Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

nou Goodtube, als je dit kan horen (heb er ook ervaring mee), dan heb ik nog wel wat tips voor je. of ehhh ... was jij niet degene die a priori zeker wist dat groene randjes en sprays en nog een rij behandelingen niks doen :D als ik dat verkeerd herinner sorry

groet

Joh, ik hoor niet eens het verschil tussen een originele en een on the fly gekopieerd cd'tje dus er zal wel van alles aan mijn gehoor mankeren ;)

En dan het belang van schone voeding. Ongekend. Wat dat met een klok doet maar ook met OpAmps (shunts gebruiken!!!!!) is echt het verschil tussen geluid en muziek.

Daar heb je wel een belangrijk punt en dat kon nog wel eens belangrijker zijn dan het klokje wat er gebruikt wordt.

Ik heb al op zo veel verschillende sites gelezen dat het zo veel mogelijk opsplitsen van de voedingcircuits toch wel de grootste verbeteringen (verschillen) veroorzaken.

Ik ben helemaal overtuigd van digitaal en heb de platenspeler van de lijst geschrapt.

Dat is dan weer jammer er is namelijk met een goede platenspeler nog meer te winnen dan digitaal mogelijk is.

Groetjes George

In de slang zit een paartje heel dunne getwiste draadjes.

Hoi hans,

Probeer het eens zonder twisten maar gebruik een massieve ader en stop die eens in een teflon afscherming.

Twisten haalt een beetje het leven er uit is mijn ervaring.

De enige oplossing die over bleef was dus afschermen. Ik had bij het vervangen van de monitoren op m'n werk een stel lange videokabels meegenomen. Deze bleken voorzien van een juiste diameter afscherming. Met een scherp mesje de buitemantel ingesneden de deze er vanaf getrokken. Dan is het vlechtwerk er simpel af te krijgen, je kunt die n.l. in elkaar schuiven waardoor de diameter groter wordt. Dit heb ik dus om de slang getrokken en aan beide zijden aan de massa gelegd. Aan een zijde aansluiten van de afscherming werkte in mijn geval ook niet. De kabel is n.l. een verloop van cinch naar XLR.

Ik gebruik altijd de afscherming van een coax kabel RG-8 of RG-214 werkt op de zelfde manier.

Alleen zou ik in jou geval alleen de XLR zijde aansluiten en de cinch zijde niet.

En dan moet de boel nog afgewerkt worden natuurlijk. Dat bleek lastiger dan ik me had voorgesteld. Er zijn twee methoden om een kabel netjes af te werken. 1. met vlechtkous en 2 met krimpkous. Vlechtkous is makkelijker om de kabel te krijgen, maar heeft als nadeel dat loshangende draadjes van de afscherming er doorheen prikken. Het werd dus krimpkous. Maar waar haal je die dan weer vandaan op een lengte van 2x 5,5 m. Marktplaats bracht uitkomst. Er staat n.l. een advertentie van iemand uit Sevenum die 60 rollen 22 mm van 50 meter had liggen en deze voor

Ik ben helemaal overtuigd van digitaal en heb de platenspeler van de lijst geschrapt.

Dat is dan weer jammer er is namelijk met een goede platenspeler nog meer te winnen dan digitaal mogelijk is.

Groetjes George

Vind je?

Ik vind muziek dat is opgenomen middels 24 bits techniek behoorlijk representatief.

Als er al zoveel hoorbaar verschil in persingen zit bij de LP dan is deze analoge drager ook niet ideaal. Het zal er althans bij de bezitter voor zorgen dat je altijd zoekende blijft -naar de eerste persingen of zoiets-. Ik heb daar niet zoveel zin in.

De techniek is degelijk hoor, daar hoor jij mij iet over. Ik las onlangs dat vinyl ook gebruikt wordt als medium voor archiveren. Betrouwbaarder dan harddisk, optische dragers, magnetische dragers.

@ Goodtube.

Heb precies hetzelfde, ga over op alles digitaal en vinyl = exit voor mij.

Geen zin meer om daar mega euro's voor uit te geven om het goed te laten klinken. Bedieningsgemak (playlists, even snel luisteren, etc.) telt ook mee.

Natuurlijk gaat vinyl langer mee, kijk maar naar de oude egyptenaren die beitelden hun info in steen en het is nog steeds te lezen.

Schone voeding en zoveel mogelijk aparte voedingen, ook helemaal mee eens.

In de slang zit een paartje heel dunne getwiste draadjes.

Hoi hans,

Probeer het eens zonder twisten maar gebruik een massieve ader en stop die eens in een teflon afscherming.

