Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

(...) Nee hoor, Harry Potter lees ik niet. De films hebben we wel gezien. Scheelt tijd.

En ach, als je alleen maar de films bekijkt weet je tòch niet wat je mist...

Zo is het Spido.

Naarmate de jaren vorderen besef ik steeds helderder dat ik, als ik dood ga, een enorme achterstand zal hebben op alles wat ik graag had willen doen, lezen, beluisteren, overdenken, doorgronden en savoureren.

Het is niet anders.

Zelfs als ik een leeshonger had als een Maarten 't hart zou het mij niet lukken alles te lezen wat mijn hartje begeert, erger nog, alles wat zich ongelezen in de boekenkast bevindt zal dat mogelijk blijven.

Mutatis mutandis gaat dat op voor de muziekverzameling.

Voor de boeken van HP ga ik af op wat mijn man ervan vindt, want die heeft meer tijd dan ik, en heeft meer van Harry Potter gelezen dan ik, maar hij is toch blijven steken. Ik heb zelf een paar eerste HP's gelezen, en meen dat ik mijn tijd beter kan besteden, moest het gaan om lezen, en moest het gaan om lezen in dit genre, aan de Lord of the Rings. En misschien wel aan alles wat J.R. Tolkien de wereld heeft geschonken. Dat is zoveel rijker van taal, van geest, van intelligentie, dat alles van mevrouw Rowling erbij verbleekt.

Het gaat, kortom, heer Spido, om het toepassen van prioriteiten.

Daarbij probeer ik de belangrijkste zaken niet te missen. En dat is nog best een opgave.

M :ph34r: rc

En misschien wel aan alles wat J.R. Tolkien de wereld heeft geschonken. Dat is zoveel rijker van taal, van geest, van intelligentie, dat alles van mevrouw Rowling erbij verbleekt.

Dat is niet zo, maar slechts een mening en dan ook nog gebaseerd op de interpretatie van anderen (de films). Al moet ik wel zeggen dat die films knap gedaan zijn en erg dicht bij het verhaal blijven. Film en boek kun je niet vergelijken, die hebben beide een heel eigen idioom.

Tolkien is er gewoon eentje in rijtje van de goede fantasy schrijvers. Niet beter en niet slechter dan de vele anderen. En eind jaren '70 net zo gehyped als Rowling dat de afgelopen jaren is.

;)

Mutatis mutandis gaat dat op voor de muziekverzameling.

Misschien een keer wat anders draaien dan de waterdrums..??

:D

Die draai ik alleen als ik iets heb veranderd. Of om te zien of er iets is veranderd.

Maar het is wel zo dat ik vaak teruggrijp op al bekende muziek, omdat nieuwe muziek altijd een gewenningsfase vergt. Pas na een tijdje geeft muziek zich gewonnen, en hoe minder populair de muziek, hoe langer het duurt. Pop-muziek kan soms al heel snel aanslaan. Ik draai weinig pop.

Bij boeken is het anders. Het overgrote deel lees ik maar

Beste mumsoft,

Spido waardeert de boeken van Joanne Kathleen Rowling meer dan die van John Ronald Reuel Tolkien.

Dat heeft te maken met de pakkende schrijfstijl van Rowling enerzijds - zij schrijft spannend, suggestief en inlevend - en de saaie, afstandelijke, objectieve verteltrant van Tolkien anderzijds.

Bovendien weet Rowling een duidelijk ethisch kader neer te zetten, waarbij zwarte en witte magie een strijd op dood en leven voeren.

De magische strijders voor het goede worden als vanzelf onze vrienden en in de kwade tovenaars herkennen we zonder moeite allerlei tuig uit kringen van macht en invloed aan wie we tòch al een vreselijke hekel hadden.

De personen van Rowling zijn levensecht en karakteristiek. De personen van Tolkien zijn zo plat als een duppie: ze spelen een rol, meer niet. Het zijn geen geloofwaardige persoonlijkheden.

Bovendien vindt Spido dat Tolkien veel teveel elementen heeft gejat uit het Nibelunglied, de Völsunga saga en de Edda. Een ring, bijvoorbeeld, die de heer Wagner veel beter paste.

