoel goed in het midden afregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 'FM TUNED ADJ', Meestal drempel instelling welke zwakke FM stations wel of niet gevonden worden met automatisch afstemmen 'FM SM ADJ', Mogelijk instelling 19khz piloottoon dus stereo-mono 'FM WIDE ADJ' Kanaalscheiding in de stand "wide" 'FM NARROW AJD' Idem "narrow" Dank je Jack. Draaien aan die kanaalscheidingspotmeters kan niet zo veel kwaad, lijkt mij. Het draaien aan 'FM TUNED ADJ' heeft tot nu toe alleen maar geholpen en die andere weet ik niet, maar die staat ook weer in z'n originele stand. Tot nu toe doet hij het in ieder geval nog prima in stereo... Andere (onbekende) potmeters daar ga ik niet aanzitten. Er zitten er nog 2 of 3 in voor de AM-tuner (gebruik ik niet), en nog een aantal andere waar ik de functie niet van weet. Daar blijf ik lekker af... Ik heb het vermoeden dat je potmeters en spoelkerntjes danwel variabele C-tjes door elkaar haalt. FM SM adjust zal wel de signaalmeter-afstelling zijn. FM-wide en -narrow zijn vermoedelijk spoeltjes, daarmee beinvloed je de MF-filtercurve en dat kunnen geen potmeters zijn. Met de FM tuned-adjustment heb je gewoon de grens waarop de tuner naar stereo en/of uit muting gaat wat omlaag geregeld, maar eigenlijk moet je de discriminatorspoel goed in het midden afregelen. Oh het zou best kunnen dat het geen potmeters zijn maar spoelen en/of condensators. De discriminatorspoel? Dat is vast een van de andere instelbare componenten dan @robx: ik heb geen service manual van de tuner. Kun je doorgaans ook niet aan komen toch? Ja, tegen betaling wel natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 augustus 2010 Report Share Posted 12 augustus 2010 @ Henrie: Hier staat een verhaaltje over hoe een tuner globaal werkt, dan worden de termen misschien ook wat duidelijker. Zonder kennis liever niet aan kerntjes gaan draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts