Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Jack, het is maar één zinnetje.

Moet daar ook al een cursus goed lezen bij?

Als je het goed leest staat er een open deur. Haal het woordje 'vrijwel' weg, en er staat onzin.

M :ph34r: rc

Marc, het is wèl een Spidoriaanse zin :rolleyes: het woordje "vrijwel" is m.i. i.d.d. onzin en mag van mij ook weg. ;)

Robx hoeveel werk het is, hangt af van de speler. Ik heb vanallesennogwat geprobeerd uiteindelijk was

die ingreep met Burson modules zeer effectief.

Groet,

Jack

P.s. mijn audiofiele dag, het restaureren van een Pioneer SA-7800. Magisch mooi kun je zo'n versterker laten klinken

er zit ook een zéér fraaie phono trap in :) zonder IC's B)

Hij is bijna klaar en staat al opnieuw in te spelen, het wachten is op twee nieuwe setjes eind transistoren uit de USA.

Nu zitten er verschillende types is .... wel goede vervangers, maar het is niet origineel.

Guest tubejack

Jack,

jij luisterde naar een Sa15. wellicht klinkt die beter omdat er bergen minder onderdeeltjes in zitten :huh:

groet

Dat zou heel goed kunnen Rob, helaas zie je in meer apparatuur, veel te veel onderdelen in de signaal weg

waardoor het geluid plat, steriel en fantasieloos gaat klinken. En dat noemen ze .... high-end :huh:

Om bij Marantz te blijven ik kreeg laatst een service manual van de cd53 en cd63.

Het verschil in de muziek weg was een extra HDAM module in de 63 die was er

gewoon achter geplakt... Onbegrijpelijk dergelijke elektronica verkwisting. :wacko:

In plaats ze dat modules nu gebruiken eerder in de signaal weg als IV omzetter of

in de filtertrap.

Kennelijk snap ik het niet -_-

Groetjes,

Jack

.....

Dat zou heel goed kunnen Rob, helaas zie je in meer apparatuur, veel te veel onderdelen in de signaal weg

waardoor het geluid plat, steriel en fantasieloos gaat klinken. En dat noemen ze .... high-end :huh:

......

Kennelijk snap ik het niet -_-

Groetjes,

Jack

Less is more Jack.

TE weinig kan soms ook niet goed zijn (als in bijvoorbeeld een speakerfilter, waardoor een unit overbelast word), maar sommige te veel audio-fabrikanten/-ontwerpers slaan tegenwoordig (wat mij betreft) door in het ontwerpen met steeds meer onderdelen, filters en onderdelen die andere onderdelen vervangen die niet goed zouden zijn (zoals opamps vervangen door disrete circuits met meters lange printbanen, en onderdelen die nog veel slechter zijn dan de opamp die ze moeten vervangen), of nóg steiler filteren enz. enz.

Gelukkig zijn er nog een paar over die het wel begrijpen, en een minimum aan onderdelen gebruiken, maar uiteraard ook niet TE weinig (wat helaas ook nog steeds voor komt). :)

Helaas zijn die haast nog maar op één hand te tellen. :mad2:

De apparatuur waar TE veel onderdelen in gebruikt worden, "waardoor het geluid plat, steriel en fantasieloos gaat klinken", is geen High-end, maar High-spend apparatuur.

High-end apparatuur is die apparatuur die het meest natuurgetrouw klinkt.

Niet die waar de meeste en duurste onderdelen in verwerkt zijn. ;)

Mvg. Miracle.

Guest tubejack

Less is more Jack.

TE weinig [......]

Er is denk ik een optimum bij alles Michel.

Niet die waar de meeste en duurste onderdelen in verwerkt zijn. ;)

Waar het denk ik, om gaat is zo verlies arm mogelijk componenten te gebruiken.

Ik gebruik onderdelen die veelal een 10x lagere verlies factor hebben of beter

en ruimschoots hun werk doen in de audio band... dan gangbaar is in doorsnee

en zelfs "high-end" apparatuur.

Vaak maar dubbeltjes duurder dan standaard, soms euro's duurder en soms kost iets

maar 10cents. De verlies factor is een raar iets en heeft lang niet altijd iets met duur te maken.

Wat ik ooit heb geleerd is als een schakeling niet goed werkt met standaard componenten

dat je dan beter

Marc, het is wèl een Spidoriaanse zin :rolleyes: het woordje "vrijwel" is m.i. i.d.d. onzin en mag van mij ook weg. ;)

In de opvatting van Baron Spido trekken de speakers het geluid uit het niets op. De rest van de set kan dus eigenlijk weg. :ph34r:

Wat een onzin, zeg... :o

Ik wilde alleen maar duidelijk maken, dat CD-spelers over het algemeen heel goed presteren. Ze vervormen nauwelijks...in de betekenis van frequentie- en/of amplitudeverandering. (En méér dan frequentie en amplitude bestaat er niet, hè? Binnen de werkelijkheid die "geluid" heet... Jitter, bijvoorbeeld, kun je niet hóren...)

Zelfs de goedkoopste CD-speler is technisch beter (d.i. levert minder hoorbare & meetbare vervorming, m.n. bij grote dynamieksprongen) dan de allerduurste platenspelers. Ondanks de grote prijsverschillen, zijn er nauwelijks kwaliteitsverschillen aantoonbaar tussen CD-spelers.

Erik is more right than you'd like to know...

Als de muziek niet goed klinkt, komt dat hoogst zelden door de CD-speler.

Want die CD-speler zou met goede opnamen, in een goede audioset, en in een goede akoestiek, veel beter presteren dan... bij jou thuis, waarschijnlijk.

Guest tubejack
Wat een onzin, zeg... :o

Beste Spido,

Vertel dan ook eens wat nieuws :blink:

Ortofon is een van de weinige merken die de vervorming opgeeft meestal 1% bij diverse modellen.

Jan Allerts komt van 1,5% tot 0,01% bij de top modellen.

Kennelijk is die vervorming niet zo belangrijk :unsure:

Maar jij was toch de man van meten? liefst met blokgolven etc.

Ok een van werelds meest gerenommeerde luidspreker bouwers heeft lef en geeft op 1% vervorming bij zijn top luidsprekers.

Hoeveel vervormen de Perfect Performers? Ga daar eens aan meten.

De behuizing vervormd in ieder geval niet, dus hier kun je, je voordeel doen.

Groet,

Jack

Wat heeft het voor zin om 0,01% vervorming met een element te presteren wanneer een pivotarm al meer dan 2% vervorming veroorzaakt.

m2-12r_diagram.gif

Leve de tangentiale arm...

:)

Wie maakt zich druk over 2% vervorming als de beste weergevers een veelvoud daarvan hebben.

Wie maakt er zich uberhaubt druk om vervorming , vroeger in de 70er ,80er jaren was dat iets om trots te vermelden en werden er steeds meer nullen achter de komma bij gefantaseerd.

Er werd niet gelet op hoe iets klonk maar hoe weinig vervorming iets had

zo hebben ze de plank volledig misgeslagen.

Guest tubejack

Wie maakt zich druk over 2% vervorming als de beste weergevers een veelvoud daarvan hebben.

Wie maakt er zich uberhaubt druk om vervorming , vroeger in de 70er ,80er jaren was dat iets om trots te vermelden en werden er steeds meer nullen achter de komma bij gefantaseerd.

Er werd niet gelet op hoe iets klonk maar hoe weinig vervorming iets had

zo hebben ze de plank volledig misgeslagen.

Nee hier ben ik het totaal niet mee eens, veel te kort door de bocht.

Het valt me juist op, dat veel versterkers uit die tijd met een beetje aandacht heel goed kunnen klinken.

Natuurlijk niet allemaal, maar er zijn exemplaren waar menig buizen liefhebber nog van zal staan te kijken.

Ik tenminste wel :)

Maar ik ben benieuwd naar de metingen van Spido, het lijkt me niet meer dan fair als hij daar niet mee op te proppen

kan komen .... hij geen issue meer heeft wat vervorming betreft ....<_<

Spido-logo-fc.jpg

Jack

(...) Ok een van werelds meest gerenommeerde luidspreker bouwers heeft lef en geeft op 1% vervorming bij zijn top luidsprekers.

Hoeveel vervormen de Perfect Performers? Ga daar eens aan meten.

De behuizing vervormd in ieder geval niet, dus hier kun je, je voordeel doen.

(...)

Beste Jack,

Bij luidsprekers is de vervorming (net als bij versterkers) in hoge mate afhankelijk van frequentie en amplitude.

Bij beide geldt: "When the goin' gets tough... the tough get goin'!"

Vervormingscijfers zoals jij die opgeeft, zeggen weinig over het dynamisch gedrag.

(...) Kennelijk is een beetje vervorming niet storend.

Beste Tubejack,

Op het podium van de AES zijn hierover uitgebreide betogen gehouden.

Over vervorming is een boel op te merken, zoals:

• Sommige mensen vinden vervorming zelfs wel fijn (c.q. mooi)! (Vooral minder muzikale mensen: zij spelen bijvoorbeeld elektrisch gitaar met het knoppie "distortion" of "overdrive" op de versterker altijd ingedrukt.)

• Voor muzikale mensen schijnt niet-lineaire vervorming storender te zijn dan lineaire vervorming.

• Voor zeer muzikale mensen schijnt fasevervorming veel storender te zijn dan voor minder zeer muzikale mensen.

• Voor mensen die van buizenklank houden schijnt te gelden dat niet-lineaire vervorming in de (ver?)vorm van opslingering van even harmonischen nog mooier dan mooi is.

• De gevoeligheid van ons gehoor voor vervorming is afhankelijk van frequentie, amplitude, en voor de combinatie van die twee; en komt overeen met de luidheids/gevoeligheidskarakteristiek Decibe28.gif

Voor informatie die hout snijdt, moge ik verwijzen naar:

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgvervorming.htm

http://www.aes-section.nl/lezingen/project%20190/terugblik190/terugblik190.html (m.n. sectie "De Zwakste Schakel")

Guest tubejack

Beste Spido,

Prachtig, maar dàt vraag ik niet.

Dus ik kan concluderen dat:

Voor wat vervorming betreft, niet is gemeten aan de PP's

Dat er verschillende soorten vervorming zijn, waar het ene mens meer gevoelig is dan anderen.

Aanname:

Dat kennelijk die paar procent vervorming van een speaker niet erg is.

Dat een beetje vervorming van een apparaat zeg 0,5% sowieso niet hoorbaar is....

We ons dáár niet meer druk over hoeven maken ... het is al gauw goed....

Next! :rolleyes:

Jack

P.s. de versterker die nu speelt claimt 0,009% bij een nominaal vermogen van 80watt bij 4ohm en 0,003 bij een véél

belangrijker waarde 1watt .... Toch weet ik nual bijna zeker dat ik het verschil niet hoor met een receiver van hetzelfde

merk met 0,1% vervorming die hem binnenkort komt aflossen.....

Buizenmensen houden van EVEN harmonischen, oneven vinden ze net als gewone mensen niet prettig.

Dat van die gitaristen slaat helemaal nergens op, de vervorming die daar gebruikt wordt is tientallen keren groter dan wat een gemiddelde hifiversterker er van maakt, het gaat gewoon om een andere klank, zoals de een piano en de ander clavecimbel preferereert, heeft niks met van lichte vervorming bij de weergave houden..

Weer moet ik constateren dat een powercord toch wel verschil geeft, ondanks dat het uiteraard niet kan.....blabla.gif

Mvg. Miracle.

Maar natuurlijk wel. Als ik me bedenk hoeveel het scheelde toen ik wat TS op de stekkers had gedaan! :blink: Dat was een soortgelijke ervaring. Vermoedelijk ook een soortgelijke oorzaak.

M :) rc

Weer moet ik constateren dat een powercord toch wel verschil geeft, ondanks dat het uiteraard niet kan.....blabla.gif

Mvg. Miracle.

Maar natuurlijk wel. Als ik me bedenk hoeveel het scheelde toen ik wat TS op de stekkers had gedaan! :blink: Dat was een soortgelijke ervaring. Vermoedelijk ook een soortgelijke oorzaak.

M :) rc

Ik vermoed (ja, ik kan het mis hebben want ik heb het niet geprobeerd) dat "TrollenSnot" niet bepaald invloed heeft op de afscherming, en ook geen filterende werking heeft op de stroom.

Daar heeft een powercord wel invloed op.

Ik vermoed dus dat de oorzaak hier in heel verschillende dingen gezocht moet worden. ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...