Beste mumsoft,

Spido waardeert de boeken van Joanne Kathleen Rowling meer dan die van John Ronald Reuel Tolkien.

Dat heeft te maken met de pakkende schrijfstijl van Rowling enerzijds - zij schrijft spannend, suggestief en inlevend - en de saaie, afstandelijke, objectieve verteltrant van Tolkien anderzijds.

Bovendien weet Rowling een duidelijk ethisch kader neer te zetten, waarbij zwarte en witte magie een strijd op dood en leven voeren.

De magische strijders voor het goede worden als vanzelf onze vrienden en in de kwade tovenaars herkennen we zonder moeite allerlei tuig uit kringen van macht en invloed aan wie we t

Afgaande op de films van Harry Potter lijkt me dat toch vooral een prachtig kinder boek. Toch knap wat die juffrouw heeft gecreeerd, ik wou dat ik die boeken als kind tot mijn beschikking had gehad. Overigens denk ik dat je bij Tolkien niet over jatten kan spreken. Ik meen ook dat hij zich schatplichtig achtte tav de Germaanse mythen en sagen.

Hmm... in jouw kindertijd was dat toch wel voorhanden hoor, denk maar eens aan C.S.Lewis (waaraan Tolkien schatplichtig is) met zijn "Narnia Chronicles" of Roger Zelazny met zijn "Amber" serie, al is dat wel weer van later.

Maar goed, Spido heeft een punt waar ik wel in mee kan gaan, Tolkien heeft een hoog plat abstractie gehalte wat ik zelf nogal gekunsteld vind. Slaat veel te ver door naar het intellectualistische. Het was niet voor niets een hype destijds onder de self made intellectuelen. Als je het niet gelezen had telde je niet mee.

Als je van dat genre houdt kun je m.i. beter Stephen Donaldson's trilogie "The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever" gaan lezen. Veel literairder en vloeiender geschreven dan Tolkien. Volgens mij wel iets waar Spido zich mee thuis voelt:

"The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever, which centers on a cynical leper, shunned by society, who is destined to become the heroic savior of an alternate Earth. Covenant struggles against the tyrannical Lord Foul, who intends to break the physical universe in order to escape his bondage and wreak revenge upon his arch-enemy, The Creator."

;)

Het was niet voor niets een hype destijds onder de self made intellectuelen. Als je het niet gelezen had telde je niet mee.

;)

Pfff... ik heb ze nog niet gelezen. d015.gif

n010.gif

:confused: Was jij dan zo'n self made intellectueel in eind jaren '70?

Meer off topic

Als je van dat genre houdt kun je m.i. beter Stephen Donaldson's trilogie "The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever" gaan lezen. Veel literairder en vloeiender geschreven dan Tolkien. Volgens mij wel iets waar Spido zich mee thuis voelt:

"The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever, which centers on a cynical leper, shunned by society, who is destined to become the heroic savior of an alternate Earth. Covenant struggles against the tyrannical Lord Foul, who intends to break the physical universe in order to escape his bondage and wreak revenge upon his arch-enemy, The Creator."

;)

Delen van het derde deel van de 1e chronicals zijn het meest aangrijpende wat ik ooit gelezen heb (al blijft het fanatasie natuurlijk).

Alle boeken liggen hier in de kast (behalve het 4e deel van de last chronicals, want dat moet nog verschijnen).

En LOTR, die heb ik een stuk of 5 keer gelezen ik in mijn jeugd, schat ik.

Wheel of Time van Robert Jordan (rip) is ook zo'n mega serie, maar sommige stukken daarvan zijn niet door te komen.

The black Tower van Steven King is ook zeer bijzonder.

OK, toegift voor Spido

http://www.youtube.com/watch?v=UGcqvsm-tQk&feature=related

Beetje cheesy, maar de muziek maakt veel goed

ja en toen was er niks audiofiels meer.

dan doe ik even een vraag er in : ik wil wat experimenteren met de uitgangscondensator van de voorversterker. die zit op de uitgang naar de eindversterker, een Electrocompaniet AW250.

Wat is de minimale waarde van de condensator, dus hoe klein kan ik m maken zonder wezenlijke laagafval op 20hz ?

