spido Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 (...) Als de boxen al een of meer procent harmonische vervorming hebben. Waarom zou ik me dan druk maken over een paar tiende % harmonische vervorming uit een apparaat. Niet dus.... (...) Beste Tubejack, ...omdat die niet-perfecte luidsprekers, aangestuurd door een goede versterker (weinig vervorming, goede demping, enz.), toch duidelijk hoorbaar béter klinken dan wanneer zij worden aangestuurd door een minder goede versterker. Beste Spido, Vind je erg, dat ik alleen al, over het woord "goede" een àndere mening heb. Het slaat namelijk nergens op .... Beste Tubejack, Met "een betere versterker" bedoel ik eentje die méér uitgangsvermogen biedt, een hogere dempingsfactor heeft, beter is aangepast op de bronnen, minder vervormt, minder ruist, een beter impulsgedrag vertoont (rise time, slew rate, damping) en dus, ook wanneer het materiaal heel complex is - zoals bij symfonische muziek - en de luidsprekers een moeilijke belasting vormen (impedantie, EMK's), niet voor het muzikaal (niet-technisch!) gehoor "dichtslibt", "vermoddert" en/of "verglaast"/"verhardt". Ik zie dat je nu speelt met een gouwe ouwe Pioneer SA-7800. Dat is dus al een héle stap in de goede richting... (Anderzijds: "méér uitgangsvermogen" is natuurlijk vooral van belang bij minder gevoelige speakers. En hoe slechter de speakers zijn, qua vertraagde resonanties (delayed resonance), des te belangrijker is de elektrische demping door de eindtrappen. Evenwel, de versterker Kantiaans beschouwd als Ding an Sich, dient technisch perfect te zijn: ongeacht de mogelijke imperfecties van bronnen en weergevers.) Alleen maar ter illustratie (t.a.v. eind- of vermogensversterkers): Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Met "een betere versterker" [....] Beste Spido, Ja, die gerestaureerde SA-7800 is weer een fijne versterker en als nieuw. Dat is niet alleen mijn verdienste, maar anno 2011 zijn sommige elektronische onderdelen veel beter. Er zitten ook watt meters op en het is verbazend hoe weinig vermogen je eigenlijk nodig hebt. Bij 2x 0,1 watt kun je al niet meer rustig praten.... Veelal speel ik met pieken rond de 1watt. Dat geeft zo'n 92dB geluid met mijn weergevers..... hard zat. Over dempings factor denk ik anders. Er is m.i. een optimum tussen fase vervorming en tegen/terug koppeling die vaak gebruikt wordt om die lage dempingsfactor te maken. Een dempingsfactor van 20 vind ik al goed genoeg voor een strak laag. Het voordeel van zo'n lage dempingsfactor dat de speaker niet te veel geremd wordt. Goed ontworpen speakers hebben m.i. nóg minder controle nodig en kunnen al met een dempingsfactor van 2 uit de voeten. Omdat dit soort versterkers vaak weinig terugkoppeling hebben zijn er veel minder fase fouten. Hierdoor krijg je een veel losser en natuurlijker geluid vind ik. Ook zijn dit soort versterkers vaak sneller. Immers er wordt geen of weinig signaal terug gevoerd (van de speaker uitgang naar de ingang) dat vergeleken en of gecorrigeerd moet worden. "beter" is dus m.i. subjectief het is maar net waar je waarde aan hecht. Het is het één of het ander.... de natuurwetten gelden hier ook. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Bij 2x 0,1 watt kun je al niet meer rustig praten.... Veelal speel ik met pieken rond de 1watt. Dat geeft zo'n 92dB geluid met mijn weergevers..... hard zat. Toch interessant, van die 'wappers'. Komt wel overeen met mijn ervaring dat ik aan 1,9 Watt genoeg heb. (Al is zo'n meter natuurlijk relatief traag en kun je nooit echt precies zien hoe hard het gaat..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Nog een fotootje van een deel v/d binnenkant. Een m.i. gezonde snelle voeding met 4x 10.000uF. Ik wil nog een paar kleine dingen vervangen zoals het uitgangsrelais. Daarna kan deze versterker weer heel lang mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Meer blauw in versterkers Ik heb een klein beetje geschuurd en gepolijst aan het lager, en het gaat nu als de gesmeerde bliksem Nog maar wat verder prutsen vandaag en er een echte toonarm van maken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Vandaag een lezing bijgewoond van Bruno Putzeys (Hypex) Wat me al duidelijk was en nu alleen maar bevestigd is is dat deze man een genie is. Erg mooie techniek, dat UcD. Beste Goodtube, Heb je ook zijn luidsprekers (op de markt als Grimm Audio LS1) gehoord? Die klinken fantastisch! Er wordt veel elektronica gebruikt (geheel actief systeem met DSP), maar dan heb je ook een heel recht systeem met weinig vervorming en een puike step-response - ook bij hoge belastingen. Helaas zijn ze erg duur. Ze zijn ook eigenlijk voor professioneel gebruik bedoeld. (Gelukkig klinken jouw "goedkope", "simpele" luidsprekertjes ongeveer nèt zo goed als die van Bruno. Want wat zou er nou nog beter kùnnen zijn?) Duur ja. Maar er zijn ook genoeg mensen die winkelen in deze prijsklasse. En dan zou ik deze luidsprekers inderdaad wel gehoord willen hebben! Geen investeringen in actieve delen meer nodig. Alleen een bron. Er komt ook een bijpassende sub, lees ik in de white papers. Ik heb er met Bruno nog wel over gesproken, hij heeft zich bijna helemaal alleen bemoeid met de LS1. Er staat in HVT een test (maart 2011) voor degene die er meer over wil weten. En die van mij zijn uitstekend. Voor het geld zeker. Nog beter....uuuh de SS30's. update 17:28u Mijn audiofiele zonnige dag: de speaker stands die ik vorig jaar had gemaakt hadden nog een tiental centimeters draadeind over. Die heb ik nu benut en het midden van de speakers staan nu echt op oorhoogte. Je hoort niet, waar ze staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2011 Author Report Share Posted 20 maart 2011 Over dempings factor denk ik anders. Er is m.i. een optimum tussen fase vervorming en tegen/terug koppeling die vaak gebruikt wordt om die lage dempingsfactor te maken. Een dempingsfactor van 20 vind ik al goed genoeg voor een strak laag. Het voordeel van zo'n lage dempingsfactor dat de speaker niet te veel geremd wordt. Goed ontworpen speakers hebben m.i. n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Ik vind dat, niet de speakerkast of -unit maar de versterker de luidspreker gecontroleerd moet laten bewegen. Goh Hans, heb je zulke slechte boxen Mechanische demping van een luidspreker heeft n.l. niks met muziekweergave te maken. Zo gaat het met geluid in de natuur toch ook? Daar komt echt, niets elektrisch aan te pas.... Het is denk ik, net als een goed huwelijk waar man en vrouw bij elkaar passen. Met een versterker en weergevers is het m.i. niet anders .... Maar zou zo'n een huwelijk echt goed zijn? Als de een de andere moet controleren of nog erger overheersen? Ik geloof er niets van en zou het niet eens willen... Een muziekliefhebber, kan gelukkig nog goed ontworpen apparatuur kopen.... Maar zo'n huwelijk loopt vroeg of laat op de klippen. Tragisch..... Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 maart 2011 Author Report Share Posted 20 maart 2011 Mechanische demping van een luidspreker heeft n.l. niks met muziekweergave te maken. Zo gaat het met geluid in de natuur toch ook? Daar komt echt, niets elektrisch aan te pas.... Jack Reproduceren van geluid is elektrisch/mechanisch en heeft daarom niks met geluiden in de natuur van doen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Goodtube, Ucd is een van de vele varianten van PWM niet meer en niet minder. Prijs technisch zijn geld waard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 maart 2011 Report Share Posted 20 maart 2011 Reproduceren van geluid is elektrisch/mechanisch en heeft daarom niks met geluiden in de natuur van doen.. Voor de duidelijkheid..... Ik denk, dat een muziekliefhebber een zo natuurgetrouw mogelijk geluid wil. Wat is er dan natuurlijker, dan je audioapparatuur zo te bouwen dat je rekening houdt de wetten van diezelfde natuur? Volgens mij ..... niets..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Beste Hans, Bedenk dat jouw eigen, hoogstpersoonlijke gegevensverwerkend systeem (je brein, dus: in het bijzonder het somatisch zenuwstelsel) geheel binair (digitaal) werkt op basis van elektrische (zenuw)pulsen. Bedenk verder dat een luidspreker enerzijds een puur mechanisch/pneumatisch massa-veersysteem is, met alle mechanische (en dikwijls niet-lineaire) eigenschappen van dien, maar ook een elektromotor, die na-ijlingen microfonisch registreert en die vervolgens als elektro-magnetische krachten (EMK) ter (elektrische) demping retourneert naar de eindtrap van de vermogensversterker(s). Bij versterkers met een grote demping gaat dat "natuurlijk" goed. Bij versterkers met een geringe demping gaat dat "natuurlijk" fout. Vooral wanneer er v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Bij versterkers met een grote demping gaat dat "natuurlijk" goed. Bij versterkers met een geringe demping gaat dat "natuurlijk" fout. Vooral wanneer er véél en heftig moet worden gedempt... Je kunt je ook afvragen. Is die weergever die zoveel demping nodig heeft, wel zo goed? Een weergever die minder controle nodig heeft is in ieder geval veelzijdiger. Je kunt er veel méér soorten versterkers op aansluiten. Voor mensen geldt m.i. hetzelfde. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 maart 2011 Author Report Share Posted 21 maart 2011 Bij versterkers met een grote demping gaat dat "natuurlijk" goed. Bij versterkers met een geringe demping gaat dat "natuurlijk" fout. Vooral wanneer er v Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Nu weet ik ook wel dat dit in de praktijk iets anders ligt, maar in principe is de versterker de aandrijving en die moet voor de juiste beweging zorgen. Jij beseft toch wel dat een luidspreker ook een aandrijving is -zoals een dynamo ook een motor is- en dat die energie beheerst moet worden anders gaat het z'n eigen gangetje ( dus pneumatisch afremmen of elektrisch afremmen; dan heb je in beide gevallen een weerstand nodig - de luchtkolom respectievelijk de elektrische weerstand = uitgangsimpedantie vd versterker) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 De luidspreker dempen is eigenlijk een noodmaatregel. Vind ik ook. De beweing van de conus moet n.l. helemaal niet gedempt waorden, maar gecontroleerd bewogen door de versterker. Hier heb ik een iets andere visie. Die speaker moet vanzichzelf het aangeboden signaal zo weinig vervormen, dat controle niet, of nauwelijks nodig is. Met veel controle demp je m.i. ook micro details. Daarom, gebruik ik liever een weergever waarbij dit niet hoeft Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 De luidspreker dempen is eigenlijk een noodmaatregel. De beweing van de conus moet n.l. helemaal niet gedempt waorden, maar gecontroleerd bewogen door de versterker. Ehhh... ??? Demping is verlies en wel gecontroleerd verlies. Als je een speaker zonder demping hebt, en een speaker met nagenoeg geen demping is heel goed te maken, dan krijg je een frequentie karakteristiek met een hele sterke resonantie piek. Ik weet niet hoor, maar mijn smaak is dat niet. Dat soort systemen met nagenoeg geen demping van de speaker zijn wel gemaakt en dan wordt de resonantie toch weer gedempt door een sensor in de speakerconus te monteren (Infinity, MFB). Zijn toch weer naar het museum gegaan.... En al met al was dat uiteindelijk óók demping. Krijg een beetje de indruk dat