Twisten haalt een beetje het leven er uit is mijn ervaring.

De enige oplossing die over bleef was dus afschermen. Ik had bij het vervangen van de monitoren op m'n werk een stel lange videokabels meegenomen. Deze bleken voorzien van een juiste diameter afscherming. Met een scherp mesje de buitemantel ingesneden de deze er vanaf getrokken. Dan is het vlechtwerk er simpel af te krijgen, je kunt die n.l. in elkaar schuiven waardoor de diameter groter wordt. Dit heb ik dus om de slang getrokken en aan beide zijden aan de massa gelegd. Aan een zijde aansluiten van de afscherming werkte in mijn geval ook niet. De kabel is n.l. een verloop van cinch naar XLR.

Ik gebruik altijd de afscherming van een coax kabel RG-8 of RG-214 werkt op de zelfde manier.

Alleen zou ik in jou geval alleen de XLR zijde aansluiten en de cinch zijde niet.

En dan moet de boel nog afgewerkt worden natuurlijk. Dat bleek lastiger dan ik me had voorgesteld. Er zijn twee methoden om een kabel netjes af te werken. 1. met vlechtkous en 2 met krimpkous. Vlechtkous is makkelijker om de kabel te krijgen, maar heeft als nadeel dat loshangende draadjes van de afscherming er doorheen prikken. Het werd dus krimpkous. Maar waar haal je die dan weer vandaan op een lengte van 2x 5,5 m. Marktplaats bracht uitkomst. Er staat n.l. een advertentie van iemand uit Sevenum die 60 rollen 22 mm van 50 meter had liggen en deze voor

Aan goed geluid hoef je niet te wennen, Hans.

Als ik 5 centimeter krimpkous weghaal, en daar een meer dan bevredigend resultaat mee bereik, ga jij een paar meter krimpkous aanbrengen, en hoop je dat het geluid daardoor verbetert???? Kleine kans.

Dikke kans dat je die kabels in de slangenkuil gooit, het advies van Kappa gaat opvolgen, en langere speakerkabels voor lief gaat nemen.

M :ph34r: rc

Je ziet het wel vaker bij succesvolle ondernemingen, gaan ten onder aan hun eigen succes?

Ik weet het niet, maar krijg af en toe wel het gevoel :blink: kan zo nog een rijtje noemen.

Het gaat me niet om de kwaliteit van /de/ producten, daar ben ik tevreden over.

Geheel mee eens Jack,

er zijn zoveel interessante kleine audio bedrijfjes maar velen redden het niet en inderdaad vaak omdat uiteindelijk de klanten weglopen vanwege een te lage service graad. Het is heel erg jammer omdat ik denk dat de toekomst van de kwaliteitsaudio nu juist bij die bedrijven ligt. De groten hebben er steeds minder zin in om relatief veel te investeren in relatief weinig progressie.

Als ik 5 centimeter krimpkous weghaal, en daar een meer dan bevredigend resultaat mee bereik, ga jij een paar meter krimpkous aanbrengen, en hoop je dat het geluid daardoor verbetert???? Kleine kans.

Ongeloofelijk... Toch..??

:unsure:

je hebt denk ik niet geluisterd z

....maar ik moet nog zowat een week wachten voor zeker is dat het daaraan ligt (en niet aan mezelf).

:huh:

Is niet zo gek Hans, dat had ik de vorige keer ook.

En van ervaring leer je.

Enfin, het is nu nog steeds goed.

ahh dat bestaat niet joh, kan je ook niet meten :D

Het klinkt gewoon altijd ruk, alleen moest ik mezelf weer wijsmaken dat het fantastisch is :rolleyes:

Je bent nu onbewust bezig met de Peter Belt methode.

Als je papiertjes op je apparaten plakt met de text dit klinkt fantastisch dan werkt het nog beter. :D

Mijn audiofiele dag was een weekje geleden. Ik had zo'n ferrietkraag om het netsnoer van de Olive gedaan, zonder veel te verwachten. Er gebeurde in het begin ook niets. Maar aan het einde van de avond - ik was zomaar in het wilde weg wat aan het afspelen - viel me het lelijke geluid van een trompet op. En toen ik een symfonie opzette, kwam er een soort ondoorzichtige geluidsbuik op me af, die waarschijnlijk uit strijkers had bestaan.

Meteen die ferrietwurger verwijdert, en een zucht van verlichting ging er door de set.

Hoe bestaat het dat zoiets zo slecht kan uitpakken, nota bene op een 220-kabel!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...