Ik vraag dit omdat ik wel gewoon kan nadoen wat er nu in zit qua waarde (3,3uF) maar dit is nu de enige overgebleven C tussen DAC en luidsprekers en die zou ik dan ook graag zo klein mogelijk hebben (mede gezien omvang en prijzen ....).

groet

Rob

Ik vraag dit omdat ik wel gewoon kan nadoen wat er nu in zit qua waarde (3,3uF) maar dit is nu de enige overgebleven C tussen DAC en luidsprekers en die zou ik dan ook graag zo klein mogelijk hebben (mede gezien omvang en prijzen ....).

Ik zou, wanneer je niet heel erg veel aan de klank wilt veranderen, maar enkel meer details wilt horen, de waarde het zelfde houden, maar dan voor een betere/andere C gaan.

Mijn ervaringen met kleinere uitgangs C's zijn niet heel erg goed te noemen.

In de meeste gevallen werd de klank er niet bepaald beter op. Eerder slechter.

Wanneer je de waarde van de uitgangs C gaat verkleinen/veranderen ga je ook iets in de balans van het geluid veranderen.

De ontwerper heeft niet voor niets voor die waarde gekozen. ;)

Wat mij altijd erg goed bevallen is zijn de Black Gate en Mundorf Silver/Oil C's voor de uitgang.

Neemt wat meer ruimte in beslag dan gemiddeld, maar dan heb je wel wat voor mijn gehoor.

Mvg. Miracle.

Mijn audiofiele dag bestond uit een subwooferkist en deurpaneeltjes maken voor een audioinstallatie in de auto.

Subwoofer:

IMGP1528.jpg

Bedrading + versterkers + deurpaneeltjes:

IMGP1534.jpg

Uiteraard de subwoofer even in de woonkamer getest:

IMGP1533.jpg

Het hele verslag is uiteraard weer op mijn site te volgen: Miracle and Car-audio

Dit project zal zeker nog wel een paar weken in beslag gaan nemen. Vooral omdat er eerst nog elektrische raambediening aangeschaft en aangesloten moet gaan worden (is besteld maar gaat eind deze of begin volgende week pas binnen komen), en het hele interieur eruit zal moeten om de bedrading goed te kunnen leggen en wegwerken, zonder dat er een brom en/of dynamo geluid hoorbaar is.

Met dit soort apparatuur heb je al heel snel dat soort problemen, die duidelijk hoorbaar zijn.

Met een 50 watt 4 kanaals versterkertje luistert het niet zo nauw. Daar hoor je die dingen vaak nieteens.

Het gaat hier echter over 2X450watt(@2Ohm) voor de composet en 1x1400watt (@1Ohm) voor de subwoofer (gemeten @ 13.8Volt).

Neem van mij aan dat je bij dit soort vermogens ieder storingkje groot uitgemeten door de speakers gepresenteerd krijgt.

Daarom wil ik het weer zo perfect als mogelijk in gaan bouwen, en daar dus ruim de tijd voor nemen.

Mvg. Miracle.

dan doe ik even een vraag er in : ik wil wat experimenteren met de uitgangscondensator van de voorversterker. die zit op de uitgang naar de eindversterker, een Electrocompaniet AW250.

Wat is de minimale waarde van de condensator, dus hoe klein kan ik m maken zonder wezenlijke laagafval op 20hz ?

groet

Rob

Het laag-kantelpunt is mede afhankelijk van de ingangs impedantie van de volgende trap, deze is vrij hoog bij de AW250. Je zou er eens een kleinere in kunnen zetten en luisteren of je nog voldoende laag hebt.

Meestal overdrijf ik het dan, als in: zet er eerst een 0,68uF in dan zou het laag af moeten nemen (of niet als je geluk hebt). Daarna langzaam verhogen tot je weer voldoende druk hebt.

Nee, je hebt gelijk, er is niets fiels aan. En het probleem met boeken is dat je er helemaal niet voor hoeft te investeren om ze te kunnen lezen. Nou ja sommigen een brilletje misschien? :D En er is al helemaal niets aan te tweaken waardoor ze beter leesbaar/begrijpbaarder worden.

Dus maar weer gauw terug....

:D;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...