demping hier neergezet wordt als een kwaad wat niet goed zou zijn. Tja dan is het hele concept van een speaker één groot kwaad Demping is een essentieel onderdeel van een speaker om hem goed te laten functioneren. Met je tweede uitspraak kan ik niet veel, dat doet een goede versterker toch ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Heel iets anders, ik had ineens een radiozender op de platenspeleringang. Alsof ik Kadhaffi in de verte hoorde praten De gsm van de buren tot daar aan toe.. Even het schema checken, en er zitten helemaal geen gridstoppers in de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 [.....] helemaal weg, en nu is het het hardst, ik verstond duidelijk het woord 'Lybia'. Je zou er paranoïde van worden.. Gister was Nieuwsuur geheel aan Libië gewijd met daarin een stukje over de Radio zender Vrij Libië van de rebellen. Ze zenden uit via de AM met een stevige zender .... dus wie weet ..... Maar het kan net zo goed een nieuws uitzending van e.e.a. lokale omroep zijn .... Want Libië is natuurlijk nu een hot item... Maar 1kohm kool zal denk ik wel effectief genoeg werken als gridstopper. Groetjes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 maart 2011 Author Report Share Posted 21 maart 2011 De luidspreker dempen is eigenlijk een noodmaatregel. De beweing van de conus moet n.l. helemaal niet gedempt worden, maar gecontroleerd bewogen door de versterker. Ehhh... ??? Demping is verlies en wel gecontroleerd verlies. Als je een speaker zonder demping hebt, en een speaker met nagenoeg geen demping is heel goed te maken, dan krijg je een frequentie karakteristiek met een hele sterke resonantie piek. Ik weet niet hoor, maar mijn smaak is dat niet. Dat soort systemen met nagenoeg geen demping van de speaker zijn wel gemaakt en dan wordt de resonantie toch weer gedempt door een sensor in de speakerconus te monteren (Infinity, MFB). Zijn toch weer naar het museum gegaan.... En al met al was dat uiteindelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 maart 2011 Author Report Share Posted 21 maart 2011 Iets anders.... Mijn audiofiele avond bestond uit het vlechten van een paar stukjes interlink voor in mijn eindversterkers die binnenkort worden omgebouwd van de M2 naar de M10 versie. Vol verwachting klopt m'n hart.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Gisteravond dan eindelijk 2 powercords op basis van Yarbo SP-7000PW met Bals shuko en Dynavox IEC in elkaar geknutseld, en begonnen met een vergelijk met duurdere en v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Leuk Hans, nieuwe eindversterkers Wat speakers betreft, zullen we het denk ik nooit eens worden. Maar wat geeft het ? niks.... Bovendien er zijn meer wegen... Mijn audiofiele dag is experimenteren met andere koppelcondensatoren. In de Pioneer SA-7800 zit maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Ik denk nu dat je een redenatiefout maakt. De sensors op de luidsprekers van Infinity en Philips waren niet bedoeld om te dempen, maar om het membraan dezelfde beweging te laten maken dan wat de versterkers als signaal afgeeft. De beweging te controleren en bij te regelen dus. Dat IS dempen Hans. Een speaker is een massa-veer systeem dat ongedempt eindeloos blijft natrillen. Bij een MFB systeem dempt de versterker de speaker uiteindelijk door tegen energie te geven. I.p.v. in de speaker wordt de niet gewenste trillingsenergie dan in de versterker "verstookt". Zie het handboek regeltechniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 maart 2011 Report Share Posted 21 maart 2011 Gisteravond dan eindelijk 2 powercords op basis van Yarbo SP-7000PW met Bals shuko en Dynavox IEC in elkaar geknutseld, en begonnen met een vergelijk met duurdere en v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts